Reklama

Głos z Torunia

Festiwal św. Jakuba

Niedziela toruńska 32/2015, str. 1, 7

[ TEMATY ]

festiwal

Aleksandro Wojdyło

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszy Festiwal św. Jakuba został zorganizowany 26 lipca. Współorganizatorami przedsięwzięcia byli: gminy Ciechocin i Golub-Dobrzyń, Golubsko-Dobrzyńska Organizacja Turystyczna i Pracownia Szlaku św. Jakuba Wydziału Teologicznego UMK w Toruniu. Jak mówią organizatorzy, było to jedyne wydarzenie w Polsce, które łączy tradycję pielgrzymowania, przedsięwzięcia sportowo-rekreacyjne oraz obcowanie z kulturą i krajobrazem ziemi dobrzyńskiej i chełmińskiej na Szlaku św. Jakuba. Głównym celem było połączenie aktywnej turystyki z krajoznawstwem, u której fundamentu jest odradzająca się idea pielgrzymowania odcinkiem Camino Polaco, szlakiem św. Jakuba w województwie kujawsko-pomorskim.

Reklama

Święto Camino Polaco zgromadziło wielu pielgrzymów z całej Polski oraz Ukrainy. Z Golubia-Dobrzynia do Ciechocina pielgrzymowano pieszo, konno, na rowerach, jak również spływano kajakiem po Drwęcy, jednak najliczniejszą grupę stanowili uczestnicy 1. Półmaratonu Jakubowego. Na miejscu uczestnicy otrzymali pamiątkową muszlę oraz Paszport Pielgrzyma. Plac przy urzędzie gminy w Ciechocinie zapełnił się uczestnikami festiwalu i wystawcami rękodzieła. Na scenie zaprezentowali się m.in. zespół dziecięcy „Ciechowiacy” oraz „Claritas”. Ks. dr hab. Piotr Roszak, współautor przewodnika po kujawsko-pomorskim odcinku Camino Polaco pt. „U progu Camino” oraz kierownik Pracowni Szlaku św. Jakuba na Wydziale Teologicznym UMK w Toruniu opowiedział zgromadzonym na temat związków św. Jakuba Apostoła z Santiago de Compostela, symbolice muszli oraz działaniach zmierzających do rozwoju tego szlaku w naszym województwie. Przypominając słowa św. Jana Pawła II, podkreślił, że powrót do korzeni chrześcijańskiej Europy i odkrycie na nowo tych wartości, również wypływających z pielgrzymowania do miejsc świętych, może być jedynym ratunkiem dla laicyzowanego kontynentu. Zaprezentował także charakterystyczny strój pielgrzyma. W kościele pw. św. Małgorzaty w Ciechocinie Mszy św. przewodniczył proboszcz ks. Kazimierz Górski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W homilii ks. dr hab. Piotr Roszak mówił o roli św. Jakuba i jego znaczeniu dla współczesnego chrześcijanina, podkreślając, że św. Jakub jest patronem tzw. cichych siewców Ewangelii, którzy – jak św. Jakub – nie zawsze mogą zobaczyć swoje owoce działania. Św. Jakub uczy cierpliwości, która dla pielgrzyma jest najważniejsza. Jest również patronem tych, którzy są nieugięci i nie poddają się, tak jak ci docierający na koniec świata, do Finisterry, a w życiu codziennym są wierni swoim ideałom. Św. Jakub pokazuje, że kiedy zaufamy Bogu tak prawdziwie i do końca, to wokół nas zacznie mnożyć się dobro i życzliwość. – Camino jest drogą przemiany, drogą przemyślenia, drogą poszukiwania, drogą wędrówki z Jezusem – dodał ks. Piotr.

Na koniec pielgrzymi pożegnali się z nadzieją na spotkanie gdzieś na drodze do Santiago lub na Camino Polaco w przyszłym roku. Buen Camino!

2015-08-06 10:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

10 lat Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Sacrum Non Profanum”

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2014, str. 6-7

[ TEMATY ]

festiwal

ARCHIWUM FESTIWALU

Festiwal Muzyczny „Sacrum Non Profanum” stworzyli w 2005 r. na bazie organizowanego przez Uniwersytet Szczeciński cyklu koncertów „Przez muzykę do świata wartości” prof. Bohdan Boguszewski – dyrygent, prof. Marek Jasiński – kompozytor i dr Mikołaj Szczęsny – muzykolog.

W zamierzeniach pomysłodawców Festiwalu było przede wszystkim ofiarowanie słuchaczom szans intensywnego przeżywania sztuki interpretowanej przez wybitnych muzyków we wspaniałych wnętrzach zachodniopomorskich kościołów. Na miejsce Festiwalu wybrano Trzęsacz – małą wioskę rybacką, której atrakcją turystyczną był kościół z murami „zabieranymi” od wielu lat przez Bałtyk.
CZYTAJ DALEJ

Rzecz o aniołach

Niedziela łowicka 40/2002

[ TEMATY ]

anioły

Karol Porwich/Niedziela

Któż z nas nie zna prostych i pełnych ufności słów modlitwy: "Aniele Boży, stróżu mój, ty zawsze przy mnie stój..." Dla niektórych była to może pierwsza w życiu modlitwa, szeptana jeszcze na kolanach matki. Ale czy anioły są żywo obecne tylko w świecie dziecięcej wyobraźni? Czy my, dorośli, też możemy wierzyć w anioły?

Jak ktoś kiedyś policzył, anioły są wspomniane w Piśmie Św. Starego i Nowego Testamentu 222 razy! Pismo Święte jest zatem od początku do końca przeplatane wzmiankami o aniołach. Bóg stawia anioły u wrót raju; aniołowie nawiedzają Abrahama; aniołowie wyprowadzają Lota i jego córki z pożaru Sodomy; anioł nie pozwala Abrahamowi zabić jego syna Izaaka. Czasem aniołowie są groźni: Bóg posyła anioła, który zabija pierworodne Egipcjan. Ale to anioł również wyprowadza Izraelitów z niewoli. Anioł zamyka paszcze lwów, żeby nie pożarły Daniela. Także w Nowym Testamencie jest wiele zdarzeń, w których występują aniołowie. Przecież to Archanioł Gabriel zwiastuje Maryi Pannie poczęcie Syna Bożego; aniołowie śpiewają przy Jego narodzinach i sprowadzają pasterzy do stajenki; aniołowie ostrzegają Mędrców ze Wschodu przed Herodem. Anioł objawia św. Józefowi tajemnicę wcielenia i każe uciekać Świętej Rodzinie do Egiptu. Aniołowie służą Jezusowi, przy grobie Jezusowym zapewniają o Jego zmartwychwstaniu, a przy wniebowstąpieniu zapowiadają powtórne przyjście Zbawiciela. Sam Pan Jezus wspomina o aniołach. Mówiąc na przykład o nawróceniu grzeszników, stwierdza: "Tak samo powiadam wam, radość powstaje u aniołów Bożych z jednego grzesznika, który się nawraca" (Łk 15, 10). Opisując sąd ostateczny zaznacza, że to aniołowie zwołaja ludzi na ten sąd, a On, jako Sędzia, zjawi się tam otoczony aniołami.
CZYTAJ DALEJ

Walka o pokój w Gazie

2025-10-03 11:41

[ TEMATY ]

wiara

pokój

Gaza

Balans Bieli

Balans Bieli/TVP

Brakuje im wody, jedzenia, dachu nad głową. Żyją w ciągłym strachu. Pomoc humanitarna nie dociera do potrzebujących, gdyż jest blokowana.

Kryzysu nie rozwiązują zrzuty pomocy z powietrza. Kościelne organizacje pomocowe obecne są w rejonie od samego początku konfliktu i starają się docierać z najmniejszą nawet pomocą przez parafię św. Rodzinie w Gazie. W wyniku konfliktu zginęło do tej pory około 65 tysięcy osób. Ci, którzy przeżyli, byli wielokrotnie przesiedlani. Schronienia szukają w prowizorycznych obozach dla uchodźców.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję