Reklama

Musicie od siebie wymagać!

Niedziela włocławska 31/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Początek drogi, po której Bóg prowadzi każdego człowieka ku sobie, jest zazwyczaj pełen entuzjazmu i światła. Towarzyszy mu głęboka wiara w Bożą miłość i moc oraz w niezachwiany sens drogi i bezbłędność obranego kierunku. Jednak szybko przychodzi doświadczenie pustyni, która w niczym nie przypomina domu, nie nadaje się do szczęśliwego życia, obnaża ukryte lęki i przyziemne tęsknoty, wystawia na bezlitosną próbę zmierzenia się z prawdą o własnych ograniczeniach i słabości. Pustynia z całą swą surowością odziera ze złudzeń łatwej wolności i łatwego szczęścia. Ale próba pustyni jest okazją pozwalającą odkryć, że mimo swej grozy kryje ona w sobie ukryte piękno, którym jest skarb, rzucający czar na całą pustynię. Bóg wprowadzając człowieka na pustynię, wiedzie go ku odkryciu tego źródła. "Bóg wzywa teraz wszędzie i wszystkich ludzi do nawrócenia" (Dz 17, 30). Wzywa zwłaszcza ludzi młodych, by zatrzymać się w wędrówce przez pustynię życia i odkryć po raz pierwszy lub zupełnie na nowo bijące Źródło życia, dla którego warto zostawić wszystko, któremu warto zaufać, i o którym trzeba krzyczeć, by rzeczywiście wszyscy mogli zaczerpnąć z Niego wodę gaszącą wszelkie pragnienie.
Zadania odważnego głoszenia Chrystusowej Ewangelii współczesnemu człowiekowi - głównie młodemu - podejmują się alumni włocławskiego Seminarium. Starają się to czynić zwłaszcza podczas Przeglądu Twórczości Alumnów, Światowego Dnia Młodzieży w Niedzielę Palmową, włocławskich Dni Kultury Chrześcijańskiej czy majowych Juwenaliów. Wychodzą bowiem z założenia, że te dni są Bożym czasem, w którym Pan gromadzi młodzież w jednej wspólnocie w jednym konkretnym celu - wspólnie uwielbiać i wychwalać Chrystusa. Młodzi ludzie z całej diecezji zjeżdżają się wtedy do Włocławka, aby stworzyć jedną wielką wspólnotę i dzielić się w niej swoją wiarą oraz doświadczeniem obecności Chrystusa w życiu.
Sposób głoszenia Dobrej Nowiny przez kleryków odbiega od tradycyjnych form duszpasterzowania - nie są to kazania, konferencje czy wykłady, ale muzyka, gest, drama, świadectwo życia. Kto śpiewa - podwójnie się modli, dlatego też forma muzycznej ewangelizacji obejmuje treści Ewangelii - to, co śpiewają, wynika z ich przeżywania wiary, modlitwy i osobistego spotkania z Panem. Tą radością chcą się dzielić ze wszystkimi, zwłaszcza z młodymi ludźmi, którzy we współczesnym świecie coraz bardziej są zagubieni i szukają "kogoś", "czegoś"... Pragną tym samym ukazać, że tym "kimś" jest Chrystus.
Interesującą formą ewangelizacji, która dosyć szeroko rozpowszechniła się we włocławskim Seminarium, jest drama. Jej celem jest danie młodemu człowiekowi podstawy do refleksji, aby mógł się odnaleźć w codzienności. Należy w tym miejscu przypomnieć przedstawione w tym roku dwie dramy - Automaty i Wahadło. Pierwsza z nich ukazuje Chrystusa jako Przyjaciela, który wszystkich ludzi pragnie przygarnąć i chronić, uwolnić z więzów przyzwyczajeń, schematów i grzechu. Jezus nie lęka się zejścia na samo dno ludzkiej egzystencji, ale skutecznie pomaga nam przezwyciężać wszelkie podstępy, którym łatwo można ulec we współczesnym świecie za sprawą szatana. Natomiast drama Wahadło pokazuje wyraziście przybieranie przez chrześcijan naszych czasów dwóch skrajnych postaw - bycie z Jezusem i zarazem jak największe oddalenie od Niego. Miotani przez wiatry współczesnych bożków, takich jak media, kariera, zaszczyty, pieniądze, przyjemności, uroda, chrześcijanie potrafią wśród "swoich" pobożnie składać ręce, ale pośród "kiedyś ochrzczonych" stają się ludźmi niepraktykującymi, dla których Chrystus jest kimś zupełnie obcym i niemodnym. Owo wahadło polega na tym, że z jednej strony zdolni jesteśmy "chodzić" do kościoła, przyjmować Komunię św., a z drugiej traktować innych zupełnie z góry, poniewierać bliźnim, nawet próbować go zniszczyć. W takiej schizofrenicznej sytuacji najlepiej jest wyrzucić tę nienawiść w potoku słów oskarżenia. A przecież Chrystus stoi cierpliwie czekając, aż ktoś z owych dumnych "chrześcijan" zobaczy Go w drugim człowieku.
Obserwując reakcje uczestników spotkań z klerykami, można wyciągnąć wniosek, że dramy wywierają wielki wpływ na młodzież. Należy mieć nadzieję, że spowodują one zmianę podejścia do wiary, odkrycie Jezusa i wkroczenie na ścieżkę Bożych przykazań. Sami klerycy dziękują Bogu za to dzieło, bo pochodzi ono przecież od Niego - pomysły narodziły się podczas adoracji Najświętszego Sakramentu i prywatnej modlitwy. Radość ich jest tym większa, że mogą w ten sposób stać się narzędziem w ręku Pana, dzięki któremu będą skutecznie docierać do innych.
Trzeba dbać, aby chwile spotkania każdego młodego człowieka z Panem trwały jak najdłużej i były jak najbardziej owocne. Trzeba kontynuować wielkie dzieło zbawienia. Trzeba stać się przedłużeniem rąk Pana, które dosięgną każdego człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół greckokatolicki w Polsce przejdzie na kalendarz gregoriański

2025-12-23 13:54

[ TEMATY ]

grekokatolicy

Kościół greckokatolicki

Adobe Stock

Od 18 stycznia 2026 r. Kościół greckokatolicki w Polsce w pełni przejdzie na powszechnie obowiązujący kalendarz gregoriański. Oznacza to, że zarówno święta stałe (np. Boże Narodzenie), jak i ruchome (np. Wielkanoc) będą obchodzone w tych samym czasie, co w Kościele rzymskokatolickim. Stosowany do tej pory kalendarz juliański prowadził do sporych rozbieżności w terminach.

Od 18 stycznia 2026 roku (od Niedzieli Zacheusza) w całym Kościele greckokatolickim w Polsce Wielkanoc oraz inne święta ruchome obchodzone będą według kalendarza gregoriańskiego.
CZYTAJ DALEJ

Kraków: Uroczyste rozświetlenie bożonarodzeniowej choinki pod oknem papieskim

2025-12-23 18:36

[ TEMATY ]

Kraków

Boże Narodzenie

PAP/Łukasz Gągulski

Nowy metropolita krakowski kard. Grzegorz Ryś rozświetlił we wtorek wraz z grupą dzieci bożonarodzeniową choinkę ustawioną pod oknem papieskim. To świąteczny zwyczaj wprowadzony w 2007 r. do Krakowa przez kard. Stanisława Dziwisza, a następnie kontynuowany przez jego następców.

Uroczystemu zapaleniu lampek we wtorkowy wieczór przewodniczył nowy metropolita krakowski kard. Grzegorz Ryś. Na uroczystość przybyły dzieci z Krakowa i okolicznych miejscowości.
CZYTAJ DALEJ

Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem całego narodu

2025-12-23 19:15

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Monika Książek

Jezus uczy nas, że Jego przyjście to początek wielkiej przygody, gdzie możemy realizować nasze najskrytsze marzenia.

W owym czasie wyszło rozporządzenie Cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym świecie. Pierwszy ten spis odbył się wówczas, gdy wielkorządcą Syrii był Kwiryniusz. Podążali więc wszyscy, aby się dać zapisać, każdy do swego miasta. Udał się także Józef z Galilei, z miasta Nazaret, do Judei, do miasta Dawidowego zwanego Betlejem, ponieważ pochodził z domu i rodu Dawida, żeby się dać zapisać z poślubioną sobie Maryją, która była brzemienna. Kiedy tam przebywali, nadszedł dla Maryi czas rozwiązania. Powiła swego pierworodnego Syna, owinęła Go w pieluszki i położyła w żłobie, gdyż nie było dla nich miejsca w gospodzie. W tej samej okolicy przebywali w polu pasterze i trzymali straż nocną nad swoją trzodą. Wtem stanął przy nich anioł Pański i chwała Pańska zewsząd ich oświeciła, tak że bardzo się przestraszyli. i rzekł do nich anioł: «Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem całego narodu: dziś bowiem w mieście Dawida narodził się wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz, Pan. A to będzie znakiem dla was: znajdziecie Niemowlę owinięte w pieluszki i leżące w żłobie». I nagle przyłączyło się do anioła mnóstwo zastępów niebieskich, które wielbiły Boga słowami: «Chwała Bogu na wysokościach, a na ziemi pokój ludziom, w których sobie upodobał».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję