Radość, pojednanie, nadzieja - z tym kojarzą się nam święta Bożego Narodzenia. W cudowną noc narodzin Bożego Syna ponoć nawet zwierzęta mówią ludzkim głosem, by razem z nami
i aniołami oznajmiać nadejście Zbawiciela. Nie przeszkadza nam nawet to, że data Bożego Narodzenia jest w zasadzie umowna. W Piśmie Świętym nie ma informacji, kiedy narodził
się Chrystus. Dla chrześcijan bowiem nie data jest istotna, ale fakt, że Jezus Chrystus, syn Boży, „przyjął ciało z Maryi Dziewicy i stał się człowiekiem”.
Święta Bożego Narodzenia wiążą się z całym bogactwem zwyczajów i obrzędów. Jednym z nich jest żywe misterium. Stajenkę ze żłóbkiem po raz pierwszy zainscenizował
św. Franciszek z Asyżu w 1223 r. Szopka bardzo się spodobała i wkrótce znała ją już cała Europa. Nowością ostatnich lat są żywe szopki, w których obok
ludzi głównymi aktorami są zwierzęta przyprowadzane z gospodarstw rolnych i ogrodów zoologicznych.
Kolejny zwyczaj to ubieranie choinki. Już ponoć poganie ozdabiali w zimie domy gałązkami drzew iglastych. Zawsze zielone rośliny miały w chłodne dni przypominać mieszkańcom,
że wkrótce nadejdzie wiosna. Świerk symbolizował rajskie drzewo życia. Na choince umieszczano też świeczki symbolizujące światło Chrystusa, a czubek drzew zdobiła gwiazda betlejemska -
zwiastun narodzin Zbawiciela. Na drzewku wieszano jabłka, aby zaznaczyć, że grzech pierworodny został odkupiony, a owoce wróciły na swoje miejsce.
24 grudnia 1223 r. w grocie w Greccio we Włoszech św. Franciszek z Asyżu przygotował pierwszą żywą szopkę bożonarodzeniową. To zapoczątkowało tradycję, która obecna jest dziś w całej Europie.
W szopce przygotowanej przez św. Franciszka na sianie w żłóbku złożono drewnianą rzeźbę Jezusa. W Świętą Rodzinę wcielili się mieszkańcy Greccio, przy żłóbku stanęły wół i osioł. Franciszek przygotował szopkę, aby pokazać ludziom historię zbawienia. Zakon franciszkanów kontynuował zwyczaj budowania szopek betlejemskich przed Bożym Narodzeniem i tradycja ta rozpowszechniła się w całej Europie.
Izajasz kieruje słowo do ziem dotkniętych hańbą i przemocą. W tle stoją północne krainy Zabulona i Neftalego, pierwsze wystawione na cios Asyrii. Perykopa nazywa je „Galileą pogan”, bo były pograniczem, gdzie mieszały się ludy i wpływy. Właśnie tam ma zabłysnąć światło. Hebrajskie ʾôr (’or) oznacza jasność, która nie tylko rozprasza mrok, ale ujawnia drogę. Ciemność w prorokach bywa konkretna: lęk, ucisk, poczucie, że przyszłość została zabrana. Dlatego obrazy jarzma, kija i rózgi mówią o codziennym ciężarze, jaki kładzie na człowieku władza przemocy.
O budowanie pokoju, pojednania i wzajemnej odpowiedzialności w życiu społecznym zaapelował w słowie na Boże Narodzenie wyemitowanym w TVP1 abp Józef Kupny. Życzył też wszystkim rodakom "oraz tym, którzy znaleźli w naszym kraju swój drugi dom, by ten świąteczny czas stał się źródłem niegasnącej nadziei". - Niech ona nam towarzyszy teraz i w nadchodzącym nowym roku - powiedział metropolita wrocławski.
Szanowni Państwo, drodzy Rodacy, pozwólcie, że przywitam Was pierwszymi słowami Leona XIV wypowiedzianymi po wyborze na papieża. Niech pokój będzie z Wami wszystkimi. Cieszę się, że mogę w tym wyjątkowym czasie za pośrednictwem telewizji gościć Wasze domy.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.