Reklama

Niedziela Lubelska

Dialog z braćmi

Z żadną inną religią nie jesteśmy tak powiązani, jak z judaizmem. Kto spotyka Jezusa, ten spotyka judaizm – powiedział abp Stanisław Budzik.

Niedziela lubelska 44/2022, str. VI

[ TEMATY ]

KUL

judaizm

Tomasz Koryszko/KUL

Susannah Heschel podkreśliła, że wartość ducha współpracy i dialogu między judaizmem a chrześcijaństwem jest nieoceniona

Susannah Heschel podkreśliła, że wartość ducha współpracy i dialogu między judaizmem a chrześcijaństwem jest nieoceniona

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na mapie Lublina pojawiła się nowa jednostka naukowa, edukacyjna i kulturalna, która ma pogłębiać relacje katolicko-żydowskie. Uroczysta inauguracja Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela, które działa na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, miała miejsce 17 października z udziałem licznych gości, m.in. łacińskiego patriarchy Jerozolimy abp. Pierbattisty Pizzaballi oraz córki patrona centrum prof. Susannah Heschel.

Wspólne korzenie

Reklama

Utworzenie naukowo-edukacyjnego ośrodka, który łączy chrześcijaństwo z judaizmem, było pragnieniem społeczności akademickiej KUL i zostało pozytywnie przyjęte przez środowiska żydowskie. – Inauguracja Centrum Heschela jest wydarzeniem historycznym; jestem przekonany, że nie tylko dla naszego uniwersytetu – powiedział rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski. Jak wyjaśnił, centrum będzie opierać działalność na trzech filarach. Są nimi: wspólna Biblia, wspólna przeszłość i wspólna przyszłość. – Odnoszą się one do wspólnych korzeni biblijnych, do wspólnoty dziejów obu społeczności, jak również do potrzeby kształtowania przyszłości opartej na dialogu i otwartości na wielokulturowość – podkreślił ksiądz rektor. Podobnie wypowiedział się Yacov Livne. Ambasador Izraela w Polsce w liście przesłanym na inaugurację wyraził nadzieję, że centrum będzie kontynuatorem wielkich idei Abrahama Heschela w zakresie obopólnego zrozumienia i szacunku pomiędzy narodami polskim i żydowskim.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Świadectwo otwartości

Jak podczas spotkania powiedział abp Pierbattista Pizzaballa, historia relacji chrześcijańsko-żydowskich była trudna, dlatego tak wielką wartością jest dialog między bratnimi religiami. – Dialog chrześcijańsko-żydowski jest pierwszym i najważniejszym typem dialogu, bo to jest dialog z naszymi korzeniami. Nie możemy mieć dostępu do nauczania Jezusa Chrystusa, jeżeli nie zdamy sobie sprawy z jego żydowskich korzeni – podkreślił patriarcha.

Prymas Polski abp Wojciech Polak w przesłaniu na inaugurację zwrócił uwagę, że każde nowe centrum dialogu katolicko-żydowskiego jest świadectwem otwartości między wyznawcami obu wielkich religii. – Myślę, że w Lublinie, szczególnie w tej części naszej ojczyzny, która w przeszłości była naznaczona obecnością dużych wspólnot żydowskich, centrum da nową możliwość nie tylko poznania, ale i zbliżenia się do myśli żydowskiej – powiedział abp Polak.

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki wyraził radość z powstania centrum i podkreślił, że jest ono realizacją deklaracji soborowej Nostra aetate i nauczania Kościoła wyrażonego przez kolejnych papieży, szczególnie przez św. Jana Pawła II, który jest wzorem do naśladowania w dialogu katolicko-żydowskim. – Był pierwszym papieżem, który modlił się razem z rabinem o pokój; pierwszym papieżem, który wszedł do synagogi i który odwiedził niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau; pierwszym papieżem, który modlił się pod Ścianą Płaczu, gdzie prosił Boga o wybaczenie i wzajemne braterstwo – przypomniał ksiądz arcybiskup.

Centrum dialogu

Dyrektorem Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela został ks. prof. Mirosław S. Wróbel. Ceniony biblista na KUL kieruje Sekcją Nauk Biblijnych; ponadto jest tłumaczem Biblii Aramejskiej i badaczem literatury rabinicznej. Funkcję zastępców dyrektora pełnią dr hab. inż. Witold Mędykowski (historyk, politolog i archiwista, który specjalizuje się m.in. w historii Żydów polskich i Holokaustu) oraz ks. dr Paweł Rytel-Andrianik (biblista i orientalista). Siedzibą centrum jest Collegium Iuridicum KUL przy ul. Spokojnej w Lublinie. /buk

2022-10-25 14:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dary judaizmu

Niedziela lubelska 10/2021, str. V

[ TEMATY ]

debata

judaizm

Tomasz Koryszko/KUL

Debatę rabinów poprowadził prof. Sławomir Jacek Żurek (z lewej)

Debatę rabinów poprowadził prof. Sławomir Jacek Żurek (z lewej)

W lubelskiej jesziwie dialogowi rabinów przysłuchiwali się chrześcijanie różnych wyznań.

W ostatnią środę lutego przedstawiciele wspólnot żydowskich w Polsce podjęli dyskusję na temat dialogu. Spotkanie zainaugurowało program Ekumeniczny Lublin 2021. Ludzie i formy dialogu. Ku Jerozolimie. To bezpośrednie przygotowanie do II Międzynarodowego Kongresu Ekumenicznego Jerozolima i Lublin – miasta dialogu, jaki w listopadzie odbędzie się w Watykańskim Centrum Notre Dame w Jerozolimie.
CZYTAJ DALEJ

6 grudnia: wspomnienie biskupa Mikołaja - świętego Zachodu i Wschodu

2024-12-05 16:21

[ TEMATY ]

biskup

św. Mikołaj

Wikipedia

Św. Mikołaj

Św. Mikołaj

Przez wiele lat św. Mikołaj należał do najbardziej znanych i czczonych świętych. Jest otaczany wielką czcią przez wiernych zarówno Kościoła katolickiego, jak i prawosławnego. To przy jego grobie odbył się w 1098 r. zwołany przez papieża Urbana II synod, na którym szukano dróg zniesienia podziałów w chrześcijaństwie. Do dziś Mikołaj jest ukochanym świętym dzieci, kojarzonym z wymarzonymi prezentami pod choinką. Jego wspomnienie przypada według kalendarza gregoriańskiego 6 grudnia, natomiast według kalendarza juliańskiego - 19 grudnia.

Greckie imię Mikołaj oznacza „zwycięzca ludu”. Ma ono wiele odmian: Nikolas, Niklas, Nicolo, Klaus, Mikulasz, Miklos, Nichol, Noel Baba, a dzień 6 grudnia - „Natalis S. Nicolai”: Nicolai hiemals, Niclastag, Nielsdag, Clawsdach.
CZYTAJ DALEJ

Czy i ja dziś zdołam dostrzec prawdziwie potrzebujących?

2024-12-05 20:50

[ TEMATY ]

adwent

rozważania

św. Ojciec Pio

Red.

Prawdziwym nieszczęściem jest duchowa ślepota, stan, kiedy człowiek nie widzi nic poza samym sobą: ani Boga działającego we własnym życiu, ani drugiego człowieka. Jezus przychodząc, otwiera nam oczy. Czy będę miał odwagę wołać do Niego jak niewidomi z dzisiejszej Ewangelii?

„Według wiary waszej niech się wam stanie” – mówi Pan. Jakże rzadko z moją ślepotą, z moją niezdolnością widzenia, przychodzę do Jezusa. Wolę trwać w swej krótkowzroczności, a może nawet zaślepieniu. Dlaczego? Bo przywykłem nie widzieć więcej niż własne sprawy, własny interes, samego siebie. Widzieć więcej oznacza dostrzec i przyjąć nowe wyzwania, oznacza czuć się wezwanym, by kochać bardziej, dawać więcej z siebie. Łatwo jest zamknąć swe oczy i serce.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję