Reklama

Niedziela Kielecka

Korony dla Piety z Uniejowa

Maryja trzymająca w ramionach Zmarłego Syna – ten niezwykły wizerunek znajduje się w kościele w Uniejowie ponad 600 lat. 1 czerwca to ważna data w historii uniejowskiej parafii – dzień nałożenia na skronie Maryi i Jezusa koron przez bp. Jana Piotrowskiego.

Niedziela kielecka 22/2024, str. IV

[ TEMATY ]

Uniejów

TD

Korony dla Matki i Jej Syna ufundowali parafianie

Korony dla Matki i Jej Syna ufundowali parafianie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uniejowska Pieta jest datowana na 1420 r. Została wykonana z jednego grubego pnia drzewa lipowego, liczącego w chwili jej powstawania ponad 500 lat (jak w słynnej rzeźbie Matki Bożej z ołtarza Wita Stwosza w kościele Mariackim).

Dzieło o znakomitych walorach

W protokole z wizytacji w 1747 r. napisano następujące zdanie: „Imago gratiosa – est statua B.V. Marie gestans Christi effigiem de cruce depositi”, czyli „wizerunek otaczany kultem – jest to rzeźba Matki Bożej podtrzymującej postać Chrystusa po zdjęciu z krzyża”. Jak przypuszcza Zdzisław Jedynak, autor opracowania historii parafii w Uniejowie („Dzieje parafii Uniejów”), twórcą rzeźby mógł być snycerz Jakub z Wrocławia, który został przyjęty do prawa miejskiego w Krakowie w 1402 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uniejowska Pieta to dzieło o znakomitych walorach historycznych i artystycznych. Zostało ono starannie odrestaurowane w pracowniach krakowskich i od wieków szerzy zaszczepiony w Uniejowie przez bożogrobców kult Matki Bożej Bolesnej. Na rozwijaniu nabożeństwa do Matki Bożej musiało bożogrobcom szczególnie zależeć, skoro na początku XV w. sprowadzono do Uniejowa dzieło tak wysokiej klasy, jakim jest Pieta. Skuteczność Jej orędownictwa poświadczają liczne wota oraz fakt powołania w 2015 r. w Uniejowie przez bp. Piotrowskiego – sanktuarium MB Bolesnej. Trzeba dodać, że w 2000 r. rzeźba była prezentowana w Muzeum Narodowym w Kielcach podczas wystawy „Ornamenta Ecclesiae. Sztuka sakralna diecezji kieleckiej”.

Autorzy publikacji „Sztuka Ziemi Krakowskiej”, Tadeusz Chrzanowski i Marian Kornecki zaliczają rzeźbę do czołówki przedstawień w typie „pięknych Madonn, pisząc: „Na prowincji na czoło wysuwają się rzeźby z Uniejowa pod Miechowem, z kaplicy na Zapotoczu w Czchowie i z Tymbarku”.

Maryjna parafia

15 września jest w Uniejowie dniem maryjnego odpustu parafialnego, a główny odpust łączy się z wezwaniem patrona św. Wita, który jest czczony w Kościele 15 czerwca.

Reklama

– Kult Piety z Uniejowa jest bardzo żywotny – uważa ks. Kazimierz Perz, proboszcz parafii od 22 lat i kustosz sanktuarium. Cześć Matki Bożej podtrzymuje Żywy Różaniec, a Jej czciciele spotykają się w pierwsze soboty miesiąca, gdy jest Msza św., wystawienie Najświętszego Sakramentu, adoracja. W pierwsze czwartki miesiąca, w którym przypada dzień kapłański, wielu księży nawiedza sanktuarium MB Bolesnej w Uniejowie i klęczy przed uniejowską Pietą. Jej kult podtrzymują także pielgrzymi z Medjugorie, związani z parafią i kustoszem sanktuarium. – Chętnie obchodzone są nabożeństwa majowe, w kościele i przy kapliczkach oraz różańcowe – mówi ks. Perz.

Akt koronacji Piety poprzedziły rekolekcje parafialne prowadzone przez ks. dr. Jana Jagiełkę. Korony dla Maryi i Jej Syna ufundowali parafianie, wykazując się wielką ofiarnością, w czym pomogli także pielgrzymi. Potrzebną sumę zebrano w pół roku. Srebrne korony, pozłacane, dekorowane perłami i kamieniami szlachetnymi, wykonała firma złotnicza z Krakowa.

Unikaty i atrakcje wnętrza świątyni

Absolutnie unikatowy obraz z ucztą Baltazara, XVI-wieczny wizerunek Ukrzyżowania i łączność z dziedzictwem Bożogrobców, to elementy wyposażenia wnętrza i dziedzictwa sakralnego, które obok uniejowskiej Piety decydują o wyjątkowości kościoła. Nietypowy i niepospolity w warunkach diecezji jest także główny patron kościoła – św. Wit. Jego wyobrażenie w uniejowskim kościele odnajdziemy jedynie w szczycie ołtarza głównego, tuż nad Pietą.

Odpust ku czci św. Wita będzie obchodzony już wkrótce. Jego życie, na poły legendarne, to IV w, Sycylia. Czczony był, jako jeden z Czternastu Wspomożycieli. W Polsce nie należy do popularnych świętych, natomiast znane są liczne sanktuaria św. Wita w Europie, m.in.: katedra w Pradze (gdzie przechowywane są relikwie ręki świętego).

Ołtarz główny jest także miejscem kolejnego dzieła sztuki – obrazu Chrystusa Ukrzyżowanego z ok. 1510 r. Namalowany na desce powstał w pracowni Mikołaja Czarnego w Krakowie. Obraz oraz Pieta otoczone są pilastrami z dekoracyjnymi motywami barokowymi. Na zasuwie zabezpieczającej te dzieła sztuki jest obraz Matki Bożej Różańcowej z XIX w.

Reklama

Warto pamiętać, że kult pasyjny łączy się z pobożnością bożogrobców i wielowiekową ich obecnością w Uniejowie. W tę duchową spuściznę wpisuje się także relikwiarz z cząstką Drzewa Krzyża Świętego. I kolejna cenna rzecz – w prezbiterium unikatowe przedstawienie „Uczty Baltazara” (opisana m.in. w Księdze Daniela (5,1-30) – absolutna rzadkość w naszych kościołach. Płótno pochodzi z końca XVII w., jest autorstwa przybysza z Wenecji Tomasza Dolabellego. Przedstawia ucztę ostatniego króla babilońskiego Baltazara, który sprofanował naczynia liturgiczne skradzione ze Świątyni Jerozolimskiej (VI w.p.Chr.).

Ołtarze boczne istniejące już w 1783 r., związane były z tutejszym Bractwem Świętej Rodziny. Są jeszcze chrzcielnica marmurowa z XVIII w., inskrypcje nagrobne, tablice pamiątkowe i wiele zabytków na cmentarzach, związanych m.in. z bożogrobcami. Znamienitych dobrodziejów i proboszczów upamiętniają epitafia. Krótko był tutaj proboszczem (w l.1783-84) ks. Tomasz Nowina-Nowiński, generał bożogrobców, późniejszy biskup biblijski, który w Uniejowie powołał Bractwo Miłosierdzia.

Uniejów w dziejach

Najwcześniejsza wzmianka pisana o Uniejowie pochodzi z l. 1166-86, wioska została wymieniona w dokumencie biskupa krakowskiego Gedka Gaudentego. Tę informację wzmiankuje również Jan Długosz w „Liber beneficiorum”. Kolejne pochodzą ze źródeł bożogrobców, którzy od XIII w. do 1819 r. byli gospodarzami parafii. Nie zachowały się pisemne świadectwa potwierdzające datę powstania kościoła parafialnego. Wiadomo natomiast, że świątynia w Uniejowie stała już w 1325 r. Znane jest również – dzięki wykazom świętopietrza – imię pierwszego uniejowskiego proboszcza, był nim Teodoryk. Nowy, murowany kościół został wybudowany w Uniejowie przed 1421 r. Wówczas świątynia zyskała swe bezcenne dzieła i obiekty kultu: rzeźbę Matki Bożej Bolesnej (ok. 1420) i obraz Ukrzyżowania (ok. 1515). Blisko sto lat później zakupiono pierwszy dzwon. W 1660 r. wykonane zostały remonty kościoła, który ucierpiał od działań wojennych w trakcie wojen ze Szwedami. W 1883 r. za probostwa ks. Nobisiewicza przeprowadzono gruntowną renowację kościoła oraz dobudowano zachodnią część i kruchtę. Świątynię pomalował Karol Ulanowski. W 1912 r. kościół został pokryty ocynkowaną blachą żelazną. W ostatnich latach świątynia w Uniejowie przechodzi liczne remonty i renowacje.

Parafia liczy ok. 1900 osób. To gmina Charsznica, dekanat żarnowiecki, powiat miechowski. Do I Komunii św. 4 maja przystąpiło 16 dzieci, a sakrament bierzmowania w listopadzie otrzyma 36 osób.

2024-05-28 13:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obrońca wiary

Niedziela Ogólnopolska 26/2023, str. 18

[ TEMATY ]

św. Ireneusz

pl.wikipedia.org

Witraż przedstawiający św. Ireneusza autorstwa Luciena Bégule (1901), Kościół Świętego Ireneusza w Lyonie

Witraż przedstawiający św. Ireneusza autorstwa Luciena Bégule (1901), Kościół Świętego Ireneusza w Lyonie

Uznawany jest za pierwszego teologa, który wprowadził kryteria rozeznania wiary katolickiej.

Święty Ireneusz urodził się w Smyrnie w Azji Mniejszej, a swoją posługę realizował na Zachodzie w Galii. Zabrał głos w sprawie sporu wokół dnia obchodzenia Wielkanocy, który rozdzielił Wschód z Zachodem – dzięki jego interwencji jedność Kościoła została uratowana. Cechował się łagodnym usposobieniem, ale w kwestiach wiary był niewzruszony, ostro ganił każdego, kto próbował dokonać zmian w nauczaniu Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Ks. dr Tomasz Podlewski nagrodzony honorowym wyróżnieniem

2024-06-27 21:08

[ TEMATY ]

media

nagroda

Ks. Tomasz Podlewski

Archiwum Ks. Tomasza Podlewskiego

Ks. Tomasz Podelwski (po prawej) z Adamem Bujakiem

Ks. Tomasz Podelwski (po prawej) z Adamem Bujakiem

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, przy współudziale Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii oraz Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego wyłoniła laureatów nagrody za najlepszą pracę naukową oraz wydawnictwo z dziedziny mediów elektronicznych.


Wśród nagrodzonych znalazł się ks. dr Tomasz Podlewski, współpracownik Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, autor #PodcastUmajony, który na portalu niedziela.pl cieszył się ogromną oglądalnością.

CZYTAJ DALEJ

300 lat posługi Kapucynów w Lublinie

2024-06-28 20:05

Ewa Kamińska

W sobotę, 29 czerwca, w kościele św. Apostołów Piotra i Pawła przy ul. Krakowskie Przedmieście w Lublinie o godz. 18.30 zostanie odprawiona uroczysta Msza św. dziękczynna za 300 lat obecności Kapucynów w Lublinie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję