Reklama

Na plebanii z "plebanii"

Plebania w Okuniewie jest stara, przedwojenna. Przypomina typową, wiejską chałupę. Od ponad trzech lat "gra" plebanię w serialu telewizyjnym "Plebania". To dzięki temu serialowi parafia św. Stanisława Kostki w Okuniewie znana jest w całej Polsce. Proboszcz ks. Wojciech Wierzbicki, swoimi uwagami i radami pomaga filmowcom kształtować wizerunek serialowego proboszcza - ks. Antoniego.

Niedziela warszawska 10/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Naciskam klamkę restauracji "Andżelika", naiwnie myśląc, że zobaczę znajome wnętrze, barmankę Irkę, właściciela Zenka...
Może nawet zamówię piwo i pogadam z miejscowymi. Ale niestety! Drzwi nie ustępują...

W podwarszawskim Okuniewie życie toczy się sennie. Rytm dnia wyznacza początek i koniec zajęć w miejscowej szkole, dostawa świeżego pieczywa do sklepu czy odjazd autobusu do Warszawy. Nikt się nie spieszy, wszystko dzieje się jakby w zwolnionym tempie. Sytuacja zmienia się, gdy do Okuniewa przyjeżdżają filmowcy. Niewielki plac przed kościołem zapełnia się samochodami. Ekipa rozstawia sprzęt, rozciąga kilometry kabli. Przy nagrywaniu serialu pracuje kilkadziesiąt osób ekipy technicznej, reżyserzy, asystenci, scenografowie. No i oczywiście aktorzy, ale oni giną w tłumie ekipy realizującej. I Okuniew zaczyna tętnić życiem.
Tak niestety nie dzieje się często. Niestety, dlatego, że nagrywanie serialu dla wielu bezrobotnych mieszkańców Okuniewa jest świetną okazją na dorobienie. W niektórych odcinkach potrzeba bardzo wielu statystów. Tak było np. przy okazji nagrywania nabożeństw Triduum Paschalnego, procesji czy rekolekcji. W takich sytuacjach ekipa bardzo chętnie zaprasza do statystowania miejscowych. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zajęcie. Trzeba uzbroić się nieraz w ogromną cierpliwość. Niektóre ujęcia powtarzane są bowiem nawet i kilkadziesiąt razy.
Jednak zdjęcia w Okuniewie kręcone są rzadko, średnio 2, 3 razy w miesiącu, a i to głównie wiosną, latem i wczesną jesienią. Wszystko dlatego, że większość zdjęć serialu Plebania powstaje w warszawskich studiach telewizyjnych. To tam urządzone są wszystkie wnętrza, które widać na filmie. W Okuniewie kręcone są jedynie plenery, sceny przed plebanią i kościołem oraz oczywiście wszystkie ujęcia w kościele. Ekipa stara się pracować tylko w dni powszednie i kończyć zdjęcia przed wieczorną Mszą św. odprawianą o godzinie 18.00. Życie parafii nie jest więc w żaden sposób zakłócone.

Jak się zachować przy ołtarzu

Mimo, że serial ma swojego specjalnego konsultanta - ks. Stanisława Bartmińskiego, proboszcza z Krasiczyna, filmowcy często pytają o różne rzeczy proboszcza okuniewskiego.
- Pytania dotyczą głównie ceremonii liturgicznych, tego, jak konkretnie ma się zachować ksiądz przy ołtarzu, jak złożyć ręce itp. - mówi ks. Wierzbicki. Podkreśla też, że współpraca z ekipą filmową układa się bardzo dobrze i chętnie służy im radą i pomocą. Sam jednak serial ogląda bardzo rzadko, a to dlatego, że w porze emisji zajęty jest w kościele. - Jednak z tych odcinków, które oglądałem, to widzę, że jest to bardzo dobry serial. Księża, a szczególnie proboszcz, pokazani są tam bardzo dobrze - podkreśla Proboszcz.
Serialowy Tulczyn, w którym przede wszystkim dzieje się akcja Plebanii, nie jest duży. Również niewielki jest Okuniew. Niedaleko od kościoła spotykam znaną mi z ekranu telewizyjnego restaurację "Andżelika". Chociaż restauracja to stanowczo zbyt wielkie słowo, w serialu to zwyczajna knajpa, gdzie miejscowi mężczyźni, najczęściej bezrobotni, spędzają cały dzień na piwie "z wkładką". Naciskam klamkę, naiwnie myśląc, że może za chwilę zobaczę znajome wnętrze, barmankę Irkę, właściciela Zenka... Ale niestety! Drzwi nie ustępują. Przez okno widać co prawda jakieś butelki, ale puste, stojące w dużym nieładzie i z pewnością nie stanowiące przedmiotu handlu. Wracam do rzeczywistości. Podchodzę do stojącej nieopodal grupki mężczyzn. Wyjaśniają, że tylko w dni kręcenia filmu, nad drzwiami, które próbowałem otworzyć, pojawia się charakterystyczny szyld z napisem "Andżelika". Panowie twierdzą, że serial bardzo im się podoba. Szczególnie chwalą proboszcza - granego przez Włodzimierza Matuszaka. Na pytanie, czym różni się od ich prawdziwego proboszcza - nie chcą odpowiadać.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Duszpasterstwo tradycyjne

Wracam więc na plebanię i pytam proboszcza, czym różni się prawdziwa parafia od filmowej. - Tamta jest typowo wiejska, nasza jest podwarszawska - mówi. Liczy 2620 mieszkańców i liczba ta nieznacznie się zwiększa. Osiedlają się nowi mieszkańcy, wykupując działki i budując domy. Mogą to robić od niedawna, wcześniej nie dawano pozwolenia na rozbudowę Okuniewa ze względu na bliskość poligonu wojskowego.
W parafii dominują ludzie starsi. Ale prężnie działa też Żywy Różaniec, Legion Maryi, Dzieci Maryi, schola młodzieżowa, ministranci i bielanki.
W prowadzeniu duszpasterstwa pomaga rezydent, ks. Janusz Piechaczek. Dużą pomocą służą również Siostry Franciszkanki Misjonarki Maryi, które w Okuniewie mają swój dom zakonny. Aktywnie włączają się przede wszystkim w udzielanie mieszkańcom parafii pomocy charytatywnej. Biedy jest dużo i - jak podkreśla Proboszcz - czasami wynika ona z ludzkiej niezaradności. Inną bolączką jest mała aktywność religijna miejscowej młodzieży. - Do bierzmowania przystępują wszyscy. Gorzej jest potem z regularnym uczestnictwem we Mszy św. - mówi ks. Wierzbicki. I wychodzi, by napalić w piecu.

Miasto rycerza Okunia

Kiedy kilka minut później opuszczam plebanię z komina malowniczo unosi się dym. Wydeptaną w śniegu niewielką dróżką dochodzę do kościoła. Biało-żółta, barokowo-klasycystyczna świątynia w telewizji sprawia wrażenie dużej, a w rzeczywistości jest niewielka, jednak funkcjonalna. Podczas nabożeństw wierni swobodnie się w niej mieszczą. Z wyposażenia wnętrza szczególną uwagę zwraca umieszczony w ołtarzu głównym obraz Trójcy Świętej, dzieło szkoły włoskiej z początków XVIII w.
Jeszcze przed II wojną światową Okuniew był sporą miejscowością, liczącą 24 tys. mieszkańców. Nazwa miasteczka pochodzi od rycerza Okunia (Okonia), który w XIV w. stał się właścicielem ziem od Pragi do Stanisławowa. Jeden z następnych właścicieli Okuniewa, Stanisław Okoń, zbudował pierwszy kościół drewniany w 1538 r. Dwa lata później biskup płocki Jakub Buczacki erygował parafię w Okuniewie. Świątynia została spalona przez Szwedów w 1656 r. Kolejny właściciel Okuniewa, Stefan Grzybowski, zbudował drugi drewniany kościół w 1692 r. W 1703 r. w Okuniewie kwaterował król szwedzki Karol XII i właśnie wtedy doszło do bitwy wojsk szwedzkich z rosyjskimi i polsko-saskimi. Jednym z ważniejszych wydarzeń z dziejów historycznych miasteczka było lądowanie w 1786 r. balonu z chemikiem Okraszewskim na pokładzie, który wzbudził ogólną sensację i podziw wśród ludności. Lot rozpoczął się na tarasie Zamku Królewskiego. W latach 1815-1831 w miasteczku mieściła się nawet siedziba powiatu.
Podczas Powstania Listopadowego w Okuniewie przez jakiś czas stacjonowały oddziały polskie przed bitwą pod Dobrem. Obecny kościół murowany zbudowano w latach 1828-1835 z funduszów Jana Łubieńskiego, właściciela ziemskiego. Świątynię zaprojektował architekt Jakub Kubicki. Konsekracji kościoła dokonał w 1847 r. bp Tadeusz Łubieński, sufragan kujawsko-kaliski. Świątynia była wielokrotnie remontowana w latach 1903, 1935 i 1966-1967. Również i obecny proboszcz dokonał gruntownego odnowienia świątyni, zarówno wewnątrz, jak i od zewnątrz.
W okresie międzywojennym Okuniew był bardzo dużą i prężną parafią. Obejmowała osady od Sulejówka aż po Ossów. Dopiero po wojnie z tej parafii wyodrębniły się parafie w Rembertowie, Wesołej, Sulejówku, Miłosnej czy ostatnio w Zabrańcu. W Okuniewie, oprócz oczywiście parafialnego kościoła, gdzie kręcona jest Plebania, warto zobaczyć ruiny klasycystycznego dworku Łubieńskich z XIX w. Widać je po prawej stronie przystanku, na którym zatrzymują się autobusy z Warszawy.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piłkarski PP - triumf Wisły Kraków

2024-05-02 18:56

[ TEMATY ]

piłka nożna

Puchar Polski

PAP/Marcin Bielecki

Zawodnicy Wisły Kraków cieszą się z gola podczas finałowego meczu piłkarskiego Pucharu Polski z Pogonią Szczecin

Zawodnicy Wisły Kraków cieszą się z gola podczas finałowego meczu piłkarskiego Pucharu Polski z Pogonią Szczecin

Piłkarze Wisły Kraków po raz piąty w historii zdobyli Puchar Polski. W finale na PGE Narodowym w Warszawie pokonali Pogoń Szczecin 2:1 po dogrywce. Wcześniej "Biała Gwiazda" zdobyła to trofeum w latach 1926, 1967, 2002 i 2003.

Pogoń Szczecin - Wisła Kraków 1:2 po dogr. (1:1, 0:0).

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Abp Wojda na Jasnej Górze: chrześcijańska tożsamość jest nam potrzebna

2024-05-03 13:28

[ TEMATY ]

Jasna Góra

abp Wacław Depo

abp Tadeusz Wojda SAC

Karol Porwich/Niedziela

O tym, że chrześcijańska tożsamość jest nam potrzebna mówił na Jasnej Górze abp Tadeusz Wojda. Przewodniczący Episkopatu Polski, który przewodniczył Sumie odpustowej ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski apelował, by stawać w obronie „suwerenności naszego sumienia, naszego myślenia oraz wolności w wyznawaniu wiary, w obronie wartości płynących z Ewangelii i naszej chrześcijańskiej tradycji”. Przypomniał, że „życie ludzkie ma niepowtarzalną wartość i że nikomu nie wolno go unicestwiać, nawet jeśli jest ono niedoskonałe”.

W kazaniu abp Wojda, przywołując obranie Matki Chrystusa za Królową narodu polskiego na przestrzeni naszej historii, od króla Jana Kazimierza do św. Jana Pawła II i nas współczesnych, podkreślił że nasze wielowiekowe złączenie z Maryją nie ogranicza się jedynie do wymiaru historycznego a jego wymowa jest znacznie głębsza i „mówi o więzi miedzy Królową i Jej poddanymi, miedzy Matką a Jej dziećmi”. Wskazał, że dla nas „doświadczających słabości, niemocy, kryzysów duchowych i ludzkich, Maryja jest prawdziwym wzorem wiary, mamy więc prawo i potrzebę przybywania do Niej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję