Reklama

Niedziela Kielecka

Katedra jak otwarta księga

Biskup kielecki Jan Piotrowski otworzył w bazylice katedralnej niezwykłą wystawę, która wieńczy wielki jubileusz 850-lecia kolegiaty Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.

Niedziela kielecka 46/2021, str. VI

[ TEMATY ]

wystawa

Muzeum Diecezjalne

bazylika katedralna w Kielcach

K.D.

Nieznane skarby bazyliki katedralnej prezentowane w skarbcu

Nieznane skarby bazyliki katedralnej prezentowane w skarbcu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bazylika ufundowana została w Kielcach przez bp. krakowskiego Gedeona w 1171 r.

– Ta spuścizna jest świadectwem przynależności kulturowej i cywilizacyjnej miasta, ziemi świętokrzyskiej, regionu, do Europy, ale i jej partycypacji w europejskiej kulturze i nauce – mówi prof. Krzysztof Bracha z UJK – zapraszając do poznawania wyjątkowych skarbów w jej murach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wspólny projekt

Ks. dr Paweł Tkaczyk dyr. Muzeum Diecezjalnego zachęcał do świadomego poznawania dziedzictwa katedry i jej tajemnic. Katedra jest wielką księgą, otwartą, którą należy czytać i uczyć się historii, kultury i wiary – podkreślał.

Wystawa odbywa się równocześnie w bazylice katedralnej oraz w Muzeum historii Kielc. Projekt zrealizowany wspólnie przez Muzeum Diecezjalne wraz z Muzeum Historii Kielc i parafią katedralną jest pokłosiem dwóch konferencji naukowych historyków mediewistów i specjalistów historii nowożytnej UJK i innych uczelni, w oparciu o najnowocześniejszy stan badań nad dziejami Kielc i kolegiaty – podkreślał dyr. MHK Grzegorz Maciągowski.

Blask kultury łacińskiej

Reklama

Prof. Bracha zaznaczył, że oddziaływanie ufundowanej przez biskupa Gedeona (Gedkę) kolegiaty w Kielcach było nie do przecenienia, jeśli chodzi o zakorzenianie i rozwijanie nowej nauki chrześcijańskiej na ziemi, „gdzie tliły się jeszcze dawne kulty pogańskie”. Powstała wokół kolegiaty wspólnota kanoników napędzała rozwój osady nad Silnicą. W cieniu kolegiaty rozkwitała nauka, dzięki istniejącej szkole kolegiackiej. Szczególną wartość ma jej biblioteka – jedna z nielicznych, zachowanych niemal bez uszczerbku. Księgi te, będące pomocą w liturgii, stanowią przekrój wybitnych autorytetów z dziedziny liturgiki, kaznodziejów znanych i cenionych w kraju i w ówczesnej Europie. Prawdziwym diamentem jest Antyfonarz z 1370 roku, z całym oficjum o św. Stanisławie – świadectwem kultu patrona narodowego. Kryje on również pieśń Gaude Mater Polonia – Wincentego z Kielc. Można zadać sobie pytanie: – Jakim przeobrażeniom uległaby osada nad Silnicą, gdyby nie oświetlił jej blask kolegiaty czyli blask kultury łacińskiej, architektury, nauki, rzemiosła, sztuki, a przede wszystkim nadziei przyniesionej przez naukę chrześcijańską? – pytał retorycznie. Jej rozwój z pewnością potoczyłby się zupełnie inaczej.

Kurator wystawy w Muzeum Historii Kielc – Krzysztof Myśliński podkreślał, że patrząc na dziedzictwo katedry w jej wymiarze materialnym i naukowym, należy mieć wielką wdzięczność wobec wszystkich, którzy zapisali się w jej historii: biskupów, kanoników. Jako depozytariusze strzegli skarbów bazyliki przez 850 lat, by były dostępne dziś zwiedzającym jako świadectwo bogactwa kultury i ducha.

– Dalmatyki, kapy, ornaty – każda z liturgicznych szat ma odrębną historię związaną z donatorem, jego życiem i dziełem. A przeważnie nakładali je w trakcie nabożeństw biskupi i kanonicy.

– Te szaty, hafty, bogate zdobienia są wyrazem nie tylko wielkiego artystycznego kunsztu i rzemiosła, ale i pobożności, i pragnienia oddania na chwałę Bożą tego co najlepsze, najpiękniejsze – opowiadał.

Jestem dumny, że jestem biskupem kieleckiej katedry – powiedział bp Jan Piotrowski, a odnosząc się do tytułu wystawy podkreślał że „splendor catedralis prowadzi odbiorcę do wartości splendor veritatis. „Jeśli dziś ktoś chce nas uczyć Europy, niech przyjedzie do starych Kielc, do katedry, która uczy prawdy o człowieku w odniesieniu do Absolutu, o jego wewnętrznym pięknie, harmonii, która stała się źródłem dla wszystkich dzieł sztuki, pisanych, malowanych, rzeźbionych”. Zaznaczył, że w spuściźnie 850 lat katedry ważne jest dostrzeżenie całego wymiaru humanistycznego, który niesie jej historia.

2021-11-09 08:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Zmartwychwstały Chrystus” Perugina wystawiony w Pinakotece Watykańskiej

[ TEMATY ]

wystawa

Włodzimierz Rędzioch

Od lat sześćdziesiątych XX w. tego dzieła Perugina nie można zobaczyć w Pinakotece Watykańskiej – jest niedostępne dla publiczności zwiedzającej Muzea Watykańskie, ale stale pojawia się na oficjalnych fotografiach i w serwisach telewizyjnych z Watykanu. Zwykle stanowi tło, na którym od prawie sześćdziesięciu lat wielcy tego świata - głowy państw i rządów, wybitne osobistości, są fotografowane z papieżem w czasie oficjalnych wizyt w Watykanie. Chodzi o cenny obraz Perugino „Zmartwychwstanie Chrystusa”.

Pietro di Cristoforo Vannucci, znany jako Perugino urodził się ok. 1450 w Città della Pieve. Był jednym z najwybitniejszych malarzy włoskiego Renesansu, przedstawicielem szkoły umbryjskiej. Uformował się w szkole Piero della Francesca i Andrea del Verrocchio, natomiast jego uczniami byli m.in. Raffaello Sanzio i Pinturicchio. Przyjaźnił się z genialnym Leonardem da Vinci.
CZYTAJ DALEJ

"Redaktor" papież Franciszek będzie odpowiadał na pytania czytelników

2024-11-26 12:05

[ TEMATY ]

redaktor

papież Franciszek

Vatican Media

Bazylika Watykańska zaprezentowała nowe inicjatywy komunikacyjne na Rok Święty. Przy Grobie Apostoła Piotra i Drzwiach Świętych umieszczone zostaną kamery internetowe, aby każdy mógł doświadczyć Jubileuszu również z daleka. Będzie też wydawany 86-stronnicowy watykański magazyn pt. „Plac Świętego Piotra”, który będzie bezpłatny dla tych, których na niego nie stać.

Prezentując nowe inicjatywy ks. Enzo Fortuanto, który jest dyrektorem ds. komunikacji Bazyliki Watykańskiej podkreślił, że jubileusz jest wielkim wyzwaniem komunikacyjnym. Stąd pomysł stworzenia specjalnego magazynu, który publikowany będzie w języku włoskim, angielskim i hiszpańskim. Uosabia on nowoczesność w dobie globalizacji, z wyjątkowym „redaktorem”, samym papieżem Franciszkiem, który osobiście będzie odpowiadał na pytania czytelników. „Prostym ludziom, zwykłym ludziom: młodemu mężczyźnie, ojcu rodziny, starszej pani” - podkreśla włoski franciszkanin.
CZYTAJ DALEJ

Etsurō Sotoo – w kamieniu odkrył oblicze Jezusa

2024-11-26 20:50

[ TEMATY ]

wywiad

Watykan

Nagroda Ratzingera 2024

Włodzimierz Rędzioch

Nagroda Ratzingera jest główną inicjatywą watykańskiej Fundacji Josepha Ratzingera-Benedykta XVI. Przyznawana jest, jak głosi Statut, „uczonym, którzy wyróżniają się szczególnymi zasługami w publikacjach i/lub badaniach naukowych”. Nagroda przyznawana jest corocznie, począwszy od 2011 roku, każdorazowo dwóm (wyjątkowo trzem) osobom. W ostatnich latach jest ona przyznawana również przedstawicielom świata kultury i sztuki zainspirowanych chrześcijaństwem.

Tegorocznymi laureatami Nagrody Ratzingera został irlandzko-amerykański teolog prof. Cyril O’Regan oraz japoński rzeźbiarz, konwertyta Etsurō Sotoo. 22 listopada nagrody wręczył w Watykanie kard. Pietro Parolin.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję