Luteranie
Jedynym fundamentem wiary w Kościele ewangelicko-augsburskim jest Pismo Święte. Usprawiedliwienia dostępuje się tylko przez wiarę, a dobre uczynki to kryterium jej prawdziwości i wyraz wdzięczności za łaskę zbawienia, a nie zasługa przed Bogiem. Zbawienie bowiem jest dziełem Bożym już dokonanym w Jezusie. Aby być zbawionym, wystarczy uwierzyć, czyli zaufać. Środkami łaski są słowo Boże i sakramenty (chrzest i Eucharystia). Wierzy się w 2 stany po śmierci: niebo i piekło. Sakrament Ołtarza polega na tym, że to sam Chrystus ofiarowuje się wierzącym pod postacią chleba i wina. Niewidzialną Głową Kościoła jest Chrystus. Główny świąteczny dzień to niedziela, największe święta to Narodzenie Pańskie, Wielki Piątek, Wielkanoc i Zesłanie Ducha Świętego. Wszyscy członkowie pełnią funkcje kapłańskie - nieustannie składają życie w służbie Chrystusowi. Istnieje urząd sług słowa Bożego i sakramentów - pastorów, których nie obowiązuje celibat. Kobiety mogą być katechetkami. We wspólnocie panuje ustrój episkopalno-synodalny. Lubelska parafia św. Trójcy z ks. Romanem Prackim na czele przy ul. Ewangelickiej 1 należy do diecezji warszawskiej (jednej z 6 w kraju).
Baptyści
Reklama
Członkowie polskiego Kościoła Chrześcijan Baptystów przyjmują Biblię za jedyny autorytet w sprawach wiary i obyczajów. Zrzeszają się w autonomicznych zborach, do których wstąpić można po chrzcie udzielonym przez całkowite zanurzenie w wodzie po osobistym wyznaniu wiary (w wieku świadomym). Cechuje ich dążenie do religijnej wolności pojedynczej osoby, zboru (niepodleganie osobom duchownym czy centralnym organizacjom, ale uznanie funkcji duchownego - ordynowanego prezbitera, kaznodziei czy przewodniczącego). Maryję darzą szacunkiem, ale nie przypisują jej roli „pośredniczki”. Silnie zaangażowani w ekumenizm i misje. Zbór KChB w Lublinie mieści się przy ul. Kochanowskiego 38a.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Zielonoświątkowcy
Akcentują przeżycie chrztu w Duchu Świętym (jako drugie po nawróceniu przełomowe wydarzenie religijne w życiu) i modlitwę językami. Charakteryzuje ich entuzjastyczne przebudzenie i żywiołowa religijność. Twierdzą, że ruch powstał na skutek spontanicznego wylania Ducha Świętego na chrześcijan, rozprzestrzeniającego się po świecie jak ogień. To wylanie ma sens eschatologiczny, bezpośrednio poprzedza powtórne przyjście Chrystusa. Podkreślają osobiste przeżycie religijne. Bogdan Perenc, pastor autonomicznego II zboru lubelskiego, spotykającego się w sali Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego przy Rynku 17, twierdzi, że jednym z filarów służby Kościoła zielonoświątkowego jest uwielbienie Boga. Tak manifestuje się Boża obecność. Ludzie dotknięci przez Boga przepełnieni są radością, odczuwają uwolnienie od trosk, pragną głośno wychwalać i uwielbiać Pana, podnosząc ręce i klaszcząc. Zdarza się też tańczyć przed Bogiem. Pastorem I zboru Oaza przy ul. Tatarskiej 5 w Lublinie jest Marek Wółkiewicz. Wspólnotą o orientacji zielonoświątkowej jest też zbór Brama Nadziei Kościoła Chrześcijan Wiary Ewangelicznej przy ul. Lubartowskiej 60. Siedziba władz krajowych mieści się przy Rusałce 17.
Adwentyści
Reklama
Spośród innych wspólnot protestanckich wyróżnia ich żywa wiara w rychłe powtórne przyjście Chrystusa. Bardzo dużą wagę przywiązują do przestrzegania Dekalogu jako istotnego aspektu moralności
(rygoryzm etyczny). Specyfiką jest sanktuariologia - nauka o świątyni niebiańskiej i pełnionej w niej przez Chrystusa liturgii pojednawczej na mocy Ofiary Krzyża.
Uznaje się 3 sakramenty: chrzest w wieku świadomym, Wieczerzę Pańską, Umywanie Nóg. Podkreślone są dary Ducha Świętego, zwłaszcza charyzmat profetyczny. Dzień święty to sobota - mur oddzielający
lud Boży od niewiernych, a główne święta to Boże Narodzenie i Wielkanoc. Rozprowadzają Biblię i literaturę religijną. Lubelski zbór Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego
znajduje się przy ul. Niecałej 4.
W 1999 r. 6 lubelskich kościołów ewangelicznych stworzyło tzw. alians, którego celem jest „budowanie jedności chrześcijan i składanie publicznego świadectwa Ewangelii zbawienia”.
Są to wspomniane już: KChB, KZ Oaza, zbór Brama Nadziei KChWE oraz Kościół Ewangelicznych Chrześcijan przy Probostwie 30, Wspólnota Chrześcijańska Pojednanie przy ul. Paganiniego 17 i Wspólnota
Chrześcijan Hosanna. Inną ekumeniczną inicjatywą są tzw. wieczory chwały - spotkania raz na 2 miesiące w sali koncertowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej przy ul. Muzycznej 10 w Lublinie
dla wszystkich chrześcijan, pragnących spędzić czas w atmosferze uwielbienia i Bożej obecności.
Polski Narodowy Kościół Katolicki
Należy do grupy kościołów starokatolickich - niezależnych od Rzymu. Twierdzenia o Eucharystii i kapłaństwie są bliskie nauce rzymskokatolickiej po Soborze Watykańskim II. Teologicznie Eucharystię tłumaczą następująco: „Sprawowanie Eucharystii nie jest ciągłym powtarzaniem czy odnawianiem Ofiary pojednania, złożonej przez Chrystusa na krzyżu raz na zawsze. Jej ofiarny charakter polega na tym, że stanowi trwałą pamiątkę tej Ofiary i jest dokonującym się tu na ziemi realnym uobecnieniem tej jedynej Ofiary Chrystusa poniesionej dla zbawienia odkupionej ludzkości”. Narodowi katolicy w myśl orzeczenia Watykanu z 1993 r. mogą przystępować do pokuty, Eucharystii i namaszczenia chorych w Kościele rzymskokatolickim, kiedy dla uzasadnionej przyczyny o to poproszą. Członkowie PNKK wierzą w powszechność zbawienia. W 1914 r. wprowadzono 8 sakrament - głoszenia i słuchania słowa Bożego. By liczba 7 sakramentów, mająca silne zakorzenienie w tradycji, nie uległa zmianie, w 1921 r. postanowiono, że chrzest i bierzmowanie co do istoty są jednym sakramentem. Istnieje szeroka demokratyzacja życia parafialnego i ogólnokościelnego. Kościół polskokatolicki aktywnie uczestniczy w ruchu ekumenicznym. Lubelska parafia przy ul. Kunickiego 9 z ks. Andrzejem Gontarkiem na czele należy do diecezji warszawskiej (jednej z 3 w Polsce).
Mariawici
Reklama
Najpierw pod nazwą Związek Mariawitów Nieustającej Adoracji Ubłagania - kapłani, siostry, tercjarze i bracia świeccy szerzący cześć Najświętszego Sakramentu i wzywający pomocy Matki Bożej, jako dzieło wielkiego miłosierdzia dające ginącemu w grzechach światu ostatni ratunek. Wyznawcy starokatolickiego Kościoła Mariawitów osobiście raz w tygodniu przez godzinę adorują Najświętszy Sakrament, a uroczyście, wspólnie raz w miesiącu (duchowieństwo i siostry - codziennie). Nie ma obowiązkowego celibatu duchownych. Spowiedź uszna obowiązuje wiernych do lat 18, dorośli przystępują do spowiedzi powszechnej przed Chrystusem z rozgrzeszeniem kapłana (spowiedź uszna na własne życzenie, ale niekonieczna). Uznają 7 sakramentów (komunia pod 2 postaciami). Naśladują życie Maryi (cichość, pokora, modlitwa, miłość bliźniego, gotowość pełnienia woli Bożej). Prowadzą szeroką działalność oświatowo-opiekuńczą. Popierają idee ekumeniczne. Parafia Nieustającej Pomocy Najświętszej Maryi Panny w Lublinie przy ul. Paganiniego 1 z ks. Sławomirem Rosiakiem na czele należy do diecezji podlasko-lubelskiej (jednej z 3 w kraju).
Na podstawie: Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu. Pod red. W. Hryniewicza, J. Gajka, S. Kozy. Lublin 1997.
Program nabożeństw ekumenicznych na 2004 r.
(zawsze w środę o godz. 18.00)
24 marca - kościół Chrześcijan Baptystów,
ul. Kochanowskiego 38a
28 kwietnia - kościół ewangelicko-augsburski,
ul. Ewangelicka 1
26 maja - kościół polskokatolicki,
ul. Kunickiego 9
23 czerwca - kościół starokatolicki Mariawitów,
ul. Paganiniego 1
8 września - kościół Adwentystów Dnia Siódmego,
ul. Niecała 4
20 października - kościół zielonoświątkowy,
ul. Tatarska 5
24 listopada - kościół rzymskokatolicki,
ul. Filaretów 7
5 lutego abp Józef Życiński powołał na 5-letnią kadencję Archidiecezjalną Radę Ekumeniczną w składzie: ks. prał. dr Józef Szczypa - przewodniczący, ks. dr Krzysztof Grzesiak - zastępca przewodniczącego, ks. kan. dr Jerzy Poręba, ks. kan. mgr lic. Jerzy Ważny, ks. kan. mgr lic. Tadeusz Kawala, ks. mgr lic. Wojciech Różyk, ks. dr Sławomir Pawłowski, s. mgr Bogumiła Borucka MSF, dr Tomasz Ożóg, dr Sławomir Żurek.