Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Droga na szczyt

Skąd się wzięła Msza św.?

W Wielkim Poście próbowaliśmy zrozumieć, czym jest liturgia. Od dzisiaj skoncentrujemy się na Eucharystii, by móc lepiej przeżywać ją duchowo.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 14/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

Msza św.

Ks. Krzysztof Hawro/Niedziela

Obraz z kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego w Horyszowie Polskim

Obraz z kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego w Horyszowie Polskim

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już w Starym Testamencie starano się, by kult na ziemi odwzorowywał to, co dzieje się w niebie. Namiot Spotkania, w którym przechowywano Arkę Przymierza, powstał na podstawie wizji zesłanych przez Boga. Podobnie przepisy, dotyczące liturgii Starego Przymierza, zostały objawione przez Pana i zapisano je w Pięcioksięgu Mojżeszowym. Z Mszą św. jest bardzo podobnie – powstała z ustanowienia Bożego.

Ostatnia Wieczerza

Przeżywamy Święta Paschalne, więc raczej nie trzeba nikomu przypominać wydarzeń z Wieczernika. Wciąż brzmią nam w uszach słowa usłyszane w ostatni czwartek: „Pan Jezus tej nocy, kiedy został wydany, wziął chleb i dzięki uczyniwszy połamał i rzekł: «To jest Ciało moje za was wydane. Czyńcie to na moją pamiątkę». Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: «Ten kielich jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę»”. Najważniejsze zdania liturgii eucharystycznej, podczas których dopełnia się przeistoczenie, są słowami samego Chrystusa. To On ustanowił sakrament Eucharystii, bo kocha nas tak bardzo, że postanowił zostać z nami pod postacią chleba i wina. Samo serce Mszy św. jest całkowicie Jego działaniem (bo przecież nie ksiądz przemienia wino w krew i chleb w ciało, ale robi to Chrystus), zgodnym z Jego świętą wolą. Podobnie pozostałe elementy liturgii mszalnej wynikają z czynów Jezusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Najważniejsze zdania liturgii eucharystycznej, podczas których dopełnia się przeistoczenie, są słowami samego Chrystusa.

Podziel się cytatem

Msza św. ukryta w Biblii

Reklama

Wiele fragmentów Nowego Testamentu zawiera swoiste aluzje do struktury Mszy św. Większość znaków, które czynił Jezus, poprzedzonych było słowem, nauczaniem. Nasz Pan najpierw nauczał, a potem rozmnożył chleb i ryby. Wpierw porozmawiał z Bartymeuszem, później go uzdrowił. Analogicznie podczas Mszy św.: słuchamy natchnionych tekstów (liturgia Słowa), po czym doświadczamy największego z cudów (liturgia eucharystyczna).

Bardzo wyraźnym nawiązaniem do liturgii jest fragment, którego akcja dzieje się dzisiaj, w niedzielę, trzeci dzień po ukrzyżowaniu. Dwaj uczniowie szli do Emaus i w pewnej chwili dołączył do nich Zmartwychwstały Pan, którego jednak nie rozpoznali. Jezus wyjaśnił im Pisma i mówił o proroctwach, które się do Niego odnoszą, czyli przeprowadził ich przez liturgię Słowa. Następnie „Gdy zajął z nimi miejsce u stołu, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dawał im. Wtedy oczy im się otworzyły i poznali Go, lecz On zniknął im z oczu”. Wbrew pozorom Chrystus ich nie opuścił, ale po przeistoczeniu wciąż z nimi był, obecny pod postacią chleba. Te 2 linijki z Ewangelii wg św. Łukasza opisują pierwszą liturgię eucharystyczną, celebrowaną przez Jezusa po Jego zmartwychwstaniu. Podobny układ odnajdujemy w Apokalipsie św. Jana. Początkowa część tej ostatniej księgi Nowego Testamentu zawiera listy do siedmiu Kościołów, a dalej znajdują się opisy wizji, ukazujących misterium zwycięstwa Baranka.

W trzecią Niedzielę Wielkanocy zobaczymy, jak obiecany przez Chrystusa Duch Święty prowadził liturgię Mszy św. w pierwszych wiekach Kościoła.

2021-03-30 10:54

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przemówienie przewodniczącego Episkopatu podczas Mszy po zaprzysiężeniu prezydenta RP

Przewodniczący Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki przewodniczy Mszy św. w intencji Ojczyzny po zaprzysiężeniu Andrzeja Dudy na prezydenta RP 6 sierpnia w archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie. We wstępie do liturgii metropolita poznański życzył nowemu prezydentowi RP aby przy podejmowaniu decyzji kierował się radą, która jest zgodna z tradycją przodków i naturą Rzeczypospolitej. Zapewnił też, że przez swoje nauczanie społeczne Kościół nie pragnie uczestniczyć w rządzeniu Polską. Natomiast niewątpliwie nakłada na wiernych moralny obowiązek wierności przekonaniom, wpisany w ich sumienie, które jest niepodzielne.

Poniżej pełny tekst przemówienia abp. Stanisława Gądeckiego:
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Witaj krzyżu, jedyna nadziejo

2025-04-06 00:25

Marzena Cyfert

Dzień skupienia dla osób niewidomych i słabowidzących

Dzień skupienia dla osób niewidomych i słabowidzących

Pod hasłem: Ave crux spes unica odbył się Wielkopostny Dzień Skupienia dla osób niewidomych i słabowidzących.

Rozpoczęła go Msza św. sprawowana przez ks. Tomasza Filinowicza, duszpasterza niesłyszących i niewidomych archidiecezji wrocławskiej. W programie znalazły się również konferencje „Zgorszenie krzyża” i „Nadzieja krzyża”, Koronka do Bożego Miłosierdzia przed Najświętszym Sakramentem, ale też integracja przy wspólnym obiedzie i kawie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję