Reklama

W Skołoszowie powstaje park modlitwy i wypoczynku

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zmienia się oblicze pastwisk i rozlewisk rzeki Rada przyległych do kościoła parafialnego pw. Miłosierdzia Bożego w Skołoszowie. Od kilku miesięcy trwają tu prace związane z tworzeniem Sanktuarium Miłosierdzia Bożego.
- Jesienią 2001 r. miałem już gotowy zamysł na wykorzystanie części przylegającego do kościoła pastwiska, marzyła mi się kalwaria - mówi przewodniczący Rady Parafialnej Stanisław Skowronek. Podzieliłem się tą myślą z proboszczem ks. Henrykiem Hazikiem, który w pełni zamysł ten poparł. Wiedząc, że będą trudności, ale pełen optymizmu upoważnił mnie do wszczęcia postępowania formalno-prawnego, mającego na celu zakup gruntu, znalezienie środków na jego wykup, zmianę przeznaczenia gruntu, opracowanie wstępnej dokumentacji i uzyskanie pozwolenia na budowę ze Starostwa Powiatowego w Jarosławiu. W czasie załatwiania tych spraw spotykałem się z życzliwością i zrozumieniem, szczególnie władz gminnych.
Rok 2002 upłynął na załatwianiu powyższych spraw, w konsekwencji po spisaniu aktu notarialnego parafia stała się właścicielem gruntu o powierzchni 2,17 ha z przeznaczeniem na cele kultu religijnego.
Ksiądz Proboszcz w trakcie dyskusji na temat kształtu i wizji naszego przedsięwzięcia zaproponował "Kalwarię Tajemnic Światła" - uwzględniając w planie budowy 5 stacji: chrzest Jezusa w Jordanie (z wykorzystaniem przylegającej rzeki), objawienie Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej, głoszenie Królestwa Bożego i wzywanie do nawrócenia, przemienienie na górze Tabor, ustanowienie Eucharystii.
W tym też czasie Gminny Ośrodek Kultury w Radymnie ogłosił konkurs, którego zakresem objęte są również takie zadania jak: zagospodarowanie otoczenia obiektów publicznych - szkoły, świetlice, cmentarze, sektory parafialne. Konkurs nosi nazwę: Przystań dla ludzi i idealnie daje się wpisać w nasze przedsięwzięcie. W związku z powyższym parafia zgłosiła chęć udziału w tym konkursie.
Prace przy tworzeniu obiektu kultu, kontemplacji i wypoczynku w Skołoszowie ruszyły z dużym rozmachem wiosną 2003 r. W pierwszym etapie zadrzewiono cały teren, wykonano alejki, usypano górę z ziemi, ustawiono małą architekturę (ławki, skwery i zatoczki itp.) W drugim etapie przewiduje się wykonanie oczka wodnego, ustawienie rzeźb i symboli 5 tajemnic.
Dzięki wyczuciu i wrażliwości Księdza Proboszcza, który stara się, byśmy byli w stanie pojąć niepojęte, dostrzec niewidzialne, usłyszeć niesłyszalne i wyobrazić sobie niewyobrażalne, zamysł budowy tego rodzaju obiektu nabiera realnych kształtów.
Warto zwrócić uwagę na wielką zbieżność wydarzeń. Dopiero co zbudowano w Skołoszowie nowy kościół pw. Miłosierdzia Bożego, w tym czasie kanonizowana została s. Faustyna, która tak zaufała Miłosierdziu Bożemu, zaś gdy Ojciec Święty przybliżył nam 5 Tajemnic Światła, rozpoczęto w Skołoszowie budowę kalwarii, na której ścieżkach spotkać będzie można tak potrzebne nam na co dzień Boże Miłosierdzie. Kto wie, czy nie są to dla Skołoszowa znaki czasu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odpusty Wielkiego Postu, Triduum Paschalnego i Wielkiej Nocy

2025-04-16 14:06

[ TEMATY ]

odpust

odpusty

odpust zupełny

Graziako

Warunki konieczne do uzyskania odpustu zupełnego są następujące:
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Łódzkie: droga do Jerozolimy

2025-04-19 12:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Ostatnie chwile życia Pana Jezusa, od nauczania wśród ludzi aż po śmierć na krzyżu i Zmartwychwstanie, mogli obejrzeć widzowie spektaklu plenerowego w Inowłodzu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję