Reklama

Elementarz biblijny

Wybrani, aby odziedziczyć królestwo

Niedziela Ogólnopolska 36/2021, str. V

Adobe.Stock.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czytanym dziś fragmencie Listu św. Jakuba pojawia się stwierdzenie, że Bóg wybrał ubogich tego świata na bogatych w wierze i na dziedziców królestwa przyobiecanego tym, którzy Go miłują (por. Jk 2, 5). W wypowiedzi tej szczególnie interesujące wydają się dwie prawdy. Pierwsza mówi o Bożym wyborze, druga – o odziedziczeniu królestwa. Idea Bożego wyboru jest jedną z głównych, które pojawiają się na kartach Pisma Świętego. Bóg wybiera sobie ludzi, którzy uczestniczą w realizacji Jego planu zbawienia. W sposób szczególny owa idea wyboru wiąże się z ludem Izraela, który staje się ludem wybranym. Ciekawie ujmuje to Księga Powtórzonego Prawa, w której Bóg przez Mojżesza wskazuje, że podstawowym motywem dokonanego przez Boga wyboru była Jego miłość. Bóg wybiera człowieka nie dlatego, że człowiek na to zasługuje (por. Pwt 7, 7), ale dlatego (i tylko dlatego), że Bóg kierujący się miłością tak zadecydował (por. Pwt 10, 15). W Nowym Testamencie ten Boży wybór nie jest ograniczony tylko do etnicznego Izraela, ale rozszerza się na wszystkich ludzi.

Boży wybór domaga się odpowiedzi ze strony człowieka, tzn. przyjęcia odpowiedniej postawy, przede wszystkim wobec Boga. Chodzi tu o postawę pokory (por. hymn Magnificat – Łk 1, 46-55; 1 Kor 1, 27-28). W czytanym Liście św. Jakuba postawa ta została określona jako „ubóstwo” („ubodzy” – gr. hoi ptochoi). Trzeba jednak pamiętać, że biblijne ubóstwo oznacza właściwą relację człowieka wobec dóbr doczesnych. Nie zawsze wskazuje ono na brak tych dóbr, ale podkreśla ich traktowanie jako daru otrzymanego od Boga, którym należy się dzielić z innymi. Na tym polega pokora.

Druga idea odnosi się do odziedziczenia królestwa. Jest ona, podobnie jak idea wyboru, jednym z najważniejszych tematów biblijnych. Na kartach ST „dziedzictwo” (gr. kleronomia) odnosi się przede wszystkim do ziemi obiecanej, którą lud Izraela ma odziedziczyć (por. Joz 11, 23; 13, 7. 14). W NT wspomniane dziedzictwo oznacza już coś więcej niż tylko ziemię. Oznacza rzeczywistość określaną jako królestwo Boże, czyli przestrzeń, w której człowiek będzie tworzył z Bogiem doskonałą wspólnotę. Królestwo to było w centrum nauczania Jezusa (por. Mt 12, 28; Mk 1, 15; Łk 17, 21). Jego pełna realizacja dokona się przy powtórnym przyjściu Jezusa (Mt 25, 31. 34). Wyrażenie „odziedziczyć królestwo” oznacza właśnie udział w tej pełnej realizacji królestwa (1 Kor 6, 9. 10; 15, 50; Ga 5, 21). Nie dokonuje się on z automatu, ale zostaje nadany tym, którzy odpowiedzą pozytywnie na Boże wezwanie. Wybrzmiewa to dobrze w Ef 5, 5, gdzie pojawia się katalog postaw (jeden z wielu w NT), które wykluczają nas z udziału w realizacji królestwa (w Ef są to m.in. rozpusta, skąpstwo, bałwochwalstwo).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-08-31 12:08

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

500 tysięcy podpisów nie może zostać zlekceważonych. Projekt „Tak dla religii i etyki w szkole” trafił do Sejmu

2025-07-16 18:54

[ TEMATY ]

katecheza

Andrzej Sosnowski

Mat.prasowy

Złożony pod koniec czerwca obywatelski projekt ustawy „Tak dla religii i etyki w szkole” został oficjalnie skierowany do pierwszego czytania w Sejmie RP. To ważny moment dla tysięcy obywateli, którzy aktywnie zaangażowali się w zbiórkę podpisów i debatę o roli wychowania do wartości w polskiej szkole.

Projekt ustawy, złożony 26 czerwca br., został przygotowany przez Komitet Inicjatywy Ustawodawczej, przy wsparciu licznych środowisk edukacyjnych, katechetycznych i obywatelskich. Pod dokumentem podpisało się ponad 500 tysięcy obywateli, co świadczy o silnym społecznym poparciu dla wzmocnienia obecności religii i etyki w systemie edukacji. Jak informuje Komitet, Marszałek Sejmu oficjalnie przekazał informację o skierowaniu projektu do pierwszego czytania, co oznacza, że temat trafi na forum sejmowe w nadchodzących tygodniach.
CZYTAJ DALEJ

Żywy pomnik Jana Pawła II. 25 lat Fundacji Dzieło Nowego Tysiąclecia

2025-07-16 09:26

[ TEMATY ]

Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia

św. Jan Paweł II

żywy pomnik

Karolina Jaworska

Stypendyści Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia”

Stypendyści Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia”

Zamysł powołania fundacji, która byłaby „żywym pomnikiem” pontyfikatu Jana Pawła II, wcielającym w życie głoszone przez niego idee, zrodził się w trakcie przygotowań do papieskiej pielgrzymki w 1999 roku. Konkretnie - w gronie polityków i przedstawicieli świata biznesu, którzy powołali Komitet Honorowy Organizacji Wizyty Ojca Świętego, wspierający Komisję Sponsoringową Episkopatu Polski, działającą od grudnia 1998 r. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Pieronka. W tym roku Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia obchodzi 25-lecie działalności.

Zgodnie z zamierzeniem inicjatorów, fundacja miała gromadzić środki finansowe na cele wskazane przez Episkopat Polski - przede wszystkim na wspieranie kultury i nauki katolickiej. Do Komitetu Honorowego z grona polityków weszli m.in.: Alicja Grześkowiak, Maciej Płażyński, Marian Krzaklewski, Franciszek Stefaniuk, Hanna Suchocka, Hanna Gronkiewicz-Waltz, Emil Wąsacz, Janusz Steinhoff, Wiesław Walendziak, Wiesław Chrzanowski, Marek Zdrojewski i Paweł Łączkowski. Spośród biznesmenów członkami Komitetu zostali m.in.: Piotr Gaweł - przewodniczący Rady Poczty Polskiej, Wojciech Kwiatkowski - dyrektor generalny Poczty Polskiej, Zbigniew Nasiłowski - z firmy „Animex”, Henryka Pieronkiewicz - BPH, Maria Wiśniewska - PKO SA, Krzysztof Żmijewski - Polskie Sieci Elektroenergetyczne, Władysław Jamroży - PZU SA, Andrzej Modrzejewski i Konrad Jaskóła - Petrochemia Płock, Tomasz Tywonek - Telekomunikacja Polska oraz Jerzy Zdrzałka - KGHM Polska Miedź.
CZYTAJ DALEJ

Uwaga! MEN ogłasza wielką reformę edukacji

2025-07-16 15:17

[ TEMATY ]

Ministerstwo Edukacji Narodowej

Marta Książek

Minister edukacji Barbara Nowacka

Minister edukacji Barbara Nowacka

Kilka dni temu szefowa MEN Barbara Nowacka ogłosiła wielką reformę szkolnictwa. Celem jest dopasowanie polskiej edukacji do żądań unijnych, gdyż Unia Europejska przejmuje kontrolę nad edukacją w Polsce w ramach tzw. Europejskiego Obszaru Edukacyjnego.

Uczniów czekają m.in. kolejne nowe przedmioty, zmiany w systemie ocen, nowe matury i nowe podręczniki. W ocenie Fundacji Pro-Prawo do Życia celem tej reformy jest wyrwanie dzieci spod wychowawczego wpływu rodziców i przeobrażenie szkół w "przechowalnie" dzieci i młodzieży, w których prowadzona będzie ideologizacja i deprawacja, połączana z oduczaniem samodzielnego myślenia. Fundacja publikuje analizę zapowiedzianej przez MEN reformy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję