Reklama

Niedziela Podlaska

Uroczystości odpustowe w bazylice prostyńskiej

Tegoroczny odpust ku czci Trójcy Przenajświętszej w Prostyni poprzedziło 40-godzinne nabożeństwo, któremu przewodniczył ks. Mariusz Boguszewski

Niedziela podlaska 25/2015, str. 7

[ TEMATY ]

odpust

Ewa Jakubik

Do Prostyni tradycyjnie przybyła grupa z Sadowego

Do Prostyni tradycyjnie przybyła grupa z Sadowego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Uroczystości odpustowe rozpoczęły się w sobotę o godz. 15 Mszą św. i adoracją. Wieczorem przybyły do sanktuarium piesze pielgrzymki – grupa z Sadownego, licząca ok. 120 osób pod przewodnictwem ks. Pawła Błaszczyka, oraz grupa z parafii Stoczek, Kamionna, Ostrówek, Łochów pod przewodnictwem ks. Pawła Hryniewieckiego, licząca ponad 200 pątników. Po posiłku przygotowanym w ogrodzie przy plebanii pielgrzymi wzięli udział w Mszy św. sprawowanej w koncelebrze przez ks. Ryszarda Zalewskiego, ks. Krzysztofa Maksimiuka, ks. Zbigniewa Grabowskiego, ks. Pawła Błaszczyka, ks. Pawła Hryniewickiego. Kazanie do zebranych wygłosił ks. Mariusz Boguszewski prowadzący rozważania odpustowe. Mówił o tajemnicy Trójcy Świętej i o równaniu człowieka do najlepszych, do Boga. Nabożeństwo odprawione zostało kielichem podarowanym przez pątniczkę, która wierzy, że przed prostyńskim Tronem Łaski w ubiegłym roku otrzymała dar uzdrowienia. Po Mszy św. miał miejsce obrzęd tradycyjnej koronacji koronami św. Anny. O godz. 21 odbył się Apel ku czci Trójcy Przenajświętszej, a następnie adoracja eucharystyczna – Bazylika Pełna Wiary, podczas której odprawiona została Droga Krzyżowa wewnątrz kościoła. Na Mszę św. o północy przybyli też ułani 10. Pułku Ułanów Litewskich z Zarąb Kościelnych pod przewodnictwem ks. Andrzeja Dmochowskiego, Jednostka Strzelecka 5001 ZS „Strzelec” Józefa Piłsudskiego pod dowództwem sierżanta ZS Michała Józefowskiego z pobliskiego Kołodziąża oraz harcerze z 14. Drużyny Harcerskiej „Sokoły” z Prostyni. Mszę sw. celebrowali ks. Andrzej Dmochowski i ks. Mariusz Boguszewski.

Centralne uroczystości odpustu Trójcy Przenajświętszej w Prostyni odbyły się w niedzielę. Wszystkich zebranych w bazylice powitał proboszcz i kustosz sanktuarium ks. Ryszard Zalewski. Sumie odpustowej w intencji parafian i pielgrzymów przewodniczył pasterz diecezji drohiczyńskiej bp Tadeusz Pikus. Współcelebransami byli: ks. Ryszard Nicpoń, ks. Henryk Boguszewski z Moskwy, ks. Józef Skorodiuk z Siedlec, ks. Mariusz Boguszewski oraz ks. Tomasz Szmurło. Homilia, którą wygłosił Ksiądz Biskup, rozpoczęła się od odśpiewania pieśni dziękczynnej z Koronki do Trójcy Przenajświętszej. Następnie bp Pikus mówił o trzech Osobach Boskich, z których Jedna stworzyła człowieka, Druga go odkupiła, a Trzecia uświęca. Po zakończeniu Mszy św. wielu pielgrzymów przystąpiło do tradycyjnej koronacji koronami św. Anny, wielu też na kolanach obchodziło główny ołtarz. Niedzielne modlitwy przed Tronem Łaski zakończyły się Apelem eucharystycznym o godz. 21.

Zwieńczeniem 40-godzinnego nabożeństwa w sanktuarium Trójcy Przenajświętszej w Prostyni była Msza św. w poniedziałek o godz. 12, podczas której odbyła się rocznica I Komunii św. dzieci z klas III. Uroczystościom przewodniczył ks. Czesław Mazurek, który 54 lata temu właśnie w Prostyni rozpoczynał swoją kapłańską posługę. Współcelebransem był ks. Krzysztof Maksimiuk. Kazanie wygłosił ks. Mariusz Boguszewski. Procesję eucharystyczną kończącą 40-godzinne nabożeństwo poprowadził ks. Czesław Mazurek. Na zakończenie Sumy odśpiewany został hymn „Te Deum”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2015-06-18 09:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odpust u Dziadków Pana Jezusa

[ TEMATY ]

odpust

Ks. Waldemar Wesołowski

W niedzielę 30 lipca legnicka parafia św. Joachima i Anny świętowała uroczystość odpustową. Eucharystii przewodniczył ks. Piotr Nowosielski. Po wspólnej modlitwie na placu przy kościele odbył się festyn parafialny.

„Starsi ludzie to ci, którzy niosą nam historię, którzy niosą nam nauczanie i wiarę, zostawiają nam spuściznę. Oni, jak stare wino mają wewnętrzną siłę, by przekazać nam szlachetne dziedzictwo – tak mówił papież Franciszek podczas jednej z Mszy w Domu św. Marty w 2013 r.” – od tych słów ks. Piotr rozpoczął homilię. Odwołując się do tekstów biblijnych, do historii i tradycji, a także do czasów współczesnych mówił o wielkiej roli seniorów w życiu narodu, w życiu każdej rodziny. „Dziadkowie są ogniwem najważniejszym, bo to przecież dziadkowie scalają rodzinę, tworząc jej fundament. To dzięki nim młodzi ludzie mają okazję nauczyć się obcowania ze starością i towarzyszącymi jej słabościami ciała, to z ich ust mogą dowiedzieć się o losach krewnych i poznać historię własnej rodziny oraz jej tradycje” – przypomniał ks. Piotr. Zachęcał też do wzajemnego wspierania się młodego pokolenia oraz pokolenia seniorów oraz do modlitwy za siebie nawzajem.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Ojciec Joachim Badeni OP, mistyk – 15 lat po śmierci znów przemawia do współczesnego człowieka

2025-10-01 17:09

info.dominikanie.pl

Ojciec Joachim Badeni OP – człowiek modlitwy, mistyk– 15 lat po śmierci znów przemawia do współczesnego człowieka dzięki książce „Amen. O rzeczach ostatecznych”. Osoby, dla których był przewodnikiem, dziś mogą pomóc w przygotowaniach do jego beatyfikacji, dzieląc się osobistymi świadectwami wiary, łask i spotkań z dominikaninem.

W tym roku minęło 15 lat od śmierci znanego i kochanego przez wielu dominikanina, ojca Joachima Badeniego – cenionego kaznodziei, duszpasterza i mistyka. Urodził się w arystokratycznej rodzinie i ukończył prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję