Przeżywany okres Narodzenia Pańskiego w wielu miejscach był motywem podjęcia artystycznej próby przedstawienia tej tajemnicy. Z zadaniem tym zmierzyli się również uczestnicy IX Powiatowego Konkursu Plastycznego dla dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych „Witraż Bożonarodzeniowy”. Konkurs ten zorganizował Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Sokołowie Małopolskim pod patronatem Starosty rzeszowskiego.
Tematem były prace plastyczne o tematyce bożonarodzeniowej (zwyczaje ludowe, szopki betlejemskie, anioły, stroiki i inne motywy świąteczne) wykonane techniką witrażu z kolorowej bibuły. Łącznie do konkursu zgłoszono 153 papierowe witraże. Do finału jury zakwalifikowało 36 najlepszych prac, których autorom przyznano nagrody i wyróżnienia. Konkurs podsumowano 19 grudnia 2016 r. Jednocześnie otwarto wystawę pokonkursową czynną do 20 stycznia.
W kategorii najmłodszej (6-9 lat) nagrody otrzymały: Gabriela Bukała z Hyżnego, Natalia Strafiej z Sokołowa i Maja Szpala z Borku Starego. Ponadto wyróżniono prace: Jarosława Fornala i Marcina Lubasa z Białki, Alicji Niemiec i Anny Walickiej z Sokołowa, Franciszka Pociaska z Borku Starego oraz Justyny Pietruchy i Maksymiliana Strzelca z Chmielnika. W kategorii wiekowej 10-12 lat nagrody zdobyli: Rafał Kowalski z Kamienia-Prusiny, Agnieszka Kwolek z Sokołowa i Piotr Madej z Łowiska. Na wyróżnienie zasłużyły natomiast prace: Mai Chruszcz i Justyny Drabickiej z Borku Starego, Dagmary Ogonek z Zaczernia, Anny Pawełek i Nikoli Więcek z Wólki Hyżneńskiej, Dominiki Partyki z Sokołowa i Martyny Ziemby z Niechobrza.
W kategorii młodzieżowej (13-16 lat) nagrodzono Martynę Chorzępę z Sokołowa. Wyróżnienia przyznano z kolei: Karolinie Chowaniec z Łowiska, Martynie Cyrek z Nienadówki i Marcelinie Grochali z Zaczernia. Nagrody spośród osób niepełnosprawnych wręczono: Łukaszowi Bojdzie i Katarzynie Kochańskiej z Sokołowa oraz Krzysztofowi Chochrkowi z Błażowej Dolnej. Wyróżnieniami uhonorowano zaś propozycje konkursowe: Aleksandry Borcz z Albigowej, Dominika Ślęzaka z Rzeszowa oraz Ewy Cisek, Krystyny Darochy, Andrzeja Deca, Ewy Muskus, Anny Skiby, Anity Szeligi i Mirosława Zygmunta z Sokołowa.
Tradycja gry na instrumentach pasterskich już po raz 33. została zapisana w historii ziemi ciechanowieckiej w formie konkursu. Pierwszym punktem były sobotnie przesłuchania uczestników konkursu. Następnie w niedzielę 1 grudnia o godz. 10 w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej w Ciechanowcu bp Antoni Dydycz przewodniczył uroczystej Mszy św., której oprawę ludową nadało wiele osób kultury polskiej
Podczas procesji z plebanii do kościoła grał zespół ludowy z Koniakowa, na ligawce natomiast grał Andrzej Klejzerowicz, a na harmonijce Andrzej Wojtuś. Księdza Biskupa i gości z zarządu województwa podlaskiego Walentego Koryckiego i Jacka Piorunka, radnych samorządowych szczebla wojewódzkiego, powiatowego i gminnego, wicedyrektora Podlaskiego Oddziału ARiMR Jerzego Leszczyńskiego, burmistrza Ciechanowca Mirosława Reczko i przewodniczącą Rady Miejskiej Krystynę Diakowską, przedstawicieli Rady Muzeum z prof. Czesławem Waszkiewiczem, dyrektorów i kierowników instytucji państwowych i samorządowych, członków jury tegorocznego konkursu, przedstawicieli mediów regionalnych i lokalnych oraz wszystkich uczestników tegorocznego konkursu powitał proboszcz ks. kan. Tadeusz Kryński, dziekan ciechanowiecki. Następnie uczestnicy konkursu w osobach Urszuli Gruszki i Tadeusza Ruckiego z Koniakowa powitali Pasterza diecezji drohiczyńskiej. W dalszej części liturgii włączyli się i ludowego charakteru nadali goście ze Słowacji, Białorusi, górale z Pienin, Kaszubi, zespół „Jarzębina” z Janowa Lubelskiego, chór parafialny oraz artyści miejscowi. Eucharystia zakończyła się tuż po słowach podziękowań Księdzu Biskupowi, które wypowiedziała Dorota Łapiak, dyrektor Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu.
W polskiej polityce są miejsca, które więcej znaczą niż wskazywałaby na to ich wielkość. Jednym z nich jest niewielkie miasto w województwie świętokrzyskim – „Końskie”. To właśnie tutaj od kilku lat politycy przyjeżdżają nie tylko na kiełbasę wyborczą, ale by... „wygrać Polskę”. A teraz znów oczy całego kraju będą skierowane na Końskie – bo to tu ma się odbyć „debatowy pojedynek Trzaskowski–Nawrocki”, który może zaważyć na kształcie przyszłości polskiej sceny politycznej.
Kiedy w 2020 roku prezydent Andrzej Duda zorganizował w Końskich „debatę bez konkurencji”, wielu obserwatorów podśmiewało się z tego wydarzenia. Z jednej strony – był to pomysł taktycznie przemyślany: zamiast stanąć do starcia z Rafałem Trzaskowskim w telewizyjnym studiu, prezydent przyjechał do serca Polski powiatowej i przemówił do swoich wyborców bez ryzyka, za to z wyraźnym przekazem: „jestem blisko ludzi”.
Ciekawym porównaniem jest proces tworzenia fortepianów Steinway, które powstają po długim i skomplikowanym procesie, pełnym wyzwań. Podobnie jak drewno, które musi przejść przez wiele prób, aby stać się instrumentem muzycznym o doskonałym brzmieniu, tak i nasze życie, poddane cierpieniu, może stać się źródłem piękna i dobra. Przykłady wielkich artystów i myślicieli, którzy zmagali się z problemami psychicznymi, pokazują, że cierpienie może być drogą do głębszego zrozumienia i twórczości.
Przykład życia Adama Chmielowskiego, znanego jako Brat Albert, ilustruje jak cierpienie może prowadzić do odkrycia głębszego sensu życia. Choć jego życie było pełne trudności, w tym utraty rodziców i zmagania z chorobą psychiczną, to właśnie przez te doświadczenia odkrył swoje powołanie do służby najbiedniejszym. Jego decyzja o porzuceniu kariery malarskiej na rzecz pomocy innym pokazuje, jak cierpienie może być przekształcone w coś pięknego i wartościowego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.