Reklama

Historia pewnego krzyża

Niedziela płocka 37/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

14 września Kościół obchodzi uroczystość Podwyższenia Krzyża Świętego. Jak czytamy w Kalendarzu Rodziny Katolickiej 1983 pod redakcją A. Grabowskiego, powstanie tego święta związane jest z poświęceniem 13 września 335 r. bazyliki Grobu Pańskiego, wzniesionej przez cesarza Konstantyna nad miejscami ukrzyżowania i zmartwychwstania Chrystusa. Następnego dnia, tj. 14 września, wystawiono do publicznej adoracji relikwie Krzyża św., które, jak wierzono, zostały znalezione przez św. Helenę (przybraną matkę Konstantyna) 14 września 320 r. Z biegiem czasu adoracja Krzyża zaczęła zajmować pierwsze miejsce, zwłaszcza, gdy cesarz Herakliusz odzyskał w 628 r. drzewo Krzyża zrabowane przez Persów podczas najazdu na Palestynę. Z Jerozolimy uroczystość uczczenia Krzyża rozszerzyła się na inne Kościoły Wschodnie i przyjęła się także w Rzymie.
Dziś, tak jak przed laty, krzyż stoi w centrum życia Kościoła, towarzyszy ludziom na każdym kroku. Eucharystia jest uobecnieniem ofiary krzyża, znakiem krzyża znaczymy swoje czoło i chleb, umieszczamy i spotykamy krzyże w wielu miejscach ziemi, zwłaszcza tam, gdzie mieszkamy i pracujemy. Często nie zastanawiamy się nad tym, jaką tajemnicę w sobie kryją, czego były świadkami, kto przed nimi zginał kolana do modlitwy.
Krzyż stojący na tabernakulum w kaplicy w Zdziwóju Nowym (parafia Duczymin) ma bogatą i osobliwą historię. Jak wspomina wieloletni dyrektor Szkoły Podstawowej w Zdziwóju Starym Stanisław Jaworski, krzyż pochodzi z niemieckiej szkoły powszechnej, z obecnie już nieistniejącej miejscowości Ruda (nazwa polska), leżącej na Mazurach nad rzeką Omulew.
Po powrocie mieszkańców Zdziwója Nowego i Starego z wysiedlenia w styczniu i lutym 1945 r. zastano rozebraną przez okupantów szkołę. Starostwo powiatowe w Przasnyszu przydzieliło baraki na tymczasowy budynek szkoły w Nosarzewie pod Mławą, które wiosną 1945 r. przywieziono na plac szkolny i zestawiono w jedną całość, stanowiącą pięć izb lekcyjnych, długi korytarz, pokój nauczycielski i kancelarię. Brakowało jednak ławek, dlatego w maju 1945 r. grupa mających zaprzęgi konne rolników ze wsi Zdziwój Stary i Nowy udała się na ich poszukiwanie. Znaleziono je w szkole poniemieckiej, właśnie w miejscowości Ruda, gdzie ludności niemieckiej już nie było. W jednej z izb lekcyjnych wisiał jeszcze na ścianie krzyż, który zdjął (obecnie już nieżyjący) Stefan Kowalski z Wólki Zdziwójskiej. Przywiezione ławki i ów krzyż przekazano rozpoczynającemu pracę kierownikowi szkoły Zygmuntowi Kaczmarczykowi. Symbol wiary zawieszono w izbie lekcyjnej klasy szóstej.
Podczas pożaru szkoły-baraku wiosną 1948 r. część ławek, pomocy dydaktycznych i dokumentacji kancelaryjnej udało się uratować. Jeden ze strażaków zdążył również zdjąć ze ściany wspomniany krzyż. Następnie zawieszono go na ścianie klasy III i IV w znajdującym się na placu przy figurze w miejscowości Zdziwój Stary kolejnym prowizorycznym budynku, pełniącym czasowo funkcję szkoły.
W 1953 r., na mocy peerelowskiej ustawy o usunięciu emblematów religijnych z budynków państwowych, krzyż został usunięty ze szkoły. Przez wiele lat przechowywany był w prywatnym mieszkaniu. Na początku lat 90. ten piękny krzyż wzbudził zainteresowanie ówczesnego proboszcza parafii Duczymin ks. kan. Waleriana Andrzeja Niewiadomskiego, który postanowił wystąpić do biskupa płockiego Zygmunta Kamińskiego z prośbą o wyrażenie zgody, aby wybudowana w latach 1989-92 kaplica nosiła wezwanie Podwyższenia Krzyża Świętego. Tak też się stało, gdy kościół filialny w Zdziwóju Nowym został konsekrowany 28 czerwca 1992 r. W 1996 r. do krzyża dorobiono cokolik z czarnego dębu, po czym ustawiono go w kaplicy na tabernakulum.
Ile lat ma ten krzyż? Nie wiadomo. Ma zapewne co najmniej kilkadziesiąt lat i przechodził różne koleje historii pogranicza polsko-pruskiego. Był symbolem wiary dla Niemców, Mazurów i Polaków. Pozostaje świadectwem i przykładem skomplikowanych losów ludzkich, bogatych dziejów naszych terenów i cząstką historii regionalnej.
W uroczystość Podwyższenia Krzyża Świętego stajemy wobec tajemnicy Krzyża Chrystusowego, na którym Bóg dokonał zbawienia ludzi, stajemy wobec tajemnicy krzyży, które towarzyszą ludzkiemu życiu. Umiejmy się nad tym na chwilę zatrzymać.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Stygmaty św. Franciszka z Asyżu

[ TEMATY ]

Św. Franciszek z Asyżu

flickr.com

17 września w kalendarzu liturgicznym przypada święto Stygmatów św. Franciszka z Asyżu. Odwołuje się ono do wydarzenia z 1224 r. na górze La Verna, podczas którego św. Franciszek z Asyżu otrzymał dar stygmatów, ślady męki Chrystusa. Był to pierwszy historycznie udokumentowany przypadek tego typu mistycznego doświadczenia w historii chrześcijaństwa.

W życiu św. Franciszka z Asyżu (1182-1226) szczególne miejsce zajmowała kontemplacja wcielenia Chrystusa. Niespełna rok po urządzeniu w Greccio inscenizacji biblijnej narodzenia Pana Jezusa, Franciszek trwał na modlitwie i czterdziestodniowym poście ku czci Michała Archanioła. W 1224 roku, najprawdopodobniej 14 września rano, w święto Podwyższenia Krzyża Świętego, kiedy na górze La Verna (popularnie zwanej w Polsce Alwernią), modlił się i kontemplował mękę Chrystusa, otrzymał na swoim ciele niezwykły dar - stygmaty.
CZYTAJ DALEJ

Uczestnicy popularnego tanecznego programu w żenujący sposób parodiują... modlitwę

2025-09-15 22:13

[ TEMATY ]

telewizja

telewizja

Adobe Stock

Uczestnicy popularnego tanecznego show postanowili zabłysnąć humorem i zamieścili w sieci nagranie, które – w ich zamyśle – miało bawić i promować program. Efekt okazał się jednak zupełnie odwrotny. Zamiast lekkości i żartu otrzymaliśmy nieudolną próbę rozbawienia widzów, która przerodziła się w żenujący spektakl z wyraźnie antykatolickim podtekstem. Trudno było patrzeć na to bez poczucia wstydu.

Na nagraniu „gwiazdy” programu – Barbara Bursztynowicz, Maja Bohosiewicz, Aleksander Sikora i Tomasz Karolak wraz z partnerami tanecznymi (Michałem Kassinem, Albertem Kosińskim, Darią Sytą i Izabelą Skierską) – odgrywają scenkę stylizowaną na modlitwę. Za stolikiem ustawione są zdjęcia jurorów, a uczestnicy wznoszą ręce i wygłaszają swoje „intencje”, które wspólnie kończą słowami: „wysłuchaj nas parkiet”.
CZYTAJ DALEJ

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości

2025-09-18 09:34

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości. Jezus uczy, że kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie.

Jezus powiedział do uczniów: «Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”. Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”. Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”. Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości. Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy wszystko się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze? Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!»
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję