Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Ocalić od zapomnienia

Niedziela sosnowiecka 46/2014, str. 1

[ TEMATY ]

katedra

Archiwum

Fragmenty polichromii w bazylice katedralnej w Sosnowcu, przed ich zniszczeniem w wyniku pożaru, mal. W. Tetmajera i H. Uziembło

Fragmenty polichromii w bazylice katedralnej w Sosnowcu, przed ich zniszczeniem w wyniku pożaru, mal. W. Tetmajera i H. Uziembło

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pożar dachu sosnowieckiej bazyliki katedralnej zniszczył cenny zabytek sztuki sakralnej wpisany do skarbca naszej diecezji. Zniszczone zostało wyjątkowe dzieło, jakim jest polichromia wykonana przez Włodzimierza Tetmajera przy udziale Henryka Uziembły.

Dzieło to w harmonijną całość zespalają wątki: religijny, patriotyczno-historyczny i ludowy. Artysta wyróżnił tu trzy główne grupy tematyczne: motywy związane z wezwaniem kościoła (Wniebowzięcie i Koronacja NMP); tematyka ilustrująca najważniejsze wydarzenia z życia Chrystusa i Maryi (Święta Rodzina, Adoracja Trzech Królów, Ukrzyżowanie i Zmartwychwstanie); tematy związane z historią i wybitnymi postaciami Kościoła (Apostołowie, Ewangeliści, Odnalezienie Krzyża Świętego, Apostołowie Słowian, Święci i Błogosławieni).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tetmajer odtwarzając pamiętne czasy i wielkie postacie znane z narodowych dziejów chciał pokrzepić spragnionych wolności Polaków. Potwierdzeniem tego są m.in. słowa inskrypcji zapisane w kruchcie bazyliki katedralnej, mówiące o tym, że kościół „ozdobiony został ku czci Bożej chwale i Rzeczypospolitej nieszczęśliwej wspomożenia dla dźwignięcia serc wszystkich Polaków”.

Reklama

Symbole i znaki narodowe, wizerunki postaci historycznych, sceny z dziejów Polski, przedstawienia alegoryczne – to najbardziej powszechne, stosowane przez niego środki artystycznego wyrazu. Symboliczne orły, polne kwiaty, wiejskie ubrania malowane w jaskrawej kolorystyce mogą wydawać się dziś naiwne, jednak zachwycają siłą uczucia, natchnieniem ducha epoki oraz oryginalnością idei i artystycznych założeń.

Polichromia sosnowiecka, z punktu widzenia ikonografii chrześcijańskiej, to jedno z najbardziej oryginalnych dzieł sakralnych Tetmajera. Pod względem zastosowania sugestywnych, oryginalnych kolorów wyróżnia się od pozostałych realizacji artysty. Uznawany za jeden z filarów malarstwa Młodej Polski pozostawił po sobie dekorację kościołów w licznych miejscowościach, m.in. w Krakowie (kaplica św. Jana Nepomucena przy kościele Mariackim, kaplica Świętej Trójcy na Wawelu), w Bieczu, Wieliczce, Kaliszu, Kalwarii Zebrzydowskiej i Sosnowcu.

Ta największa realizacja Tetmajera w zakresie malarstwa monumentalnego stanowi niewątpliwie wyjątkowe dzieło, które pod względem artystycznym wpisuje się nie tylko do skarbca sztuki diecezji sosnowieckiej, ale kultury narodowej.

Cytując Stanisława Jachowicza warto sparafrazować jego słowa, stwierdzając, że „cudze chwalimy, swego nie znamy, sami nie wiemy, co posiadamy”. Ratując materialnie sosnowiecką świątynię nie zapomnijmy ocalić od zapomnienia tego, co potwierdza naszą narodową tożsamość i świadczy o wartości chrześcijańskiej sztuki.

2014-11-13 10:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katedra już od dawna wymagała remontu (1)

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 34/2017, str. 6-7

[ TEMATY ]

katedra

Karolina Krasowska

Ciężar zniszczeń i największych ubytków wieży dotknął zwłaszcza jej górnych kondygnacji, począwszy od punktu widokowego, latarni, a idąc w dół – poziomu zegarowego. Otwory w kopercie dachowej wymagają uzupełnienia blachą

Ciężar zniszczeń i największych ubytków wieży dotknął zwłaszcza jej górnych kondygnacji,
począwszy od punktu widokowego, latarni, a idąc w dół – poziomu zegarowego.
Otwory w kopercie dachowej wymagają uzupełnienia blachą

Z ks. prał. Zbigniewem Kobusem, proboszczem katedry pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gorzowie, rozmawia Kamil Krasowski

KAMIL KRASOWSKI: – Od pożaru gorzowskiej katedry minął już ponad miesiąc, jednak wciąż żywe pozostają wspomnienia o tamtych dramatycznych wydarzeniach. W jakich okolicznościach dotarła do Księdza Prałata wiadomość o pożarze świątyni?
CZYTAJ DALEJ

Mama bł. Carlo Acutisa: mój syn sprawił, że wiele osób zbliżyło się do Kościoła i wiary

Mama włoskiego błogosławionego Carlo Acutisa (1991-2006) Antonia Salzano powiedziała PAP przed jego kanonizacją, która odbędzie się w Watykanie w niedzielę, że za sprawą kultu do jej syna bardzo wiele osób zbliżyło się do Kościoła i wiary. Jak stwierdziła, to dlatego został nazwany „Bożym influencerem”.

Carlo Acutis urodził się 3 maja 1991 roku w Londynie, gdzie jego rodzice mieszkali z powodów zawodowych. Już jako dziecko skupił się na życiu religijnym, był autorem stron internetowych o cudach eucharystycznych i o świętych Kościoła. Zmarł w wieku 15 lat na białaczkę 12 października 2006 roku. Został pochowany w Asyżu. W 2019 roku jego ciało przeniesiono do tamtejszego kościoła Matki Bożej Większej.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: Uczniem Jezusa nie jest ten, kto wszystko wie

2025-09-07 12:36

[ TEMATY ]

archidiecezja łódza

Sanktuarium MB Pani Myślenickiej

Podczas uroczystości odpustowej w sanktuarium Matki Bożej Pani Myślenickiej kard. Grzegorz Ryś powiedział: – Dobrze byłoby zatrzymać się przy każdym z dzisiejszych czytań liturgicznych, ale pozwólcie, że wspólnie zastanowimy się nad usłyszaną Ewangelią. Można by powiedzieć, że Pan Jezus przestrzega nas przed chodzeniem za Nim. Szedł za Nim wielki tłum – podobny do tego, który zgromadził się tutaj, a także na zewnątrz świątyni. I właśnie wtedy Jezus mówi, że nie wystarczy za Nim chodzić. Ważniejsze od samego chodzenia jest to, czy zmienia ono nasze życie. A dokładniej: czy czyni nas Jego uczniami. 

Kaznodzieja podkreślił, że to szczególnie ważne w sanktuarium maryjnym, bo Ewangelista Łukasz – nazywany najbardziej maryjnym uczniem Jezusa – ukazuje Maryję jako tę, która słucha Słowa i zachowuje je w sercu, nawet gdy nie rozumie jego znaczenia. Maryja wie, że słowo wypowiedziane przez Boga jest bezcennym darem, który rozjaśnia życie – mówił kard. Ryś.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję