Na Scenie 61 warszawskiego Teatru "Ateneum" przy ul. Jaracza grana jest od niedawna sztuka Vincent i Urszula Nicolasa Wrighta. Angielski autor poświęcił ten utwór perypetiom młodego Vincenta
Van Gogha, który jako dwudziestoletni młodzieniec przyjechał z Hagi do Londynu, aby pracować w firmie zajmującej się handlem dziełami sztuki. Zamieszkał w Brixton w domu
pani Loyer i zaczął poznawać życie kulturalne i społeczne Londynu.
Na kanwie tych autentycznych faktów, znanych z korespondencji wielkiego malarza, autor sztuki zbudował ironiczny dramat młodego, uzdolnionego człowieka, przyszłego wybitnego artysty, przeżywającego
pierwsze zauroczenia miłosne i szukającego swojego miejsca w życiu. Postacie autentyczne konfrontowane są tu z fikcyjnymi, w celu wydobycia większego dramatyzmu
przeżyć bohaterów.
Powieści biograficzne, sztuki i filmy o wielkich artystach są bardzo modne i lubiane przez publiczność. Pozwalają bowiem bliżej obcować z artystami i poznawać
ich dramatyczne drogi życiowe. Wystarczy przypomnieć liczne seriale i filmy telewizyjne o wielkich kompozytorach, pisarzach, aktorach, itd. Vincent van Gogh kojarzy nam się z umęczonym
i cierpiącym artystą, którego impresjonistyczne obrazy prześwietlone są śródziemnomorskim słońcem.
W sztuce Vincent i Urszula widzimy go jako młodego, wrażliwego i pełnego uczuć człowieka, dojrzewającego w atmosferze chłodnego Londynu do podjęcia pracy artystycznej.
Spektakl w Teatrze "Ateneum" jest więc ciekawostką repertuarową.
Uwagę zwraca gra znanych aktorów; młodego Rafała Mohra jako van Gogha i Magdaleny Zawadzkiej w roli pani Loyer. Przedstawienie będzie wznowione po przerwie wakacyjnej.
Auksencjusz pochodził z Mopsuestii, miasta, które obok Tarsu, rodzinnego miasta św. Pawła Apostoła, należało do głównych miast Cylicji.
Ta rzymska prowincja stanowiła łącznik między Małą Azją a Syrią i Libanem (Fenicją). Z tego względu stanowiła ważny punkt strategiczny i handlowy. Chrześcijaństwo przyjęło się tu już w kilkanaście lat po śmierci i zmartwychwstaniu Pana Jezusa. Auksencjusz był na dworze cesarza Licyniusza (306-323) dowódcą jego przybocznej straży. Był więc zaufanym cesarza.
Ponad 32 mln pielgrzymów przybyły do Rzymu w Roku Świętym. Zostały niespełna trzy tygodnie, by zaczerpnąć z jubileuszowego skarbca łask. Pierwsze Drzwi Święte zostaną zamknięte w Wigilię, a ostatnie 6 stycznia, w uroczystość Objawienia Pańskiego.
Władze Rzymu prognozują, że okres Bożego Narodzenia będzie oznaczał wzmożony napływ pielgrzymów, pragnących przejść przez Drzwi Święte. Watykaniści przypominają, że w czasie Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 wierni do ostatnich minut Roku Świętego stali w długiej kolejce do bazyliki watykańskiej, by wraz z przejściem przez Drzwi Święte, wypełnić warunki jubileuszowego odpustu. Strona watykańska zapewnia, że konkretna godzina zakończenia pielgrzymowania w poszczególnych bazylikach będzie uzależniona od napływu wiernych i godziny liturgii wieńczącej jubileuszowe obchody w danym miejscu.
Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.
Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.