Reklama

25. Europejskie Spotkanie Młodych w Paryżu

Młodzi arcydziełem Boga

Wielką halę stanowiącą miejsce modlitwy opuszczał już Brat Roger. Postanowiłem skorzystać z okazji i choć przez chwilę przyjrzeć się z bliska owemu nieprzeciętnemu człowiekowi. Szedł prowadzony przez małe dzieci i - najprawdopodobniej - służby porządkowe. Towarzyszyła mu około dwudziestoosobowa (wciąż zmieniająca swój skład) grupka młodych Europejczyków. Dołączyłem do nich. I nagle, w świetle błysków lamp z aparatów fotograficznych, Brat Roger uśmiechnął się do nas. Było w tym uśmiechu coś ogromnie, wręcz niesamowicie życzliwego i dobrego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tak wygląda jedno z licznych wrażeń wyniesionych przeze mnie z 25. Europejskich Spotkań Młodych organizowanych przez wspólnotę braci z Taizé. Tym razem miejscem, do którego wybrali się przedstawiciele chyba wszystkich narodów z naszego kontynentu, był Paryż. Grupa ze szczecińskiego sanktuarium Najświętszej Marii Panny (z którą w tym roku dane mi było pielgrzymować) wyruszyła ze Szczecina 27 grudnia. Jechaliśmy kilkanaście godzin, by następnego dnia rano dotrzeć do stolicy Francji. Pogoda oczywiście znacznie lepsza niż w Polsce. Temperatura dochodziła do plus kilkunastu stopni. W takich to okolicznościach doszliśmy do punktu organizacyjnego, mieszczącego się w halach Expo. Stamtąd, podzieleni już na mniejsze grupki, skierowaliśmy swe kroki do przydzielonych nam parafii. Nasza grupka - do Maison Lafitte, miejscowości stosunkowo dobrze znanej w naszym kraju (jednym z jej mieszkańców był wszakże Jerzy Giedroyć). Trafiliśmy do - tradycyjnie już - wspaniałych rodzin, przejawiających względem nas praktycznie w każdej chwili ogromną życzliwość i dobroć. Rodziny owe nie zawsze były wyznania katolickiego. Wśród gospodarzy znajdowali się np. anglikanie. Nie przeszkodziło nam to jednak w formułowaniu zgodnych wniosków, że wierzymy przecież w jednego, tego samego Boga.
Pierwszego dnia wieczorem duża część młodych ludzi skupiła się w halach Expo na wspólnej modlitwie. Tak samo stało się zresztą 29, 30 i 31 grudnia. Te ciekawe wieczorne spotkania prowadzone przez braci z Taizé pozwalały wszystkim uczestnikom odizolować się od codzienności i skupić na specjalnej modlitwie. Również w dużym stopniu dzięki pieśniom stworzono specyficzny, niepowtarzalny wręcz klimat. Towarzyszyły temu krótkie nauki głoszone przez Brata Rogera. Każdego roku ów protestancki duchowny przygotowuje też specjalny list skierowany do młodzieży. List ów bywa krótki w formie, jednakże z każdego zdania można czerpać bogate refleksje. Zajrzyjmy na chwilę do niektórych tegorocznych fragmentów owego przesłania: "Żeby odważnie wypełniać swoje zadanie, dobrze jest pamiętać: Ewangelia niesie wielką nadzieję i w niej możemy odnaleźć radość duszy. Nadzieja jest jak fala światła, która nagle wlewa się w naszą głębię. Bez tej nadziei chęć życia mogłaby zgasnąć. Gdzie jest źródło nadziei? W Bogu, który tylko kocha i niestrudzenie nas szuka. (...) Kiedy czasem nachodzą nas wątpliwości, pamiętajmy, że wątpienie i zaufanie, jak cień i światło, mogą współistnieć w naszym życiu. (...) W tym momencie historii Ewangelia wzywa nas, by kochać i mówić o tym swoim życiem. To przede wszystkim dzięki temu wiara staje się wiarygodna dla tych, którzy są wokół nas. (...) Wydaje się, że cisza w modlitwie niewiele znaczy. A przecież w tej ciszy Duch Święty sprawia, że umiemy przyjąć Bożą radość, która sięga samej głębi duszy."
Na pewno nietrudno będzie zapoznać się z treścią całego listu (dzięki jego publikacjom w prasie, przez Internet) do czego pozostaje mi wszystkich Czytelników gorąco zachęcić...
Oprócz modlitw wieczornych były również modlitwy poranne. Rozpoczynały się około ósmej trzydzieści i polegały na odczytywaniu przez lektorów w wielu europejskich językach fragmentów Pisma Świętego. Później chętni mogli się łączyć w małe, międzynarodowe grupy, które rozmawiały na różne tematy (zagadnienia nadziei, pokoju na świecie etc.). Na większych już spotkaniach w halach Expo dyskutowano m. in. o Ewangelii, Europie, impresjonistach francuskich, kulturze, modlitwie, słuchano muzyki organowej i śpiewów liturgicznych oraz korzystano z możliwości indywidualnej rozmowy z kapłanem lub przyjęcia sakramentu pojednania. Rzecz jasna, nie mogło zabraknąć czasu na zwiedzenie chociażby najważniejszych miejsc w Paryżu. Stolicę Francji cechuje pewien niepowtarzalny nastrój. O ile np. Rzym czy Kraków to miasta o duchu bardziej monarchistycznym, o tyle gród Balzaka cechuje większy "republikanizm". Paradoksalnie, jednak także i zwolennicy "starego porządku" nie mogą przejść obojętnie obok Wieży Eiffla, przez Plac Zgody albo pod Łukiem Triumfalnym. Po prostu coś chwyta za serce. Swoistą oazą dobrze pojętej "reakcyjności" trzeba nazwać Luwre. Wraz z koleżanką i kolegą w ponadtrzygodzinnym maratonie zdołaliśmy zwiedzić bardzo pobieżnie jedynie podziemie, parter i pierwsze piętro. Wrażenie robi również katedra Notre Dame....
Uczestniczy spotkania w Paryżu mieli pod dostatkiem zajęć. Zwłaszcza w Sylwestra. Po południu zorganizowano specjalne spotkania narodowe. Polacy zgromadzili się w dużej liczbie, by wysłuchać kilku świadectw i uczestniczyć we wspólnej Eucharystii. Dla wielu z nas było to swoiste podsumowanie całego roku. W czasie homilii dowiedzieliśmy się, iż zarówno my sami, jak i nasi sąsiedzi to "prawdziwe arcydzieła Boże". Z tych pozycji podsumowaliśmy 2002 rok. Okazuje się również, że ruch z Taizé łączy ludzi naprawdę w mocny sposób. Przedstawiono nam polskie małżeństwo, które poznało się właśnie na spotkaniach z poprzednich lat... Wieczorem wracaliśmy do gościnnych parafii. W lokalnych wspólnotach po modlitwie organizowano najczęściej różnorakie zabawy. W Maison Lafitte uczestniczyliśmy w imprezie razem z Francuzami, Hiszpanami, Serbami i Włochami. Każdy naród proponował zebranym jakąś popularną w swoim kraju zabawę... Aż do godz. 3. 00 w nocy. 1 stycznia większość z nas wzięła udział w uroczystych obiadach organizowanych przez gospodarzy. Później należało wrócić do samego Paryża i trafić do punktu, gdzie znajdował się nasz autobus. Dzięki organizacji ruchu znacznie lepszej niż w Barcelonie obyło się bez większych nieporozumień. Opuszczaliśmy Francję w radosnych i pogodnych nastrojach.
Spotkania z Taizé cechuje niewątpliwie niepowtarzalny klimat. Szukamy tutaj porozumienia z ludźmi inaczej myślącymi. Możemy odpocząć po całym roku, zapominając o zagrożeniach i kontemplując Miłość Bożą.
I jeszcze jedno. Wiele się ostatnio mówi o tym, iż mamy "wejść do Europy". Po doświadczeniach z Paryża wypada skonstatować, iż podobne stwierdzenia są co najmniej nieprecyzyjne. Gdy obserwujemy chrześcijańską jedność młodych Polaków i młodych Francuzów, młodych Brytyjczyków i młodych Serbów, dochodzimy do wniosku iż jedność Europy to pojęcie bardzo szerokie. Nie można powiązać go tylko i wyłącznie z tą czy inną organizacją międzynarodową. Organizacje bowiem pojawiają się i znikają. Jedność Europy to wspólnota serc, wspólnota myśli, wspólnota dziedzictwa kulturowego. A więc wspólnota oparta na znacznie silniejszych podstawach aniżeli bieżące polityczne układy. Europejczykami są jak najbardziej Niemcy, Włosi czy Hiszpanie, ale Europejczykami dokładnie w takim samym stopniu są Ukraińcy, Czesi czy Bułgarzy. Jeśli odmawiamy im w dzisiejszym dniu tegoż prawa (bądź przywileju) - bardzo mocno ich krzywdzimy. A przecież krzywda - jak uczy Brat Roger - nie może nigdy pochodzić od Boga...

PS Chciałbym również gorąco podziękować kierownikowi mojej grupy - ks. Mariuszowi za cenną pomoc oraz opiekę duchową. Dzięki jego postawie znacznie lepiej mogliśmy zrozumieć cel i sens przeżytego przez nas spotkania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ona cię nigdy nie zostawi

2024-05-03 16:07

Magdalena Lewandowska

Odnowienie Jasnogórskich Ślubów Narodu

Odnowienie Jasnogórskich Ślubów Narodu

– Maryja sama wybrała sobie tytuł Królowej Polski, sama wyraziła chęć, by Polaków prowadzić, wychowywać, obdarowywać łaskami – mówił w katedrze wrocławskiej o. Piotr Łoza, definitor generalny zakonu paulinów.

Najpierw apel pamięci przy pomniku Konstytucji 3 Maja z przedstawicielami władz miasta, województwa, pocztami sztandarowymi, kompanią honorową, dowódcami służb mundurowych i policyjną orkiestrą. Później uroczysty przemarsz spod Panoramy Racławickiej do Wrocławskiej Katedry na wspólną modlitwę, gdzie Eucharystii przewodniczył o. Piotr Łoza, definitor generalny zakonu paulinów. Wrocław świętował nie tylko uchwalenie Konstytucji 3 Maja, ale także uroczystość NMP Królowej Polski.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Magdalena Guziak-Nowak: wszystkie ręce na pokład dla ochrony życia dziecka nienarodzonego

2024-05-04 09:55

[ TEMATY ]

pro life

Adobe.Stock

- Jestem przeciw aborcji, ponieważ po pierwsze nie wolno zabijać niewinnych dzieci, a po drugie kobiety zasługują na dobrą, konkretną, realną pomoc w rozwiązaniu ich prawdziwych problemów, z którymi czasami w ciąży muszą się borykać, a nie na taką tanią alternatywę, która do końca życia pozostanie wyrwą w sercu - mówi Magdalena Guziak-Nowak, sekretarz zarządu Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka, dyrektor ds. edukacji.

Pani Magdalena wraz z mężem Marcinem wygłosiła 2 maja konferencję nt. „Każde życie jest święte i nienaruszalne” w Narodowym Sanktuarium św. Józefa w Kaliszu w ramach comiesięcznych modlitw w intencji rodzin i ochrony życia poczętego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję