Reklama

Niedziela Kielecka

Kościół w Książu Wielkim coraz piękniejszy

Cały szereg prac, począwszy od renowacji ołtarza głównego przed ponad 10 laty, z przepięknym wizerunkiem Madonny z Dzieciątkiem godnym szkoły włoskich mistrzów, został wykonany w kościele w Książu Wielkim

Niedziela kielecka 36/2015, str. 7

[ TEMATY ]

Kościół

renowacja

parafia

TD

Odrestaurowany ołtarz z obrazem św. Katarzyny adorującej Dzieciątko

Odrestaurowany ołtarz z obrazem
św. Katarzyny adorującej Dzieciątko

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jedna z ostatnich inwestycji to kaplica św. Anny z wizerunkiem św. Katarzyny, renowacja dzwonnicy, zakup i zainstalowanie nowych okien. W kaplicy św. Anny został w 2013 r. odnowiony ołtarz, pozostała jeszcze polichromia. Na zasuwie obrazu znajduje się postać Najświętszej Maryi Panny z Dzieciątkiem, której ślubuje św. Katarzyna. Jest to kopia słynnego artysty włoskiego Corregia z początku XX wieku. Tak o kaplicy pisze ks. Jan Wiśniewski w „Historycznym opisie kościołów, miast, zabytków i pamiątek…”: „Od południa przylega do głównej nawy kaplica św. Anny, fundacyi Myszkowskich w XVI w., zakończona okrągłą, lekką rotundą. W tej kaplicy stoi ołtarz św. Anny, nauczającej Najświętszą Panienkę. Na zasuwie obraz dobrego pędzla (kopia Corregia) wyobraża Najświętszą Maryję Pannę z Dzieciątkiem, któremu ślubuje św. Katarzyna”.

W 2014 r. została przeprowadzona renowacja dzwonnicy z 1735 r., drewnianej, z trzema dzwonami, za kwotę 18 tys. zł. Dzwon „Jan” jest datowany na 1873 r., „Zygmunt” – 1903 r., „św. Wojciech” – został wymieniony na nowy. W 2015 r. zainstalowano 8 dużych okien i 3 małe, będące wierną kopią okien pierwotnych. Prace przy oknach, pod nadzorem konserwatorskim, zrealizowano za kwotę 100 tys. zł. – Nasza parafia liczy 2400 ludzi, ale jest wrażliwość na potrzeby kościoła i ofiarność. Duże, dające piękne efekty wizualne inwestycje przeprowadzamy w oparciu o własne fundusze – podkreśla ks. kan. Edward Nowak, proboszcz parafii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tę opinię potwierdzają zrealizowane prace konserwatorko-renowacyjne z ostatniej dekady, obejmujące m.in.: ołtarz główny, organy, posadzkę, stalle, nowe dębowe ławki, ołtarz (zwrócony twarzą do ludzi), ambonkę, ławy dla ministranta i celebransów, bramę z ogrodzeniem i z fragmentem muru. Ksiądz Proboszcz wymienia spore kwoty za wykonanie tych prac: 250 tys. zł, 45 tys. zł, 65 tys. zł, 16 tys. zł, 72 tys. zł, 48 tys. zł, 35 tys. zł, 40 tys. zł… Wychodzi z tego konkretna suma, którą parafia była zdolna zainwestować w swój kościół.

Reklama

W 2016 r. planuje się odnowienie ołtarza w kaplicy Matki Bożej Częstochowskiej. Tam znajduje się obraz „Chrzest Pana Jezusa” autorstwa Franciszka Smuglewicza. Kaplica została zbudowana na podstawie kwadratu, zwieńczona sklepieniem krzyżowym. Być może była ona pierwotnie dedykowana Najświętszej Maryi Pannie, a potem św. Janowi Chrzcicielowi.

Obecny kościół parafialny pw. św. Wojciecha w Książu Wielkim był wzmiankowany w źródłach już w 1325 r. Nieopodal niego znajduje się również drugi kościół pw. Ducha Świętego. Jego wybudowanie związane jest z zakonem augustianów, sprowadzonych tutaj przez Spytka z Melsztyna, który w 1381 r. objął Książ Wielki w posiadanie.

Według relacji Jana Długosza, w 2. poł. XV wieku był w Książu kościół murowany. W XVI wieku został zamieniony na zbór kalwiński, był rozbudowywany w XVII i na początku XX wieku.

Prezbiterium kościoła jest dwuprzęsłowe, zamknięte wielobocznie, z gotyckimi gzymsami, szersza nawa jest prostokątna, trójprzęsłowa. Przy nawie – kaplice Matki Bożej Częstochowskiej i św. Anny, barokowe; w 1904 r. dobudowano kaplicę Matki Bożej Anielskiej. Ołtarze – główny i pięć bocznych, są późnobarokowe. Wnętrze kościoła zachowało późnorenesansowy charakter.

Największy rozkwit gospodarczy miasteczko przeżywało w XVI wieku, kiedy stało się ośrodkiem powiatowym. W 1582 r. miasto zakupił ród Myszkowskich, który sprowadził słynnego florentczyka Santiego Gucciego. W 1601 r. Książ stał się częścią ordynacji pińczowskiej Myszkowskich. Ostatni właściciele Książa Wielkiego – Wielopolscy – nabyli miasto w 1725 r. wraz z całą ordynacją pińczowską. W 1869 r., po klęsce powstania styczniowego, Książ Wielki podzielił los wielu innych miasteczek i tak jak one został pozbawiony praw miejskich.

2015-09-03 11:16

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odnowione giganty

Niedziela świdnicka 49/2020, str. IV

[ TEMATY ]

renowacja

katedra

obrazy

Ks. Mirosław Benedyk

Pierwszy z monumentalnych obrazów przedstawia św. Stanisława i króla Bolesława Śmiałego

Pierwszy z monumentalnych obrazów przedstawia św. Stanisława i króla 
Bolesława Śmiałego

Po blisko dziesięciomiesięcznej konserwacji w krakowskich pracowniach wielkoformatowe obrazy wracają do świdnickiej katedry.

Jest ich w sumie sześć. Przedstawiają sceny z życia św. Stanisława i św. Wacława, patronów świątyni. Są podstawowym elementem ruchomego wyposażenia katedry. Obrazy sztalugowe na płótnie są umieszczone w bogato rzeźbionych ramach, zawieszone na ścianach nawy, po obu jej stronach. Pełnią one funkcję estetyczną i zaspokajają potrzeby piękna w poddanej barokizacji  świątyni. Obrazy zawierają złożone wielopostaciowe kompozycje i są dziełem Jeremiasza Josefa Knechtla, śląskiego malarza barokowego, który miał znakomite wyczucie koloru. Jego dzieła często charakteryzują się wyrafinowaną kolorystyką, co widać na katedralnych monumentalnych płótnach oprawionych w bardzo bogato zdobione drewniane ramy, wykonane technikami snycersko-rzeźbiarskimi.

CZYTAJ DALEJ

Pogrzeb bez Mszy św. w czasie Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

duszpasterstwo

pogrzeb

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Nie wolno celebrować żadnej Mszy świętej żałobnej w Wielki Czwartek - przypomina liturgista ks. Tomasz Herc. Każdego roku pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące sprawowania obrzędów pogrzebowych w czasie Triduum Paschalnego i oktawie Wielkanocy.

Ks. Tomasz Herc przypomniał, że w Wielki Czwartek pogrzeb odbywa się normalnie ze śpiewem. Nie wolno jednak tego dnia celebrować żadnej Mszy Świętej żałobnej. W kościele sprawuje się liturgię słowa i obrzęd ostatniego pożegnania. Nie udziela się też uczestnikom pogrzebu Komunii świętej.

CZYTAJ DALEJ

Historia według Kossaka

2024-03-28 10:54

[ TEMATY ]

Materiał sponsorowany

Armando Alvarado

Mało która postać historyczna odcisnęła tak mocno swój ślad w dziejach świata, i tak bardzo wpływa na wyobraźnię współczesnych ludzi, jak Napoleon. Pisano o nim książki, wiersze, kręcono filmy, ale bodaj żadne z tych dzieł nie jest tak wymowne jak obraz Wojciecha Kossaka poświęcone temu geniuszowi wojny.

Mowa, oczywiście, o powstałym w 1900 r. dziele „Bitwa pod piramidami”. Obraz mimo upływu lat nadal wywiera ogromne wrażenie na widzach, pobudzając nie tylko ich „estetyczne synapsy”, ale i zmuszając do głębszej refleksji nad dziejami okresu, który został przedstawiony na płótnie i tego, jak wpłynął Napoleon na ukształtowanie się świata. Malowidło Kossaka intryguje nie tylko widzów, ale i ekspertów, od dawna jest obiektem wnikliwych analiz wielu badaczy. Bank Pekao S.A. zaprasza do obejrzenia krótkiego filmu pt. „Okiem liryka”, który przybliża fascynującą historię tego monumentalnego płótna.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję