Reklama

W wolnej chwili

Konkurs ma się dobrze

– Ten konkurs rozsławia Kraków i Polskę na cały świat – przekonywała Ewa Warta-Śmietana, pomysłodawczyni i dyrektor Międzynarodowego Konkursu Operetkowo-Musicalowego im. Iwony Borowickiej.

Niedziela Ogólnopolska 2/2021, str. 41

[ TEMATY ]

kultura

musical

Archiwum Fundacji CZARDASZ

Ewa Warta-Śmietana z przedstawicielami organizatorów i laureatów konkursu

Ewa Warta-Śmietana z przedstawicielami organizatorów i laureatów konkursu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mimo trwającej pandemii COVID-19 po raz dziewiąty zorganizowany został przez Fundację Czardasz konkurs, który cieszy się dużą popularnością wśród młodych utalentowanych śpiewaków operowych. Jego formułę dostosowano do wymogów sanitarnych związanych z pandemią. Komisja przesłuchała uczestników w trakcie dwóch kolejnych etapów, a 20 grudnia 2020 r. wystąpili nagrodzeni oraz wyróżnieni.

Bez publiczności

Warto przypomnieć, że w poprzednich edycjach konkursu koncert galowy stawał się ważnym wydarzeniem muzycznym. Chętnie uczestniczyli w nim melomani z różnych części Polski. Tym razem formuła została ograniczona do ceremonii rozdania dyplomów i nagród oraz prezentacji artystycznej laureatów, bez udziału publiczności, która mogła śledzić wydarzenie za pośrednictwem internetu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Witając uczestników koncertu, Ewa Warta-Śmietana przypomniała, że konkurs trwa od 2004 r., i zauważyła: – Chociaż operetka zniknęła z repertuaru scen muzycznych Krakowa czy innych miast, ten konkurs ma się dobrze. Jak państwo widzą, nie przeszkadza mu nawet pandemia. Rozsławia on nasze miasto Kraków i Polskę na cały świat, bo uczestniczą w nim przedstawiciele z wielu krajów. Tym razem do konkursu zgłosiło się 34 uczestników; obok Polaków także młodzi artyści z Niemiec, Ukrainy, Białorusi i Grecji.

Reklama

Dyrektor konkursu przypomniała, że od lat jego współtwórcą jest wybitny śpiewak, ambasador kultury polskiej – Wiesław Ochman. Podkreśliła też rolę zmarłego w grudniu 2019 r. red. Jacka Chodorowskiego, publicysty muzycznego i popularyzatora muzyki wokalnej: – Jacek Chodorowski przez szereg lat całym sercem wspierał organizację tego konkursu – zauważyła. Zapewniła, że na zawsze pozostanie on w pamięci, i zadedykowała mu koncert.

Laureaci i wyróżnieni

Uczestników konkursu przesłuchiwało jury w składzie: prof. Akademii Muzycznej w Krakowie, mistrz śpiewu Andrzej Biegun, dziennikarz, konferansjer i instrumentalista Paweł Sztompke, założyciel i dyrektor Orkiestry Straussowskiej Obligato, multiinstrumentalista Jerzy Sobeńko oraz dyrektor konkursu Ewa Warta-Śmietana.

Jak poinformował prof. Andrzej Biegun, równorzędne wyróżnienia przyznano: Bartoszowi Nowakowi oraz Wojciechowi Dzwonkowskiemu, a laureatami zostali Adrian Domarecki (I miejsce), Emilia Osowska (II) i Piotr Karzełek – III. Ponadto przyznano wyróżnienia pozaregulaminowe. Profesjonalne nagranie koncertu laureatów zostanie udostępnione na stronie: konkurs.czardasz.org.pl .

Laureaci i wyróżnieni prezentowali w koncercie po jednym utworze. Towarzyszyła im Orkiestra Straussowska Obligato. Zapewne wielu słuchających pomyślało, że także bez bezpośredniego kontaktu z wykonawcami muzyki i śpiewu świat jest uboższy.

Nadzieja

Organizatorzy konkursu mają tego świadomość. Stąd plany związane z podsumowaniem tej jego edycji, o czym poinformowała dyrektor Warta-Śmietana: – Mam nadzieję, że w najbliższym czasie sytuacja się znormalizuje i uda nam się zorganizować zaplanowany w Filharmonii Krakowskiej koncert galowy z udziałem zaproszonych gwiazd oraz laureatów obecnej i poprzednich edycji konkursu.

2021-01-05 11:49

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ślůnsko godka język czy dialekt?

O śląszczyźnie i jej zawiłościach rozmawiamy z prof. Haliną Karaś.

Marta Żyszkowska-Zeller: Zacznijmy od początku. Śląski to język czy dialekt? Halina Karaś: Jednoznaczna odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest łatwa, gdyż pod uwagę należy wziąć różne czynniki, nie tylko ściśle językowe. Geneza śląszczyzny – historycznie to jeden z tzw. dialektów kontynentalnych polskich, podobnie jak dialekty: wielkopolski, małopolski i mazowiecki – oraz jej system gramatyczny i leksykalny, a więc cechy systemowe, wskazują na dialekt. Ze ściśle językoznawczego, dialektologicznego punktu widzenia mamy zatem do czynienia z dialektem języka polskiego, i to dotychczas uznawanym za mało odrębny, czyli pozbawiony cech, które nie występowałyby w innych dialektach. Nie oznacza to, że lingwiści nie traktowali go jako dialektu swoistego, podkreślali bowiem, poczynając od Kazimierza Nitscha, jednego z pierwszych badaczy mowy śląskiej, różnorodność i wyjątkowość takiego, a nie innego układu cech językowych, które decydowały o odrębności i swoistości śląszczyzny.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Matki Bożej Częstochowskiej 2024 (dzień 1.)

[ TEMATY ]

nowenna

Nowenna do Matki Bożej Częstochowskiej

Karol Porwich/Niedziela

Nowenna przed Uroczystością Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej trwa od 17 do 25 sierpnia przez dziewięć kolejnych dni, podczas których odmawiamy przypisane na każdy dzień poniższe modlitwy.

- Módlmy się za Kościół w Polsce, aby nie odchodził od Boga, by życie nienarodzonych było chronione i aby lekcje religii nie zniknęły ze szkół - apeluje ks. Marek Studenski. Wikariusz generalny diecezji bielsko-żywieckiej poprowadzi w tym roku duchowe przygotowanie do obchodzonej 26 sierpnia uroczystości Matki Bożej Częstochowskiej.
CZYTAJ DALEJ

Sanitariuszka Małgorzatka

2025-08-18 11:13

[ TEMATY ]

Powstanie Warszawskie

Domena publiczna: Wikipedia.

Zdjęcie Sabina Żdżarska ps. „Bończa”, Zdjęcie wykonane we wrześniu 1944 r. na ul. Malczewskiego na Mokotowie. Na zdjęciu od prawej: Jan Markowski ps. “Krzysztof”, sanitariuszka Janina Załęska ps. “Małgorzata”, NN i Wacław Żdżarski

Zdjęcie Sabina Żdżarska ps. „Bończa”, Zdjęcie wykonane we wrześniu 1944 r. na ul. Malczewskiego na Mokotowie. Na zdjęciu od prawej: Jan Markowski ps. “Krzysztof”, sanitariuszka Janina Załęska ps. “Małgorzata”, NN i Wacław Żdżarski

Każdej rocznicy Powstania Warszawskiego towarzyszy wspólne śpiewanie piosenek powstańczych na Placu Piłsudskiego w Warszawie. W czasie Powstania te piosenki krzepiły serca powstańców i ludności cywilnej, wywoływały uśmiech, dodawały siły i otuchy w boju. Dziś są one cennym dokumentem minionych heroicznych wydarzeń i utrwalają pamięć o bohaterach Powstania Warszawskiego.

Jedną z powstańczych piosenek jest powstała we wrześniu 1944 roku z inicjatywy kompozytora i pianisty, podporucznika Jana Markowskiego ps. „Krzysztof” (1913-1980) popularna „Sanitariuszka Małgorzatka”. Tekst napisał współpracujący z kompozytorem strzelec Mirosław Jezierski ps. „Karnisz” (1922-1967) a muzykę skomponował ppor. Markowski. W czasie Powstania obaj służyli w Wojskowej Służbie Ochrony Powstania na Mokotowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję