Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Pyrzycki Plener Malarski u źródeł św. Ottona

Niedziela szczecińsko-kamieńska 25/2017, str. 3, 5

[ TEMATY ]

malarstwo

Ks. Robert Gołębiowski

Piękno ziemi pyrzyckiej uchwycone przez młodych artystów

Piękno ziemi pyrzyckiej uchwycone przez młodych artystów

Postać św. Ottona z Bambergu jest dla całego Pomorza Zachodniego fundamentem przyniesionej przez niego wiary i budowania zrębów Kościoła, który do tej pory czerpie wiele natchnień z jego misyjnego posługiwania. Zbliża się powoli 900. rocznica chrztu Pomorzan, dlatego nie dziwią liczne inicjatywy, które mają na celu przypomnienie dziedzictwa Ottonowego wraz z godnym uczczeniem jego pracy ewangelizacyjnej. Niewątpliwie do takich cennych pomysłów należy Plener Malarski, który od 15 do 26 maja miał miejsce w Pyrzycach, a którego głównym motywem było tworzenie: „U Źródła w Poszukiwaniu Śladów św. Ottona”.

Plener malarski jest inicjatywą starosty pyrzyckiego Stanisława Stępnia oraz dziekana ks. dr kan. Grzegorza Harasimiuka, a także Liceum Plastycznego w Szczecinie, którego dyrektorem jest pyrzyczanin Artur Sawczuk. Myśl o zorganizowaniu pleneru wyszła naprzeciw pragnieniu, aby połączyć piękno sztuki malarskiej z prezentacją dziedzictwa Pyrzyc, w tym chrześcijańskich korzeni wypływających z chrystianizacji dokonanej przez patrona naszej archidiecezji. Jak mówi ks. kan. dr Grzegorz Harasimiak: – Idea pleneru ma na celu ukazanie tożsamości ziemi pyrzyckiej. Poprzez pokazanie piękna miejscowych zabytków pragniemy powrócić do źródła, jakim był chrzest Pyrzyczan, za którym poszedł rozwój zarówno miasta, jak i regionu. Młodzież w swojej warstwie merytorycznej tworzy obrazy przedstawiające zabytki sakralne, jak i pozostałe, które stanowią o wartości dziejów Pyrzyc. Wykonane prace stanowić będą walor artystyczny, ale także historyczno-ewangelizacyjny oraz zachęcić mają wszystkich odwiedzających naszą ziemię do pochylenia się nad dziedzictwem św. Ottona.

Reklama

Na niezaprzeczalną wartość pleneru wskazuje również starosta pyrzycki S. Stępień: – Razem z ks. dziekanem Grzegorzem szukaliśmy inspiracji do jeszcze wyraźniejszego uwypuklenia wartości chrztu, jakiego w 1124 r. dokonał w Pyrzycach św. Otton. Jedną z form uczczenia tego wydarzenia oraz utrwalania jego znaczenia stanie się właśnie obecny plener malarski. Ogromną wartością obok wysokiego kunsztu artystycznego stały się spotkania z osobami niepełnosprawnymi, młodzieżą oraz chociażby dzień spędzony przy Studzience św. Ottona, gdzie każdy ukazał w innym ujęciu to święte miejsce, podkreślając jego walory, które stały się natchnieniem artystycznym. Jako przedstawiciel władzy samorządowej cieszę się, że wszystkie prace staną się dziedzictwem naszej ziemi i pozostaną w Pyrzycach, aby być znakiem historii i uczyć kolejne pokolenia o doniosłości chrztu Pomorzan. Bardzo chcielibyśmy, aby wzorem Szlaku św. Jakuba powstał również podobny, odzwierciedlający posługę św. Ottona.

W plenerze uczestniczyło 10 uczniów z Liceum Plastycznego ze Szczecina. – Spotkanie z Pyrzycami traktujemy podwójnie – mówią uczniowie – najpierw jako miejsce przemawiające znaczną historią, a po drugie, jako świetny element do tworzenia niezwykłych ujęć malarskich uświadamiających piękno tej ziemi. Temat przewodni pleneru skłonił nas do pochylenia się nad postacią św. Ottona i zapoznania się z jego historią życia oraz dziełem ewangelizacji. Miało to wpływ na wybór miejsc, które przedstawiane są na naszych obrazach. Pyrzyce ze swoją przeszłością są doskonałym miejscem do tworzenia obrazów i przyczyniają się do tego, że rodzą się w nas nowe pomysły na to, aby wydobyć całą duszę z tutejszych zabytków i pozostawić ją dla mieszkańców, którzy, asystując przy malowaniu, często podkreślali, że przyzwyczaili się do swoich zabytków i nie uświadamiają sobie ich prawdziwej wartości. Jesteśmy wdzięczni gronu osób, z którymi zetknęliśmy się i dzięki którym także usłyszeliśmy o znaczeniu misji św. Ottona, jak również o roli, jaką do tej pory odgrywa w życiu religijnym Pyrzyc ten święty misjonarz. Bardzo budujące były dla nas spotkania z osobami niepełnosprawnymi, przedstawicielami seniorów, a także młodzieży, która sama odkrywała w sobie talenty plastyczne – z entuzjazmem o swojej warsztatowej pracy opowiadają uczniowie z klas II i III Liceum Plastycznego: Iga, Olga, Iza, Maja, Natalia, Alicja, Grzegorz, Aleksandra, Alicja i Marta.

Plener Ottonowy wpisuje się w merytoryczno-dydaktyczną pracę przyszłych artystów sztuki, którzy często odbywają wyjazdowe warsztaty, aby szkolić swoje umiejętności oraz dokumentować dziedzictwo naszej ziemi. Podczas pleneru młodzieżą opiekowali się nauczyciele liceum, w tym Stanisław Kokolus, który z niezwykłą pieczołowitością dba o sakralny wymiar zabytków, m.in. od dawna starając się o przywrócenie pierwotnej godności kościoła w Szadzku k. Dobrzan. W drugim tygodniu opiekunem był Wojciech Józef Zieliński, który podkreśla: – Plener w Pyrzycach, a także wizyta w Ogrodzie Dendrologicznym w Przelewicach oraz spotkania z podopiecznymi Warsztatów Terapii Zajęciowej w Mielęcinie są istotnym elementem naszej pracy artystycznej, jak również wyrabiania wśród młodych postaw wrażliwości, która jest nieodzowna przy jakiejkolwiek pracy plastycznej. Nasza młodzież z dużą chęcią poznawczą utrwalała sobie szlak chrzcielny św. Ottona, wynikające z niego wartości wiary oraz akcenty patriotyczne, które złożyły się na budowanie świadomości społecznej mieszkańców tych ziem. Zbudowani jesteśmy entuzjazmem młodzieży, która prawie codziennie od 9 rano do godz. 19 pilnie pracowała w różnych miejscach Pyrzyc. Z pewnością te dwa tygodnie spędzone u źródła św. Ottona staną się dalszą inspiracją dla naszych uczniów, aby często w swojej twórczości podejmować podobne akcenty związane z tożsamością chrześcijańską naszych ziem.

Zwieńczeniem pleneru była na gorąco zorganizowana mała wystawa dopiero co ukończonych prac w kościele NMP Bolesnej w Pyrzycach, a po ich całkowitym ukończeniu i oprawieniu owocem końcowym będzie we wrześniu wystawa prac malarskich wykonanych podczas pobytu w Pyrzycach.

2017-06-13 11:34

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z pasją tworzenia

Niedziela sosnowiecka 31/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

sztuka

malarstwo

Czeladź

TZ

Krzysztof Zięcik w czeladzkiej pracowni artystycznej akwamaryn

Krzysztof Zięcik w czeladzkiej pracowni artystycznej akwamaryn

Pointylizm to neoimpresjonistyczna technika kształtowania formy obrazu, polegająca na budowaniu kompozycji obrazu poprzez zapełnianie gęsto rozmieszczonymi, różnobarwnymi punktami i kreskami kładzionymi na płótno czubkiem pędzla. Od kilku lat w Czeladzi działa Grupa Artystyczna Point tworząca w tej technice wyjątkowe dzieła.

Czeladzka Grupa Artystyczna Point została założona w 2017 r. Jej inicjatorami byli Ryszard Kula i Krzysztof Zięcik, zrzeszając ludzi z pasją i chęcią tworzenia nie tylko z miasta Czeladzi, ale spoza niej.

CZYTAJ DALEJ

Polska ponownie poświęcona!

2021-06-08 12:34

Niedziela Ogólnopolska 24/2021, str. 10-12

[ TEMATY ]

serce

Anna Wiśnicka

W jakim celu ponownie oddajemy nasz kraj Sercu Jezusa, skoro poświęcenie miało już miejsce w 1921 r. na Małym Rynku Krakowie?

Ojciec Robert Więcek, jezuita, dyrektor Krajowego Sekretariatu Apostolstwa Modlitwy, wyjaśnia: – To jak dmuchnięcie w popiół, który przykrywa żar, po to, by na nowo rozpalić serca wiernych gorejącym ogniem miłości. Skoro „ponownie”, to znaczy, że od czasu do czasu warto powrócić do źródeł. Z biegiem lat jakoś blednie wspomnienie o tym, co się wydarzyło. Duchowi synowie św. Ignacego Loyoli często powtarzają sentencję łacińską: repetitio mater studiorum est (powtarzanie jest matką wiedzy). W tym wyrażeniu także odkrywamy nutki nadziei związanej z tym ponowieniem. Jeszcze jedna myśl ojca Ignacego, która powtarza się w dynamice Ćwiczeń duchowych: mówi on, że nie ilość treści, a smakowanie nasyca duszę – o takie sycenie chodzi.

CZYTAJ DALEJ

Okaleczona przez dżihadystów figura Maryi pielgrzymuje po Włoszech

2021-06-12 22:51

Vatican News

We Włoszech rozpoczyna się dziś wyjątkowa peregrynacja figury Matki Bożej, mocno okaleczonej przez islamskich fundamentalistów. Przywieziono ją z irackiego miasteczka Batnaya, którego 5-tysięcy mieszkańców zostało wygnanych ze swych domów przez dżihadystów, a tamtejsze kościoły zniszczono, podobnie jak figury świętych i obrazy religijne. Celem pielgrzymki jest danie świadectwa o męczeństwie irackich chrześcijan oraz modlitwa o pokój i pojednanie w tym kraju.

Figura trafiła do Włoch dzięki papieskiemu stowarzyszeniu Pomoc Kościołowi w Potrzebie. Została odrestaurowana dzięki wysiłkom artysty z parafii św. Pawła w Giussano, miasta, od którego rozpoczyna teraz swą wędrówkę po całych Włoszech. Artysta świadomie pozostawił na niej pewne ślady zbeszczeszczania. Oderwana dłoń leży teraz u stóp Matki Bożej. Nie zrekonstruowano też jej rozbitej twarzy, pokryto ją jedynie warstwą białego gipsu, tak że przypomina teraz „Maryję w maseczce”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję