Reklama

Katolickie rozmowy

W pędzie, by "mieć", zapominamy o "być"

Niedziela łowicka 12/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z inż. Jerzym Ceranowskim - dyrektorem firmy "Florian" Spółka z o.o. - rozmawia Andrzej Stachowicz

Andrzej Stachowicz: - W encyklice Laborem excercens Papież stwierdza, iż "praca jest podstawowym wymiarem ludzkiego bytowania, z którego życie człowieka jest zbudowane na co dzień i z którego czerpie on właściwą sobie godność". Jest Pan dyrektorem znanej w Kutnie firmy "Florian", która zatrudnia wiele osób. Jak staracie się zabezpieczać ową godność pracy?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jerzy Ceranowski: - Firma nasza jest spółką akcyjną, zatrudniającą ok. 50 pracowników. Wszyscy zatrudnieni włącznie z zarządem są pracownikami najemnymi. Właściciele - akcjonariusze powierzyli nam "talenty" w postaci kapitału akcyjnego i sprawdzają, czy potrafimy je rozmnożyć. Jako zarząd jesteśmy pracodawcami dla pozostałych pracowników. Pytanie, "czy zabezpieczamy godność pracy", jest złożone. Schodząc na poziom naszej firmy, należałoby zapytać, czy dane stanowisko jest wystarczająco godne dla danego pracownika. Zabezpieczenie tak rozumianej godności jest trudne, ponieważ każdy człowieka ma własną samoocenę i może odczuwać pewien niedosyt w wykorzystaniu tak swoich możliwości twórczych, jak i wynagradzania za to, co robi, lub mógłby robić.

Reklama

- Pierwszą i podstawową wartością pracy - pisze Papież - ma być człowiek, jej podmiot. Stwierdza dalej, iż praca jest "dla człowieka", a nie człowiek "dla pracy". Czy ta zasada jest respektowana w Pana firmie? Czy jest to w ogóle możliwe w panującym obecnie porządku ekonomiczno-prawnym?

- Niestety muszę przyznać, że przy tak dużym bezrobociu, zwłaszcza w naszym regionie, to człowiek jest bardziej dla pracy, ponieważ tej pracy po prostu nie ma. Do dzisiaj posiadamy ok. 100 podań o pracę i żadnych możliwości zatrudnienia. Przyjmując pracownika spośród wielu, zawsze mamy dylemat, czy dokonaliśmy właściwego wyboru i zawsze wiemy, że lęk przed utratą pracy hamuje niektóre możliwości samorealizacji zatrudnionych pracowników.

- Często mamy do czynienia z traktowaniem pracy ludzkiej jako "towaru". Człowiek jest kolejnym narzędziem służącym do produkcji dóbr. Liczy się o tyle, o ile potrafi tanio i szybko świadczyć usługi. Czy Pana zakład jest tu pozytywnym wyjątkiem?

- W pewnym sensie system sprawozdawczości zmusza firmy do analizy kosztów pracy. W kalkulacjach i tzw. biznesplanach zawsze jest rubryka "płace + pochodne". Obok tego pojawiają się różne wskaźniki wydajności pracy, wartości sprzedaży na jednego pracownika itp. Pracodawca przy silnej konkurencji musi ciągle analizować wydajność pracowników, a często również ich przydatność do zmieniającego się ciągle charakteru pracy. Z drugiej jednak strony pracownicy i ich możliwości twórcze są wartością firmy. Liczy się zespół ludzi, ich wola współpracy i prawdę powiedziawszy, bez tych ludzi maszyny są bezużyteczne.

Reklama

- Często praca ludzka łączy się z niesłychanym wyzyskiem w dziedzinie zarobków, warunków pracy, troski o pracownika. Obecnie możemy obserwować niesamowitą degradację człowieka jako podmiotu pracy. Rodzi to uzasadniony bunt. Jak te problemy są u was rozwiązywane?

Reklama

- Żyjemy w świecie konkurencji i walki o konsumenta. Z jednej strony pojawia się człowiek jako konsument i każdy z producentów i handlowców zabiega o jego względy, namawiając go (często w sposób nieetyczny) do nabywania różnych dóbr, kusząc go również między innymi niską ceną. Za chwilę jednak ten sam człowiek jest pracownikiem, wytwórcą dóbr i powinien zgodnie z oczekiwaniem producenta wykonać je po niskich kosztach, czyli za niską płacę. Przytoczę tutaj pewną anegdotę: Pewna znajoma zawsze narzekała, że mało zarabia. Przeszła na emeryturę i rozpoczęła budowę domu, wykorzystując do pracy przy budowie przygodnych pracowników. Zapytałem, ile im płaciła za godzinę pracy. Odpwiedziała - 2,50 zł (zasiłek dla bezrobotnych to ok. 2,80 zł). Faktem jest, że pracodawca, jeżeli nie musi, to niechętnie podnosi płace. Zawsze bowiem stoi przed dylematem, gdzie pieniądze skierować, aby utrzymać i rozwinąć firmę. Możemy również często obserwować inwestowanie w dobra niesłużące bezpośrednio lub pośrednio rozwojowi firmy. Dzieje się to kosztem innych firm (układy lub upadłości!) i kosztem pracowników, a enigmatycznie mówi się o przeinwestowaniu. Może to tak właśnie realizuje się ewangeliczne stwierdzenie, że "łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogatemu wejść do królestwa niebieskiego..."? W naszej firmie staramy się zapewnić dobre warunki pracy, kiedy warunki finansowe pozwalają, to tworzymy dodatkowy fundusz socjalny. Przypuszczam, że oczekiwania finansowe pracowników są większe. Niekiedy słyszę oznaki niezadowolenia z płacy, ale w kontekście porównawczym do innych pracowników. Pojęcie płacy sprawiedliwej jest trudne do zdefiniowania. Św. Tomasz mówił, że sprawiedliwe jest to, co się komu należy. Ja podczas dyskusji o płacach chętnie cytuję przypowieść o winobraniu.
Uważam, że praca jako wartość powinna być wykonywana z największą starannością bez względu na poziom płacy, skądinąd wiem, że z tą starannością bywa różnie - nawet w naszej firmie.

- Jakie Pana zdaniem są najważniejsze prawa i obowiązki pracodawcy, a jakie pracownika?

- Każda firma zatrudniająca większą ilość pracowników musi posiadać regulamin pracy i w nim są ujęte prawa i obowiązki pracowników. Nasza firma również taki regulamin posiada i stara się stosować. Jednak regulamin nie rozwiązuje wszystkiego. Istotne wydaje się budowanie pewnej więzi międzyludzkiej i lojalności.

- Ojciec Święty przypomina, że ludzka praca dokonuje się nie tylko przy osobistym wysiłku i trudzie, ale także wśród wielu napięć, konfliktów i kryzysów. Kościół uważa za swoje zadanie stałe przypominanie o godności i o prawach ludzi pracy. Jak Pan jako dyrektor i pracodawca patrzy na bezrobocie i związane z pracą problemy emigracji zarobkowej mieszkańców Kutna?

- Trzeba rozgraniczyć dwie sytuacje. Z jednej strony: dostęp do pracy i sposób traktowania pracownika, z drugiej zaś strony - brak pracy. Ta druga sytuacja wydaje się być dramatem nie tylko pracownika, ale całej jego rodziny. A to właśnie w rodzinie powstaje siła narodu i państwa. Mam wrażenie, że pracownik jako człowiek ma prawo czuć się niepotrzebny i opuszczony przez instytucje rządowe, samorządowe i związkowe. A paradoksalnie gołym okiem widać, ile jest w tym kraju do zrobienia. Nie spodziewam się niestety szybkiej poprawy tej sytuacji, trudno liczyć na polityków, bo są zajęci sobą - wzajemnym udowadnianiem swoich racji - a człowiek - pracobiorca jest im potrzebny na czas wyborów. Po wyborach z reguły liczą się "swoi", bo to dzięki nim udaje się wejść na drabinę awansu, z której widać tylko wielkie sprawy. Zanika dobre znaczenie słowa solidarność, które być może teraz jest bardziej potrzebne niż w latach 80. W pędzie, by "mieć" zapominamy o "być". Nie wiem, czy ktoś w Kutnie prowadzi taką statystykę, ale mam wrażenie, że nasze miasto się starzeje i to nie tylko z powodu niżu demograficznego, ale również dlatego, że z braku perspektyw związanych z zatrudnieniem młodzi ludzie, po studiach nie wracają do Kutna. A tymczasem jest tak wiele do zrobienia...

- Dziękuję za rozmowę.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2002

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

Karol Porwich/Niedziela

15 sierpnia obchodzimy w Kościele uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta należy do centralnych świąt maryjnych w roku kościelnym. O ile święto Bożego Narodzenia jest najwspanialszym i największym świętem Boga Ojca, Wielkanoc - Syna Bożego, Zielone Świątki - świętem Ducha Świętego, o tyle Wniebowzięcie jest największym świętem Matki Bożej. Pierwotnie było to święto dla uczczenia Maryi jako Matki Boga. Na początku VI wieku w Palestynie i Syrii święto to staje się wspomnieniem zaśnięcia Maryi i pod tym tytułem przyjęło się w Rzymie w połowie VII wieku, a w VIII wieku zaczęto je obchodzić jako Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta koncentruje naszą uwagę na zakończeniu ziemskiego życia Maryi, obejmuje wspomnienie Jej narodzin dla nieba (dies natalis) . 1 listopada 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu Konstytucją Apostolską "Munificentissimus Deus" (Najszczodrobliwszy Bóg): "Na chwalę Boga Wszechmogącego, który szczególną swą łaskawość Maryi Pannie okazał (...), ogłaszamy, określamy i definiujemy jako objawiony przez Boga dogmat wiary, że Niepokalana Boża Rodzicielka, zawsze Dziewica, Maryja, po wypełnieniu żywota ziemskiego, została wzięta z ciałem i duszą do chwały niebieskiej". Powyższe słowa potwierdziły prawdę, w którą od wieków wierzyli chrześcijanie. My dziś wypowiadamy Bogu i Kościołowi wdzięczność za uroczyste ogłoszenie tej prawdy. Fakt, że Maryja została wzięta z ciałem i duszą do nieba nadaje dzisiejszemu świętu charakter niespotykanej radości. Dlatego śpiewem dominującym w uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest "Magnificat" (Łk 1, 39 - 56). Nie zaznała skażenia grobu, a ten nowy przywilej wypływa z pierwszego. Maryja zachowana została od zmazy grzechu pierworodnego, dlatego też teraz nie ponosi jego skutków. Porodziła Syna Bożego, Dawcę wszelkiego życia, dlatego śmierć nie może Jej dotknąć. Uczestniczyła najpełniej w zbawczej tajemnicy Chrystusa i stąd w Niej już teraz objawia się pełnia zbawienia przyniesionego przez Chrystusa. Maryja pierwsza osiągnęła zbawienie, stała się obrazem Kościoła w chwale, a dla ludu pielgrzymującego - znakiem nadziei. " Na koniec Niepokalana Dziewica - jak mówi Konstytucja dogmatyczna o Kościele - zachowana wolną od wszelkiej skazy winy pierworodnej, dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem i duszą wzięta została do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana jako Królowa wszystkiego, aby bardziej upodobniła się do Syna swego, Pana panujących oraz Zwycięzcy grzechu i śmierci" (nr 59). "W odniesieniu do osoby Maryi Wniebowzięcie (tajemnica eschatologiczna) oznacza osiągnięcie kresu, pełnionego przez Nią w Bożym planie zbawienia, posłannictwa i uwieńczenie wszystkich Jej przywilejów. Z punktu widzenia chrystologicznego, chwała Wniebowzięcia i królewskości Maryi oznacza wypełnienie owego jedynego przeznaczenia, które wiąże życie, przywileje, współpracę Maryi nie tylko z historycznym życiem i dziełem Chrystusa, ale również- z Jego królewskością i chwałą Pana. Wniebowzięcie jest eschatologiczną konkluzją owego stopniowego upodobnienia się do Chrystusa, które na etapach historycznej drogi Maryi wyraziło się w bolesnych próbach, przez jakie przeszła Jej wiara. Jej nadzieja i miłość, w Jej zgodzie i gotowości wobec zbawczej woli Boga, w Jej wspaniałomyślności i odpowiedzialnej służbie odkupieńczemu dziełu Syna" (Jan Paweł II) . Z uroczystością Wniebowzięcia łączy się zwyczaj święcenia w tym dniu ziół i pierwocin płodów rolnych, zwłaszcza zbóż i owoców. Zwyczaj ten powstał w X wieku i nawiązuje genetycznie do ogólnoludzkiej wiary w dobroczynne, terapeutyczne działanie ziół. Dokonuje się to w sierpniu, gdy żniwa wieńczą trud pracy rolnika, a zioła i owoce osiągają szczytowa fazę letniej wegetacji. Błogosławienie ich staje się w najpełniejszym tego słowa znaczeniu błogosławieniem Boga za coroczne zbiory, za wszystko, "co z Bożej mamy ręki". Wybór dnia Wniebowzięcia dla ich benedykcji wykazuje związek z porą żniwną i odnoszoną do Maryi pochwałą Kościoła, który nazywa Matkę Bożą Kwiatem pól i Lilią dolin (Pnp 2, 1), spośród zaś wszystkich kwiatów łączy z Jej postacią wdzięk róży i lilii. Nastąpiło przedziwne zespolenie w duszy ludu polskiego Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z dożynkami. Piękny wyraz daje temu poetka: Zamroczyło nam Panną Nietkniętą rozmarynem, maruhą t miętą od kadzideł i kwiatów, i zielska zachorzała nam Panna Anielska! Zachorzała chwalebnie przy święcie na tęsknotę i sen i wniebowzięcie, w kwietnym durze, w obciążeniu powiek, śmierć ze snem Ją naszły po połowie..... Nim Ją błękit kadzidłem podpłynął, z rąk nam parną zwisła zieleniną, z rąk Ją potem żywą a umarłą - srebrny poszum skrzydłami podgarnął... Oczadziułą tak w kwiatach i pieśni Śpiacą w niebo Anieli ponieśl (B. Obertyńska)
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Podwójny cud

2025-08-15 20:19

Magdalena Lewandowska

Eucharystia w Bazylice Garnizonowej

Eucharystia w Bazylice Garnizonowej

W uroczystość Wniebowzięcia NMP i 105. rocznicę Cudu nad Wisłą w Bazylice Garnizonowej we Wrocławiu modlono się w intencji żołnierzy i ich rodzin.

Uroczystej Eucharystii – na której obecni byli nie tylko żołnierze z Garnizonu Wrocław z pocztem sztandarowym, kompanią honorową i orkiestrą reprezentacyjną wojsk lądowych, ale także weterani, kombatanci, przedstawiciele władz z prezydentem Wrocławia na czele i licznie przybyli wrocławianie – przewodniczył ks. prałat płk. Janusz Radzik. – Dziękujemy Bogu i wielbimy Go, że z ciałem i duszą zabrał swoją Matkę do niebieskiej chwały i tym samy wskazał nam cel, do którego zdążamy. Modlimy się również za ojców naszej wolności, za żołnierzy, którzy polegli w bojach o niepodległość naszej Ojczyzny, zwłaszcza w Bitwie Warszawskiej 1920 roku. Polecamy żołnierzy, którzy dziś służą Polsce, stoją na straży naszego bezpieczeństwa i całą rodzinę wojskową naszego garnizonu – mówił na początku Mszy św. ks. płk. Radzik.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję