Reklama

Wiadomości

Nauczyciel – zawód wysokiego ryzyka

Skoro „takie będą Rzeczypospolite, jakie i ich młodzieży chowanie”, to Polski nauczyciel nie może dać za wygraną. Musi nie tylko uczyć, ale także wpajać normy moralne, kształtować charaktery

Niedziela Ogólnopolska 41/2014, str. 54

[ TEMATY ]

szkoła

nauczyciel

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Powiedzenie „Zmęczony jak nauczyciel” lubią powtarzać pedagodzy, a przywołują je tym intensywniej, im bliżej Dnia Edukacji Narodowej. Schematyczne myślenie, że w oświacie dużo się zarabia, a krótko pracuje (ok. 18 godzin w tygodniu), sprawia, że zdecydowanej większości nauczycieli – zwłaszcza tych w klasach 1-3 i gimnazjum – znacznie podnosi się ciśnienie. Pracę nauczycieli mierzyło się bowiem zawsze inną miarą, a przywilej kształtowania umysłów młodego pokolenia zaliczało się w poczet tzw. nadzawodów – na równi z kapłanem, sędzią czy lekarzem. Coś się jednak zmieniło...

W lipcu tego roku, gdy na Jasnej Górze pojawiło się ok. 7 tys. nauczycieli w ramach corocznej pielgrzymki tego środowiska, wiele mówiono o realiach pracy polskiego nauczyciela, o programach nauczania, niedomaganiach systemu, kłopotach wychowawczych i edukacyjnych. Ale – co budujące – wskazywano także na ważność samodoskonalenia się nauczyciela – i nie tylko doskonalenia się w zawodzie, co oczywiste, ale duchowego, wewnętrznego kształtowania siebie. W wielu rozmowach nauczycieli powracał temat sposobów i metod szukania siły, która pozwoli sprostać wyzwaniom codzienności. Tej siły szukano w Bogu, w modlitwie, w duchowych poszukiwaniach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Sztuka nauczania

Czy nauczycielowi potrzebne jest nawrócenie? Gdzie zdobyć cierpliwość w stosunku do uczniów, do współpracowników, do polskiego systemu oświaty, który funduje nauczycielom nieustające niemal zmiany – zdaniem środowiska – w większości nietrafne?

Skąd myśl, że nauczyciele powinni się nawracać? Właśnie stąd, że kształtowanie duchowe, praca nad sobą polega na nieustannym nawracaniu się. Ks. Henryk Seweryniak mówi, że skoro sam Chrystus był kuszony, to co dopiero my, zwyczajni ludzie. Skoro mechanizmy działania zła, sprowadzania na manowce, kuszenia są od początku świata te same, to konieczny nam jest także proces odwrotny – nawracania się. A człowiek współczesny jakże często mamiony jest ideą budowania idealnego świata bez Boga, świata politycznie poprawnego. Te trendy dotykają także szkolnictwa, co prowadzi do przesuwania granic etycznych, wywiera niszczący wpływ np. na proces wychowawczy i rodzinę. Szczególnego rodzaju pokusą jest szerzenie przekonania, że chrześcijańska norma moralna przerasta człowieka. Wmawia się ludziom, że jest nieosiągalna i nieżyciowa, więc powinna być podważona. Nauczyciele stoją w tej batalii na pierwszej linii frontu: są tymi, którzy przekazują wiedzę, ale i normy moralne następnym pokoleniom. Biorą bezpośredni udział w kształtowaniu naszej rzeczywistości.

Reklama

– Dzisiaj świat niejako zwalnia nas z odpowiedzialności za innych – co w zawodzie nauczyciela wydaje się być propozycją niszczycielską. Nauczyciele, nie powinni się poddawać takim trendom – apeluje kapłan.

Kto lepiej zna się na realiach pracy polskiego nauczyciela, jeśli nie nauczyciel z wieloletnim stażem? Panie Elżbieta Szumiło z Wrocławia i Renata Sydor z Rzeszowa opowiadały na Jasnej Górze o swej pracy, o problemach wychowawczych, o zmęczeniu, emocjach, poczuciu zniechęcenia i jego przezwyciężaniu. Wreszcie – o miejscu i znaczeniu Boga w ich życiu.

Reguła pomoże

Jak skupiać się na wewnętrznym samodoskonaleniu się, tak istotnym, jak już ustaliliśmy, w zawodzie nauczyciela? Bp Grzegorz Ryś z Krakowa uważa, że dobrą podpowiedzią może stać się lektura Reguły św. Benedykta i jego recepta na uczciwe życie po chrześcijańsku. Nie powinna nas – ludzi świeckich – ta propozycja przerażać. Regułę czyta się ok. 3 godzin – a może ona przynieść niebagatelne zmiany w naszym pojmowaniu obowiązków, przeorganizowania sobie czasu pracy i odpoczynku, jakości kontaktu z drugim człowiekiem.

Sanktuarium sumienia

Abp Wacław Depo zwraca uwagę, że Kościół w niczym nie zagraża ludzkiej wolności i procesom kształcenia i wychowania człowieka. – Ewangelia jest księgą spotkań Boga z człowiekiem i ludzi pomiędzy sobą. Nigdy nie utrudniała i nie utrudnia poszukiwań naukowych i dialogu, wiary i rozumu, ponieważ chrześcijańska prawda ze swej natury winna być głoszona, a nie narzucana, a jej niewzruszoną zasadą jest głębokie poszanowanie sanktuarium sumienia. Tymczasem nasza epoka spycha na margines pojęcie sumienia i osobistej odpowiedzialności – przekonuje Metropolita Częstochowski. – Przykładów mamy aż nadto. Wypada więc zapytać, jakiego człowieka kształtuje dzisiejsza europejska cywilizacja, a w niej szkoła i uniwersytety? Bo z pewnością misja ta jest niełatwa: wymagająca nieustannej czujności sumienia, codziennego świadectwa, które karmi się modlitwą i nauką, a wyraża się w normalnych okolicznościach.

I tych kilka myśli chcemy dedykować nauczycielom w dniu ich święta.

2014-10-07 15:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nauczyciel ma prawo działać zgodnie z sumieniem i wolnością

Niedziela Ogólnopolska 32/2014, str. 24-25

[ TEMATY ]

nauczyciel

episkopat

Bożena Sztajner/Niedziela

„Konstytucja RP nie wzywa do zachowania neutralności w szkole, ale do bezstronności religijnej i światopoglądowej władzy publicznej i państwowej”. – Każdy człowiek, także nauczyciel, ma zawsze prawo działać zgodnie z sumieniem i wolnością, by osobiście podejmować decyzje moralne – pisze abp Stanisław Gądecki – przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski w oświadczeniu wydanym po wypowiedziach minister edukacji narodowej Joanny Kluzik-Rostkowskiej. Uważa ona, że nauczyciel, który nie zachowuje neutralności, łamie Konstytucję i przepisy Karty Nauczyciela. Zdaniem min. Kluzik-Rostkowskiej, nauczyciel, który podpisałby Deklarację Wiary, powinien się liczyć z reakcją dyrektora szkoły, organu prowadzącego i wojewody, który uruchomi wobec niego postępowanie dyscyplinarne.

Z Ministerstwa Edukacji Narodowej dochodzą ostatnio wezwania do zachowania neutralności w szkołach. Nauczyciel, który nie zachowuje neutralności, łamie prawo – grozi pani minister. Jej zdaniem, nauczyciel, który podpisałby Deklarację Wiary i stosował się do przepisów w niej zawartych, powinien się liczyć z reakcją dyrektora szkoły, organu prowadzącego i wojewody, który uruchomi postępowanie dyscyplinarne wobec takiego nauczyciela; nauczyciel, który podpisałby Deklarację Wiary, łamałby Konstytucję, która mówi, że wszyscy obywatele mają takie same prawa i obowiązki bez względu na wyznanie i światopogląd, oraz przepisy Karty Nauczyciela. Pani minister przywołała artykuł 6. Karty, w którym zapisano, że „nauczyciel obowiązany jest (...) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka, oraz dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów”.

CZYTAJ DALEJ

Rada Stała KEP przypomina stanowisko Kościoła nt. godności każdej istoty ludzkiej

2024-05-08 16:49

[ TEMATY ]

KEP

godność

Adobe.Stock

W związku z narastającą w przestrzeni publicznej i działaniach rządu presją dotyczącą zmiany prawnej ochrony życia ludzkiego w kierunku legalizacji zabijania dzieci w łonie matek, pragniemy przypomnieć jednoznaczne i niezmienne stanowisko Kościoła w tej kwestii - napisali członkowie Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski w Stanowisku w sprawie prawnej ochrony ludzkiego życia.

Członkowie Rady Stałej KEP przypominają punkt 47. Deklaracji Dykasterii Nauki Wiary Dignitas infinita o godności człowieka. „Kościół nie przestaje przypominać, że «godność każdej istoty ludzkiej ma charakter istotowy i obowiązuje od chwili poczęcia do naturalnej śmierci. Uznanie tej godności jest niezbywalnym warunkiem wstępnym ochrony egzystencji osobistej i społecznej, a także niezbędnym warunkiem tego, by braterstwo i przyjaźń społeczna mogły się urzeczywistniać między wszystkimi narodami na ziemi». Opierając się na tej nienaruszalnej wartości ludzkiego życia, magisterium Kościoła zawsze wypowiadało się przeciwko aborcji” - czytamy w Deklaracji.

CZYTAJ DALEJ

Wydział Nauk o Komunikacji – nowy, siódmy wydział na UPJPII!

2024-05-08 23:57

Archiwum UPJPII

    To wielkie święto dla Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Dziś, władze UPJPII oficjalnie ogłosiły powołanie nowego wydziału Uczelni!

    Wydział Nauk o Komunikacji został erygowany dekretem Dykasterii ds. Kultury i Edukacji Stolicy Apostolskiej w dniu 27 kwietnia 2024 r. w 10. rocznicę kanonizacji papieża Jana Pawła II. Decyzję watykańskiej dykasterii podpisał jej prefekt kard. José Tolentino Calaça de Mendonça oraz sekretarz prał. Giovanni Cesare Pagazzi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję