Reklama

Wiadomości

Jak lepiej chronić dzieci przed przemocą?

Śmierć 8-letniego Kamilka z Częstochowy poruszyła opinię publiczną w Polsce. Teraz przyszedł czas na wyciągnięcie wniosków, by poprawić prawo, wyeliminować ludzkie błędy z systemu przeciwdziałania przemocy oraz skutecznie zapobiegać podobnym tragediom.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dziecko i jego dobro powinno być w centrum zainteresowania całego społeczeństwa, instytucji państwowych i wymiaru sprawiedliwości, a to, co najczęściej szwankuje, to czynnik ludzki – takie są główne wnioski z debaty naukowców, prawników i ekspertów, którzy zajmują się ochroną dzieci przed przemocą. – Rolą Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości jest weryfikacja skuteczności obecnego prawa, ale także badanie gruntu pod nowe regulacje prawne w zakresie ochrony prawnej przed niebezpieczeństwem, krzywdą i różnymi patologiami. Prowadzimy badania akt sądowych oraz projekty, które wspomagają inicjatywy legislacyjne, aby stanowione w Polsce prawo było dobrej jakości, a zarazem miało wysoką skuteczność – podkreśla dr hab. Marcin Wielec, dyrektor IWS, gdzie zorganizowano konferencję pt. „Ochrona, wsparcie, pomoc – w trosce o najmłodszych”.

Reklama

Od zeszłego roku instytut na zlecenie Ministerstwa Sprawiedliwości bada m.in. kilkaset przestępstw z ostatnich lat, w których doszło do pokrzywdzenia dziecka, zabójstwa, zgwałcenia czy ciężkiego uszkodzenia jego ciała. W ten sposób zostaną zlokalizowane luki w systemie ochrony dzieci przed przemocą, a wnioski z tych badań posłużą do uszczelniania systemu przeciwdziałania przemocy. – Badamy te sprawy i ustalamy, co nie zadziałało. Ze wstępnych danych wynika, że nie ma reguły, bo prawie za każdym razem jest to inna instytucja. Ale to pokazuje, że w całym systemie brakuje koordynacji, komunikacji i jednolitych standardów – mówi dr Marcin Romanowski, wiceminister sprawiedliwości. – Mam nadzieję, że śmierć Kamilka nie pozostanie bez wyciągnięcia z niej wniosków. Według mnie, takim wnioskiem jest uzupełnienie całego systemu o nowe regulacje, aby zmieniać system i postawę ludzi w tym systemie – dodaje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zmiana świadomości

W ostatnich latach wprowadzono wiele dobrych regulacji, które wynikały z postulatów środowisk zajmujących się ochroną dzieci. Choć polskie prawo już teraz się wyróżnia na tle rozwiązań w innych państwach, to jednak szykują się kolejne zmiany. Wiceminister Romanowski złożył wspólnie z posłami w Sejmie kolejną ustawę z pakietem zmian, które mają uszczelnić system prawny chroniący dzieci przed przemocą. Zdaniem ekspertów, te korekty prawa idą w dobrą stronę, ale o wiele trudniej niż zmiany przepisów wciela się w życie zmiany mentalne w społeczeństwie. – Przecież mamy zakaz stosowania jakiejkolwiek formy przemocy fizycznej i innych kar cielesnych od 2010 r., a w dalszym ciągu 43% Polaków nie ma świadomości zakazu kar fizycznych wobec dzieci, a 36% ludzi uważa, że „klaps” jest skuteczną metodą wychowawczą – zauważa Justyna Piekarska z Fundacji „Dziecko w Centrum”.

Reklama

Tragedia w Częstochowie wstrząsnęła całą Polską i jest kolejnym argumentem na to, by tego typu przypadki wnikliwie badać i wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość. – Poza wszystkimi instytucjami zawiedliśmy my, jako dorośli ludzie. Przecież Kamilek wielokrotnie uciekał z domu, a pierwszy raz zrobił to w wieku 4 lat, ale, niestety, nikt nie chciał widzieć w tym problemu. Różne instytucje kierowały sprawę do sądu i mimo tego doszło do tragedii, bo w morzu tych wszystkich zawiłości systemu zabrakło naszej wrażliwości – podkreśla Sylwia Polańska z Częstochowskiego Stowarzyszenia ETOH.

W Częstochowie zawiódł czynnik ludzki. Najpierw kurator nie widział symptomów krzywdy dziecka, a gdy już zobaczył ewidentne dowody i zmienił zdanie, to z kolei sędzia nie dostrzegł niebezpieczeństwa grożącego dziecku. Po tragedii system przysłowiowo „wylewa dziecko z kąpielą”. – Niestety, po śmierci Kamilka w Częstochowie wszystko jest postawione na głowie i teraz codziennie odbieranych jest kilkoro dzieci. To zakrawa na kolejny absurd, który może także wyrządzić wiele krzywdy – dodaje Polańska.

Standardy, szkolenia i badania

Od wielu lat Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi projekt dotyczący wprowadzania i monitorowania standardów ochrony dzieci, w którym jest ok. 4 tys. różnych placówek. To są wyjątkowe miejsca dobrych praktyk, ale w Polsce nie ma jednorodnych wytycznych w tym zakresie dla placówek oświatowych, świetlic, klubów sportowych i kultury, czy organizatorów wycieczek i kolonii. – Ten nowy projekt ustawy jest kamieniem milowym całego systemu, bo teraz standardy nie będą tylko kwestią dobrej woli osób, które kierują placówką opiekującą się dziećmi, ale wprowadzą taki obowiązek. Ludzie będą mieli narzędzia i wiedzę, co robić krok po kroku, gdy będą podejrzewali, że dziecku dzieje się coś niedobrego – wyjaśnia radca prawny Olga Trocha z UNICEF Polska.

Reklama

Kolejną ważną zmianą zaproponowaną w projekcie jest wprowadzenie ustawowego obowiązku o raportowaniu przypadków wiążących się z krzywdzeniem dzieci ze skutkiem śmiertelnym lub zakończonych ciężkimi uszkodzeniami ciała. Ma on funkcjonować na wzór zagranicznych instytucji, tzw. serious case review. Będą one prowadzone przez zespół ekspertów powołanych przez Ministra Sprawiedliwości. W ich skład miałoby wejść sześciu ekspertów: po jednym z dziedziny prawa, medycyny – pediatrii, psychologii, psychiatrii, pedagogiki i socjologii. – To nowoczesne rozwiązanie, które stawia na samodoskonalenie się systemu, zamiast skupiania się jedynie na szukaniu winnych. Nowe rozwiązania za każdym razem będą szukać luk w systemie, które należy uszczelnić. Badania mogą np. doprowadzić do ustalenia, że w referacie danego pracownika po prostu jest za dużo spraw i należy go wesprzeć – podkreśla mec. Olga Trocha.

Nowelizacja prawa przygotowana przez ekspertów, którą koordynował wiceminister Romanowski, zakłada wprowadzenie obowiązkowych szkoleń dla sędziów rodzinnych co 4 lata. – Ważne jest to, by dziecko znalazło się w centrum zainteresowania całego społeczeństwa i instytucji publicznych, wymiaru sprawiedliwości. Ukierunkowanie na dziecko, na dbanie o jego dobro – to powinno być zasadą w wielu obszarach, także jeśli chodzi o działanie instytucji publicznych – wyjaśnia wiceminister.

Koordynacja i komunikacja

W obecnym systemie są luki, a najsłabszym ogniwem jest czynnik ludzki. Dlatego duże znaczenie mają np. szkolenia z identyfikacji sytuacji przemocowych i komunikacji z dzieckiem. Nowe rozwiązania proponują kwestionariusz oceny ryzyka, który mieliby wypełniać pracownicy socjalni w sytuacji, gdy istnieje przypuszczenie, że dziecko może być dotknięte przemocą. – To narzędzie, które da pracownikom socjalnym pewność, że dobrze zareagowali, że czegoś nie pominęli. Będą musieli wypełnić kwestionariusz, zobaczyć dziecko, ocenić jego rzeczywistą sytuację – podkreśla Romanowski.

W trakcie debaty eksperckiej w Instytucie Wymiaru Sprawiedliwości wskazano również potrzebę lepszej koordynacji instytucji odpowiedzialnych za ochronę dzieci oraz poprawę komunikacji między nimi, by cały system był szczelny i wymieniał się informacjami nt. ewentualnego niebezpieczeństwa dla życia i zdrowia dziecka. Koordynacja i poprawa komunikacji powinna dotyczyć nie tylko pracowników socjalnych, kuratorów sądowych, opieki socjalnej i edukacji, ale także sądownictwa. – Poprawa komunikacji z sędziami jest kluczem, bo oznacza komunikację nie tylko między instytucjami, ale również osobami biorącymi udział w procedurach dotyczących sytuacji dziecka. Bardzo ubolewam nad brakiem bezpośredniej komunikacji z sędziami i kuratorami. Nie powinna się ona odbywać tylko za pomocą poczty, bo przecież mamy zaproponowane przez ministerstwo nowoczesne rozwiązania, do których powinniśmy dostosować także naszą formę komunikacji – uważa mec. Emilia Neumann z Sekcji Praw Dziecka przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie.

2023-05-30 13:56

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Budowanie arki

Są dzieci, które nie zaznały szczęśliwego i bezpiecznego domu. To dzieci porzucone, krzywdzone, zaniedbywane przez najbliższych. Można im pomóc

Przed wakacjami przedstawiliśmy na naszych łamach dwie rodziny zastępcze. Dziś – na prośbę czytelników – powracamy do tej problematyki. Udzielamy niezbędnych informacji na temat rodzicielstwa zastępczego.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Psalm na Niedzielę Palmową. Jeden z najbardziej poruszających tekstów w Biblii

2025-04-13 09:13

[ TEMATY ]

Biblia

Niedziela Palmowa

Psalm 22

Karol Porwich/Niedziela

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję