Reklama

Misji trzeba się nauczyć

Podjęcie wyzwania misyjnego w dzisiejszych czasach jest aktem wielkiej odwagi – podkreśla ks. Eugeniusz Szyszka, dyrektor Centrum Formacji Misyjnej.

Niedziela Ogólnopolska 42/2024, str. 26-27

archiwum ks. Eugeniusza Szyszki

Ks. Eugeniusz błogosławi związek małżeński w buszu

Ks. Eugeniusz błogosławi związek małżeński w buszu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Grzegorz Polak: Księże Dyrektorze, ilu było studentów w Centrum Formacji Misyjnej w czasie, gdy Ksiądz zdobywał tam formację?

Ks. Eugeniusz Szyszka: To był rocznik 1990/1991. Było nas ok. trzydziestu pięciu osób w dwóch grupach językowych: angielskiej i francuskiej, w której się znajdowałem. Wszyscy przygotowywali się do wyjazdu do Afryki.

W ubiegłym roku było piętnaście osób, w tym roku jest tylko siedem. Czy wyobraża sobie Ksiądz Dyrektor taką sytuację, że Kościół w Polsce nie będzie wysyłał misjonarzy?

Nie wyobrażam sobie takiego roku, żeby nikt z Polski nie wyjechał na misje. Centrum Formacji Misyjnej (CFM) zostało powołane przez episkopat Polski po to, żeby pomóc przygotować się do wyjazdu na misje przede wszystkim kapłanom diecezjalnym. Od wielu lat mamy jednak u nas wszystkie stany Kościoła: są kapłani diecezjalni, kapłani i bracia zakonni, siostry i osoby świeckie. Wiem też, że poza Centrum szczególnie zgromadzenia typowo misyjne (werbiści, oblaci, salezjanie, pallotyni) przygotowują kandydatów do wyjazdów na misje. Corocznie jakaś grupa misjonarzy zawsze wyjeżdża i w przyszłości też będzie wyjeżdżać.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jaka była droga Księdza Dyrektora na misje?

O misjach myślałem już w seminarium. Zgodę na naukę w Centrum Formacji Misyjnej otrzymałem od biskupa już po 3 latach kapłaństwa, a rok później wyjechałem do Afryki. Miałem wtedy 29 lat.

Misje były wówczas sprawą pasji. Zaczytywałem się w Misyjnych Drogach – piśmie wydawanym do dzisiaj przez misjonarzy oblatów. Fascynowały mnie listy od misjonarzy i historia krajów misyjnych. Wtedy zgłaszało się bardzo dużo kandydatów do seminarium. Wielu kapłanów chętnych do studiów w Centrum Formacji Misyjnej wstrzymano, gdyż trzeba było odpowiedzieć na nowe wyzwania i potrzeby związane z powrotem religii do szkół. Mimo to w moim roczniku piętnastu księży przyjęto do CFM.

Reklama

Co Ksiądz zawdzięcza Centrum Formacji Misyjnej jako późniejszy misjonarz?

Głównym czynnikiem przygotowawczym była nauka języka francuskiego, którą zaczynałem od zera. Wiedziałem, że pojadę do Republiki Środkowoafrykańskiej, byłej kolonii francuskiej. Uczyłem się od podstaw francuskiego z lektorką Agnieszką Grzybowską, która zresztą naucza tego języka do dzisiaj. Bardzo ważne było też życie wspólnotowe, tworzenie relacji. Wtedy jeszcze nie mieliśmy obecnego budynku przy ul. Byszewskiej na Zaciszu, dojeżdżaliśmy na wykłady z misjologii i lektoraty. Księża mieszkali w parafiach warszawskich, a siostry w domach zakonnych. Od 1 stycznia 1991 r. pierwsze pokoje w Centrum były gotowe do zamieszkania, zaczęła się tworzyć wspólnota. Właśnie tam nauczyłem się życia we wspólnocie, co przydało się na misjach. Do dzisiaj utrzymuję kontakt ze wszystkimi kolegami. Czterech z nich do tej pory pracuje na misjach.

Gdy Ksiądz stanął twarzą w twarz z problemami w Afryce, to zapewne zdał sobie sprawę z tego, że formacja w CFM nie wystarcza...

Oczywiście. Dlatego ważna jest autoformacja, do której bardzo zachęcam kandydatów na misje. Nie wystarczą informacje usłyszane od wykładowców i nauka języka. Oni sami z siebie muszą wykazać więcej zainteresowania krajem, do którego mają się udać. W czasie swojej formacji starałem się dużo czytać i oglądać filmy. A to i tak okazało się niewystarczające, bo gdy pierwszy raz stanąłem na ziemi afrykańskiej, zostałem zaskoczony inną rzeczywistością: klimatem, ludźmi, gdyż okazało się, że trzeba się jeszcze uczyć miejscowego języka sango – języka narodowego Republiki Środkowoafrykańskiej. Do dzisiaj, gdy modlę się na różańcu, to jedną dziesiątkę odmawiam w sango.

A dlaczego Ksiądz wybrał tak niebezpieczny kraj? W 1994 r. został tam zamordowany pochodzący z Tarnowa Robert Gucwa, kleryk Stowarzyszenia Misji Afrykańskich.

Wybrałem kontynent afrykański, bo moja rodzima diecezja tarnowska prowadzi tam misje od 50 lat.

Rozpoczęły się one w Kongu Brazzaville. W 1987 r. ks. Józef Ziobroń został wydalony z Konga i przeniósł się do Republiki Środkowoafrykańskiej. Diecezja tarnowska zaczęła wysyłać tam misjonarzy. Byłem czwartym z kolei misjonarzem z naszej diecezji w tym kraju.

Reklama

Jak Ksiądz scharakteryzowałby specyfikę Centrum Formacji Misyjnej? Co niezwykłego jest w tym miejscu?

Na początku proces formowania misjonarza odbywał się przy pomocy ubogich środków, ale było wielu kandydatów do pracy na misjach. W ciągu 40 lat Centrum przygotowało 1160 misjonarzy.

Mają oni poczucie, że nadal jest to ich dom. Kiedy przyjeżdżają do Polski na urlop, zatrzymują się u nas, mimo że np. zakonnicy mają w Warszawie swoje domy zakonne. Dzięki ich odwiedzinom nasi kandydaci na misjonarzy mogą zdobywać cenne doświadczenie.

Bardzo żałuję, że nie możemy się przebić do świadomości społecznej, także w strukturach kościelnych. Jestem przekonany, że gdybyśmy byli bardziej znani, byłoby więcej chętnych do wyjazdu na misje.

Nasz dom funkcjonuje dzięki ofiarom ludu Bożego zbieranym 6 stycznia w całej Polsce. Ludzie są bardzo hojni, brakuje jednak większego zainteresowania ze strony struktur Kościoła.

Reklama

Czyżby duch misyjny w Polsce osłabł?

Nie, u świeckich jest on wprost niesamowity. Laikat angażuje się w szkołę animatorów misyjnych i wolontariat misyjny, różne akcje w krajach misyjnych. Brakuje jednak zrozumienia i zachęty ze strony hierarchii. Kiedy w 1989 r. zgłosiłem się do mojego biskupa Jerzego Ablewicza, wobec którego wyraziłem pragnienie wyjazdu na misje, zapytał mnie, czy zdaję sobie sprawę z tego, o co proszę. Potem dodał: „Wracaj na parafię i nie przestawaj się modlić o powołanie misyjne”. Niedługo potem, gdy pracowałem na parafii w okolicy Nowego Sącza, arcybiskup dostrzegł mnie w tłumie kapłanów. Nie zwrócił uwagi na zasłużonych prałatów, ale zauważył mnie, zwykłego księdza. Zapytał mnie, czy dalej myślę o misjach. To było coś niesamowitego. Ksiądz arcybiskup podtrzymał we mnie ducha misyjnego, za co jestem mu niezmiernie wdzięczny. Proszę sobie wyobrazić, że abp Ablewicz w testamencie zapisał nazwiska trzech kapłanów, którzy zgłosili się do niego jako kandydaci do wyjazdu na misję, w tym moje, i poprosił swojego następcę o pozwolenie na to.

Jakie słowa zachęty skierowałby Ksiądz do przyszłych misjonarzy?

Przede wszystkim chciałbym im pogratulować. Podjęcie tego wyzwania w dzisiejszych czasach, w obecnej atmosferze społecznej wokół Kościoła, jest aktem wielkiej odwagi. Jednocześnie powinni oni pamiętać, że tym, który ich powołał do pracy misyjnej, jest sam Jezus Chrystus, dlatego nie mogą się lękać i stresować. Jeszcze raz powtarzam, że misje powinny stać się pasją tych księży czy świeckich, którzy chcą iść ad gentes. Nie można myśleć tylko o sprawach materialnych. Pamiętam, że rozpoczynałem swoją pracę misyjną od placówki, którą przejęliśmy po misjonarzach włoskich. Oni byli od nas bogatsi. Miejscowi ludzie liczyli, że będziemy tak zasobni w środki materialne jak Włosi. A my po prostu zaczęliśmy być z nimi i dla nich. Zawsze powtarzam, że człowieka na misjach trzeba wychowywać i być z nim. W pewnym momencie on zrozumie, że najważniejsze są budowanie wspólnoty i życie duchowe, a nie pomoc materialna.

Czy misjonarz o przeciętnych zdolnościach poradzi sobie na misjach?

Oczywiście, że tak, ale pod warunkiem, iż będzie miał w sobie wielkiego ducha misyjnego. To musi być człowiek głębokiej i ufnej wiary. Braki językowe można nadrobić w codziennym życiu. Poza tym misjonarz musi być cierpliwy i nie myśleć, że od razu zbawi cały świat. Misje są wielką szkołą cierpliwości i wytężonej codziennej pracy połączonej z bezgranicznym zaufaniem Chrystusowi.

Ks. Eugeniusz Szyszkaw latach 1991 – 2002 misjonarz w Republice Środkowoafrykańskiej. Następnie pracował kolejno w centrali Krajowych Papieskich Dzieł Misyjnych w Warszawie, jako sekretarz Polskiej Misji Katolickiej w Paryżu, proboszcz w Corbeil-Essonnes, kapelan Domu Polskiego w Lourdes i duszpasterz Polaków w Rennes.

2024-10-15 14:11

Oceń: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł biskup Piotr Turzyński

2025-04-14 19:30

[ TEMATY ]

bp Piotr Turzyński

bp Turzyński

episkopat.pl

bp Piotr Turzyński

bp Piotr Turzyński

Nie żyje bp Piotr Turzyński - biskup pomocniczy radomski, delegat KEP ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej i ds. Duszpasterstwa Nauczycieli. Zmarł po długiej chorobie nowotworowej. Miał 61 lat. W marcu br. obchodził 10. rocznicę święceń biskupich. W kapłaństwie przeżył 37 lat.

O śmierci biskupa Piotr poinformował bp Marek Solarczyk:
CZYTAJ DALEJ

Patron Dnia: Święty Benedykt Józef Labre, który „użyczył” twarzy Jezusowi

[ TEMATY ]

Święty Benedykt Józef Labre

Domena publiczna

Święty Benedykt Józef Labre

Święty Benedykt Józef Labre

Mówi się, że jego promieniująca świętością twarz fascynowała ludzi. Jednemu z rzymskich malarzy posłużyła nawet do namalowania oblicza Jezusa podczas Ostatniej Wieczerzy - pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 16 kwietnia wspominamy św. Benedykta Józefa Labre. Beatyfikował go Papież Pius IX w 1860 r., a kanonizował w 1881 r. Leon XIII. Relikwie znajdują się w kościele Santa Maria dei Monti w Rzymie. Jest patronem pielgrzymów i podróżników.

Benedykt Józef Labre urodził się 26 marca 1748 r. w Amettes (Francja) w ubogiej, wiejskiej rodzinie. Był najstarszy z piętnaściorga rodzeństwa. Od wczesnego dzieciństwa prowadził głębokie życie modlitewne, dlatego po ukończeniu edukacji, w wieku 16 lat, mimo sprzeciwu rodziny, pragnął wstąpić do klasztoru. Kilkakrotnie prosił o przyjęcie do kartuzów, znanych z surowej reguły - bezskutecznie. Pukał też do trapistów, ale i tu spotkał się z odmową. Kiedy więc przyjęto go cystersów, wydawało się, że marzenia jego wreszcie się spełniły, ale po krótkim czasie musiał opuścić klasztor. Uznano, że jest mało święty i zbyt roztargniony, nie będzie więc dobrym mnichem.
CZYTAJ DALEJ

Strachy na lachy

2025-04-16 07:34

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Donald Tusk doszedł do władzy dzięki licznym obietnicom i z wielkimi słowami na ustach. Miało być nowocześnie, europejsko, z poszanowaniem praworządności, bez rozdawnictwa i populizmu. Kto go znał, wiedział, że to ściema, ale jednak pamięć ludzka jest ulotna i jego przerwa brukselska zrobiła swoje. Miało być wszystko to, czym – jego zdaniem – nie był PiS. Zapowiadał, że odwróci politykę Jarosława Kaczyńskiego o 180 stopni. Tymczasem mijają miesiące, a kolejne decyzje, słowa i gesty lidera Platformy Obywatelskiej coraz bardziej przypominają... działania PiS. Z tą tylko różnicą, że teraz to on je firmuje. Przynajmniej w warstwie retorycznej. I co więcej – niekiedy robi to z większym przekonaniem niż ci, których przez lata za to krytykował.

Pierwsza wielka wolta miała miejsce w temacie migracji. To właśnie Tusk jeszcze kilka lat temu atakował PiS za politykę "zamykania się", za „strachy na migrantów”, za „ksenofobię”. Mówił o „nieuchronnych konsekwencjach” za niezgodę rządu PiS. Dziś? Mówi dokładnie tym samym językiem, który przez lata piętnował. Straszy „nielegalną migracją”, wspiera twarde kontrole na granicach, opowiada się za utrzymaniem zapory zbudowanej przez rząd Zjednoczonej Prawicy. Gdyby nie patrzeć kto mówi, to czasem można by sądzić, że mówi któryś z ministrów rządu Morawieckiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję