Już po raz jedenasty wrocławskie Liceum Salezjańskie było jednym z głównych organizatorów konkursu dla uczniów liceów i gimnazjów z całej Polski ph. „My Polacy – My Dolnoślązacy”. W tym roku uczniowie mieli do wyboru trzy następujące propozycje. Pierwsza, związana z tytułem Europejskiej Stolicy Kultury – Wrocław 2016, polegała na napisaniu pracy o trudach uczestnictwa w kulturze oraz o pożytkach, jakie z niego płyną. Druga propozycja, to zagadnienie międzyludzkiej solidarności, a trzeci temat był związany z 70-leciem zakończenia II wojny światowej oraz 50-leciem orędzia biskupów polskich do biskupów niemieckich.
Pierwsze miejsce i główną nagrodę w postaci laptopa ufundowanego przez prezesa „Radiotechniki – Marketing” Marka Drasa jury przyznało uczennicy XII LO we Wrocławiu Ewie Rejman za pracę pt. „Ubi concordia, ibi victoria”– Gdzie zgoda, tam zwycięstwo”.
Jak podkreślało jury, był to najlepszy z dotychczasowych konkursów. – Chcielibyśmy mieć tak spokojnie wyrażających swoje poglądy parlamentarzystów, polityków, urzędników, którzy myślą bardzo szeroko i widzą Polskę w Europie jako kraj wiary i wartości – mówił ks. Jerzy Babiak, dyrektor Liceum Salezjańskiego.
Trwa konkurs Nadzieja Roku dla młodych wykonawców muzyki chrześcijańskiej. Jeszcze tylko do końca miesiąca zespoły, kapele oraz schole grające i śpiewające po chrześcijańsku w salkach mogą ubiegać się o nagrodę przekazaną przez zespół „New Day”
Konkurs odbywa się po raz pierwszy, a jego współorganizatorami są „New Day” i jego lider, producent Rafał Boniśniak oraz Fundacja Chrześcijańskie Granie. Fundacja rozpoczęła w 2014 r. akcję „Grajmy”, polegająca na wspieraniu powstawania i promocji salek muzycznych przy parafiach, gdzie młodzi ludzie mogą pograć, pośpiewać, spędzić czas i wyrwać się z nudy.
Zaczynamy obserwować duży rozłam między dziećmi, które odrabiają prace domowe, a tymi które tego nie robią. Prace domowe – nie będące przeciążeniem i w nadmiarze - pełnią ważną rolę we wdrażaniu uczniów do systematyczności i pomagają utrwalać wiedzę – podkreśla ekspert KUL dr Renata Kołodziejczyk.
Decyzją Minister Edukacji Narodowej od kwietnia ubiegłego roku w klasach 1-3 szkół podstawowych nauczyciele nie mogą zadawać uczniom prac domowych. W klasach 4-8 takie prace są nieobowiązkowe i nieoceniane. Ta zmiana miała pozwolić „przeciążonym obowiązkami” dzieciom na rozwijanie swoich zainteresowań i kontaktów społecznych. - Czas pokazał, że to nie udało się, a wręcz negatywnie odbiło się na rozwoju dzieci. Pozbawiono je bardzo ważnego w procesie nauki narzędzia – uważa polonista, logopeda, prywatnie mama trójki dzieci doktor Renata Kołodziejczyk z Katedry Pedagogiki Specjalnej KUL. Z obserwacji nauczycieli wynika, że nie osiągnięto ważnej zmiany w zachowaniu dzieci – przekierowania zainteresowania z komputerów na kontakty społeczne z innymi dziećmi. Dzieci, które do tej pory nie korzystały z kół zainteresowań, nadal tego nie robią, wybierając telefony czy Internet.
- Kiedy pozostaniemy wierni Najwyższemu, będziemy wiernymi wobec drugiego człowieka, wobec siebie, własnej człowieczej godności. Wtedy będziemy sobą – mówił abp Marek Jędraszewski w katedrze na Wawelu w czasie Mszy św. sprawowanej w 45. rocznicę podpisania Porozumień Sierpniowych.
W czasie homilii abp Marek Jędraszewski przypomniał o wydarzeniach sprzed 45 laty – z niedzieli 31 sierpnia 1980 r., kiedy to w sali BHP Stoczni Gdańskiej zostało podpisane porozumienie między Komisją Rządową a Międzyzakładowym Komitetem Strajkowym. Składało się ono z 21 postulatów. Pierwsze 3 punkty miały charakter przede wszystkim polityczny, kolejne – ekonomiczny, odpowiadający na trudne wyzwania sytuacji ekonomicznej ówczesnej Polski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.