Upadek muru berlińskiego i to, jak młodzież z krajów Europy Środkowo-Wschodniej postrzega to wydarzenie i jego wpływ na historię świata – było tematem spotkań z Merle Hilbk, dziennikarką przygotowującą audycję dla pierwszego programu radia Deutschlandfunk
Na szczególną lekcję historii prowadzoną w języku niemieckim i polskim uczniowie Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego Ojców Bernardynów przygotowali krótkie wykłady dotyczące historii Niemiec po II wojnie światowej, okoliczności powstania muru berlińskiego oraz tego, jak przez lata stanowił on symbol podzielonej na dwa bloki Europy. Drugą część zajęć stanowiła rozmowa z dziennikarką.
– Nasi uczniowie rzetelnie przygotowywali się do tego spotkania. Trudność stanowiło nie tyle przyswojenie szczegółowych informacji dotyczących historii Niemiec w II połowie XX wieku, ale potrzeba przekazania ich w języku niemieckim w skondensowanej formie. Wymagało to od uczniów nauczenia się wielu nowych, niezbyt często używanych przez nich słów i zwrotów w tym języku – mówi Marcin Jastrzębowski, dyrektor ds. nadzoru pedagogicznego Szkół Bernardyńskich.
W nagrywaniu audycji główną rolę grały skojarzenia i odczucia uczniów oraz historie zasłyszane przez młodzież od rodziców i dziadków. – Chciałam usłyszeć, jak młodzi ludzi w Polsce i innych krajach Europy Wschodniej postrzegają upadek muru berlińskiego. Nie tylko pod kątem ich, bardzo dokładnej, wiedzy historycznej na ten temat, ale też ich opinii nt. nie tylko tego wydarzenia, a upadku komunizmu w ogóle. Chociaż nie mogą pamiętać tych wydarzeń, to na spotkaniu wielu uczestników opowiadało o historiach, które usłyszeli od swoich bliskich. Pokazuje to, jak ważne było to dla tamtego pokolenia wydarzenie – zauważa Merle Hilbk.
Uczniowie mieli też możliwość porozmawiania ze swoim gościem – naocznym świadkiem tamtych wydarzeń – nt. przemian, jakie zachodziły w Niemczech pod koniec XX wieku. Pytali m.in. o próby ucieczek z NRD na Zachód, a także jak bardzo różniły się części zjednoczonego po zburzeniu muru berlińskiego kraju.
Merle Hilbk to dziennikarka oraz autorka książek. Jej najbardziej znaną publikacją jest zbiór reportaży „Czarnobyl Baby”, która opowiada o życiu w strefie zamkniętej po ponad dwudziestu latach od wybuchu czarnobylskiego reaktora. Jak zapowiada dyrekcja Szkół Bernardyńskich, współpraca z dziennikarką będzie kontynuowana.
Politics of Biafra Future of Nigeria / youtube.com
bp Mathhew Hassan Kukah
To oczywiste, że lepiej budować mosty niż mury, jednakże państwa muszą chronić swych obywateli. Nie oznacza to, że nikt nie może do nich przybyć, jednak kraje muszą być wolne w regulowaniu imigracji – powiedział bp Mathhew Hassan Kukah, ordynariusz diecezji Sokoto. Dodał zarazem, że on jako Nigeryjczyk, chciałby, by jego kraj, zwłaszcza na północy, wybudował na granicy mur i chronił Nigerię przed napływem tysięcy morderców i bandytów, którzy atakują i zabijają niewinnych ludzi.
W wywiadzie dla portalu Crux bp Kukah wspomniał też o licznej emigracji z jego ojczyzny. Jest to skrajny przejaw desperacji ze strony Afrykańczyków, którzy uciekają przez ubóstwem, konfliktami i korupcją.
Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.
W Asyżu odsłonięto rzeźbę przedstawiającą bł. Carlo Acutisa klęczącego u stóp Chrystusa. Dzieło zostało wykonane z brązu przez znanego kanadyjskiego artystę Timothy’ego Paula Schmalza – informuje agencja SIR. To pierwsza rzeźba, która oddaje hołd przyszłemu świętemu z pokolenia millenialsów, który zostanie kanonizowany 7 września wraz z Pier Giorgio Frassatim.
Acutis, znany jako „influencer Boga”, wykorzystywał internet do szerzenia kultu Eucharystii, dokumentując eucharystyczne cuda z całego świata i ukazując, jak wiara może łączyć się z technologią. W rzeźbie Carlo trzyma laptopa, na którego ekranie widnieją kielich i patena – symbol tego, że za pomocą technologii ukazywał światu Najświętszą Eucharystię. Przy jego plecaku zawieszona jest także proca, którą artysta Schmalz interpretuje jako odniesienie „do Dawida stojącego naprzeciw Goliata: młodzieńca, który stawia czoło współczesnej kulturze świeckiej za pomocą narzędzi świata cyfrowego, a swoją siłę czerpie z filaru krzyża”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.