Reklama

Wykłady otwarte w seminarium

Jezus Chrystus - powód do chluby czy zgorszenia?

„«Za kogo Mnie uważacie?» - odpowiedź Kościoła, odpowiedź synagogi” - taki tytuł nosił kolejny tegoroczny wykład otwarty, wygłoszony 14 stycznia w auli toruńskiego Seminarium Duchownego przez ks. prof. dr. hab. Waldemara Chrostowskiego, kierownika Zakładu Egzegezy i Teologii Biblijnej Wydziału Teologicznego UMK. Liczni zgromadzeni nie tylko wysłuchali wnikliwej analizy fragmentu Ewangelii św. Marka (Mk 8, 27-33), lecz zapoznali się również ze stanowiskiem, jakie wobec postaci Jezusa z Nazaretu zajmuje współczesny judaizm.

Niedziela toruńska 6/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Za kogo ludzie Mnie uważają?” - zapytał Apostołów Jezus. „Za Jana Chrzciciela, za Eliasza, za Jeremiasza lub za jednego z proroków” - brzmiała odpowiedź. Wynikało z niej, że w oczach Żydów Nauczyciel z Nazaretu uchodzi za proroka - Bożego męża, który dogłębnie, z religijnego punktu widzenia analizuje przeszłość i teraźniejszość i wskazuje poszczególnym ludziom i całemu narodowi, jaką drogę postępowania powinni obrać w przyszłości.
„A wy - za kogo Mnie uważacie?” - Jezus zadał to kluczowe pytanie w nieprzypadkowym miejscu i czasie. Postawił je ludziom, którzy dobrze Go znali: od prawie 3 lat byli świadkami Jego działalności; widzieli na własne oczy cuda, które uczynił, i słuchali Jego nauk. Oczekiwał, że ich odpowiedź będzie inna niż odpowiedź tłumów. I tak też było. Pamiętamy słowa Piotra: „Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego” (por. Mk 8,29); ze strony Jezusa wywołały one obietnicę uczynienia skromnego rybaka widzialną głową Kościoła.
- Dziś odpowiedź Kościoła na pytanie o Jezusa też musi być inna od tej, której udziela świat - powiedział ks. prof. Chrostowski. - Kościół musi pozostać niewrażliwy na tak modne ostatnio sondaże; musi iść pod prąd oczekiwań zwolenników unowocześniania jego nauki, przystosowywania jej do rzekomych wymagań bieżącej chwili.
Czy można jednak powiedzieć, że spekulacje Żydów o Jezusie były odpowiedzią synagogi, a wyznanie Piotra - odpowiedzią Kościoła? Czy Piotr w tym momencie stał się chrześcijaninem? - zapytał ks. Chrostowski. Następny fragment Ewangelii każe nam udzielić odpowiedzi przeczącej. Kiedy bowiem Jezus zaczął wprowadzać uczniów w perspektywę swojej męki i zmartwychwstania, zszokował ich, a Piotr ośmielił się nawet zakwestionować tę wizję, przez co naraził się na surową reprymendę: „Idź precz, szatanie!”.
Jakiego zatem Mesjasza 2000 lat temu oczekiwali Apostołowie, a wraz z nimi wszyscy Żydzi? Najkrócej mówiąc, spodziewali się króla, nawiązującego do tradycji Dawida i Salomona, oraz proroka, łączącego w sobie godność wszystkich wcześniejszych. Z nieco mniejszym entuzjazmem byli gotowi zaakceptować w Jezusie kapłana (kapłanów bowiem, inaczej niż w przypadku królów i proroków, mieli ciągle wśród siebie i nie darzyli ich zbytnim szacunkiem). Tymczasem Jezus z mesjańskiej tradycji Starego Testamentu wysunął na czoło wątek cierpiącego Sługi Jahwe i całkowicie przewartościował pojęcie królowania („Jeśli kto chce być pierwszym pomiędzy wami, niech stanie się waszym sługą”). Ta właśnie opozycja Mesjasza - potężnego króla i Mesjasza - cierpiącego sługi, umarłego i zmartwychwstałego na trwałe podzieliła Żydów. Większość z nich odrzuciła Jezusa, pozostając na gruncie judaizmu; nieliczni uznali w Nim Syna Bożego, uwierzywszy w zbawczą moc Jego męki i zmartwychwstania. To oni właśnie zapisali pierwsze karty dziejów Kościoła, dając początek chrześcijaństwu.
Dlaczego większość Żydów nie zaakceptowała Mesjasza jako cierpiącego Sługi Jahwe? Dlaczego okazali się ślepi na tak oczywiste w swej wymowie zapowiedzi proroka Izajasza (zob. Iz 52-53)? Ks. Chrostowski odwołał się do odpowiedzi udzielonej przez Jana Pawła II w książce Przekroczyć próg nadziei. Bóg w osobie Jezusa Chrystusa nie tylko stał się jednym z nas, ale wybrał wręcz dla siebie ostatnie miejsce, pośród zbrodniarzy. „To nie może być Bóg!” - mówili Żydzi, patrząc na ukrzyżowanego Jezusa. W ich pojęciu nie mieściło się, by Bóg mógł tak bardzo przełamać własną wyjątkowość, odmienność od tego, co ludzkie. - Judaizm (a po nim islam) neguje boskość Jezusa, gdyż upomina się o rozumianą na ludzki sposób godność i dostojeństwo Boga - powiedział ks. Chrostowski. - Męka, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa dały więc początek dwóm wspólnotom: Kościołowi, który przyjął takiego Boga, i synagodze, która Go odrzuciła.
Niestety, już w I w. drogi tych dwóch wspólnot znacznie się rozeszły. Judaizm, znalazłszy się po 70 r. po Chr. (zdobycie Jerozolimy przez Rzymian i zburzenie świątyni żydowskiej) pod duchowym zwierzchnictwem rabinów, przyjął zdecydowanie antychrześcijański kurs, usuwając z synagogi tych Żydów, którzy uwierzyli w Jezusa Chrystusa. Uogólniając, początkowo stroną inspirującą zatargi byli Żydzi, którzy niekiedy posuwali się do tak nieprzyjaznych kroków, jak demaskowanie chrześcijan i narażanie ich na prześladowania ze strony władz rzymskich. W IV w., po wejściu w życie edyktu mediolańskiego, zezwalającego chrześcijanom na nieskrępowane wyznawanie ich wiary, a następnie po uznaniu chrześcijaństwa przez cesarzy rzymskich za religię państwową, role się odwróciły i coraz częściej w roli inicjatorów nieporozumień zaczęli występować wyznawcy Chrystusa. Tak doszło do narodzin nurtów antychrześcijańskiego i antyżydowskiego w łonie obu religii. Do ich przezwyciężenia i usunięcia obustronnych uprzedzeń wzywał Jan Paweł II podczas pielgrzymki do Ziemi Świętej w 2000 r. (warto dodać, że media zmanipulowały wówczas papieską wypowiedź, tak aby wynikała z niej zachęta do porzucenia antysemityzmu przez chrześcijan, pomijając zaś milczeniem analogiczny apel skierowany do Żydów).
Jak przedstawia się dzisiejsza odpowiedź Kościoła i synagogi na pytanie o to, kim jest Jezus Chrystus? Odpowiedź Kościoła, pozostając od 20 wieków zasadniczo niezmienna, została ubogacona przez rozwój nauk teologicznych oraz doświadczenie mocy Jezusa działającego w życiu jego wiernych. Judaizm - co może wydać się zaskakujące - wybrał milczenie. Nie polemikę, sprzeciw, lecz milczenie. Ortodoksyjnych Żydów obowiązuje wręcz zakaz mówienia o Jezusie, a w szczególności zakaz udziału w jakichkolwiek debatach wyznawców obu religii. Fakt ten sprawia, że obecnie trudno mówić o istnieniu religijnego dialogu chrześcijańsko-żydowskiego - powiedział ks. Chrostowski.
- Jak dziś Żydzi wyobrażają sobie Mesjasza? - takie pytanie padło ze strony słuchaczy. Dla większości Żydów Mesjaszem jest Izrael - ich własne państwo wskrzeszone do istnienia w 1948 r. Kiedy Izrael rośnie w siłę - rozumują - tym bardziej widoczne jest objawienie się Bożej mocy w świecie. Mamy tu więc do czynienia z ideą Mesjasza kolektywnego, będącą niewątpliwie reakcją na Jezusa z Nazaretu, jednostkę, osobę.
Są też Żydzi, którzy nadal oczekują Mesjasza jednostkowego. Wierzą, że On jeszcze nie przyszedł, bo gdyby było inaczej, to na świecie nie byłoby gwałtu i niesprawiedliwości. Negują istotny wkład chrześcijaństwa w dzieje świata, uważając, że nie dokonało ono żadnej jakościowej zmiany na lepsze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

10 najważniejszych wydarzeń pontyfikatu

2025-04-21 10:50

[ TEMATY ]

papież Franciszek

śmierć Franciszka

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Zmarł papież Franciszek. Odszedł o godz. 7.35 do Pana. Miał 88 lat. Argentyński kardynał Jorge Mario Bergoglio, który od 13 marca 2013 był 266. biskupem Rzymu, miał w chwili wyboru 76 lat i do tego czasu przez 16 lat był metropolitą swego rodzinnego miasta - Buenos Aires. Publikujemy 10 kluczowych wydarzeń pontyfikatu.

26 listopada 2013 r. odbyła się prezentacja adhortacji „Evangelii gaudium”. Stanowi ona podsumowanie zgromadzenia zwyczajnego Synodu Biskupów nt. nowej ewangelizacji, które odbyło się w Watykanie w dniach 7-28 października 2012 r. Zarazem jest to dokument programowy pontyfikatu Franciszka, o czym pisze sam papież.
CZYTAJ DALEJ

Nie żyje ks. prof. Marek Jagodziński

2025-04-21 19:04

[ TEMATY ]

śmierć

śmierć księdza

Foto: ks. S. Piekielnik / www.diecezja.radom.pl

Ks. prof. Marek Jagodziński

Ks. prof. Marek Jagodziński

W wieku 69 lat zmarł dzisiaj rano w Końskich ks. prof. Marek Jagodziński, kapłan diecezji radomskiej, pracownik Katedry Teologii Prawosławnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i członek Międzynarodowej Komisji Teologicznej. Kapłan pomagał Stolicy Świętej, w szczególności Kongregacji Nauki Wiary, w studiowaniu ważniejszych kwestii doktrynalnych.

Ks. Marek Wiesław Jagodziński urodził się 29 stycznia 1956 w Klimontowie Sandomierskim. W 1982 ukończył studia w Wyższym Seminarium Duchownym w Sandomierzu z tytułem magistra teologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i przyjął święcenia kapłańskie. W 2000 uzyskał licencjat. Doktorat obronił w 2001. Habilitował się w 2009. W 2016 otrzymał tytuł naukowy profesora nauk teologicznych.
CZYTAJ DALEJ

Zaskoczyło nas Jego odejście. Modlitwa w intencji papieża Franciszka

2025-04-22 06:25

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Paweł Wysoki

Nie płaczemy, żeśmy go stracili, ale dziękujemy Bogu, żeśmy go mieli – powiedział abp Stanisław Budzik.

W Poniedziałek Wielkanocny metropolita lubelski przewodniczył Mszy św. w intencji zmarłego papieża Franciszka. Wieczorną Eucharystię w archikatedrze lubelskiej celebrowali biskupi: bp Artur Miziński, bp Józef Wróbel, bp Adam Bab oraz bp senior Mieczysław Cisło.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję