Reklama

Sprawdź, czy jesteś trzeźwy

Niedziela Ogólnopolska 43/2014, str. 54

one-11 / photo on flickr

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jest taki dowcip o Polakach, który kiedyś usłyszałem we Włoszech. Otóż, podobno statystyczny Polak sięga po alkohol tylko z okazji ważnych świąt, uroczystości rodzinnych itd., a że OKAZJA trafia się zawsze, to ciągle jest... pijany. Tyle, jeśli chodzi o emigracyjny humor. W każdym razie problem nadmiernego spożywania napojów wyskokowych pozostaje. Dla człowieka wierzącego to także problem grzechu przeciwko piątemu przykazaniu Dekalogu. Potęguje się on jeszcze bardziej, kiedy dotyczy osób siadających za kierownicą i będących „pod wpływem”. W ten sposób narażają oni nie tylko swoje życie, ale również innych.

Według statystyk Komendy Głównej Policji dotyczących wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących, w ubiegłym roku co prawda było ich najmniej od 14 lat, ale i tak odnotowano ich aż 2101. Zginęło w nich 265 osób, a 2726 zostało rannych. Zatrzymano też 162 tys. nietrzeźwych kierujących (w 2012 r. – 171 tys., w 2011 r. – 183,5 tys.).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Problem zatem istnieje. Tym bardziej że, niestety, spotykamy się z jakimś dziwnym społecznym przyzwoleniem na to, by nasi najbliżsi prowadzili pojazdy po wypiciu alkoholu, np. po „jednym piwku” czy też dzień po wypiciu. Dzieje się tak szczególnie w przypadku mężczyzn, którzy twierdzą, że przecież nic złego stać się nie może i wszystko będzie dobrze. Tymczasem – niekoniecznie. Dlatego też po prostu warto upewnić się, czy możemy bezpiecznie prowadzić pojazd mechaniczny bez żadnych konsekwencji. Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami, za jazdę po spożyciu alkoholu – gdy jego zawartość we krwi kierowcy wynosi od 0,2 do 0,5 promila – grozi zakaz prowadzenia pojazdów do 3 lat, do 30 dni aresztu i do 5 tys. zł grzywny. Jeżeli zaś stężenie alkoholu przekracza 0,5 promila, kierowcy grozi do 2 lat więzienia i utrata prawa jazdy na 10 lat. Warto zatem choćby z tego powodu sięgnąć po alkomat.

Reklama

Zbliżają się różne kościelne święta, jak choćby uroczystość Wszystkich Świętych, potem Bożego Narodzenia itd. Sporo wtedy podróżujemy, spotykamy się z naszymi bliskimi i niekiedy spożywamy także alkohol. W pewnym momencie pojawia się kwestia powrotu do domu. W tym wypadku nie tyle nie wolno pić, ile nie wolno ryzykować jazdy bez upewnienia się, czy już nie jesteśmy pod wpływem alkoholu. To wydaje się takie oczywiste. Niestety, dla wielu takie nie jest.

Dlatego też jednym z wyrazów naszej odpowiedzialności za siebie i innych jest sprawdzenie, czy jesteśmy trzeźwi. Zwykły i tani alkomat można nabyć praktycznie wszędzie. Jednak tylko urządzenie najwyższej klasy jest poręką rzetelnych wyników badania trzeźwości. Ryzykowanie jazdy pod wpływem alkoholu to przecież grzech śmiertelny – często także dosłownie. Zatroszczmy się więc o naszych bliskich i przypilnujmy, żeby nie siadali za kierownicą bez sprawdzenia stanu swojej trzeźwości, jeśli wcześniej zaglądali do kieliszka. Alkomat zaś możemy komuś kupić choćby jako prezent, np. na urodziny lub pod choinkę.

2014-10-21 15:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

37 lat temu w Lesie Kabackim rozbił się samolot Ił-62M „Tadeusz Kościuszko”

2024-05-09 07:29

[ TEMATY ]

lotnictwo

samolot

pl.wikipedia.org

Ił-62 w starych barwach PLL LOT (1978)

Ił-62 w starych barwach PLL LOT (1978)

37 lat temu, 9 maja 1987 r., w warszawskim Lesie Kabackim doszło do największej katastrofy w dziejach polskiego lotnictwa cywilnego. Zginęły 183 osoby - wszystkie, które znajdowały się na pokładzie. Katastrofa ponownie obnażyła dramatyczny stan bezpieczeństwa lotnictwa w krajach komunistycznych.

W drugiej połowie lat pięćdziesiątych po obu stronach żelaznej kurtyny trwały prace nad rozwojem samolotów odrzutowych dalekiego zasięgu. Jedną z pierwszych konstrukcji tego typu był sowiecki Iljuszyn Ił-62. Przeznaczony dla maksymalnie 195 pasażerów odrzutowiec został wprowadzony do służby w liniach Aerofłot w 1967 r. Wykorzystywano go do lotów transkontynentalnych oraz krajowych na najdalszych trasach, m.in. z Moskwy do Chabarowska i Władywostoku. W kolejnych latach wprowadzono zmodernizowaną wersję „M” z cichszymi silnikami. Iły i podobne do nich brytyjskie Vickersy VC10 (struktury były na tyle zbliżone, że podejrzewano Sowietów o kradzież technologii) charakteryzowały się wyjątkową konstrukcją. Obie maszyny posiadały aż cztery silniki na ogonie. W przypadku dużej awarii, np. pożaru jednego z silników, wszystkie pozostałe były narażone na szybkie zniszczenie.

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: 2,5 roku więzienia za kradzież pektorału Benedykta XVI

2024-05-08 13:02

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

Grzegorz Gałązka

Mężczyzna, który w czerwcu ubiegłego roku ukradł krzyż pektoralny papieża Benedykta XVI z kościoła w Traunstein w Górnej Bawarii, został skazany na dwa i pół roku więzienia. Tak orzekł sąd rejonowy w Traunstein w Górnej Bawarii, podała agencja KNA. Wyrok nie jest jeszcze prawomocny.

Według sądu sprawca, 53-letni obywatel Czech, chce mieć pewność, że krzyż, który obecnie znajduje się u znajomego, zostanie zwrócony. Wcześniej milczał na temat miejsca pobytu pektorału. Jego wartość nie może być dokładnie określona, szacuje się, że wynosi co najmniej 800 euro i ma dla wiernych bardzo dużą wartość symboliczną. Benedykt XVI zapisał go w testamencie swojej rodzinnej parafii św. Oswalda. To właśnie tutaj odprawił swoją pierwszą Mszę św. jako neoprezbiter w 1951 roku.

CZYTAJ DALEJ

Dzień Europy: Europa w wizji Jana Pawła II

2024-05-09 10:39

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

dzień europy

Karol Porwich/Niedziela

9 maja przypada Dzień Europy. Stanowi to doskonała okazję dla przypomnienia myśli europejskiej Jana Pawła II. Europa była dlań ważną przestrzenią kulturową, w której budowę chrześcijaństwo nie tylko wniosło wielki wkład, ale nadal może być cennym czynnikiem inspiracji na przyszłość. Jednocześnie od początku swego pontyfikatu - doceniając "wschodnie płuco" Europy - zabiegał o reintegrację kontynentu, co zostało zwieńczone włączeniem do europejskich struktur krajów Europy środkowej w 2004. Dokonania Jana Pawła II w tym zakresie predestynują do zaliczenia go w poczet "Ojców zjednoczonej Europy". Przypominamy analityczny tekst na ten temat.

Europa dla Jana Pawła II była nie tylko pojęciem geograficznym lecz przestrzenią kulturową, w której myśl starożytna (grecko-rzymska) spoiła się z religijną tradycją judeochrześcijańską. Formułował więc wizję zjednoczonej Europy w nawiązaniu do jej bogatego kulturowego i religijnego dziedzictwa, podkreślając dziejową rolę chrześcijaństwa. Nieustannie apelował o wierność tym korzeniom i uwzględnienie ich we współczesnych działaniach związanych z integracją kontynentu. A polskość w integralny sposób wiązał z europejskością.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję