Reklama

Nie wystarczą tylko cisza i spokój

11 lipca wspominamy św. Benedykta z Nursji. To jeden z Ojców Kościoła, główny patron Europy, uważany za duchowego ojca wszystkich mnichów cywilizacji zachodniej. Warto więc zapytać: czy Reguła świętego pasuje do współczesności?

Niedziela Ogólnopolska 28/2021, str. 16-17

Anna Bandura/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Aktualność św. Benedykta i jego Reguły? Prawdę mówiąc... nie ma czasu na pisanie, bo właśnie ktoś puka do furty i prosi o rozmowę, spowiedź, o udział w rekolekcjach indywidualnych czy grupowych albo po prostu chce spędzić w naszym klasztorze parę dni na skupieniu i modlitwie. Jak już pisać, to raczej odpowiedzieć na kolejny mail, choć do prowadzenia korespondencji to przydałby się dziś sekretarz...

Zamiast więc dumać, co i dlaczego z naszych tradycji jest aktualne, a co nie, lepiej wziąć się od razu do konkretnej roboty. Nie sądzę zresztą, by w ogóle którakolwiek z tradycyjnych gałęzi duchowości życia konsekrowanego – zarówno tych bardziej „apostolskich”, jak i tych „monastycznych” – miała być dzisiaj mniej aktualna niż kiedyś. Żadna tradycja nie żyje jednak tylko siłą pięknych wspomnień, ale musi się aktualizować tu i teraz w swoich spadkobiercach. Dlatego owszem – niektóre formy przechodzą do historii, pewne akcenty, które były dobre w jednej epoce, tracą na skuteczności w kolejnej, a jednocześnie teraźniejszość odsłania też nowe ścieżki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przykładowo w Tyńcu...

...przyglądając się nawet samej tylko architekturze prastarego opactwa, zobaczymy wyraźne znaki różnych epok dziejowych: romańską ścianę, gotycki krużganek, renesansowy chór, barokowy wystrój świątyni, a w końcu nowy, posoborowy ołtarz. Między tym wszystkim dostrzeżemy jeszcze ślady ruiny z czasów rozbiorowych, gdy władze zaborcze uznały benedyktynów za średniowieczny przeżytek. Te poszczególne warstwy historyczne nie świadczą tylko o zmiennych gustach estetycznych czy ewolucji technicznych osiągnięć – w architektonicznych świadectwach epok zapisały się również wysiłek ludzkiej myśli, twórcze poszukiwanie prawdy i życia, a także pedagogia wiary, starającej się jak najlepiej uchwycić i podjąć wyzwania swojego czasu, słowem – zapisała się ta właśnie nieustająca „aktualizacja” tradycji.

Reklama

Aby widzieć tę ewolucję, nie trzeba się jednak odwoływać aż do tej najszerszej, historycznej panoramy. Wystarczy rzucić okiem na ostatnie trzydzieści lat. Socjologiczne warunki otoczenia klasztoru zmieniły się w tym okresie znacząco. Ktoś powiedział nawet, że bardziej niż kiedyś przez dwa wieki. Trzydzieści lat temu mnisi w Tyńcu pracowali na roli i gospodarstwie, studiowali i pisali, redagowali Biblię i księgi liturgiczne. Owszem – pracowali też w miejscowej parafii i jeździli z rekolekcjami, ale w domu gości bywało na ogół nie więcej niż kilku, kilkunastu na miesiąc. Nie prowadziło się dla gości specjalnych rekolekcji czy konferencji – wystarczyło razem pracować i chodzić na liturgię, a w międzyczasie znajdować czas na indywidualną rozmowę o duchowych sprawach. Od czasu do czasu zjawiały się grupy turystyczne czy wycieczki szkolne lub parafialne – ale nie w takiej liczbie, by sami mnisi nie mogli wziąć na siebie roli przewodników. Wśród gości przyjeżdżających na dni skupienia znaczny procent stanowili „stali bywalcy” – osoby, którym to miejsce szczególnie duchowo odpowiadało, do którego regularnie przyjeżdżali, a często też wybierali spośród tutejszych ojców swoich kierowników duchowych czy stałych spowiedników na długie lata.

Znaki czasu

Tradycyjne klasztorne gospodarstwo rolne, z krowami, kurami, stajnią, stodołą i spichlerzem, przestało istnieć, z wyjątkiem pracy w ogrodzie, sadzie i pasiece. W warunkach unijnych przestało być ekonomiczną podstawą życia. Stało się najpierw rodzajem ekskluzywnego dodatku, a z czasem wręcz kosztownego hobby. Nie znaczy to, że musieliśmy całkiem porzucić myśl o wskrzeszeniu go w przyszłości, ale że tymczasem nie było sił na konieczną reorganizację. Czymś wyjątkowym i o wiele bardziej znaczącym – wyraźnym „znakiem czasu” – stał się natomiast napływ gości do naszych klasztorów. Skala tego zjawiska zaczyna powoli przypominać sytuację z początków monastycyzmu w Egipcie, gdzie za mnichami „uciekającymi na pustynię” ciągnęły tłumy, by coś z ich doświadczenia zaczerpnąć, a nawet niektóre ich praktyki wprowadzić w życie codzienne. W Tyńcu trzydzieści lat temu był jeden dom gości – i na ogół niewykorzystywany w pełni, obecnie doszedł drugi, dwukrotnie większy – a i tak miejsc często brakuje. Żeby wyjść naprzeciw duchowym potrzebom ludzi, ułożyliśmy program rekolekcji i warsztatów pod kątem zagadnień, które w rozmowach indywidualnych sygnalizowane były najczęściej. Teraz w takich rekolekcjach zamkniętych bierze udział ponad półtora tysiąca osób rocznie (wyjąwszy okres pandemii). Przy naszych klasztorach w ostatnich latach znacząco rozrosły się też wspólnoty oblatów świeckich, kręgi biblijne, grupy modlitewne, a ostatnio – z powodu braku wystarczającej liczby mnichów – świeccy postanowili nawet stworzyć ośrodek, w którym w oparciu o swoje doświadczenia wyniesione z klasztorów sami będą prowadzić życie według benedyktyńskiej Reguły w stopniu możliwym do skorelowania ze swoimi codziennymi obowiązkami. Jeśli chodzi o turystów – trzeba już zatrudniać świeckich do ich oprowadzania, bo sami mnisi nie dają rady. W jednym tylko Tyńcu w roku poprzedzającym pandemię było ich ponad trzydzieści tysięcy.

Dlaczego tak się dzieje?

Widocznie między potrzebami psychicznymi i duchowymi człowieka naszych czasów a formą życia obmyśloną przez św. Benedykta tysiąc pięćset lat temu istnieje jakieś szczególnie mocne powiązanie. Uwidacznia się ono mocno właśnie dziś, bo jeszcze kilkadziesiąt lat wcześniej tak nie było. Przynajmniej nie na taką skalę. Nie chodzi przy tym o samą potrzebę wyciszenia i spokoju, bo po to można jechać na łono przyrody. Benedyktowi zależało na stworzeniu środowiska, w którym życiem według Ewangelii przeniknięte zostałyby harmonijnie wszystkie dziedziny ludzkiego zaangażowania – od najprostszych prac codziennych po szeroki horyzont spraw społecznych – i w którym człowiek uczyłby się budowania relacji z innymi ciekawszych niż w kawiarni, klubie czy na Facebooku. W klasztorze benedyktyńskim liturgia, osobista medytacja i praca tworzą jedną rzeczywistość, a owoce łaski zdobywane indywidualnie budują jednocześnie braterskie więzi. Człowiekowi współczesnemu, porwanemu w bezduszny prąd pracy dla konsumpcji, nie wystarczą tylko cisza i spokój. Potrzebne są jeszcze inne elementy, np.: dobra liturgia, praktyka medytacji, mądra lektura, wymiana myśli bez gniewu i pretensji, klimat braterstwa, duchowa rozmowa, dystans do mediów i umiejętność posługiwania się nimi – i wiele, wiele innych. Reguła św. Benedykta ma siedemdziesiąt trzy rozdziały, z których każdy mówi o czymś istotnym, czego życie nie może być pozbawione. Stawia wymagania, ale czyni to tak umiejętnie, że każdy może w niej znaleźć drogę dla siebie, bez względu na bagaż doświadczeń. Krótko mówiąc – Reguła uczy, jak w naszym obecnym zamęcie szukać Boga, znajdować Chrystusa i na Nim budować.

Autor jest przeorem Opactwa Benedyktyńskiego w Tyńcu.

2021-07-05 19:34

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież: nie dla wojny, tak dla dialogu

2024-05-05 13:05

[ TEMATY ]

papież Franciszek

VaticanNews

"Nie dla wojny, tak dla dialogu" - powiedział papież Franciszek podczas spotkania z wiernymi w niedzielę na modlitwie Regina Coeli w Watykanie. Wezwał do modlitwy za Ukrainę, Izrael i Palestynę.

Zwracając się do tysięcy wiernych przybyłych na plac Świętego Piotra na południową modlitwę papież powiedział: "Proszę, módlmy się dalej za umęczoną Ukrainę; bardzo cierpi, a także za Palestynę i Izrael".

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: tylko budowanie na Chrystusie pozwoli ocalić siebie i swoją tożsamość

2024-05-05 18:59

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

I dawne, i niezbyt odległe, i współczesne pokolenia, jeśli chcą ocalić siebie i swoją tożsamość, muszą nieustannie zwracać się do Chrystusa, który jest naszą skałą, kamieniem węgielnym, na którym budujemy wszystko - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie wizytacji kanonicznej w parafii św. Sebastiana w Skomielnej Białej.

W czasie pierwszej Mszy św. proboszcz ks. Ryszard Pawluś przedstawił historię parafii w Skomielnej Białej. Sięga ona przełomu XV i XVI w. Pierwsza kaplica pod wezwaniem św. Sebastiana i św. Floriana powstała w 1550 r., a w XVIII w. przebudowano ją na kościół. Drewnianą budowlę wojska niemieckie spaliły w 1939 r. a już dwa lata później poświęcono tymczasowy barokowy kościół, a proboszczem został ks. Władysław Bodzek, który w 1966 r. został oficjalnie potwierdzony, gdy kard. Karol Wojtyła ustanowił w Skomielnej Białej parafię. Nowy kościół oddano do użytku w 1971 r., a konsekrowano w 1985 r. - Postawa wiary łączy się z zatroskaniem o kościół widzialny - mówił ksiądz proboszcz, podsumowując zarówno duchowy, jak i materialny wymiar życia wspólnoty parafialnej w Skomielnej Białej. Witając abp. Marka Jędraszewskiego, przekazał mu ciupagę.

CZYTAJ DALEJ

Za nami doroczna pielgrzymka Przyjaciół Paradyża

2024-05-05 19:17

[ TEMATY ]

Przyjaciele Paradyża

Wyższe Seminarium Duchowne w Paradyżu

Karolina Krasowska

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego

Modlą się o nowe powołania i za powołanych, a także wspierają kleryków przygotowujących się do kapłaństwa. Dziś przybyli do Wyższego Seminarium Diecezjalnego na doroczną pielgrzymkę.

5 maja odbyła się diecezjalna pielgrzymka „Przyjaciół Paradyża" do Sanktuarium Matki Bożej Wychowawczyni Powołań Kapłańskich w Paradyżu. Spotkanie rozpoczęło się od Godzinek o Niepokalanym Poczęciu NMP i konferencji rektora diecezjalnego seminarium ks. Mariusza Jagielskiego. Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego. – Gromadzimy się przed obliczem Matki Bożej Paradyskiej jako rodzina Przyjaciół Paradyża w klimacie spokoju, wyciszenia, refleksji i modlitwy, ale przede wszystkim w klimacie ofiarowanej miłości, o której tak dużo usłyszeliśmy dzisiaj w słowie Bożym – mówił na początku homilii pasterz diecezji. – Dziękuję wam za pełną ofiary obecność i za to całoroczne towarzyszenie naszym alumnom, kapłanom i tym wszystkim wołającym o rozeznanie drogi życiowej, dla tych, którzy w tym roku podejmą tę decyzję. Nasza modlitwa podczas Eucharystii jest źródłem i znakiem pewności, że jesteśmy we właściwym miejscu, bowiem Pan Jezus jest z nami i gwarantuje owocność tego spotkania swoim słowem, mówiąc „bo, gdzie są zebrani dwaj lub trzej w Imię Moje, tam Jestem pośród nich”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję