Reklama

Niedziela Wrocławska

Czy niedziela jest szabatem?

O Dniu Judaizmu, żydowskim szabacie i katolickiej niedzieli – z biblistą ks. prof. Mariuszem Rosikiem rozmawia Agnieszka Bugała

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agnieszka Bugała: Jak powinniśmy, jako katolicy, rozumieć hasło z Księgi Wyjścia „Pamiętaj o dniu szabatu, aby należycie go świętować”?

Ks. prof. Mariusz Rosik: Temat tegorocznego Dnia Judaizmu z pewnością ma zwrócić uwagę na fakt, że zwyczaj świętowania niedzieli wywodzi się z żydowskiej celebracji szabatu. Księga Rodzaju uzasadnia, że instytucja szabatu pochodzi z Bożego ustanowienia, gdyż po sześciu dniach stwarzania, siódmego dnia Bóg odpoczął. Rzeczownik „szabat” wywodzi się od czasownika oznaczającego „odpoczywać”. Nakaz odpoczynku stał się tak ważny, że trafił do Dekalogu, tam jednak zyskał jeszcze jedną rację: miał stać się dniem pamięci o wyzwoleniu Izraelitów z Egiptu. Wyprowadzenie narodu wybranego z niewoli egipskiej byłą jedną z największych – a wielu rabinów powie największą – interwencją Boga w dzieje Izraela. W ten właśnie sposób szabat stał się nie tylko dniem odpoczynku, ale także rozpamiętywania wielkich Bożych dzieł, medytacji nad nimi, a w końcu i modlitwy.

Czym różni się żydowski szabat od katolickiej niedzieli?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Powodem, dla którego wyznawcy Chrystusa zaczęli świętować niedzielę jest zmartwychwstanie Chrystusa, które miało miejsce pierwszego dnia po szabacie. W tym dniu wieczorem Jezus sprawował Eucharystię z uczniami, którzy rozpoznali Go po łamaniu chleba, a w chwilę później ukazał się Apostołom zgromadzonym w Wieczerniku. Po raz drugi ukazał się tam tydzień później, a więc również w niedzielę. Złączenie tych dwóch faktów: niedzielnych chrystofanii Zmartwychwstałego i celebracja Eucharystii stało się argumentem za ustanowieniem cyklu świętowania niedzieli.

Jeśli nie świętujemy w sobotę, czy łamiemy jedno z dziesięciu przykazań?

Oczywiście, że nie. Inaczej było w pierwotnym Kościele, tuż po zmartwychwstaniu Jezusa. Wtedy wszyscy Jego wyznawcy byli Żydami. W szabat więc szli do synagogi, w niedzielę – na Eucharystię. Kiedy jednak Kościół stał się społecznością w zdecydowanej większości pochodzącą z ludów pogańskich, wówczas odszedł od zwyczaju świętowania szabatu. Nie można jednak wyznaczyć konkretnej daty, kiedy to nastąpiło.

Dość często, przy okazji Dnia Judaizmu, albo Dnia Islamu obchodzonego w Kościele pada pytanie: Dlaczego?

Sobór Watykański II uczył o kręgach przynależności i przyporządkowania do Kościoła. Trzeci krąg – po katolikach i pozostałych wyznaniach chrześcijańskich – stanowią wyznawcy religii monoteistycznych, a więc judaizmu i islamu. Skoro są oni w jakiś sposób przyporządkowani do Kościoła, i jeśli będą zbawieni, to właśnie przez pośrednictwo Kościoła, to w naturalny sposób rodzi się potrzeba refleksji nad tymi wspólnotami i ich związkiem z Ciałem Chrystusa. Jest jednak zasadnicza różnica pomiędzy relacją Kościoła do judaizmu i islamu. Chrześcijaństwo jest w prostej linii kontynuacją religii Starego Testamentu, islam natomiast powstał wieki później, odwołując się tak do judaizmu, jak i chrześcijaństwa.

A czy w judaizmie lub w islamie jest choćby jeden dzień poświęcony poznaniu i uhonorowaniu chrześcijaństwa?

Wydaje się, że jako katolicy stanowimy awangardę. Ani w tych religiach nie ma takiego dnia, ani też wśród prawosławnych czy protestantów nie świętuje się Dnia Judaizmu lub Dnia Islamu.

Ks. prof. Mariusz Rosik – biblista, wykładowca na PWT, przewodnik po Ziemi Świętej i Libanie, autor książek. Zajmuje się teologią Nowego Testamentu i starożytną historią Żydów.

2020-01-14 10:46

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Ryś: Dzień Judaizmu jest wyrazem troski o dobro Kościoła

Dzień Judaizmu jest wyrazem troski o dobro Kościoła – napisał przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem abp Grzegorz Ryś, z okazji XXVI Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce.

W udostępnionej w czwartek informacji biuro prasowe Episkopatu wskazało, że dzień ten będzie obchodzony 17 stycznia 2023 roku.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: Nigdy nie pytaj, komu grają Requiem. Grają je tobie

2025-11-02 20:14

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Archidiecezja Warszawska

Nigdy nie pytaj, komu grają Requiem. Grają je tobie - powiedział podczas homilii arcybiskup Adrian Galbas w Dzień Zaduszny w archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Metropolita warszawski przewodniczył procesji żałobnej do krypt, gdzie modlił się przy grobach zmarłych arcybiskupów, biskupów i kapłanów Archidiecezji Warszawskiej, a następnie odprawił Mszę świętą w ich intencji. Podczas liturgii Chór i Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej wykonały Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Publikujemy treść homilii:
CZYTAJ DALEJ

Spłonął historyczny klasztor kartuzów we Francji

2025-11-03 16:55

[ TEMATY ]

pożar

klasztor

pl. wikipedia.org

Jeden z najstarszych klasztorów kartuzów we Francji spłonął doszczętnie i grozi mu zawalenie. Pożar, który wybuchł w niedzielę 2 listopada, zniszczył główny budynek dawnego klasztoru w Le Mont-Dieu we francuskich Ardenach, znanego pod wezwaniem Matki Bożej Ardenów, poinformowały francuskie media.

Według tych informacji, spacerujący w niedzielny poranek zauważyli dym unoszący się z budynku, który od 1946 roku jest zabytkiem i zaalarmowali straż pożarną. Pożar ugaszono dopiero po kilku godzinach, na razie nie wiadomo, co było jego przyczyną. Założony w XII wieku klasztor znajduje się na odludziu, w gęstym lesie. Został odbudowany w XVII wieku, jednak podczas rewolucji francuskiej mnisi zostali zmuszeni do opuszczenia klasztoru kartuzów. Nie zachowały się tam żadne dzieła sztuki ani cenne wyposażenie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję