Reklama

Akcja Ośrodka Hospicjum Domowe

Pola nadziei

Kwesty w warszawskich kościołach i w placówkach kulturalnych, skarbonki wystawione w hipermarketach oraz możliwość zakupu cebulki żonkila, międzynarodowego symbolu nadziei dla ludzi chorych na raka i ich rodzin, rozpoczną 4 października w stolicy akcję „Pola Nadziei”. Służyć ona będzie pozyskaniu środków finansowych potrzebnych do bieżącego funkcjonowania Ośrodka Hospicjum Domowe prowadzonego przez Księży Marianów. Za każdy datek ofiarodawca otrzyma jedwabnego żonkila. Akcja potrwa do 16 maja 2004 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Borykający się z trudnościami finansowymi Ośrodek Hospicjum Domowe zajmuje się chorymi przede wszystkim z prawobrzeżnej części Warszawy oraz z miejscowości takich jak: Sulejówek, Wołomin, Radzymin, Legionowo i Wołomin. Liczba chorych nieustannie wzrasta. Każdego miesiąca ośrodek opiekuje się ok. 200 chorymi. To liczba odpowiadająca dużemu oddziałowi szpitalnemu. Są oni rozproszeni w promieniu przynajmniej 40 km. Ich liczba jest większa niż podpisany kontrakt z Narodowym Funduszem Ochrony Zdrowia. - Chociaż niektóre hospicja w Polsce ograniczyły nabór chorych, nie chcemy tego czynić - mówi ks. Andrzej Dziedziul MIC, dyrektor ośrodka. - Staramy się znaleźć fundusze. Akcja „Pola Nadziei”, do której po raz pierwszy przystępuje Ośrodek Hospicjum Domowe, jest jedną z takich prób. Obejmując większą liczbę chorych, ponosimy większe koszty. I choć mamy kilku pracowników medycznych, którzy są wolontariuszami, to przy tak dużej liczbie chorych nie jest możliwe prowadzenie pomocy wyłącznie charytatywnie. Potrzebne są pieniądze na płace, transport, bardzo skromną administrację, zakup sprzętu i leków. A w działalność Ośrodka Hospicjum Domowe zaangażowanych jest 21 lekarzy, 19 pielęgniarek, 3 psychologów, 3 fizjoterapeutów, 1 pracownik socjalny i ok. 40 wolontariuszy pracujących przy chorych oraz 15 wolontariuszy kierowców.
Posługa względem chorych włącza się w charyzmat Zgromadzenia Księży Marianów. Kładzie się w nim duży nacisk na modlitwę za zmarłych i na przygotowanie do spotkania z Bogiem tych, którzy wybierają się „na tamtą stronę”. - Przygotowanie, które prowadzi hospicjum - mówi Ksiądz Dyrektor - jest bardzo wszechstronne, a nawet w pewien sposób rozszerza charyzmat mariański. Staramy się dbać o potrzeby fizjologiczne, psychiczne, socjalne, materialne i duchowe chorych. Myślimy też o ich rodzinach, także po ich śmierci.
Po raz pierwszy w Polsce kampania „Pola Nadziei” odbyła się w 1997 r. w Krakowie. Jej inicjatorem była szkocka fundacja Marie Curie Cancer Care. Zbierano wtedy fundusze na rzecz Hospicjum św. Łazarza znajdującego się na terenie parafii Arka Pana w Nowej Hucie.
Patronat honorowy nad obecną akcją objęli bp Kazimierz Romaniuk - ordynariusz warszawsko-praski oraz burmistrzowie Białołęki, Pragi Południe, Pragi Północ, Targówka, Legionowa, Marek, Nieporętu, Sulejówka i Wesołej.

Osobom, które chciałyby wesprzeć działalność Ośrodka Hospicjum Domowe, podajemy konto bankowe:
Hospicjum Domowe,
ul. Tykocińska 27/35,
03-545 Warszawa
Bank PKO BP IV Oddział Warszawa nr 09-10201042-122761658.
Jako cegiełka na rzecz hospicjum może też służyć cebulka żonkila zakupiona w siedzibie Hospicjum Domowego. Zainteresowanym podajemy telefony kontaktowe: 679-67-00, 679-68-85 i 679-68-48 oraz e-mail: hospicjum@marianie.pol.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Śmierć nie kończy wszystkiego

2025-04-30 11:52

[ TEMATY ]

Ewangelia

maj

rozważanie

ks. Mariusz Słupczyński

Karol Porwich/Niedziela

Rozważanie do Ewangelii J 16,20-23a

Czytania liturgiczne na 30 maja 2025;
CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: ponad 90 tys. pielgrzymów na wystawieniu ciała św. Teresy z Ávili

2025-05-30 14:40

[ TEMATY ]

Hiszpania

pielgrzymi

Św. Teresa z Ávili

Vatican Media

Po raz pierwszy od ponad 100 lat i po raz trzeci w historii ciało św. Teresy od Jezusa zostało wystawione do publicznej czci. Od 11 do 25 maja do hiszpańskiego Alba de Tormes przybyły 93 tysiące pielgrzymów, aby modlić się za wstawiennictwem wielkiej świętej i reformatorki Karmelu.

Wystawienie ciała św. Teresy od Jezusa to wydarzenie o wyjątkowym charakterze - poprzednie takie uroczystości miały miejsce jedynie w 1760 i 1914 roku. Relikwie świętej karmelitanki znajdujące się w srebrnej trumnie zostały przeniesione pod centralną część ołtarza Bazyliki Zwiastowania NMP w Alba de Tormes. Uroczystej procesji, którą poprowadziło ośmiu karmelitów bosych, towarzyszyły lokalna orkiestra oraz liczni wierni różnych narodowości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję