Wydarzenie, przy licznym udziale wiernych, rozpoczęło się wieczorem w kościele Świętej Rodziny, a zakończyło w parafii NMP Królowej Polski. Kierując się słowami Jezusa wypowiedzianymi do św. Faustyny: „jedna godzina rozważania mojej bolesnej męki większą zasługę ma, aniżeli cały rok biczowania się aż do krwi; rozważanie moich bolesnych ran jest dla ciebie z wielkim pożytkiem, a mnie sprawia wielką radość” (Dz. 369), zebrani pragnęli wziąć krzyż na swoje ramiona i wyruszyć w drogę, do ostatecznego zwycięstwa.
W rozważania Drogi Krzyżowej zaangażowało się wiele grup i osób m.in: kapłani tomaszowskich parafii, nauczyciele, młodzież, wolontariusze parafialnych Kół Caritas, Rycerze Kolumba, Nadzwyczajni Szafarze Eucharystii, Wojownicy Maryi, Domowy Kościół, Wspólnota Odnowy w Duchu Świętym, Rycerstwo Niepokalanej, koła różańcowe i przedstawiciele asysty, Skauci Europy oraz harcerze.
Tomaszowianie modlili się szczególnie w intencji zaprzestania wojny, a także o pokój na Ukrainie i na całym świecie. Oddając się modlitwie, chcieli duchowo wspierać siostry i braci zza wschodniej granicy. Jest to odpowiedź na wezwanie papieża Franciszka, aby okres Wielkiego Postu był sposobnością do osobistej i wspólnotowej odnowy prowadzącej do Paschy Jezusa Chrystusa, w której i my znajdujemy zmartwychwstanie i życie. Ojciec Święty zwrócił uwagę, że post czyni nas ubogimi i otwiera nasze serca na potrzeby innych. Dlatego niech wierni z Tomaszowa Mazowieckiego będą dla nas zachętą do głębszego wejścia w ten wyjątkowy czas.
Post ma pomóc mi poczuć się słabym – mówi ks. dr Piotr Bartoszek.
Katarzyna Krawcewicz: Dlaczego Kościół zaleca post? Czemu ma to służyć?
Ks. Piotr Bartoszek: Skoro Kościół do tej pory nie zrezygnował z poszczenia, to dla mnie jest to znak wiary w to, że to Pan Bóg jeszcze nie zrezygnował z poszczenia. I rzeczywiście są rzeczy, których się bez postu nie osiągnie. Post nie jest nowym pomysłem, występował już w tradycji biblijnej, żydowskiej, później w chrześcijaństwie. Był i jest nie tyle środkiem walki duchowej, co środkiem duchowej mobilizacji. Ktoś powie, że jak to, przecież człowiek się osłabia, skoro nie je. Ale w ten właśnie sposób człowiek przygotowuje siebie na przyjęcie Bożej łaski. To jest wyraz wiary, że Tym, który działa, który ma coś istotnego do przyniesienia w moim życiu, jest Pan Bóg. Nie ja. Tu jest sens postu. I dlatego nie bardzo jesteśmy w stanie czymś innym go zastąpić.
W samym sercu Neapolu, w Kaplicy Sansevero znajduje się jedna z najbardziej niezwykłych rzeźb jaką kiedykolwiek wykuto w marmurze – to „Chystus spowity całunem” („Cristo Velato”). Jej twórcą jest włoski rzeźbiarz Giuseppe Sammartino, który skończył swoje dzieło w 1753 r. Ludziom trudno było uwierzyć, że można było z twardego marmuru „wydobyć” przezroczysty całun, który lekko pokrywał ciało zmarłego Chystusa. Ponieważ zleceniodawcą rzeźby był książe Raimondo di Sangro, sławny alchemik, powstała legenda, że całun powstał w alchemicznym procesie „marmoryzacji” tkaniny.
Warto dodać, że w okresie późnego baroku Sammartino był jednym z najwybitniejszych włoskich rzeźbiarzy – pracował w Neapolu, tworząc rzeźby o tematyce religijnej, a Chrystus z kaplicy Sansevero jest jego najsłynniejszym dziełem.
Dzisiejszy świat pilnie potrzebuje żywego świadectwa o zmartwychwstaniu Chrystusa – mówił przewodniczący KEP, metropolita gdański abp Tadeusz Wojda podczas liturgii wigilii paschalnej w archikatedrze oliwskiej w Gdańsku.
W Wielką Sobotę w archikatedrze oliwskiej w Gdańsku odbyła się liturgia wigilii paschalnej. Przewodniczył jej przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, metropolita gdański abp Tadeusz Wojda. Uroczystość rozpoczęła się na zewnątrz kościoła błogosławieństwem ognia, od którego został zapalony paschał – świeca symbolizująca zmartwychwstałego Chrystusa.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.