Reklama

Niedziela Łódzka

Dar życia konsekrowanego

W życiu konsekrowanym liczy się to, kim się stajesz i czy idziesz drogą ku niebu – stwierdza o. Ernest Zielonka, karmelita bosy.

Niedziela łódzka 4/2024, str. I

[ TEMATY ]

Łódź

Światowy Dzień Życia Konsekrowanego

Julia Saganiak/Niedziela

Karmelitanki Dzieciątka Jezus obchodzą 103 lata istnienia na ziemi łódzkiej

Karmelitanki Dzieciątka Jezus obchodzą 103 lata istnienia na ziemi łódzkiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kl. Michał Wodzicki: Wspólnoty zakonne przeżywają dziś nie tylko kryzys powołań, ale również i kryzys powołanych. Co jest powodem odchodzenia sióstr i braci zakonnych z życia zakonnego?

O. Ernest Zielonka: Powodów odejścia z klasztoru jest bardzo wiele i w dużej mierze zależą one od człowieka, sytuacji, wieku. Ale jedna z przyczyn wydaje mi się być szczególnie istotna i ważna, a mianowicie braki w szeroko pojętej formacji. Wiele sióstr i braci odeszło z zakonu z powodu błędów w formacji, ale też z powodu nieuformowanych współbraci i sióstr we wspólnocie. Niejednokrotnie myli się formację ze swoistą musztrą zakonną, bez nacisku na prawdziwe i głębokie nawrócenie. Te mankamenty wcześniej czy później dadzą o sobie znać, niszcząc życie zainteresowanego, ale też i domowników.

Od 1997 r. w święto Ofiarowania Pańskiego obchodzimy Dzień Życia Konsekrowanego. Jak dużo wspólnot zakonnych posługuje w archidiecezji łódzkiej?

Obecnie posługuje siedemnaście męskich i trzydzieści żeńskich wspólnot życia konsekrowanego oraz kilka instytutów świeckich. Oprócz tego są w diecezji obecne również indywidualne formy życia konsekrowanego – wdowy i dziewice konsekrowane oraz pustelnice i pustelnicy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Czy w ocenie Ojca, życie zakonne wciąż jest atrakcyjne dla młodych ludzi?

Uważam, że dla młodego człowieka atrakcyjne jest to, co jest prawdziwe. Czyli żadne „podróbki” młodzież raczej nie pociągają. Życie konsekrowane ze swojej natury było i jest powiewem tchnienia Ducha Świętego w Kościele. Jeżeli młody człowiek poczuje ten orzeźwiający zapach nadchodzącej wiosny, to zrodzi się w nim pragnienie takiego życia, jeśli natomiast wyczuje zapach stęchlizny i formaliny, to raczej od takiej wspólnoty będzie się trzymał z daleka. Atrakcyjnym może być tylko autentyczne życie osób, które poważnie traktują swoje powołanie. Człowiek zmęczony i znudzonym własnym życiem nie może do tej formy pociągnąć kogoś innego. Dlatego zachwyt pięknym habitem, starym klasztorem szybko mija, kiedy kandydat zorientuje się, że w tym miejscu nie mieszkają pasjonaci życia zakonnego.

Reklama

Jak wiemy, zgromadzenia zakonne prowadzą wiele dzieł, również tych, które są ważne dla funkcjonowania społeczeństwa tj.: hospicja, szpitale, przedszkola, szkoły, domy opieki. Czy dziś łatwo jest łączyć działalność ze ślubami zakonnymi?

Charyzmat zakonny jest darem Ducha Świętego dla świata i stanowi on odpowiedź na aktualną potrzebę, w której znalazł się człowiek i społeczeństwo. Krótko mówiąc, inne były potrzeby ludzi i Kościoła np. trzysta lat temu, a inne są dzisiaj. Ważne jest byśmy zrozumieli, że charyzmat wspólnot nigdy się nie starzeje ani dezaktualizuje. Zmieniają się tylko formy jego wcielenia w życie. Ponieważ charyzmat jest dla świata i Kościoła, dlatego śmierć wspólnoty zakonnej zaczyna się wtedy, kiedy ona zaczyna żyć „jak dawniej” i tworzy skansen życia zakonnego. Zapewne kopiowanie przeszłości jest bardzo bezpieczne, ale jest to droga donikąd, ponieważ „muzeum” jest do zwiedzania, a nie do zamieszkania. Dlatego otwarte oczy, serce i umysł są niezbędne, aby trwać w autentycznie twórczej wierności darowi, który zostawili nam założyciele wspólnot zakonnych. Chciałbym być dobrze zrozumiany, dlatego powtórzę, że w otwartości na świat nie chodzi o to, by odpowiadać na wszystkie jego potrzeby, lecz by słuchać tego, co Duch Boży mówi do Kościoła w tym czasie i miejscu. Jeżeli zaś chodzi o łączenie charyzmatu ze ślubami, to przede wszystkim należy zaznaczyć, że nie są to rzeczywistości oddzielne lub też przeciwstawne wobec siebie. Chodzi raczej o zasadę tzn., że cała działalność zakonna powinna wypływać ze ślubów, które, podobnie jak charyzmat, są darem dla całego Kościoła. Brat lub siostra zakonna, która w imię strzeżenia swoich ślubów zamyka się na innych, powoli umiera. Co ważne, śluby zakonne najpełniej i najlepiej przeżywamy w „niesprzyjających” dla nas warunkach. Szukanie idealnej ciszy, milczenia, samotności, niejednokrotnie sprawia, że zamiast stawać się oblubieńcami i oblubienicami jedynego Pana, stajemy się ulubieńcami samych siebie!

W ostatnim czasie usłyszeliśmy o nowych formach życia konsekrowanego: pustelnikach, pustelnicach czy też wdowach i dziewicach konsekrowanych. Dlaczego ludzie wybierają te formy życia i ile osób w archidiecezji je podjęło?

Muszę podkreślić, że przywołane formy życia zakonnego nie są nowe w Kościele. Wręcz to one u początku wieku kształtowały życie duchowe w Kościele wschodnim i zachodnim. Prawdą jest, że w naszych czasach przeżywają one swoisty renesans i swoją obecnością ubogacają wspólnotę wierzących. W naszej archidiecezji jest siedemdziesiąci siedem wdów konsekrowanych, dwadzieścia dwie dziewice konsekrowane, dwie pustelnice, które już złożyły śluby wieczyste oraz jeden pustelnik, który uczyni to wkrótce. Ponadto są również dwie kobiety, które rozpoczęły próbę życia pustelniczego. Nie mam wątpliwości, że oni wszyscy są wielkim darem dla łódzkiego kościoła, tym bardziej że swoje śluby zakonne składają na ręce kard. Grzegorza Rysia. Z rozmów z nimi wiem, że nie obierają oni tego stanu życia jako alternatywy do życia zakonnego we wspólnotach, ale jako odpowiedź na szczególne powołanie, którym Bóg ich obdarzył.

Jakie są obszary działalności zakonów w archidiecezji łódzkiej?

Zdecydowana większość zakonów działa w miastach diecezji, a szczególnie w Łodzi. Właściwie wszystkie starają się odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców, zgodnie ze swoim charyzmatem zakonnym. Wiele z nich prowadzi przedszkola, szkoły, ochronki czy szpital. Niektóre ze zgromadzeń kompleksowo pomagają potrzebującym. Warto podkreślić, że Łódź jest wyjątkowo bogatym miastem w ubogich, którzy nie tylko potrzebują jedzenia, ale też tego wszystkiego, co odbudowuje ich godność. Czasami sprowadza się to tylko do zwykłego wysłuchania i duchowego wsparcia. Ciągle przypominam sobie słowa, że dla człowieka nie jest ważne to, co położyłeś na talerzu, ale to, ile serca włożyłeś w to, by ten drugi poczuł się zauważonym, kochanym i ważnym. Wiele osób cierpi dziś na samotność, która jest bolesna i trudna do uniesienia. Zakonnicy samotność wybrali, ale inni, w tym ubodzy, niekoniecznie. Dlatego my, nie mając własnej rodziny, mamy dużo więcej czasu, aby ich samotność napełnić ludzką obecnością. Każda działalność edukacyjna, charytatywna czy też medyczna zakonów ma sens, o ile swoje źródło ma w kontemplacji i ofierze. Nie mogę nie zauważyć, że od początku istnienia łódzkiej diecezji ważne miejsce w jej historii zajmują zakonny kontemplacyjne; najpierw, u zarania istnienia diecezji, na prośbę bp. Tymienieckiego, swoją fundację zakładają, pochodzące z Przemyśla, Siostry Karmelitanki Bose, a po zakończeniu II wojny światowej, z Wilna przybywają Siostry Bernardynki. Ich obecność i modlitwa stanowią wsparcie i zaplecze do działań, które podejmuje nasz lokalny Kościół.

Na czym polega życie radami ewangelicznymi?

Na ubogiej próbie życia na wzór Jezusa, który czysty, ubogi i posłuszny woli Ojca żył kiedyś i żyje dziś w tych, których sam wybrał. Na świadectwie bycia osobami konsekrowanymi, dla których najważniejsze jest nie to, co robimy, ale to kim jesteśmy. Każda z naszych posług w stosunku do konsekracji jest mało istotna. Powiedziałem coś, co jest wbrew wszystkiemu, co nas otacza, ponieważ we współczesnym świecie liczy się to, co robisz – konkretny efekt, a w życiu konsekrowanym liczy się to, kim się stajesz i czy idziesz drogą ku niebu. Osóba konsekrowana powinna wiedzieć, że w swoim życiu nie będzie podziwiana, a i po jej śmierci nie bardzo będzie wiadomo, co o niej powiedzieć czy napisać, tak jak to było w przypadku św. Teresy od Dzieciątka Jezus. Ważne jest, byśmy jako zakonnicy wiedzieli, że wszystko czynimy dla i ze względu na Boga, który kiedyś będzie dla nas wielką nagrodą.

O. Ernest Zielonka przewodniczący Wydziału ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego.

2024-01-23 14:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Ryś do łodzian w rocznicę nominacji: za wszystko dziękuję

[ TEMATY ]

Łódź

abp Grzegorz Ryś

Piotr Drzewiecki

Abp Grzegorz Ryś

Abp Grzegorz Ryś

Po tym roku pobytu w Łodzi chciałbym powiedzieć łodzianom i wszystkim mieszkańcom archidiecezji łódzkiej "dziękuję". Dziękuję za przyjęcie mnie, za bycie razem i za wiele objawów życzliwości, a czasami za słowo krytyczne. Za wszystko dziękuję – mówi w wywiadzie dla archidiecezjalnego portalu abp Grzegorz Ryś.

W rok od nominacji na nowego metropolitę łódzkiego abp Ryś przyznał, że w ciągu minionego roku kilka razy rozmawiał z ludźmi, którzy przedstawiali mi się jako agnostycy. "Na ludziach, którzy są daleko od Kościoła, duże wrażenie zrobiło to, że biskup wsiadł do autobusu, który rozwozi zupę zimowymi wieczorami po mieście Łodzi. Innym ważnym spotkaniem było spotkanie z uchodźcami w Grotnikach. Te i inne wydarzenia odbijają się w sercach ludzi na duży dystans żyjących od Kościoła" – wspomina w wywiadzie metropolita łódzki.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego Epifania przypada 6 stycznia?

Niedziela świdnicka 1/2019, str. VII

[ TEMATY ]

Epifania

Karol Porwich/Niedziela

Ustalenie daty obchodów uroczystości Objawienia Pańskiego nie dokonało się przypadkowo. Choć nie została wskazana przez Pismo Święte, to posiada symbolikę opartą na tekstach biblijnych

Zanim przejdziemy do omówienia symboliki kryjącej się pod datą dzienną 6 stycznia, należy najpierw wyjaśnić nazwę uroczystości, którą wówczas obchodzi Kościół. Ta najbardziej rozpowszechniona wśród wiernych w Polsce to święto Trzech Króli. Z kolei w polskiej edycji ksiąg liturgicznych figuruje określenie Objawienie Pańskie. Natomiast w księgach łacińskich i w całej tradycji chrześcijańskiej od początku funkcjonuje nazwa Epifania, pochodząca z języka greckiego (epifaneia), która oznacza „objawienie”, „ukazanie się”. Chodzi o objawienie się Jezusa Chrystusa, Wcielonego Syna Bożego jako Zbawiciela świata. Nazwą „epifania” określano narodzenie Jezusa, Jego chrzest w Jordanie i dokonanie pierwszego cudu na weselu w Kanie Galilejskiej. Taką treść miało pierwotne święto Epifanii, które powstało ok. 330 r. w Betlejem. Obejmowało ono początkowe tajemnice zbawienia, o których informują nas pierwsze rozdziały Ewangelii ze skupieniem się na tajemnicy narodzenia Chrystusa. Epifania ulegała ewolucji wraz z jej rozszerzaniem się poza Palestynę. Na Wschodzie stanie się pamiątką chrztu Jezusa w Jordanie, a na Zachodzie będzie stanowić obchód trzech cudownych wydarzeń (tria miracula) stanowiących początkowe objawienia chwały Bożej Zbawiciela: pokłon Mędrców ze Wschodu, chrzest w Jordanie i cud w Kanie Galilejskiej, przy czym z czasem hołd magów rozumiany jako objawienie się Chrystusa poganom zdominuje niemal wyłącznie łacińską celebrację Epifanii. W ludowej świadomości stanie się ona zatem świętem Trzech Króli ze względu utożsamienie mędrców z królami na podstawie niektórych biblijnych tekstów prorockich, a ich liczba zostanie ustalona w związku z trzema darami, jakimi zostało obdarowane Dzieciątko Jezus. Te różnice między Wschodem a Zachodem nie przekreślają jednak faktu, że istotną tematyką tego obchodu liturgicznego pozostaje objawienie się Boga w Chrystusie.
CZYTAJ DALEJ

Orszak Trzech Króli w Soninie

2025-01-07 09:57

Ośrodek Kultury w Soninie

Scena Bożego Narodzenia

Scena Bożego Narodzenia

– Dziś każdy z nas niczym Mędrzec, z tym co w nas najpiękniejsze, ze złotem naszych serc, nadzieją naszych sumień i miłością człowieczeństwa, która mamy w sobie, przychodzimy, aby te dary złożyć Jezusowi – mówił podczas Mszy Świętej w ramach Orszaku Trzech Króli w Soninie ks. Władysław Dubiel.

W Soninie Orszak Trzech Króli rozpoczął się przy budynku Ośrodka Kultury, skąd licznie zgromadzeni mieszkańcy przemaszerowali ze śpiewem kolęd na ustach do kościoła parafialnego, by tam pokłonić się przy stajence i uczestniczyć w uroczystej Eucharystii.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję