Reklama

Kościół

Sprawiedliwość jest nieśmiertelna

Niedziela Ogólnopolska 26/2024, str. 23

[ TEMATY ]

liturgia

Grażyna Kołek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Księga Mądrości, z której zaczerpnięte jest dzisiejsze pierwsze czytanie, to jedno z najpóźniejszych pism Starego Testamentu – spisane zostało prawdopodobnie w I wieku przed Chr. Z racji późnego powstania zawiera wiele znaczących z punktu widzenia teologicznego motywów. Pierwsza część księgi (rozdziały 1-5) traktuje o świętości jako realizacji ideału życiowej roztropności. Świętość rozumiana jest tutaj jako wyrzeknięcie się grzechu oraz podążanie drogą sprawiedliwości, a więc posłuszeństwa Bożej mądrości wyrażonej w przykazaniach. Taki sposób postępowania prowadzi do pełni życia, do wiecznej nagrody. Druga część księgi (rozdziały 6-19) poświęcona jest teologii Bożej mądrości. Zostaje ona przedstawiona jako bezcenny skarb, który każdemu, kto go przyjmuje, zapewnia nieśmiertelność. Mądrość ta odcisnęła swoje piętno w dziejach Izraela jako moc prowadząca lud przymierza. Kieruje ona w istocie losami całego świata.

Przekaz Księgi Mądrości jest zatem niezwykle bogaty. Na szczególną uwagę zasługuje idea nieśmiertelności, która po raz pierwszy w Starym Testamencie wybrzmiewa tu w tak jasny sposób. Stanowi ona odpowiedź na pytania, które nurtowały ludzkie umysły od zawsze: jaki sens ma cierpienie? Dlaczego warto czynić dobro? Po co właściwie unikać grzechu? Jak rozumieć kres życia? Doktryna Księgi Mądrości przychodzi nam z pomocą i pozwala rozwiać powyższe wątpliwości. Życie ludzkie nie ogranicza się do wymiaru doczesnego, nie można go zamknąć w tym, co „tu i teraz”. Aby w pełni zrozumieć jego wartość, trzeba przyjąć znacznie szerszą perspektywę – perspektywę nieskończoną. Owa nieskończoność opiera się na życiodajnej mocy samego Stwórcy.

Przyjrzyjmy się bliżej dzisiejszemu fragmentowi. Autor podkreśla, że fundamentalnym darem Boga dla człowieka jest życie. Stwórca jest Bogiem życia i żyjących. Śmierć pojawiła się w świecie jako konsekwencja grzechu, nie stanowi Bożego dzieła. Bóg stworzył wszystko i pragnie, aby to stworzone życie zostało zachowane, ale zachowane w całkowitej pełni – nie tylko w doczesności, ale przede wszystkim w wieczności. Kluczem do nieśmiertelności, którą Stwórca obdarowuje człowieka, jest sprawiedliwość. W darze nieśmiertelności nie chodzi o pewną ideę, o filozoficzną koncepcję odnoszącą się do duszy. Nie ma tu mowy o jakimś wymiarze symbolicznym, ograniczającym się do zachowania pamięci o zmarłym wśród potomnych. Nieśmiertelność jest czystym darem Bożej dobroci, obietnicą wiecznej wspólnoty z Tym, który jako jedyny jest prawdziwie Żyjącym. Obraz ten zostaje skontrastowany z perspektywą śmierci, rozumianej nie tylko w sensie fizycznym, ale przede wszystkim duchowym, jako odseparowanie od Boga. Sprawiedliwość – czyli nieskazitelność, prawość i uczciwość w działaniu, posłuszeństwo woli Stwórcy – wprowadza człowieka w krąg obietnicy niekończącego się życia, gdzie śmierć przestaje być jakimkolwiek zagrożeniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-06-25 14:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jedność Ducha

Drugie czytanie z tej niedzieli, zaczerpnięte z Listu św. Pawła do Efezjan, jest mocnym wezwaniem, by postępować w sposób godny powołania. O jakie powołanie chodzi Apostołowi Narodów? Pierwsze trzy rozdziały tego listu zawierają Pawłową naukę o Kościele jako Ciele Chrystusa, a rozdział czwarty to praktyczne zachęty, by wytrwać we wspólnocie Kościoła. A zatem każdy chrześcijanin jest powołany do wspólnoty z Chrystusem i Kościołem. Dla św. Pawła sama świadomość, czym jest Kościół, nie wystarcza, gdyż Kościołem trzeba być i Kościołem trzeba żyć. Czytany dziś fragment listu jest kapitalnym wyjaśnieniem, co oznacza być we wspólnocie Kościoła. Otóż trwanie we wspólnocie Kościoła, czyli jedność wierzących w Chrystusa, bierze się wyłącznie z jedności z samym Chrystusem Ukrzyżowanym. Owocem tej jedności jest pokój. Już według ksiąg Starego Testamentu pokój jest darem Bożym. Bóg bowiem na mocy Przymierza obdarza pokojem swój lud. Nie chodzi tu jedynie o brak wojen czy konfliktów, ale o Boży pokój. Hebrajski termin szalom pojawia się w Biblii aż 237 razy i w zależności od kontekstu oznacza „bycie całym, nienaruszonym”, ale też „zadośćuczynić, zapłacić, odpłacić, być zadowolonym, być wolnym, spokojnym, zachować w dobrym stanie”. Można więc w terminie szalom odnaleźć ideę całości, czegoś, co jest nienaruszone, nieuszkodzone, ideę odpłaty, wynagrodzenia, odwzajemnienia, odpoczynku i pokoju. Można także termin szalom rozumieć jako „dobrobyt, pomyślność”, a nawet jako „zdrowie fizyczne” lub „odczucie spełnienia, satysfakcję”, co należałoby ogólnie określić jako „szczęście”. Trzeba jednak zauważyć, że teksty biblijne wyraźnie różnicują pokój Boży i pokój, który jest efektem ludzkich starań. Prawdziwy szalom jest dobrem, którego człowiek nie może sam ani wypracować, ani innym udzielić, ale może go otrzymać w ramach Bożego Przymierza. Według proroków, szalom to nie jest czas pokoju między wojnami, ale to pełnia dóbr o charakterze nadprzyrodzonym. Ten dar wymaga ścisłej łączności z Bogiem, a to może zagwarantować jedynie Przymierze. Człowiek i cały lud izraelski, który trwa w Przymierzu i przestrzega jego warunków, może zawsze liczyć na Boży dar pokoju. Święty Paweł podaje w dzisiejszym tekście 7 elementów tej jedności: jeden Kościół (Ciało Chrystusa), jeden Duch, jedno pragnienie Boga (nadzieja), jeden Pan (Zbawiciel), jedna wiara, jeden chrzest (zanurzenie w Chrystusie) oraz jeden Bóg (Ojciec wszystkich). A zatem dochowanie tak rozumianej wspólnoty (jedności) pozwala uzyskać dar pokoju. Jeśli trwam we wspólnocie z Bogiem w Kościele, mogę liczyć na dar pokoju, zaś nieustanne zrywanie tej jedności zamyka dopływ Bożej łaskawości. Można też słowa św. Pawła rozumieć odwrotnie – pokój, czyli pojednanie się z Bogiem i szczególny dar Boży, prowadzi do jedności. Najpierw trzeba pojednać się z Bogiem, dopiero ta uzdrowiona relacja wpływa na poprawienie relacji z drugim człowiekiem i samym sobą. A zatem jedność (wspólnota) to nie efekt naszych starań, ale działanie w nas Ducha Świętego, który jest Sprawcą pokoju (szalom). Apostoł Narodów podpowiada, jak wytrwać we wspólnocie – z cierpliwością znośmy siebie nawzajem w miłości.
CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: Modlimy się za Polskę, żeby nie zgasł w niej płomień patriotyzmu

2025-09-01 11:42

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

- Modlimy się za nas, za Polskę 2025 roku i lat najbliższych, żeby nie zgasł w niej płomień patriotyzmu, żeby ojczyzna jawiła się dla wszystkich obywateli - i rządzących, i rządzonych - jako dobro wspólne, dla którego warto żyć, dla którego warto nieraz cierpieć i dla którego to dobra trzeba nawet kiedyś, jeśli przyjdzie taka chwila, oddać własne życie - mówił abp Marek Jędraszewski w katedrze na Wawelu w czasie Mszy św. sprawowanej w 86. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Na początku liturgii proboszcz parafii wawelskiej ks. Paweł Baran powitał zgromadzonych w katedrze: kombatantów, uczestników walk o niepodległość naszej ojczyzny, dyrektora oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie - dr. hab. Filipa Musiała, parlamentarzystów, europarlamentarzystów, władze województwa małopolskiego, powiatu krakowskiego oraz miasta Krakowa, krakowski korpus konsularny, dowódców i przedstawicieli jednostek wojskowych na czele z generałem broni Adamem Joksem - dowódcą Garnizonu Kraków oraz pułkownikiem pilotem Sławomirem Byliniakiem - dowódcą Garnizonu Kraków-Balice; kapelana proboszcza parafii św. Agnieszki w Krakowie oraz kapelana straży granicznej.
CZYTAJ DALEJ

El. MŚ 2026 - Lewandowski: nie mam nic do dodania na temat opaski kapitana

2025-09-01 18:27

[ TEMATY ]

Robert Lewandowski

PAP

Wracający do reprezentacji Polski Robert Lewandowski powiedział przed wrześniowymi meczami z Holandią i Finlandią w eliminacjach mundialu, że temat opaski kapitana został wyjaśniony i nie ma nic więcej do dodania. - Chcemy się skupić na tym, co przed nami - podkreślił 37-letni piłkarz.

Lewandowski nie brał udziału w czerwcowym zgrupowaniu kadry. Ówczesny selekcjoner Michał Probierz odebrał mu opaskę kapitana, a w odpowiedzi napastnik Barcelony zapowiedział, że więcej w reprezentacji pod wodzą tego trenera nie zagra. 10 czerwca biało-czerwoni przegrali z Finlandią w Helsinkach 1:2, a dwa dni później Probierz złożył dymisję.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję