Reklama

Inauguracja Bydgoskiego Festiwalu Operowego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oto szczególna para bohaterów: Faust - żyjący u schyłku średniowiecza wędrowny lekarz, alchemik, żądny wiedzy awanturnik i jego nieodłączny towarzysz Mefistofeles, zły duch, upadły anioł, odwieczny wróg Boga w Jego staraniu o zbawienie człowieka.

Najsilniej "osadził" w kulturze europejskiej motyw Fausta i Mefistofelesa Johann Wolfgang Goethe; na jego słynnej romantycznej tragedii bazuje libretto, które włoski poeta i kompozytor Arrigo Boito napisał do własnej opery pt. Mefistofeles.

Mefistofeles jest najnowszą propozycją repertuarową w bydgoskiej Operze "Nova". Zainaugurował tegoroczny VIII Bydgoski Festiwal Operowy. W Prologu dziejącym się w Niebie staje zakład między Bogiem a Mefistem o duszę Fausta. Kolejne sceny to: Miasto (na łąkach pod Frankfurtem, wśród świętującego tłumu, szatan zbliża się do uczonego), Pracownia Fausta (tu człowiek przyrzeka swą duszę po śmierci w zamian za poznanie świata, poczucie szczęścia i spełnienia), Ogród (odmłodzony Faust zdobywa miłość czystej Małgorzaty), Sabat (szatan drwi ze świata i słabości człowieka), Śmierć Małgorzaty (porzucona przez Fausta dziewczyna dopuszcza się zbrodni, jednak nawet w chwili rozpaczy nie wątpi w Boże miłosierdzie), Arkadia (przywołana z Hadesu Helena Trojańska uosabia idealne piękno).

W Epilogu Faust, stary i syty doświadczeń, zwraca się ku Biblii. Przeżywa chwilę pełnego szczęścia i ukojenia, która uprawnia Mefistofelesa do odebrania jego zapłaty - nieśmiertelnej ludzkiej duszy. Jaki będzie finał?

Nowością na bydgoskiej scenie jest zastosowanie telebimów, które pozwalają śledzić przenikanie planów akcji i tajniki gry aktorskiej ( m.in. wzruszająca scena śmierci Małgorzaty). Spektakl gromadzi prawie 200 wykonawców - sceny zbiorowe są imponujące: biorą w nich udział połączone chóry Opery, Akademii Muzycznej i dzieci z Pałacu Młodzieży.

Kierownictwo muzyczne sprawuje Maciej Figas. Czytelna koncepcja plastyczna, którą zaproponował reżyser Tomasz Konina, pozwala odczytać akcję utworu jako dziejącą się zawsze i wszędzie. Niekonwencjonalne, " ponadczasowe" kostiumy są dziełem debiutującej w teatrze znanej projektantki mody, Joanny Klimas. Przedstawienie uznane zostało przez krytykę muzyczną za jedno z najciekawszych dokonań operowych ostatnich lat.

Czy w dzisiejszych czasach sztuka operowa, poza zachwytem nad pięknem arii, duetów i monumentalnych scen chóralnych, potrafi pobudzić widza do głębszej refleksji, zadumy nad siłą dobra i zła? Czy mówi prawdę o współczesnym człowieku, postrzeganiu przez niego obecności zła i uleganiu mu ?

Osądźcie Państwo sami, oglądając Mefistofelesa w Operze " Nova". Popremierowe spektakle opery Mefistofeles w poniedziałek i wtorek, 18 i 19 czerwca o godz. 19.00.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pojechała pożegnać się z Matką Bożą... wróciła uzdrowiona

[ TEMATY ]

Matka Boża

świadectwo

Magdalena Pijewska/Niedziela

Sierpień 1951 roku na Podlasiu był szczególnie upalny. Kobieta pracująca w polu co i raz prostowała grzbiet i ocierała pot z czoła. A tu jeszcze tyle do zrobienia! Jak tu ze wszystkim zdążyć? W domu troje małych dzieci, czekają na matkę, na obiad! Nagle chwyciła ją niemożliwa słabość, przed oczami zrobiło się ciemno. Upadła zemdlona. Obudziła się w szpitalu w Białymstoku. Lekarz miał posępną minę. „Gruźlica. Płuca jak sito. Kobieto! Dlaczegoś się wcześniej nie leczyła?! Tu już nie ma ratunku!” Młoda matka pogodzona z diagnozą poprosiła męża i swoją mamę, aby zawieźli ją na Jasną Górę. Jeśli taka wola Boża, trzeba się pożegnać z Jasnogórską Panią.

To była środa, 15 sierpnia 1951 roku. Wielka uroczystość – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Tam, dziękując za wszystkie łaski, żegnając się z Matką Bożą i własnym życiem, kobieta, nie prosząc o nic, otrzymała uzdrowienie. Do domu wróciła jak nowo narodzona. Gdy zgłosiła się do kliniki, lekarze oniemieli. „Kto cię leczył, gdzie ty byłaś?” „Na Jasnej Górze, u Matki Bożej”. Lekarze do karty leczenia wpisali: „Pacjentka ozdrowiała w niewytłumaczalny sposób”.

CZYTAJ DALEJ

11 lat temu zmarła Maria Okońska – współpracowniczka Prymasa Tysiąclecia

2024-05-06 11:14

[ TEMATY ]

Maria Okońska

rocznica śmierci

Kadr z filmu „Spełniona w Maryi”

Maria Okońska z mamą

Maria Okońska z mamą

11 lat temu, 6 maja 2013 r., zmarła Maria Okońska, jedna z najbliższych współpracowniczek prymasa Stefana Wyszyńskiego, założycielka Instytutu Świeckiego Pomocnic Maryi Jasnogórskiej Matki Kościoła. „Mamy jedno życie, którego nie wolno zmarnować” – głosiła jej najważniejsza dewiza.

Urodziła się 16 grudnia 1920 r. w Warszawie. Nie mogła poznać swojego ojca, który zginął dwa miesiące przed jej urodzeniem w ostatnich dniach wojny z bolszewikami. Jego ciała ani miejsca pochówku nigdy nie odnaleziono. Wraz z siostrą bliźniaczką Wandą (zmarłą w wieku 3 lat) i bratem Włodzimierzem była wychowywana przez matkę Marię z Korszonowskich. Jej rodzice poznali się w 1916 r., w czasie przygotowań do pierwszych „legalnych” od 1831 r. obchodów uchwalenia Konstytucji 3 maja. Po latach wspominała, że te rodzinne tradycje patriotyczne zadecydowały o jej postawie w kolejnych dekadach służby Kościołowi.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 7.): Jednostka GROM

2024-05-06 20:55

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Materiał prasowy

Co zrobić z trudnymi emocjami? Czy Apostołowie byli wolni od agresji? I co właściwie ma do tego Maryja? Zapraszamy na siódmy odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o roli Matki Bożej w stawaniu się opanowanym człowiekiem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję