Święty ten 400 lat temu uratował Kielce od zarazy. Poświęcenie obrazu odbywa w związku z 400-leciem zakończenia epidemii w kluczu kieleckim biskupów krakowskich w latach 1622-24. Wówczas biskup krakowski Marcin Szyszkowski modlił się o ustanie epidemii za wstawiennictwem św. Karola Boromeusza, obiecując wybudowanie kościoła pod jego wezwaniem jako wotum dziękczynne. Odpowiedni dokument o fundacji kościoła biskup Szyszkowski wystawił w Kielcach 2 maja 1624 r. po zakończeniu epidemii.
Na pamiątkę fundacji kościoła 2 maja 2024 r., poświęcony w bazylice katedralnej obraz św. Karola Boromeusza, zostanie przeniesiony do wyremontowanego drewnianego kościoła na Białogonie (miejscowości związanej z górnictwem i hutnictwem). Świątynia ta została zbudowana w latach 1917-18 i erygowana 12 kwietnia 1918 r. przez bp. Augustyna Łosińskiego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Obraz św. Karola Boromeusza, który powstał w 2023 r., swoją kompozycją nawiązuje do wizerunku znajdującego się w kościele Dziesięciu Tysięcy Męczenników w Niepołomicach, w kaplicy Lubomirskich, dedykowanej świętemu arcybiskupowi Mediolanu. Wizerunek z Niepołomic sprowadzono z Włoch. Autor oryginału malowidła pochodzącego sprzed 1604 r. jest nieznany. Autorką kopii namalowanej z mojej inicjatywy jest Monika Tarnowska-Reszczyńska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, nauczyciel akademicki m.in. w Akademii Krakowskiej im. A.F. Modrzewskiego, a także doktor sztuki w dziedzinie sztuk plastycznych i konserwacji dzieł sztuki.
Obraz ukazuje postać mężczyzny z profilu w ujęciu do pasa, ubranego w czerwony mucet na rokiecie (komży), ze złożonymi na piersiach rękami do modlitwy. Postać świętego zwrócona jest w lewo w stronę krucyfiksu, na którego podstawie widzimy wyobrażenie czaszki Adama. Na stole przy krucyfiksie leży modlitewnik, a obok stoi klepsydra. Nad głową św. Karola Boromeusza widać świetlisty trójkąt z umieszczoną na nim sentencją: SIC LUCEAT LUX VESTRA CORAM HOMINIBUS (Tak niech świeci wasze światło przed ludźmi). Cytat ten pochodzi z Ewangelii św. Mateusza. Za postacią św. Karola Boromeusza widnieje nowy element – zespół architektoniczny z kościołem św. Karola Boromeusza (fundacji bp. Marcina Szyszkowskiego) i klasztorem bernardynów na Karczówce. Poniżej naszkicowany został plan topograficzny miejscowych szybów górniczych. Kompozycje te, odwzorowane zostały z pochodzącego z 1784 r. miedziorytu Karczówki Jana Filipa Carosiego.
Obraz wykonano w technice olejnej na podobraziu z płótna lnianego, rozpiętego na krosnach o wymiarach 71 x 81 cm. Dzięki talentowi wybitnej polskiej artystki – włoski oryginał malarski wzbogacony został o kielecki element architektoniczny i umiejętnie przetransponowany stylistycznie na nasz rodzimy grunt.