Reklama

Niedziela w Warszawie

Młodzież, rodziny, kapłani

O duszpasterskiej kontynuacji, codziennych wyzwaniach i duchowej więzi z poprzednikiem z bp. Romualdem Kamińskim rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Niedziela warszawska 4/2023, str. I

[ TEMATY ]

bp Romuald Kamiński

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Bp Romuald Kamiński

Bp Romuald Kamiński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Łukasz Krzysztofka: Minęło 5 lat od chwili, kiedy został Ksiądz Biskup pasterzem diecezji warszawsko-praskiej. Czy będąc biskupem pomocniczym w Ełku przypuszczał Ksiądz Biskup, że stanie na czele prawobrzeżnej stołecznej diecezji?

Bp Romuald Kamiński: Nie, oczywiście, że nie, ponieważ to nie są moje drogi myślenia ani marzenia. To wszystko mnie przekracza, przerasta, ale też rozumiem posłuszeństwo Ojcu Świętemu, który zechciał, abym podjął posługę biskupa diecezji warszawsko-praskiej.

Papież Franciszek nie posłał jednak Księdza Biskupa w nieznane. Jak przyjął Ksiądz Biskup tę nominację?

Wiedziałem, że to jest kawałek Kościoła w Polsce, który naprawdę dobrze znam, bo za Wisłą było moje seminarium. Potem 2 lata pracowałem – tak się złożyło, że po praskiej stronie – bo w Otwocku. Następnie 9 lat posługiwałem u prymasa Józefa Glempa. A potem w 1992 r. zostałem kanclerzem kurii warszawsko-praskiej. Pierwszym zadaniem było poznać każdy zakątek i każdego księdza oraz parafię, żeby można było dobrze służyć. Tak więc, gdy wracałem po 12 latach, które byłem poza Warszawą, to przy dzisiejszej formie komunikacji i częstych spotkaniach, byłem właściwie na bieżąco z tym, co tutaj się dzieje. Nawet nieraz abp Hoser przy różnych okazjach pytał, czy znam taką sprawę, co o tym sądzę itd. Doświadczenie znajomości diecezji miałem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nominację do Warszawy otrzymał Ksiądz Biskup od papieża Franciszka, ale do posługi biskupiej powołał Ekscelencję w 2005 r. Ojciec Święty Benedykt XVI i była to pierwsza nominacja zmarłego papieża do gremium Episkopatu Polski.

Tak, to prawda, była to pierwsza nominacja na Polskę. Wcześniej powołany został jeden z Polaków do Brazylii, a także abp H. Hoser, choć jeszcze nie do KEP, ale do pracy w Stolicy Apostolskiej.

Wróćmy do 2017 r. Jakie były zadania pierwszoplanowe, kiedy obejmował Ksiądz Biskup diecezję warszawsko-praską?

Uważam, że na pierwszym miejscu powinna być dobrze rozumiana kontynuacja pracy poprzednika. Wyznaczanie wielkich planów nie może być działaniem sztucznym i niezrozumiałym przez współpracowników czy odbiorców tych właśnie zamierzeń. Powinno być osadzone w realiach i zachęcać do podejmowania wysiłków przez całą wspólnotę.

Reklama

Jest ogromna ilość spraw codziennych, które wymagają uporządkowania i uwagi. Jeśli już coś się robi, to trzeba od początku do końca tego dopilnować, zamknąć i rzeczywiście czuwać, aby to dało owoce. Nie oznacza to, że zawsze wszystko się udaje. Nie, ale jest jakiś postęp. Chodzi o to, aby nawet małe sprawy nie przeciągały się w nieskończoność.

A jeżeli chodzi o życie duchowe diecezji, co było 5 lat temu największym wyzwaniem?

Można by powiedzieć, że były – i są nadal – przynajmniej trzy takie płaszczyzny. Pierwsza to uświadomienie sobie, że biskup bez duchowieństwa jest jak dowódca bez żołnierzy. Musi być więcej niż przeciętna więź, poważne traktowanie się. Nie wymagam, że jakaś wybitna serdeczność. Oczywiście, chciałoby się, żeby te relacje były prawdziwie braterskie i serdeczne. Na to trzeba bardzo zwrócić uwagę, aby mieć dla współbraci czas. Uważnie ich słuchać, nawet jeśli się w jakichś sprawach nie zgadzam, albo ktoś jest trudny – czy ja dla nich, czy oni dla mnie. Druga sprawa to tak trzeba kształtować duszpasterstwo i wszystkie działania, żeby nie było zaniedbań w duszpasterstwie małżeństw i rodzin. Trzecia grupa to młodzież. Na wszystko inne też powinien znaleźć się czas, ale te trzy płaszczyzny są najbardziej wrażliwe.

Czuje Ksiądz Biskup duchową więź ze swoim poprzednikiem śp. abp. H. Hoserem?

To była postać w historii wielka i nieprzeciętna m.in. z racji wielości zainteresowań, bo był przecież lekarzem, misjonarzem, pracował w kongregacjach. Posługiwał również w Brukseli, Paryżu. Znał świat, ludzi. To mnie trochę onieśmiela. Natomiast bardzo nam się dobrze współpracowało jak zostaliśmy w diecezji od 2017 do 2021 r. mimo jego wyjazdu do Medjugorie. Tak, to jest ktoś bardzo mi bliski. Podobnie jak bł. kard. S. Wyszyński, sługa Boży kard. A. Hlond, bł. ks. I. Kłopotowski czy bł. ks. J. Popiełuszko, którzy także żyli na tej samej, warszawskiej ziemi. To są postacie, z którymi naprawdę czuję więź, bo logika podpowiada, że to są nasi ludzie, którzy wiedzą, jakimi sprawami żyjemy i w czym mogą nam pomóc.

Bp Romuald Kamiński, biskup warszawsko-praski od 8 grudnia 2017 r. W ramach KEP został m.in. przewodniczącym Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Litwy i Zespołu ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, a także członkiem Komisji ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego i Rady ds. Rodziny

2023-01-17 10:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Kamiński: Wróćmy do pełnych zawierzenia modlitw

[ TEMATY ]

bp Romuald Kamiński

diecezja warszawsko‑praska

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Do trwania na modlitwie przez wstawiennictwo Matki Bożej Łaskawej oraz świętych i błogosławionych związanych szczególnie z diecezją warszawsko-praską wezwał wiernych bp Romuald Kamiński, biskup ordynariusz tej diecezji w specjalnym słowie. Oto jego treść:

Drodzy Duszpasterze,

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Powiedzieć Bogu „tak”

2024-04-29 09:09

[ TEMATY ]

modlitwa o powołania

Rokitno sanktuarium

Paradyż sanktuarium

piesza pielgrzymka powołaniowa

Katarzyna Krawcewicz

W pielgrzymce szło ponad 200 osób

W pielgrzymce szło ponad 200 osób

27 kwietnia z Paradyża wyruszyła kolejna piesza pielgrzymka powołaniowa do Rokitna – w tym roku pod hasłem „Powołanie – łaska i misja”. Szlakiem wędrowało ponad 200 osób.

Pielgrzymi przybyli do Paradyża w sobotni poranek z kilku punktów diecezji. Na drogę pobłogosławił ich bp Tadeusz Lityński, który przez kilka godzin towarzyszył pątnikom w wędrówce. – Chcemy dziś Panu Bogu podziękować za wszelki dar, za każde powołanie do kapłaństwa, do życia konsekrowanego. Ale także chcemy prosić. Papież Franciszek 21 stycznia po zakończeniu modlitwy Anioł Pański ogłosił Rok Modlitwy, prosząc, aby modlitwa została zintensyfikowana, zarówno ta prywatna, osobista, jak też i wspólnotowa, w świecie. Aby bardziej stanąć w obecności Boga, bardziej stanąć w obecności naszego Pana – mówił pasterz diecezji. - Myślę, że pielgrzymka jest takim czasem naszej bardzo intensywnej modlitwy. Chciałbym, żebyśmy oprócz tych wszystkich walorów poznawczych, turystycznych, które są wpisane w pielgrzymowanie, mieli również na uwadze życie modlitwy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję