Patron kościoła św. Józefa na Staromieściu wypełnia go swoją dyskretną i nienarzucającą się obecnością, tak jak kiedyś dawał parasol ochronny Jezusowi i Maryi, a dziś pragnie ojcowskim sercem zatroszczyć się w sposób cichy i pokorny o każdego z nas.
Kończący się Rok św. Józefa obfitował w tej świątyni w wiele wydarzeń duszpasterskich – 1 maja 2021 r. nastąpiło zawierzenie diecezji rzeszowskiej św. Józefowi przez bp. Jana Wątrobę. W każdą środę uroczyście sprawowaliśmy wieczystą Nowennę do św. Józefa z odczytaniem próśb i podziękowaniami. Od maja do października w pierwsze środy miesiąca podczas nowenny szliśmy Dróżkami św. Józefa prowadząc rozważania przy kolejnych stacjach.
Także wierni spoza parafii licznie przybywają do domu Józefa na Staromieściu, by skorzystać ze spowiedzi. Aby wyjść im naprzeciw, zapoczątkowaliśmy zwyczaj „Nocy Nikodema”, tzn. dajemy możliwość spowiedzi lub rozmowy z kapłanem w pierwsze czwartki miesiąca oraz we wszystkie czwartki Adwentu i Wielkiego Postu od godz. 19 do 22.
Reklama
W roku 2017/18 parafia włączyła się w uroczyste obchodzenie „Nadzwyczajnego Roku Świętego Józefa Kaliskiego”, organizując peregrynację figury św. Józefa do rodzin. Jednak w staromiejskim Nazarecie Rzeszowa błogosławiony czas Józefa ma swoje nowe otwarcie, które właściwie dopiero się zacznie. Po zbadaniu kultu św. Józefa przez przedstawiciela Instytutu Historii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i pozytywnej opinii bp. Jana Wątroby oraz Rady Kapłańskiej Diecezji wchodzimy w bezpośrednie przygotowanie do ogłoszenia diecezjalnego sanktuarium św. Józefa w Rzeszowie, które nastąpi 1 maja 2022 r. w 90. rocznicę konsekracji obecnej świątyni i oficjalnego ogłoszenia św. Józefa patronem parafii.
Przygotowywaliśmy się do tego wydarzenia poprzez misje, a wiosną przed uroczystością odpustową 19 marca 2022 r. będziemy przeżywać rekolekcje i uczestniczyć w sympozjum naukowym.
Potrzebujemy ojcostwa duchowego do pomocy w obronie małżeństwa i rodziny. Swoją ofertę duszpasterską, czyli m.in. Bractwo św. Józefa, wspólnotę „Mężczyźni św. Józefa” kierujemy do mężczyzn, aby na nowo odkryli odpowiedzialność płynącą z naśladowania św. Józefa.
Św. Józef był też człowiekiem pracy i przedsiębiorcą z „jednoosobową spółką”, dlatego szczególnie zapraszamy na spotkania w ramach Duszpasterstwa Przedsiębiorców „Talent”, by utalentowany katolik poruszał się w biznesie w duchu Ewangelii. Powierzmy siebie i swoje rodziny opiece św. Józefa, który chroni przed złem, a rolę opiekuna odgrywa także i wobec nas.
Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego.
Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia.
Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka.
Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
STOP! Zatrzymaj się na chwilę i, zgodnie z zawołaniem Ojców Paulinów „Solus cum Deo solo”, pobądź z Jezusem zanim ruszysz w dalszą drogę! Ciemnica, czyli Ołtarz Wystawienia, to upamiętnienie Jezusa uwięzionego. Tu przechowywany jest Najświętszy Sakrament od zakończenia Mszy Wieczerzy Pańskiej do Liturgii Męki Pańskiej. Tu można Go adorować.
- Ołtarz adoracji i miejsce kontemplacji. Człowiek przychodzi do Ciemnicy, do miejsca w kolorze męczeństwa i tam z Panem Jezusem może na spokojnie porozmawiać o dniach, które nadchodzą w Triduum – powiedział o Ołtarzu Wystawienia br. Dawid Respondek, jasnogórski dekorator. Ciemnica to upamiętnienie Jezusa aresztowanego i uwięzionego. To tu przechowywany jest Najświętszy Sakrament od zakończenia Mszy Wieczerzy Pańskiej do Liturgii Męki Pańskiej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.