Reklama

Niedziela Lubelska

Dialog z braćmi

Z żadną inną religią nie jesteśmy tak powiązani, jak z judaizmem. Kto spotyka Jezusa, ten spotyka judaizm – powiedział abp Stanisław Budzik.

Niedziela lubelska 44/2022, str. VI

[ TEMATY ]

KUL

judaizm

Tomasz Koryszko/KUL

Susannah Heschel podkreśliła, że wartość ducha współpracy i dialogu między judaizmem a chrześcijaństwem jest nieoceniona

Susannah Heschel podkreśliła, że wartość ducha współpracy i dialogu między judaizmem a chrześcijaństwem jest nieoceniona

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na mapie Lublina pojawiła się nowa jednostka naukowa, edukacyjna i kulturalna, która ma pogłębiać relacje katolicko-żydowskie. Uroczysta inauguracja Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela, które działa na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, miała miejsce 17 października z udziałem licznych gości, m.in. łacińskiego patriarchy Jerozolimy abp. Pierbattisty Pizzaballi oraz córki patrona centrum prof. Susannah Heschel.

Wspólne korzenie

Reklama

Utworzenie naukowo-edukacyjnego ośrodka, który łączy chrześcijaństwo z judaizmem, było pragnieniem społeczności akademickiej KUL i zostało pozytywnie przyjęte przez środowiska żydowskie. – Inauguracja Centrum Heschela jest wydarzeniem historycznym; jestem przekonany, że nie tylko dla naszego uniwersytetu – powiedział rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski. Jak wyjaśnił, centrum będzie opierać działalność na trzech filarach. Są nimi: wspólna Biblia, wspólna przeszłość i wspólna przyszłość. – Odnoszą się one do wspólnych korzeni biblijnych, do wspólnoty dziejów obu społeczności, jak również do potrzeby kształtowania przyszłości opartej na dialogu i otwartości na wielokulturowość – podkreślił ksiądz rektor. Podobnie wypowiedział się Yacov Livne. Ambasador Izraela w Polsce w liście przesłanym na inaugurację wyraził nadzieję, że centrum będzie kontynuatorem wielkich idei Abrahama Heschela w zakresie obopólnego zrozumienia i szacunku pomiędzy narodami polskim i żydowskim.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Świadectwo otwartości

Jak podczas spotkania powiedział abp Pierbattista Pizzaballa, historia relacji chrześcijańsko-żydowskich była trudna, dlatego tak wielką wartością jest dialog między bratnimi religiami. – Dialog chrześcijańsko-żydowski jest pierwszym i najważniejszym typem dialogu, bo to jest dialog z naszymi korzeniami. Nie możemy mieć dostępu do nauczania Jezusa Chrystusa, jeżeli nie zdamy sobie sprawy z jego żydowskich korzeni – podkreślił patriarcha.

Prymas Polski abp Wojciech Polak w przesłaniu na inaugurację zwrócił uwagę, że każde nowe centrum dialogu katolicko-żydowskiego jest świadectwem otwartości między wyznawcami obu wielkich religii. – Myślę, że w Lublinie, szczególnie w tej części naszej ojczyzny, która w przeszłości była naznaczona obecnością dużych wspólnot żydowskich, centrum da nową możliwość nie tylko poznania, ale i zbliżenia się do myśli żydowskiej – powiedział abp Polak.

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki wyraził radość z powstania centrum i podkreślił, że jest ono realizacją deklaracji soborowej Nostra aetate i nauczania Kościoła wyrażonego przez kolejnych papieży, szczególnie przez św. Jana Pawła II, który jest wzorem do naśladowania w dialogu katolicko-żydowskim. – Był pierwszym papieżem, który modlił się razem z rabinem o pokój; pierwszym papieżem, który wszedł do synagogi i który odwiedził niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau; pierwszym papieżem, który modlił się pod Ścianą Płaczu, gdzie prosił Boga o wybaczenie i wzajemne braterstwo – przypomniał ksiądz arcybiskup.

Centrum dialogu

Dyrektorem Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela został ks. prof. Mirosław S. Wróbel. Ceniony biblista na KUL kieruje Sekcją Nauk Biblijnych; ponadto jest tłumaczem Biblii Aramejskiej i badaczem literatury rabinicznej. Funkcję zastępców dyrektora pełnią dr hab. inż. Witold Mędykowski (historyk, politolog i archiwista, który specjalizuje się m.in. w historii Żydów polskich i Holokaustu) oraz ks. dr Paweł Rytel-Andrianik (biblista i orientalista). Siedzibą centrum jest Collegium Iuridicum KUL przy ul. Spokojnej w Lublinie. /buk

2022-10-25 14:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Simchat Tora – święto wzięcia Słowa Boga w ramiona

[ TEMATY ]

KUL

mat. prasowy

Simchat Tora jest okazją na zbliżenie się do Tory i wzięcie jej w ramiona. Dla wielu to święto jest najważniejszym wydarzeniem roku. Tora żyje nie tylko w naszych głowach, ale również w naszych sercach, w tym jak się do niej odnosimy, jak się nią dzielimy, jak urzeczywistniamy ją w świecie – podkreśla dr Faydra Shapiro, wyjaśniając w komentarzu dla Centrum Heschela KUL czym jest rozpoczynające się dziś wieczorem żydowskie święto Radości Tory - Simchat Tora.

W Judaizmie podobnie jak w Kościele katolickim obowiązuje kalendarz cotygodniowych czytań biblijnych. Chronologicznie, fragment po fragmencie, w ciągu roku czytane jest pięć pierwszych ksiąg Biblii – Pięcioksiąg. Właśnie zakończeniu i ponownemu rozpoczęciu cyklu czytań poświęcone jest Simchat Tora.
CZYTAJ DALEJ

„Białe Ukrzyżowanie” Chagalla. Ulubiony obraz Franciszka wystawiony w Rzymie

2024-12-09 19:56

[ TEMATY ]

obraz

obraz

Włodzimierz Rędzioch

Chagall - "Białe Ukrzyżowanie

Chagall - Białe Ukrzyżowanie

Odpowiadając na pytanie, jakie jest jego ulubione dzieło sztuki, Papież Franciszek wskazał na „Białe Ukrzyżowanie” Marca Chagalla. Obraz znajduje się w muzeum w Chicago, jednak we wrześniu 2015 r. został wypożyczony na wystawę „Boskie piękno” w muzeum Palazzo Strozzi we Florencji - przy tej okazji Franciszek mógł go podziwiać 10 listopada we wnętrzu Baptysterium św. Jana.

Od 27 listopada, słynne dzieło białoruskiego Żyda można oglądać także w Rzymie, w Pałacu Cipolla, przy via del Corso na wystawie „Chagall w Rzymie. Białe Ukrzyżowanie”. To czwarta wystawa w ramach inicjatywy Roku Świętego „Jubileusz to kultura”, której kuratorem jest Dykasteria ds. Ewangelizacji we współpracy z Fundacją Rzym, a która potrwa do 27 stycznia.
CZYTAJ DALEJ

Diecezja świdnicka. Kolęda w świetle "ustawy Kamilka" – nowe wyzwania dla parafii

2024-12-10 14:51

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

Ochrona małoletnich w Kościele

wizyta duszpasterska

Bożena Sztanjer/Niedziela

Po dwóch latach przerwy pandemicznej kapłani ponownie poszli do mieszkań wiernych z błogosławieństwem

Po dwóch latach przerwy pandemicznej kapłani ponownie poszli do mieszkań wiernych z błogosławieństwem

Zbliżający się czas wizyt duszpasterskich, zwanych potocznie kolędą, to dla wielu parafii okres intensywnej pracy duszpasterskiej. W diecezji świdnickiej wprowadzono właśnie nowe wytyczne związane z tzw. "ustawą Kamilka", które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa dzieci uczestniczących w tych wizytach. Jak te zmiany wpłyną na tradycyjne kolędowanie?

Ks. Krzysztof Ora zwracając się do duszpasterzy, podkreśla konieczność troski o bezpieczeństwo małoletnich podczas wizyt kolędowych. Wskazania prewencyjne mają charakter obligatoryjny, choć dostosowane są do lokalnych tradycji i potrzeb. - Najważniejszym priorytetem jest bezpieczeństwo i dobro powierzonych naszej opiece dzieci - czytamy w dokumencie.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję