Reklama

Kościół

Ekumenizm w ziemi Jezusa

Spotkanie daje nadzieję na pojednanie. A początkiem tej drogi zawsze jest rozmowa, słuchanie. Jakże potrzeba jej dziś na ziemi Jezusa, gdzie korzenie swe mają wszystkie wielkie religie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pożegnaliśmy się z Herodionem, ale jeszcze nie opuszczajmy okolic Betlejem. W drodze powrotnej na ostatnim skrzyżowaniu skręćmy w prawo. Oto znajdujemy się na trasie prowadzącej z Jerozolimy do Hebronu. Jest tu spory ruch zarówno o poranku, jak i w godzinach popołudniowych. Codziennie przejeżdżają tędy ludzie udający się do pracy i po jej zakończeniu wracający do swoich domów. Wśród nich, obok Izraelczyków, spotykamy wielu arabskich mieszkańców Betlejem. Oni podejmują pracę poza swym miastem, gdyż często jest to dla nich jedyna możliwość utrzymania rodziny. Poza sznurem samochodów osobowych widać autobusy komunikacji miejskich. Jedne należą do linii izraelskich, drugie – do arabskich. Pierwsze są zielone, drugie białe z niebieskimi pasami. Numery oznaczają pokonywane trasy i docelowe miejsca. Pasażerowie składają się najczęściej z nacji związanej z linią, do której należy autobus. Ten podział przypomina czasy, w których przez terytoria Ziemi Świętej biegły granice między dwoma państwami: Izraelem i Jordanią. Teraz jest to podział na tereny znajdujące się pod administracją Izraela i Autonomii Palestyńskiej. Dodajmy, że obecnie, z racji toczącego się konfliktu i walk w Ziemi Świętej, na trasie tej prawie nie widać autobusów z pielgrzymami i turystami. Do niedawna był to codzienny i nieodłączny element tej drogi. Miejmy nadzieję, że znów przyjdzie czas, gdy powróci on na drogi Ziemi Świętej.

Reklama

W naszej wyprawie docieramy do ruchliwego skrzyżowania. Skręcający w prawo jadą w stronę współczesnej dzielnicy Jerozolimy noszącej nazwę Gillo. Stanowi ją nowoczesne osiedle mieszkaniowe. Powstało ono po 1973 r. Wcześniej o te tereny toczyły się walki. Jak prawie każdy kawałek tutejszej ziemi, tak i ten ma swą dawną historię. Archeolodzy znaleźli tu bowiem pozostałości starożytnego żydowskiego osiedla. Jego nazwy użyto na określenie nowej, współczesnej dzielnicy Jerozolimy, przez co chciano podkreślić ciągłość historii obu miejsc. Gdybyśmy udali się trasą szybkiego ruchu przebiegającą przez to osiedle, moglibyśmy dotrzeć do położonego na zachód od Jerozolimy Tel Awiwu i wznieść się nad wybrzeżem Morza Śródziemnego. Tam jednak udamy się przy innej okazji. My zostaniemy na trasie prowadzącej w stronę Betlejem i Hebronu. Zanim opuścimy to ruchliwe skrzyżowanie, zwróćmy uwagę na wzniesienie ogrodzone niezbyt wysokim murem. Na jego szczycie znajduje się współczesny budynek. To Instytut Ekumeniczny Tantur. Jego pełna nazwa brzmi bardzo poważnie i intrygująco: Jerozolimski Instytut Zaawansowanych Badań w Tantur.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Korzenie

Z czym wiąże się słowo tantur? Jest to arabskie określenie wzgórza. Faktycznie wspomniana budowla znajduje się na znacznym wzniesieniu, dość blisko, bo ok. 10 km od Jerozolimy. I to wzgórze ma swą historię. Ta część ziemi została podczas pierwszej wyprawy krzyżowej przekazana joannitom. Ich bractwo powstało jeszcze przed wspomnianymi wyprawami. Zajmowało się opieką nad chorymi. Tego ważnego zadania podjęło się również podczas wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej. Tu zajmowało się prowadzeniem szpitali. Z czasem przekształciło się w zakon rycerski. Joannici przyczynili się również do zbudowania na terenach zajętych przez krzyżowców wielu warownych zamków, a wśród nich położonej na terenie współczesnej Syrii warowni-szpitala zwanej Margret. Dziś znamy ich jako Zakon Kawalerów Maltańskich, którego znakiem rozpoznawczym jest charakterystyczny biały krzyż o ośmiu rogach, umieszczany na czerwonym tle. To oni w czasach współczesnych przekazali fragment należącej do nich ziemi na wzgórzu Tantur pod budowę wspomnianego ośrodka. O ich obecności w tym miejscu przypomina dawne hospicjum maltańskie położone na południe od ośrodka Tantur, obecnie przekształcone w hotel.

Reklama

Jako o ciekawostce warto wspomnieć o jeszcze jednym znaczeniu słowa tantur. W języku arabskim określa ono wysoki, stożkowy czepiec panny młodej. Zazwyczaj ofiarowywał go jej w dniu ślubu narzeczony. Ten czepiec był bogato zdobiony perłami i kamieniami szlachetnymi, stąd zazwyczaj nosiły go kobiety szlachetnego rodu. Jako element stroju ludowego używano go jeszcze w pierwszej połowie XIX wieku na Bliskim Wschodzie. Współcześnie możemy już tylko oglądać go w tutejszych muzeach prezentujących stroje regionalne i ich historię.

Ekumenizm

Skąd instytut zajmujący się badaniami ekumenicznymi w tym miejscu? Korzeni tego pomysłu trzeba szukać w obradach Soboru Watykańskiego II. Początek to rozmowy protestanckich obserwatorów soboru z papieżem Pawłem VI. Kolejny ważny krok to spotkanie, które miało miejsce podczas historycznej pielgrzymki papieża Pawła VI w 1964 r. do Ziemi Świętej, z patriarchą Konstantynopola Atenagorasem I w Jerozolimie. To spotkanie zaowocowało wzajemnym zdjęciem ekskomunik, którymi obie strony obłożyły się w przeszłości. Spotkania i dialog obudziły nadzieję na pojednanie. Wskazały też początek drogi ku niemu: wysłuchać tego, co drugi ma do powiedzenia o sobie. Zacząć ze sobą rozmawiać, by poznać się nawzajem i odejść od narosłych po obu stronach uprzedzeń. Gdzie taka rozmowa jest najpilniej potrzebna, jeśli nie na ziemi, na której zrodziło się chrześcijaństwo, gdzie swe korzenie mają także pozostałe dwie główne religie monoteistyczne: judaizm i islam? Tak zrodziła się myśl, by tu podjąć dialog służący ekumenizmowi – zjednoczeniu chrześcijan oraz dialog międzyreligijny służący pokojowemu współistnieniu wyznawców różnych religii i współdziałaniu na rzecz pojednania między ludźmi.

Znak nadziei

Utworzenia instytutu służącego temu celowi podjął się Uniwersytet Notre Dame, a rozmowy w tej kwestii prowadził z papieżem Pawłem VI jego prezes – ks. Theodore Hesburgh. Za zgodą papieża, wspierany przez licznych teologów, rozpoczął on pracę nad ucieleśnianiem wspomnianej idei już w 1965 r. Następnym krokiem był zakup przez Watykan od Kawalerów Maltańskich 36 akrów ziemi stanowiących wspomniane wzgórze Tantur. W czasie zakupu teren ten znajdował się w granicach Jordanii. Sytuacja zmieniła się radykalnie w 1967 r., kiedy to wybuchła wojna sześciodniowa. W jej wyniku nastąpiła zmiana granic i terytoria Zachodniego Brzegu (obszar położony na zachód od rzeki Jordan) znalazły się w granicach państwa Izrael. Tak też stało się ze wzgórzem Tantur. Nie wpłynęło to na status własności tej ziemi, ale spowodowało przerwę w podjętych pracach nad budową wspomnianego ośrodka. Nie odstąpiono jednak od podjętego zamiaru. Kolejny konflikt był wręcz przynagleniem do powstania miejsca, które będzie służyć sprawie odbudowania pokoju w Ziemi Świętej. Mimo opóźnienia ostatecznie w 1972 r. ukończono wznoszenie budynku. Nowo powstały instytut zaczęto określać od nazwy wzgórza słowem „Tantur”. Stał się on znakiem nadziei i wezwaniem, by zwaśnione strony podjęły ze sobą dialog, wzniosły się ponad podziałami, by słowo „pokój”, wymawiane w ziemskiej ojczyźnie Chrystusa, nie było jedynie pragnieniem, lecz stało się rzeczywistością lub obudziło w ludzkich sercach nadzieję na jego urzeczywistnienie w kolejnych pokoleniach ludzi żyjących zarówno w Ziemi Świętej, jak i na całym świecie.

2025-05-13 14:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Włoska misjonarka: święta w Betlejem bez pielgrzymów

[ TEMATY ]

Betlejem

Boże Narodzenie

Magdalena Pijewska/Niedziela

Okolice Betlejem współcześnie

Okolice Betlejem współcześnie

Mieszkańcy Betlejem coraz częściej pukają do drzwi kościołów prosząc o konkretne wsparcie. Ograniczenia wywołane pandemią sprawiły, że wiele rodzin jest bez pracy i doświadcza coraz większej biedy. „Miejsce narodzenia Jezusa bez pielgrzymów zaczyna umierać. Potrzebujemy wsparcia chrześcijan z całego świata” – powiedziała w rozmowie z Radiem Watykańskim pracująca w tym mieście siostra Lucia Corradin.

Włoska misjonarka posługująca w jedynym szpitalu pediatrycznym w całej Palestynie zauważa, że nadchodzące Boże Narodzenie będzie jednym z najtrudniejszych w historii Betlejem. „Ludzi nie stać na podstawowe produkty żywnościowe, wprowadzone są ograniczenia co do sprawowania liturgii, obowiązuje godzina policyjna” – powiedziała papieskiej rozgłośni s. Corradin.
CZYTAJ DALEJ

Święty Mateusz - Apostoł i Ewangelista

Niedziela szczecińsko-kamieńska 37/2002

[ TEMATY ]

święty

Grażyna Kołek

Św. Mateusz, apostoł i ewangelista zm. ok.60 r.

Św. Mateusz, apostoł i ewangelista zm. ok.60 r.

21 września obchodzimy święto św. Mateusza, jednego z dwunastu Apostołów, autora pierwszej Ewangelii. Imię Mateusz jest odtworzeniem imienia Matthaios z hebrajskiej formy matthai, pochodzącej od Mattanjahu albo martanja (por. Ezdr 10, 33; 1 Krn 9, 15) i znaczy "dar Boga" .

W Ewangelii św. Marka Mateusz - celnik nosi też drugie semickie imię Lewi, syn Alfeusza (Mk 2, 14-17), podobnie w Ewangelii św. Łukasza ( Łk 5, 27 32). Imię Lewi było znane w Starym Testamencie, ponieważ tak nazywał się syn Jakuba i Lei (Rdz 29, 34; 49, 5).
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: Dom jest wtedy, kiedy potrafimy zadbać o potrzeby najsłabszego

2025-09-22 10:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Kard. Grzegorz Ryś sprawował Mszę św. w intencji Ośrodka Rekolekcyjno-Konferencyjnego „Uroczysko Porszewice” i prowadzonych tam inicjatyw duszpasterskich.

Kard. Grzegorz Ryś sprawował Mszę św. w intencji Ośrodka Rekolekcyjno-Konferencyjnego „Uroczysko Porszewice” i prowadzonych tam inicjatyw duszpasterskich.

- Dom jest wtedy, kiedy potrafimy zadbać o potrzeby najsłabszego. Znasz się na domu, potrafisz zaopiekować się najsłabszymi! – mówił kard. Grzegorz Ryś podczas Mszy św. w intencji Ośrodka i prowadzonych tam inicjatyw duszpasterskich.

Kard. Grzegorz Ryś sprawował Mszę św. w intencji Ośrodka Rekolekcyjno-Konferencyjnego „Uroczysko Porszewice” i prowadzonych tam inicjatyw duszpasterskich. W kaplicy Ośrodka zebrali się kapłani, siostry zakonne, parafianie oraz przyjaciele, by wspólnie pomodlić się za realizowane tam inicjatywy. - Witam was w domu! - powiedział ks. Grzegorz Matynia, nowy dyrektor Ośrodka w Porszewicach i poprosił Księdza Kardynała o sprawowanie Eucharystii w intencji tego miejsca i osób, które go tworzą. W homilii metropolita łódzki nawiązał do domu jako miejsca, w którym odbywa się tutejsza posługa. - Tym domem ma być Caritas, tym domem ma być wspólnota Młodych w Duchu czy Fundacja Służby Rodzinie „Nadzieja” i inne. Jeśli chcesz tu sensownie posługiwać, to musisz wiedzieć, jak zajmować się domem. To nie jest nauka o pieniądzach, to jest nauka o domu – mówił kard. Ryś.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję