Reklama

Częściej pojedziemy koleją

Sporo się dzieje wokół planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). I to nieprzypadkowo – zbliża się czas rozstrzygnięć.

Niedziela Ogólnopolska 49/2022, str. 34-35

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niemal każdy dzień przynosi jakieś nowe wydarzenia związane z CPK – i te ważniejsze, i te mniej ważne: spółka CPK, w 100% własność Skarbu Państwa, przygotowała dokument dotyczący perspektyw rozwoju do 2040 r. sąsiedztwa przyszłego lotniska nazywanego Portem Solidarność; spółka skierowała do konsultacji koncepcję rozwoju lotniska do 2060 r. i zapowiedziała rychłe wystąpienie o decyzję środowiskową; podpisano list intencyjny z Polskim Holdingiem Hotelowym, dotyczący budowy hoteli w sąsiedztwie planowanego portu; ogłoszono przetarg na projektowanie hoteli, biur i terminali cargo; wreszcie – złożono wniosek o decyzję środowiskową dla linii szybkiej kolei Warszawa – Łódź, a pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zapowiedział, że powstanie centralnego portu spowoduje, iż będziemy coraz częściej podróżowali koleją. Bo – wbrew pozorom – pomysł na CPK nie ogranicza się tylko do budowy wielkiego lotniska.

Pieśń przyszłości

Reklama

W przedstawionej 5 lat temu koncepcji Port Solidarność jest najważniejszy. Według wspomnianego planu, już w pierwszej fazie – od 2028 r. (uruchomienie lotniska) do 2035 r. przewidziano na powierzchni ok. 2 150 ha budowę lotniska z dwoma pasami startowymi, infrastrukturą na mniej więcej 330 tys. startów i lądowań rocznie oraz z terminalem dostosowanym do przepustowości na poziomie 40 mln pasażerów w ciągu roku. W kolejnych etapach – choć to „pieśń” przyszłości – przewidziano budowę trzeciego pasa startowego i terminala dostosowanego do odprawy 50-65 mln pasażerów. Docelowo Port Solidarność ma zajmować powierzchnię prawie 4 tys. ha. Port jest najważniejszy, jednak przebudowana kolej ma być istotną częścią projektu, która zapewni dotarcie do niego. W koncepcji „Centralnego” jest mowa o budowie węzła transportowego w okolicach Baranowa pod Grodziskiem Mazowieckim, opartego na węzłach lotniczym (lotnisku przesiadkowym) i kolejowym oraz pełną integrację z krajową i międzynarodową siecią tras kolejowych i drogowych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pomysł na kolej

Gdy w końcu września złożono wniosek o decyzję środowiskową dla 130-kilometrowego odcinka linii szybkiej kolei Warszawa – Łódź (później ma być ona przedłużona do Poznania i Wrocławia), uznano to za pierwszy etap procesu zgód i pozwoleń na budowę nowej linii. – To pierwszy w historii wniosek o decyzję środowiskową dla najważniejszego elementu Programu Kolejowego CPK. To zdecydowany krok naprzód w ramach inwestycji – cieszył się prezes Horała.

Pomysłodawcy CPK, uzasadniając rolę kolei w projekcie, wskazali, że dotychczasowy system jest nieefektywny. Brakuje węzłowego fragmentu sieci kolejowej, bez którego organizacja sprawnego systemu transportu jest znacząco utrudniona. „Skutkiem jest niekonkurencyjność transportu kolejowego” – napisano w „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji...”. W efekcie Polacy jeżdżą koleją znacznie rzadziej niż sąsiedzi. Przy czym wykluczenie kolejowe dotyczy ważnych obszarów turystycznych, takich jak: Mazury, Pomorze Środkowe, Kaszuby, Sudety, Bieszczady i Zamojszczyzna.

Szybkie linie

Reklama

Konkretny przebieg szybkiej linii Łódź – Warszawa przez CPK został wybrany spośród kilku wariantów na podstawie wszechstronnych analiz. Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do Portu Solidarność z Warszawy w mniej więcej 15 min, a z Łodzi – w mniej więcej pół godziny. Z Warszawy do Łodzi dojedziemy w ciągu mniej więcej 45 min – to prawie dwa razy szybciej niż obecnie! Linia KDP zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, gdzie powstanie multimodalny dworzec kolejowy, zintegrowany z krajowym systemem transportu kolejowego. Tory wiodące do dworca będą umieszczone pod lotniskiem w tunelu o długości ok. 2,5 km.

System kolei ulegnie etapowej przebudowie. Standardem ma być połączenie kolejowe CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie początkowo do 2,5 godz., a docelowo – do 2 godz. W dalszej przyszłości mają zostać wybudowane setki kilometrów nowych linii kolejowych i do 250 km dróg ekspresowych i autostrad. Obok budowy nowych linii konieczna będzie modernizacja tych istniejących, a także dworców i obiektów infrastrukturalnych. Trasy, które powstają albo są modernizowane, posłużą nie tylko osobom lecącym za granicę, ale również tym jeżdżącym po kraju. Dla wielu z nich trwają prace przygotowawcze.

Z Baranowa, a nie z Frankfurtu

Reklama

Tego, że trzeba zbudować nowe centralne lotnisko, prawie nikt nie kwestionuje. Nie ma możliwości rozbudowy Lotniska Chopina w Warszawie, które ze względu na różne ograniczenia nie jest w stanie sprostać rosnącemu popytowi na usługi lotnicze, co ma zapewnić CPK. Upadł też pomysł duoportu – rozbudowane Lotnisko Chopina miałoby funkcjonować wspólnie z tym w Modlinie. Potrzebny jest port, który będzie swobodnie obsługiwał połączenia dalekodystansowe, w tym te wykonywane samolotami szerokokadłubowymi, co umożliwi połączenia z najdalszymi zakątkami świata, a tym samym ułatwi życie i Polakom, i pasażerom z całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej, którzy dziś muszą się przesiadać we Frankfurcie nad Menem, w Paryżu czy Londynie. Z założenia Port Solidarność ma być dochodowy. I będzie, jeśli ludzie będą chcieli z niego korzystać, a takie są prognozy.

Czas rozstrzygnięć

Na potrzeby lotniska mają być zajęte, w ogromnej większości, ziemie uprawne i pastwiska. Ale jest także kilkaset gospodarstw i są mieszkający w nich ludzie. Wielu z nich nie chce słyszeć o przeprowadzce ani o uruchomionym programie dobrowolnych nabyć. Podobnie jak wielu z tych, których mogą dotknąć wywłaszczenia związane z budową nowych linii kolejowych. Niektórzy blokują drogi i manifestują w Warszawie. Inwestycje CPK – jak zastrzegają władze spółki – przyniosą korzyści całemu społeczeństwu, a nie tylko jego wąskiej elicie – szczególnie tym, którzy dotychczas musieli ograniczać swoje możliwości rozwoju czy zarobków przez wykluczenie komunikacyjne. Nie zapominamy o samym rynku pracy, który będzie rósł wraz z budową lotniska i nowych linii kolejowych.

W rejonie CPK ma powstać Airport City, w którego skład wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie docelowo 200 tys. miejsc pracy. Sporo się dzieje wokół planowanej budowy, co sugeruje, że zbliżamy się do punktu zwrotnego. I rzeczywiście: władze spółki CPK zapowiedziały rychłe wystąpienie o decyzję środowiskową. Jeśli projekt ją dostanie (możliwe, że na początku przyszłego roku), sprawa będzie raczej przesądzona. Czas rozstrzygnięć zbliża się wielkimi krokami.

2022-11-29 13:33

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Patriarcha Bartłomiej: nie ma pokoju bez sprawiedliwości

2025-08-26 21:25

Vatican Media

Ekumeniczny Patriarcha Konstantynopola Bartłomiej na Mitingu w Rimini

Ekumeniczny Patriarcha Konstantynopola Bartłomiej na Mitingu w Rimini

Ekumeniczny Patriarcha Konstantynopola, Bartłomiej, obecny na Spotkaniu w Rimini, w wywiadzie dla mediów watykańskich mówi o wspólnej dacie Wielkanocy dla chrześcijan i o ich świadectwie w świecie naznaczonym wojnami. Wspomina papieża Franciszka i mówi o Leonie XIV, podkreślając, że pierwsza podróż nowego Biskupa Rzymu odbędzie się do Turcji, aby uczcić rocznicę Nicei.

Obchodzimy 1700. rocznicę wielkiego Soboru Nicejskiego, fundamentalnego dla historii wszystkich chrześcijan i dla jedności Kościoła. Jakie przesłanie dociera dziś do nas z tamtego Soboru?
CZYTAJ DALEJ

Św. Monika – matka św. Augustyna

[ TEMATY ]

święta

Autorstwa Sailko - Praca własna, commons.wikimedia.org

Portret św. Moniki, pędzla Alexandre’a Cabanela (1845)

Portret św. Moniki, pędzla Alexandre’a Cabanela (1845)

"Święta kobieta” – można by dziś użyć potocznego określenia, przyglądając się Monice, jej troskom i niespotykanej wręcz cierpliwości, z jaką je przyjmowała.

Nie tylko to było niezwykłe, co musiała znosić jako żona i matka, ale przede wszystkim to, jaką postawą się wykazała i jak ta postawa odmieniła życie jej męża i syna. Monika. Urodzona ok. 332 r. w mieście Tagasta w północnej Afryce, pochodziła z rzymskiej chrześcijańskiej rodziny. Jednak największy wpływ na jej pobożność miała prawdopodobnie piastunka, stara służąca, która, zajmując się dziewczynką, dbała, by ta ćwiczyła się w pokorze, umiarze i spokoju. Gdy młoda kobieta wychodziła za mąż za rzymskiego patrycjusza, była bardzo religijna, znała Pismo Święte, filozofię, ale przede wszystkim wierzyła, że z Bożą pomocą będzie dobrą, cierpliwą żoną i matką. I była. Jednak jeszcze wtedy nie miała pojęcia, jak dużo ją to będzie kosztowało i jak wielkie owoce przyniesie jej życie. Przeczytaj także: Monika i Augustyn Najpierw mąż. Był poganinem, ponadto człowiekiem gniewnym i wybuchowym. Lubił zabawy i rozpustę. Monika potrafiła się z nim obchodzić niezwykle łagodnie. Swą dobrocią i cierpliwością, tym, że nigdy nie dopuszczała do kłótni, a także modlitwami i chrześcijańską postawą spowodowała nawrócenie i przyjęcie chrztu przez męża. Gdy owdowiała w wieku ok. 38 lat, miała świadomość, że mąż odszedł pojednany z Bogiem. Syn. Monika urodziła troje dzieci: dwóch synów – Nawigiusza i Augustyna oraz córkę (prawdopodobnie Perpetuę). Mimo ogromnego wysiłku włożonego w wychowanie dzieci jeden z synów – Augustyn zapatrzony w ojca i jego wcześniejsze poczynania, wiódł od lat młodzieńczych hulaszcze życie, oddalone od Boga. Kolejne 16 lat swojego wdowiego życia Monika poświęciła na ratowanie ukochanego syna. Śledząc ich losy, trudno pojąć, skąd brali siły na tę walkę, np. ona – by odmówić własnemu dziecku przyjęcia do domu po powrocie z Kartaginy (wiedziała, że związał się z wyznawcami manicheizmu), on – by nią pogardzać i przed nią uciekać. Była wszędzie tam, gdzie on. Modliła się i płakała. Nigdy nie przestała. Wreszcie doszło do spotkania Augustyna ze św. Ambrożym. Pod wpływem jego kazań Augustyn przyjął chrzest i odmienił swoje życie. Szczęśliwa matka zmarła wkrótce potem w Ostii w 387 r.
CZYTAJ DALEJ

13. Pielgrzymka Mężczyzn z rodzinami do Międzyrzecza

13 września odbędzie się w Międzyrzeczu Diecezjalna Pielgrzymka Mężczyzn z rodzinami. Wydarzenie wiąże się z jubileuszem 1000. rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego oraz 80. rocznicą powrotu Polski nad Odrę i Nysę Łużycką.

Pielgrzymka rozpocznie się o godz. 10:00 na Zamku Królewskim w Międzyrzeczu powitaniem pielgrzymów i modlitwą przy relikwiach Pierwszych Męczenników Polski. Będzie też salut armatni na ich cześć.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję