Reklama

Niedziela Małopolska

Niech świat się dowie o Matce Katarzynie

Zgromadzenie Sióstr Augustianek obchodzi w tym roku wielki jubileusz. W 2020 r. mija 400 lat od śmierci założycielki Matki Katarzyny z Kłobucka. Siostry, pragnąc uczcić postać pierwszej przełożonej, przygotowują specjalne wydarzenia i zapraszają wszystkich Małopolan do włączenia się w obchody. W kościele św. Katarzyny została ufundowana tablica upamiętniająca tę rocznicę.

Niedziela małopolska 4/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

jubileusz

Matka Katarzyna z Kłobucka

Zgromadzenie Sióstr Augustianek

Wizerunek Matki Katarzyny autorstwa Elżbiety Centkowskiej, 2009 r.

Siostry św. Augustyna mieszkają i posługują przez pracę edukacyjno-wychowawczą na krakowskim Kazimierzu już od ponad 400 lat. – Nasze zgromadzenie funkcjonowało przez te wszystkie wieki, nawet w czasie zaborów i wojen. Dlatego ufamy, że dzieło Matki Katarzyny podoba się Bogu i modlimy się o wyniesienie Matki na ołtarze – powiedziała s. Weronika Kenar.

Konferencja naukowa, organizowana w ramach obchodów, ma przybliżyć postać pierwszej przełożonej. W sobotę 8 lutego w godz. od 9 do 13.30 w klasztorze Zgromadzenia Sióstr Augustianek przy ul. Skałecznej 12 zaproszeni paneliści zaprezentują m.in. dzieło Matki Katarzyny, opowiedzą o jej rodzinnym Kłobucku oraz o rozwoju zakonów żen?skich w czasach życia Katarzyny. – Większość dokumentów z początków zgromadzenia zostało zniszczonych. Mamy niewiele informacji o naszej założycielce, ale staramy się wyciągnąć z nich jak najwięcej – na potrzeby konferencji, ale też dla każdej z nas. Chcemy przeżywać te treści jak najgłębiej – powiedziała s. Weronika. I dodała: – Przygotowania do wielkiego jubileuszu trwały w zgromadzeniu od trzech lat. Przygotowywałyśmy się z siostrami duchowo i poznawałyśmy bliżej postać Matki Założycielki. Naszym zadaniem na 2020 r. jest to, żeby mówić o naszej pierwszej przełożonej jak najwięcej i przyczynić się do tego, aby była znana.

Reklama

Siostry Augustianki również w tym roku obchodzą jubileusz 25-lecia istnienia Szkoły Podstawowej, założonej przez Zgromadzenie przy ul. Skałecznej 10, w której uczy się dziś 263 uczniów. Matka Katarzyna patronuje dzieciom i nauczycielom w trwającym roku szkolnym, zapraszając do realizacji wskazań Reguły św. Augustyna, które po upływie szesnastu wieków od jej powstania wciąż pozostają aktualne.

Obecność na lutowej konferencji można potwierdzić do 31 stycznia pod nr. tel. 12 430 60 52 lub mailowo augustianki@interia.pl.

2020-01-21 12:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Potrzebne są czas, uczciwość, upór i modlitwa

Niedziela małopolska 7/2020, str. I

[ TEMATY ]

jubileusz

Matka Katarzyna z Kłobucka

Zgromadzenie Sióstr Augustianek

Maria Fortuna-Sudor

Siostry augustianki wierzą, że Matka Katarzyna z Kłobucka jest ich orędowniczką w niebie

– Jesteśmy bardzo szczęśliwe, że odbyła się konferencja poświęcona pierwszej polskiej augustiance, naszej założycielce, Matce Katarzynie z Kłobucka, cieszymy się, że mogłyśmy niejako dotykać czasu i miejsca jej życia – przyznała, w rozmowie z Niedzielą, s. Antonina Szeliga.

Siostra Antonina Szeliga jest przełożoną generalną Zgromadzenia Sióstr Augustianek w Polsce, które od ponad 400 lat służy na krakowskim Kazimierzu Bogu i kolejnym pokoleniom nie tylko krakowian.

Konferencja naukowa, pod honorowym patronatem m.in. abp. Marka Jędraszewskiego, odbyła się w sobotę 8 lutego w budynku Zgromadzenia (przy ul. Skałecznej). Wśród prelegentów znaleźli się: ks. prof. Andrzej Bruździński, ks. prof. Kazimierz Łatak CRL, o. prof. Janusz Zbudniewek OSPPE, dk. prof. Waldemar Rozynkowski, prof. Bogusław Krasnowolski, o. dr Wiesław Dawidowski OSA, ks. dr Andrzej Scąber. Zaprezentowane referaty zostaną opublikowane w książce.

Głos zabrały także augustianki: s. Krystyna Abramczuk i s. Augustyna Juszczak, które przygotowały prelekcję połączoną z prezentacją medialną, przybliżającą życie Matki Katarzyny z Kłobucka i o. Szymona Mniszka – współzałożyciela Zgromadzenia Sióstr Świętego Augustyna w Polsce. Jak podkreślano, s. Abramczuk wykonała mrówczą pracę archiwistki, poszukując w starych dokumentach śladów historii życia Matki Katarzyny. Autorka referatu przyznała, że źródeł, zwłaszcza na temat początków życia założycielki, jest niewiele. Tym bardziej jej poszukiwania są cenne.

400 lat liczy Zgromadzenie Sióstr Augustianek.

Z kolei referent ds. kanonizacyjnych archidiecezji krakowskiej – ks. dr Andrzej Scąber starał się odpowiedzieć na pytania, czy jest w ogóle możliwe rozpoczęcie procesu kanonizacyjnego Matki Katarzyny z Kłobucka i co dotychczas zrobiono w tej sprawie. Ks. Scąber nie zapewniał, że cel, postawiony przez siostry augustianki, zostanie osiągnięty, ale też dawał nadzieję, analizując dotychczasowe kierunki działań. Zakończył stwierdzeniem, że w tych staraniach potrzebne są czas, uczciwość i upór oraz modlitwa.

Za udział w konferencji podziękowała zebranym, w imieniu augustianek, M. Ancilla Augustyn, która nawiązując do wygłoszonych referatów, stwierdziła, że siostry nie boją się czekających ich zadań. Dodała: – I też się nie spieszymy, bo wiemy, że Pan Bóg ma swoje drogi i swój czas, żeby wykazać Matkę Katarzynę na tyle, na ile zasługiwała, a pewnie zasługiwała, skoro jesteśmy…

Siostra Antonina Szeliga przyznała, że konferencja przyniosła wiele cennych materiałów dotyczących Matki Katarzyny z Kłobucka, w tym ważne wskazówki, co należy czynić, aby został wszczęty proces beatyfikacyjny. I podkreśliła: – Mamy z Matką Założycielką żywą, duchową więź, modlimy się przez jej przyczynę i wierzymy gorąco, że jest naszą orędowniczką w niebie.

CZYTAJ DALEJ

Polityczny testament

Niedziela Ogólnopolska 20/2020, str. 18-19

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

100‑lecie

Wydawnictwo Biały Kruk/Adam Bujak

Zaangażowanie katolików w sprawy publiczne i polityczne to także część testamentu św. Jana Pawła II. Jaka więc powinna być polityka według papieża?

Ani oskarżenia o karierowiczostwo, o kult władzy, o egoizm i korupcję, które nierzadko są kierowane pod adresem ludzi wchodzących w skład rządu, parlamentu, klasy panującej czy partii politycznej, ani dość rozpowszechniony pogląd, że polityka musi być terenem moralnego zagrożenia, bynajmniej nie usprawiedliwiają sceptycyzmu i nieobecności chrześcijan w sprawach publicznych” – te słowa św. Jana Pawła II z adhortacji Christifideles laici (n. 42) są jednym z najmocniejszych apeli o zaangażowanie w sprawy publiczne świeckich katolików.

Wbrew obiegowemu myśleniu, że polityka jest brudna i szkodliwa dla chrześcijańskiego sumienia, nauczanie Kościoła zawsze wskazywało na potrzebę zaangażowania świeckich w sprawy publiczne. Jan Paweł II podkreślał, że polityka jest naszym obowiązkiem, że „bierność, która zawsze była postawą nie do przyjęcia, dziś bardziej jeszcze staje się winą. Nikomu nie godzi się trwać w bezczynności” (CL 3). Oczywiście, stopień tego zaangażowania politycznego za każdym razem ma być uzależniony od indywidualnych predyspozycji konkretnej osoby. Udział w głosowaniach i wyborach jest chrześcijańskim minimum.

Wojna cywilizacji

Nauczanie społeczne papieża Polaka w odniesieniu do polityki i władzy świeckiej jest kontynuacją i rozwinięciem nauczania II Soboru Watykańskiego, szczególnie konstytucji duszpasterskiej Gaudium et spes. W powstanie tego dokumentu soborowego Karol Wojtyła, jako biskup krakowski, był szczególnie mocno zaangażowany.

Wielu historyków uważa, że Jan Paweł II odegrał kluczową rolę w pokonaniu komunizmu w Europie. Jego siła opierała się jednak nie na działalności stricte politycznej, ale na autorytecie moralnym, wiedzy i nauczaniu. Tuż po tym, jak upadła żelazna kurtyna, papież rozprawił się z realnym komunizmem i marksizmem w encyklice Centesimus annus. Jednocześnie był daleki od gloryfikowania kapitalizmu i w tym samym dokumencie obnażył wiele grzechów zachodniego i bogatego świata, np. pogoń za zyskiem kosztem człowieka czy zjawisko konsumizmu. Wprowadził też pojęcie „ekologii ludzkiej”, w której pod ochroną władzy powinna się znajdować rodzina ze swoją otwartością na nowe życie. Jan Paweł II doskonale wiedział, że polityka jest bardzo ważną przestrzenią życia społecznego człowieka. Trwa w niej wojna dobra ze złem, którą określił jako dychotomię kultury albo cywilizację życia i cywilizację śmierci. „Trzeba odkryć na nowo, że rodzina jest sanktuarium życia. (...) Wbrew tzw. kulturze śmierci, rodzina stanowi ośrodek kultury życia” – podkreślił (CA 39).

Papież nawoływał, by wierzący angażowali się politycznie i stawali właśnie po stronie cywilizacji życia. „Przywódcy polityczni, zarządzający sprawami publicznymi, mogą przez swoje osobiste decyzje i programy działania prowadzić całe społeczeństwa ku życiu lub ku śmierci. Dlatego ludzie wierzący, a w szczególności wierni Kościoła katolickiego, mają obowiązek uczestniczyć aktywnie w życiu społeczeństw, których są członkami” – powiedział podczas noworocznego spotkania z korpusem dyplomatycznym 10 stycznia 2000 r.

Polski Dekalog

Tuż po transformacji ustrojowej w Polsce papież przyjechał do swojej ojczyzny, by dać lekcję wolności. W 1991 r. tłumaczył, jak interpretować Dziesięć przykazań w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Przestrzegał rodaków oraz elity polityczne przed absolutyzacją pojęcia wolności, co może prowadzić do nowych form zniewolenia. Mówił o wychowaniu do dojrzałej wolności, na której mogą się opierać społeczeństwo, naród i wszystkie dziedziny jego życia.

W 1991 r. obowiązywało w Polsce „prawo” zezwalające na aborcję praktycznie z dowolnego powodu. Papież musiał w tym kontekście upomnieć także polityków. W swoim przemówieniu w Radomiu podkreślił, że przykazanie: „nie zabijaj”, jest „zakazem stanowczym i absolutnym, który równocześnie afirmuje prawo każdego człowieka do życia: od pierwszej chwili poczęcia aż do naturalnej śmierci”. Z naciskiem stwierdził, że nie istnieje ludzka instancja, która miałaby prawo zalegalizować zabójstwo niewinnej, bezbronnej istoty.

Apelował także do polityków, którzy mieli wpływ na dokonującą się w Polsce transformację ustrojową, aby nie zapominali o elementarnej zasadzie sprawiedliwości społecznej mimo istnienia wolnego rynku. „Nigdy nie trzeba w taki sposób dążyć do dóbr materialnych ani w taki sposób ich używać, jak gdyby były one celem samym w sobie. Toteż reformie gospodarczej (...) powinien towarzyszyć wzrost zmysłu społecznego, coraz bardziej powszechna troska o dobro wspólne, zauważanie ludzi najbiedniejszych i najbardziej potrzebujących” – powiedział w Lubaczowie.

Pokusa „świeckiej religii”

Podstawowym kryterium polityki – według Jana Pawła II – jest dążenie do wspólnego dobra jako dobra wszystkich ludzi i całego człowieka. Stanowione prawo zawsze musi kierować się szacunkiem dla człowieka i służyć zaspokojeniu jego wielorakich potrzeb duchowych i materialnych, osobistych, rodzinnych i społecznych.

Jego nauczanie społeczne i moralne przez cały pontyfikat było niezmienne. Papież w centrum obowiązków politycznych stawiał życie ludzkie oraz rodzinę. „Sprawą ogromnie pilną jest popieranie, obok działań na korzyść rodziny, również tych dziedzin polityki społecznej, które dotyczą przede wszystkim samej rodziny i pomagają jej, przeznaczając na to odpowiednie zasoby i skuteczne środki w celu wspierania jej zarówno w wychowaniu dzieci, jak i opieki nad ludźmi w podeszłym wieku” – czytamy w Centesimus annus (n. 49).

Ojciec Święty wskazał też niebezpieczeństwa dla wielu organizacji i systemów politycznych. Przypominał o skutkach grzechu pierworodnego oraz władzy, która może ulec niebezpiecznym pokusom. „Gdy ludzie sądzą, że posiedli tajemnice doskonałej organizacji społecznej, która eliminuje zło, sądzą także, iż mogą stosować wszelkie środki, także przemoc czy kłamstwo, by ją urzeczywistnić. Polityka staje się wówczas «świecką religią», która łudzi się, że buduje w ten sposób raj na ziemi” – podkreślił (CA 25).

CZYTAJ DALEJ

Trzaskowski do Dudy: spotkanie to dobry pomysł, najodpowiedniejszy moment to czas po ogłoszeniu wyników przez PKW

2020-07-12 22:04

[ TEMATY ]

wybory

wybory 2020

PAP/Radek Pietruszka

Spotkanie to dobry pomysł, dziękuję; najodpowiedniejszym momentem wydaje się czas zaraz po ogłoszeniu wyników wyborów przez PKW - napisał kandydat KO na prezydenta Rafał Trzaskowski odpowiadając na zaproszenie go przez prezydenta Andrzeja Dudę na spotkanie w niedzielę na godz. 23.00.

Według sondażu exit poll Ipsos dla TVP, TVN i Polsat popierany przez PiS prezydent Andrzej Duda w drugiej turze wyborów prezydenckich uzyskał 50,4 proc. głosów, a kandydat KO Rafał Trzaskowski uzyskał 49,6 proc.

Po ogłoszeniu wyników sondażowych prezydent Duda podkreślał, że wszyscy czekają na oficjalne wyniki wyborów. "Ale chcę w tym momencie i z tego miejsca zaprosić dzisiaj jeszcze i na dziś do Pałacu Prezydenckiego pana Rafała Trzaskowskiego z jego małżonką na godzinę 23. Ja wiem, że późno, ale myślę, że nikt z nas nie będzie dzisiaj do późnych godzin spał" - oświadczył Duda.

"Chciałem zaprosić pana Rafała Trzaskowskiego, żebyśmy sobie podali rękę, i żeby ten uścisk dłoni zakończył tą kampanię" - powiedział prezydent.

Do propozycji spotkania Trzaskowski odniósł się na Twitterze. "Nasze wspólne spotkanie to dobry pomysł, Panie prezydencie @AndrzejDuda. Dziękuję" - napisał. "Najodpowiedniejszym momentem wydaje się czas zaraz po ogłoszeniu wyników wyborów przez PKW" - dodał Trzaskowski. (PAP)

autor: Grzegorz Bruszewski

gb/ mok/

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję