Reklama

Niedziela Rzeszowska

Raport na temat dobra

Od początku wojny w Ukrainie rzeszowska Caritas pomaga osobom, które schroniły się na terenie naszej diecezji, jak i tym, które pozostały w swoim kraju.

Niedziela rzeszowska 11/2024, str. IV

[ TEMATY ]

Caritas Diecezji Rzeszowskiej

Caritas Diecezji Rzeszowskiej

Spotkanie w siedzibie Caritas Diecezji Rzeszowskiej

Spotkanie w siedzibie Caritas Diecezji Rzeszowskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W związku z trwającym od dwóch lat niesieniem pomocy ofiarom wojny na Ukrainie w siedzibie Caritas Diecezji Rzeszowskiej odbyło się 24 lutego br. spotkanie z ukraińskimi uchodźcami. Zostało ono przygotowane przez pracowników Centrum Pomocy Uchodźcom i Migrantom prowadzonego przez Caritas. W programie nie zabrakło wspomnień i podziękowań dla Polaków.

Gdy 24 lutego 2022 r. Rosja zaatakowała Ukrainę, miliony Polaków otworzyły serca, domy i portfele, aby pomagać ofiarom ataku. W diecezji rzeszowskiej wiele parafii oraz instytucji diecezjalnych organizowało pomoc dla obywateli Ukrainy, przyjmując ich do swoich budynków, a także wysyłając transporty humanitarne na przejścia graniczne i na Ukrainę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kilka dni po wybuchu wojny w centrali Caritas w Rzeszowie utworzono Centrum Pomocy Kryzysowej, do którego w pierwszych tygodniach wojny przybywało codziennie ok. 300 osób. Przychodzili nie mając niczego, a otrzymywali wszystko, co było potrzebne: trwałą żywność, środki czystości, odzież, lekarstwa. Z biegiem czasu Centrum Pomocy Kryzysowej przekształcono w profesjonalne Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom, w którym pracują zarówno Polacy, jak i Ukraińcy. Zmienił się także profil wsparcia, które nie skupia się jedynie na pomocy materialnej, ale jest ukierunkowane na usamodzielnianie obywateli Ukrainy. Narzędziami do tego są: wsparcie psychologiczne, doradztwo zawodowe, kursy języka polskiego, opieka nad dziećmi, pomoc w załatwieniu spraw urzędowych.

O skali działalności centrum świadczą statystyki z 2023 r.: 2309 uchodźców uczestniczyło w prowadzonych w ramach projektu zajęciach PSS Lite (grupy chóralne, kluby książki, pokazy filmów lub imprezy sportowe i inne aktywności): 378 – skorzystało z prowadzonej w ramach projektu pomocy psychologicznej; 776 – otrzymało wsparcie w zakresie zatrudnienia; 344 – skorzystało z kursów języka polskiego; 306 – rozpoczęło indywidualny plan/Case Management. W sumie w ciągu 2 lat wojny pomoc od Caritas Diecezji Rzeszowskiej otrzymało łącznie ok. 40 tys. uchodźców.

Reklama

Drugim elementem pomocy dla Ukrainy są transporty z pomocą humanitarną. W ciągu 2 lat wojny Caritas Diecezji Rzeszowskiej wysłała 290 transportów z pomocą (ok. 900 ton). Wśród nich było ponad 3200 paczek przygotowanych przez wiernych z poszczególnych parafii diecezji rzeszowskiej.

Bogu niech będą dzięki za wszystkich, którzy w duchu chrześcijańskiego miłosierdzia angażują się w pomoc, a także wspierają w tym dziele Caritas Diecezji Rzeszowskiej.

2024-03-13 08:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pomoc ponad granicami

Niedziela rzeszowska 1/2024, str. III

[ TEMATY ]

Caritas Diecezji Rzeszowskiej

Krzysztof Kapica/Nowiny24.pl

Spotkanie ze św. Mikołajem w Zespole Edukacyjnym w Strzelczyskach

Spotkanie ze św. Mikołajem w Zespole Edukacyjnym w Strzelczyskach

Każde dziecko się cieszy, gdy otrzymuje świąteczny prezent, ale na Ukrainie jest wiele dzieci, których rodziców nie stać na prezenty.

Dla 150 dzieci z polskich rodzin Caritas Diecezji Rzeszowskiej, dzięki współpracy z Fundacją PGE, przygotowała paczki z bożonarodzeniowymi prezentami. Spotkanie z dziećmi oraz przekazanie paczek odbyło się 15 grudnia 2023 r. w polskiej szkole – Zespole Edukacyjnym w Strzelczyskach na Ukrainie. Dyrektor rzeszowskiej Caritas ks. Piotr Potyrała opowiedział dzieciom o historycznej postaci św. Mikołaja, który jako biskup dzielił się odziedziczonym po rodzicach majątkiem i pomagał najbiedniejszym. Kulminacyjnym punktem spotkania było przekazanie prezentów dzieciom, które nie kryły radości z tego, co otrzymały. W każdej z paczek znajdowały się słodycze, maskotki oraz przybory szkolne i artykuły spożywcze. Dyrektor Zespołu Edukacyjnego Alina Bałuch podziękowała w imieniu obdarowanych za wsparcie materialne oraz za pamięć o Polakach żyjących na Ukrainie.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 31.): Pasterze mili

2024-05-30 21:21

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

Materiał prasowy

Czy Maryja i Kościół mają podobne cechy? Czemu Maryja jest Matką Kościoła? Co Matka Boża ma wspólnego z biskupami? I co właściwie Jej postawa mówi nam o posłuszeństwie? Zapraszamy na trzydziesty pierwszy (ostatni) odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o maryjnym patrzeniu na Kościół i jego pasterzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję