Reklama

Święto Miłosierdzia Bożego

„Jezu, ufam Tobie”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kiedy słyszymy imię i nazwisko – s. Faustyna Kowalska, spontanicznie wypowiadamy słowa: „Boże Miłosierdzie”. Z woli Bożej stała się dla całego świata heroldem i świadkiem tej prawdy, że Serce Jezusa pełne jest miłości dla grzeszników. Prawda ta została wyrażona w obrazie, modlitwie i utrwalona poprzez święto.

S. Maria Faustyna (w świecie Helena) Kowalska (1905-38) z Instytutu Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia mimo krótkiego życia, zasłynęła w Kościele jako niezmordowana orędowniczka Miłosierdzia Bożego. Jej dzieło nie od razu znalazło uznanie w Kościele powszechnym. Obecnie nabożeństwo do Bożego Miłosierdzia cieszy się wielką popularnością w całym świecie. Błogosławioną ogłosił ją Ojciec Święty Jan Paweł II 18 kwietnia 1993 r. Kanonizacja odbyła się w II Niedzielą Wielkanocną, 30 kwietnia 2000 r., w Rzymie. Niedzielę tę Papież nazwał Niedzielą Miłosierdzia Bożego. Nawiedzając w 1997 r. sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach, powiedział: „Dziękuję Opatrzności Bożej, że dane mi było osobiście przyczynić się do wypełnienia woli Chrystusa przez ustanowienie Święta Miłosierdzia Bożego”.

Pierwszy raz o ustanowieniu święta Miłosierdzia Bożego mówił Pan Jezus s. Faustynie Kowalskiej w Płocku 22 lutego 1931 r. W swoim Dzienniczku pisanym na polecenie spowiednika – ks. Michała Sopoćko pisze: „Wieczorem, kiedy byłam w celi, ujrzałam Pana Jezusa ubranego w szacie białej. Jedna ręka wzniesiona do błogosławieństwa, a druga dotykała szaty. Na piersiach wychodziły dwa wielkie promienie, jeden czerwony, a drugi blady (...). Po chwili powiedział mi Jezus: «Wymaluj obraz według rysunku który widzisz, z podpisem: Jezu, ufam Tobie» ” (Dz 47). Obraz przedstawia Osobę Chrystusa wymalowanego według wskazań s. Faustyny. Wizerunek posiada dwa charakterystyczne promienie – czerwony i blady.

Pan Jezus zapytany o znaczenie tych promieni, wyjaśnił: „Te dwa promienie oznaczają krew i wodę; blady promień oznacza wodę, która usprawiedliwia duszę; czerwony promień oznacza krew, która jest życiem duszy” (Dz 299). Oznaczają one więc przede wszystkim sakramenty święte – woda to znak chrztu świętego, krew zaś wskazuje na Eucharystię. „Szczęśliwy – powiedział Pan Jezus – kto w ich cieniu żyć będzie, bo nie dotknie go sprawiedliwa ręka Boga” (Dz 299).

Dalej w Dzienniczku s. Faustyna pisze: „Kiedy odeszłam od konfesjonału, usłyszałam takie słowa: «Mój obraz w duszy twojej jest. Ja pragnę, aby było Miłosierdzia Święto. Chcę, aby ten obraz, który wymalujesz pędzlem, był uroczyście poświęcony w pierwszą niedzielę po Wielkanocy, ta niedziela ma być Świętem Miłosierdzia»”(Dz 49). Wybór tej niedzieli bardzo wyraźnie wskazuje na ścisły związek między wielkanocną tajemnicą Odkupienia a Świętem Miłosierdzia Bożego, w której to Miłosierdzie w pełni ludziom się objawia. Święto Miłosierdzia Bożego ma być nie tylko dniem szczególnej czci Boga w tej Tajemnicy, ale także ma być dniem łaski dla wszystkich ludzi, zwłaszcza grzeszników. „Pragnę – mówi Pan Jezus – aby Święto Miłosierdzia było ucieczką i schronieniem dla wszystkich dusz, a szczególnie dla wszystkich grzeszników” (Dz 699). „Kto w tym dniu przystąpi do Źródła Życia, ten dostąpi zupełnego odpuszczenia win i kar” (Dz 300). Przygotowaniem do tego święta ma być nowenna, polegająca na odmawianiu przez dziewięć dni, zaczynając od Wielkiego Piątku, Koronki do Miłosierdzia Bożego. „W tej nowennie – obiecał Pan Jezus – udzielę duszom wszelkich łask” ( Dz 796). Święto to wypływa z głębin Miłosierdzia Pańskiego (Dz 699), dlatego bramy Miłosierdzia otwarte są tego dnia na oścież: może przejść przez nie każdy, kto uroczyście obchodzi to święto. Nikt nie musi bać się zbliżenia do Chrystusa, albowiem chce On tego dnia obmyć nas z grzechu i uwolnić od kary, na jaką zasługujemy (Dz 699). Co to za wspaniała obietnica. Kto godnie przyjmuje Komunię św. w tym dniu, ma „zupełnie odpuszczone winy i kary” (Dz 699).

Jak bardzo potrzebujemy dziś tej łaski, która nas wewnętrznie odradza. Nie zmarnujmy więc jeszcze jednej szansy danej nam przez Chrystusa na drodze do zbawienia. Korzystajmy z tego „Źródła Miłosierdzia Bożego”.

Święto Miłosierdzia Bożego wyraża naszą ufność do Boga „bogatego w Miłosierdzie”. Jest ono okazją do ożywienia naszej ufności. Ufność bowiem należy do samej istoty nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Odwołane rekolekcje o Eucharystii

2025-12-18 16:10

[ TEMATY ]

rekolekcje

Jasna Góra

BPJG

Zaplanowane spotkanie na Jasnej Górze (27-28 grudnia) nie odbędzie się!

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy w ostatni weekend stycznia 2026 r - informuje BP Jasnej Góry.
CZYTAJ DALEJ

Wigilia WSD Archidiecezji Krakowskiej

2025-12-18 23:24

Biuro Prasowe AK

- Prosimy, aby święte postaci Maryi i Józefa były dla nas wzorem otwarcia się na Boży głos i przyjęcia tego głosu z żywą wiarą, w duchu posłuszeństwa i nieskończonego zawierzenia. Po to, aby jeśli Pan Bóg tak chce, przez Waszą, drodzy alumni, przyszłą pracę kapłańską w ludzkich sercach w XXI wieku mógł ciągle narodzić się Chrystus – mówił abp Marek Jędraszewski podczas Mszy św. w Wyższym Seminarium Duchownym Archidiecezji Krakowskiej.

Rektor Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Krakowskiej, ks. Robert Woźniak powitał na początku abp. Marka Jędraszewskiego w seminaryjnej wspólnocie, wskazując na tajemnicę Bożego Narodzenia jako spotkania „nieba z ziemią”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję