Reklama

Niedziela w Warszawie

Dom, do którego się wraca

Nazywane sercem diecezji jest najstarszą instytucją kształcenia w Warszawie. Wydało Kościołowi w Polsce sześciu błogosławionych. Wyższe Seminarium Duchowne w Warszawie zostało powołane 340 lat temu.

Niedziela warszawska 2/2024, str. IV

[ TEMATY ]

Warszawa

Wyższe Seminarium Duchowne

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Obecnie na wszystkich rocznikach w WMSD w Warszawie jest około 70 alumnów

Obecnie na wszystkich rocznikach w WMSD w Warszawie jest około 70 alumnów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oficjalne początki seminarium warszawskiego wiążą się z datą 12 stycznia 1684 r., kiedy biskup poznański Stefan Wierzbowski wydał dekret erekcyjny dla seminarium św. Jana w Warszawie. Jego korzenie sięgają XVI w. i okresu Soboru Trydenckiego. W jednym ze swoich dokumentów określił on nowe zasady kształcenia księży na potrzeby diecezji, które od tego momentu miało się odbywać w specjalnie do tego przystosowanych instytucjach, zwanych seminariami.

U misjonarzy i komunistów

Koniec XVII w. to czas, kiedy w Warszawie powstały dwa seminaria duchowne, które dla potrzeb archidiakonatu warszawskiego – istniejącego od 1406 r. i będącego częścią diecezji poznańskiej – kształciły przyszłych księży. Pierwsze seminarium zostało powołane w 1678 r. Inicjatorem i ofiarodawcą funduszu na seminarium była kapituła kolegiacka św. Jana w Warszawie. Seminarium było prowadzone przez księży misjonarzy. Mieściło się obok kościoła parafialnego Świętego Krzyża i istniało do momentu kasaty warszawskich misjonarzy po powstaniu styczniowym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W 1682 r. kapituła kolegiacka z inicjatywy swego dziekana Mikołaja Popławskiego podjęła uchwałę o fundacji drugiego seminarium duchownego w archidiakonacie warszawskim. „Dekret stwierdzał, że dla kleryków, którzy kształcić się będą w kolegium jezuitów, wybudowany zostanie dom na placu między rezydencją dziekana, zamkiem królewskim, domem wikariuszy i mansjonarzy” – zauważył w książce „Korzenie UKSW. Z dziejów uczelni na warszawskich Bielanach” ks. prof. Roman Bartnicki.

Już w następnym roku król Jan III Sobieski wziął pod swoją opiekę nowe seminarium i przeznaczył 3 tys. złp na jego funkcjonowanie. W kształcie, w jakim zostało powołane, seminarium nie funkcjonowało jednak długo. Bp Wierzbowski sprowadził z Bawarii i osadził w Górze Kalwarii, gdzie rezydował, tzw. księży komunistów (bartolomitów). Im został powierzony zarząd nad seminarium św. Jana Chrzciciela, który sprawowali do 1845 r.

Trudne dzieje

Czasy pruskie i Księstwa Warszawskiego były bardzo ciężkie, zwłaszcza od strony materialnej. Od czasu utworzenia Królestwa Kongresowego w 1815 r. zmienił się zasadniczo stosunek do seminarium, już teraz archidiecezjalnego. „Z pewnością wpłynęła na to pewna stabilizacja kościelna na ziemiach Królestwa oraz dotacje z państwowej kasy supresyjnej w sumie 6 tys. złp. rocznie” – zapisał w „Warszawskich Studiach Teologicznych” ks. Jan Wysocki.

Reklama

W ciągu kolejnych dziesięcioleci seminarium warszawskie doświadczało zarówno trudnych, jak i pomyślnych lat. W 1867 r., w wyniku kasaty wszystkich zakonów w Królestwie Polskim, seminarium zostało przeniesione do pokarmelickiego klasztoru przy Krakowskim Przedmieściu 52/54. W czasach, gdy regensem (czyli rektorem) był Stanisław Gall, późniejszy arcybiskup i administrator apostolski Warszawy, seminarium przeżywało dramat I wojny światowej. Mimo to działało przez cały czas. Po odzyskaniu niepodległości seminarium mogło się swobodnie rozwijać. W okresie II wojny światowej podzieliło losy innych polskich seminariów w Generalnej Guberni. Od roku akademickiego 1940/41 władze niemieckie zabroniły przyjmować nowych kandydatów do seminarium, dlatego 3 lata później zorganizowano kurs konspiracyjny.

Po zakończeniu wojny w ocalonym od zniszczeń, choć wymagającym gruntownego remontu, budynku przy Krakowskim Przedmieściu seminarium rozpoczęło nowy rok akademicki. Zostało też połączone z Wydziałem Teologii Katolickiej UW, z którego to wydziału utworzono później Akademię Teologii Katolickiej. Od 1956 r. seminarium przestało wchodzić w skład ATK, a 6 lat później dzięki staraniom bł. kard. Stefana Wyszyńskiego powstało przy seminarium Akademickie Studium Teologii Katolickiej.

Powrót na Krakowskie Przedmieście

Dzisiaj alumni WMSD w Warszawie, którego rektorem jest ks. dr Wojciech Bartkowicz, zdobywają wiedzę filozoficzną i teologiczną jako studenci Akademii Katolickiej w Warszawie, gdzie uzyskują tytuł magistra teologii. Na czele uczelni stoi ks. prof. dr hab. Krzysztof Pawlina, który w latach 1997-2010 pełnił funkcję rektora warszawskiego seminarium i koordynował przebieg prac remontowych budynku przy Krakowskim Przedmieściu.

Reklama

– Śp. kard. Józef Glemp polecił mi przygotować miejsce dla diakonów, którzy mieli przenieść się na Krakowskie Przedmieście z budynku przy ul. Dewajtis. Ze śp. ks. Marianem Paziem zamieszkaliśmy w warunkach dość polowych w remontowanym budynku. Jedliśmy na korytarzu, nie było jeszcze refektarza, była tylko jedna sala, kaplica na poddaszu. Warunki były dość trudne. Dojeżdżałem z Krakowskiego Przedmieścia na Bielany do kleryków, ale wracałem już na Krakowskie Przedmieście. Później było przeniesienie następnych dwóch roczników, po nich odłączyła się diecezja warszawsko-praska, która utworzyła własne seminarium i następnie całość naszego seminarium znalazła się już na Krakowskim Przedmieściu – wspomina ks. prof. Pawlina. Jak zaznacza, budynek ten jest mu szczególnie bliski, ponieważ właśnie w nim przygotowywał się do kapłaństwa.

– Zostałem przyjęty do seminarium jeszcze przez bł. kard. Wyszyńskiego. Mieszkałem w pokoju 13-osobowym, który był przebudowany z czytelni. Przy trudnych warunkach materialnych była dobra wspólnota między kolegami. Uważam, że bardzo ważnym doświadczeniem było nauczyć się żyć we wspólnocie z wieloma ludźmi w jednym pokoju – ucząc się, studiując, modląc – podkreśla ks. prof. Pawlina.

Tu dojrzewa wiara

Całą swoją formację, ale już w odnowionym budynku seminarium przy Krakowskim Przedmieściu spędził ks. Aleksander Michalak, który należy do młodszego pokolenia kapłanów. Dzisiaj pełni funkcję wicerektora WMSD i przełożonego Domu Formacji Propedeutycznej w Podkowie Leśnej. Również dla niego był to okres decydujący o wyborze drogi powołania.

– Czas spędzony w seminarium przede wszystkim umocnił i pozwolił dojrzeć mojej wierze. Wstąpiłem, mając 24 lata, byłem po formacji oazowej, formacji w służbie liturgicznej, ale w seminarium zdobyłem także potrzebną wiedzę teologiczną. Jestem też ogromnie wdzięczny za konkretne świadectwo życia kapłanów, z którymi zetknąłem się w seminarium, relacje, które z przełożonymi z tamtych czasów mam do tej pory. Z wieloma z nich dalej teraz pracuję w seminarium – opowiada ks. Michalak. Zaznacza, że również dla niego ważna była seminaryjna wspólnota.

Reklama

– Ilekroć przeżywałem jakieś trudności, to od przełożonych, kolegów w seminarium mogłem doświadczyć pomocy, wsparcia i umocnienia – podkreśla.

Duch seminarium

W ciągu 340 lat istnienia warszawskie seminarium dało Kościołowi w Polsce sześciu błogosławionych: ks. Michała Oziębłowskiego, ks. Michała Woźniaka, ks. Edwarda Detkensa, ks. Zygmunta Sajnę, ks. Romana Archutowskiego (rektor okresu wojny). Wszyscy zostali beatyfikowani w Warszawie w 1999 r. przez św. Jana Pawła II. W gronie wyniesionych na ołtarze absolwentów WMSD jest również bł. ks. Jerzy Popiełuszko.

– Kiedy wracam teraz jako wykładowca do seminarium, to trochę idę jak do siebie. Jakaś cząstka mnie tam została i myślę, że każdy z nas ma pewne miejsca, do których wraca. Seminarium to jest dla mnie dom, w którym urosłem i dojrzałem do kapłaństwa, gdzie mnie do niego wychowano. Wracam do tego domu jak do siebie. Tym bardziej, że tyle lat tam mieszkałem, więc kocham ten dom. Budynek przy Krakowskim Przedmieściu ma bez wątpienia swojego ducha – podkreśla ks. prof. Pawlina.

2024-01-09 11:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dla kandydatów do seminarium

Niedziela bielsko-żywiecka 35/2023, str. III

[ TEMATY ]

Wyższe Seminarium Duchowne

wikipedia.org

Gmach Wyższego Seminarium Duchownego w Krakowie

Gmach Wyższego Seminarium Duchownego w Krakowie

Osoby deklarujące chęć wstąpienia do Seminarium mają czas do września, by złożyć potrzebne dokumenty i zapoznać się z wymaganiami dla kandydatów.

Jak informują wychowawcy Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Krakowskiej, podstawowym warunkiem jest łaska powołania do kapłaństwa i celibatu. Ojciec duchowny seminarium o. Bogusław Kastelik wskazuje, że pierwsze powołanie ma charakter chrzcielny, czyli rozpoczęło się od momentu włączenia człowieka do wspólnoty Kościoła. W ten sposób człowiek został ukierunkowany na świętość, na życie w świętości, pragnienie serca, że chce być święty. Jedną z dróg wiodącą w stronę świętości stanowi powołanie kapłańskie. A żeby je rozeznać, z pewnością potrzeba poznawać siebie, swoje uzdolnienia, talenty, ograniczenia, niedomagania, w czym pomocne jest kierownictwo duchowe. Ważne jest też życie wiarą, modlitwą i właściwie formowane sumienie moralne. O. Kastelik precyzuje, że jeżeli na tej drodze rozeznawania osoba ma pokój serca i wewnętrzne pragnienie służenia Bogu i ludziom, chce żyć życiem modlitwy i pragnie zmieniać swoje życie na lepsze, to już jest pewien znak, że Bóg może powoływać danego człowieka do swojej służby.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Gerhard Müller: Wydarzenia w Polsce wołają o pomstę do nieba!

2025-05-04 13:24

[ TEMATY ]

kard. Gerhard Müller

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kilka dni przed rozpoczęciem konklawe kard. Gerhard Müller, były prefekt Kongregacji Nauki Wiary i nadzieja konserwatywnych katolików na całym świecie, udzielił wywiadu Adamowi Sosnowskiego z wydawnictwa Biały Kruk. Kard. Müller nawiązał do wielu kluczowych kwestii dotyczących wyboru papieża – kim powinien być nowy biskup Rzymu oraz jaki będzie jego stosunek do pontyfikatu Franciszka.

Kardynał odniósł się jednak także do wyzwań stojących przed Kościołem globalnie – i doskonale jest zorientowany w tym, co się dzieje w Polsce. Krytykował antydemokratyczne działania rządu Donalda Tuska, a jego działania wobec księży nazwał wprost – torturą. I co najważniejsze – te kwestie przedstawiane są na obradach kardynałów i mają istotny wpływ na konklawe!
CZYTAJ DALEJ

80 lat od kapitulacji Festung Breslau

2025-05-06 17:11

ks. Łukasz Romańczuk

6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.

W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję