Reklama

By "Apel nie poszedł w zapomnienie nie wysłuchany"

Niedziela włocławska 3/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Propozycje i sugestie w Roku Różańca (2)

Warto poczynić szereg uwag na temat samego sposobu odmawiania modlitwy różańcowej, by uczynić z niej wielką chwałę Bożą.

Na co zwracać uwagę?

Reklama

Odpowiadając na apel papieski, trzeba zadbać o kontemplacyjny charakter Różańca. W tym celu należy "po zapowiedzi tajemnicy odczytać odnośny tekst biblijny, który, zależnie od okoliczności, może być krótszy albo dłuższy. Inne słowa nie są nigdy tak skuteczne, jak Słowo natchnione. Należy go słuchać, mając pewność, że jest to Słowo Boga, wypowiedziane na dzisiaj i dla mnie" (RVM, n. 30). Kontemplacja karmi się słowem Bożym i milczeniem. Ten biblijny i kontemplacyjny aspekt modlitwy różańcowej pozwala widzieć w niej streszczenie Ewangelii (breviarium lub compendium Evangelii), dostrzec Jezusa, również w naszych bliźnich, poznać Go, pokochać i uczcić. Dobrze przeżyty Różaniec uczy sztuki modlitwy, a ona jest potrzebna w każdej sytuacji życiowej. Jaka modlitwa, taki człowiek.
Na dalszym etapie, pracując z kołami Żywego Różańca, wrócimy do treści modlitwy Ojcze nasz i Zdrowaś Maryjo. Rok Różańca, a zwłaszcza akcent postawiony na kontemplacji, woła o lepsze rozumienie Biblii. Mamy bowiem ciągle uczyć się rozważania słowa Bożego. Prowadzący spotkania powinni sporo czasu poświęcić na biblijne przygotowanie perykop ewangelijnych, czytanych przy poszczególnych tajemnicach.
Dobrze by było pokazać obrazy znanych malarzy, którzy przedstawiali sceny będące przedmiotem rozważania tajemnicy różańcowej. Są przecież albumy Biblii w obrazach. Nowoczesne projektory pozwalają to zrobić łatwo i fachowo. Poprosić o to kompetentne osoby. Warto też wskazać na taki obraz, jeśli jest on namalowany w danym kościele. Stwarza to lepszy klimat do kontemplacji. Pod tym względem przodują cerkwie Kościołów Wschodnich. Jedna ikona - to tysiąc słów. Ikony zresztą nie są malowane, ale pisane.
W praktyce parafialnej, ponieważ sugeruje się, by słowa Chwała Ojcu były uroczystą doksologią, a więc oddaniem czci Bogu, można - choćby nawet dla usunięcia znużenia - śpiewać je w postawie stojącej. Zaraz potem zapowiada się następną tajemnicę i czyta Pismo Święte, również na stojąco, a potem można uklęknąć lub usiąść, tym bardziej że zaleca się, by po lekturze tekstu biblijnego była chwila ciszy, potem dopiero Ojcze nasz i Zdrowaś Maryjo. W czasie ciszy, podobnie jak we Mszy św., może być lekki podkład muzyczny, zwłaszcza gdy Różaniec jest transmitowany przez radio, ale na tyle, by pomagał, a nie przeszkadzał kontemplacji. Można pod koniec ciszy podsunąć jakieś myśli do rozważania. Takich pięć propozycji przy każdej tajemnicy ma książeczka Wydawnictwa Duszpasterstwa Rolników pt. Wpatrując się w skarby Kościoła. Rozważania o tajemnicach różańcowych. Do wyboru są także teksty biblijne, w wersji dłuższej i krótszej, i krótkie rozważania. Pierwsze wydanie rozeszło się błyskawicznie, jest do nabycia wydanie drugie. Można poprzestać też na samym odczytaniu tekstu biblijnego, można - jak jest praktykowane w niektórych parafiach - śpiewać odpowiednie zwrotki pieśni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Czego należy unikać?

Ze względu na kontemplacyjny charakter modlitwy różańcowej należy unikać zbytniego pośpiechu w odmawianiu Zdrowaś Maryjo, ale też i nie rozwlekać bez przesady. Ojciec Święty cytuje wskazania papieża Pawła VI z adhortacji apostolskiej Marialis cultus z 2 lutego 1974, n. 47: "Różaniec z natury swej wymaga odmawiania w rytmie spokojnej modlitwy i powolnej refleksji, by przez to modlący się łatwiej oddał się kontemplacji tajemnic życia Chrystusa, rozważanych jakby sercem Tej, która ze wszystkich była najbliższa Panu, i by otwarte zostały niezgłębione tych tajemnic bogactwa" (RVM, n. 12). Bezmyślne odmawianie formuł jest w sprzeczności z upomnieniem Chrystusa: "Na modlitwie nie bądźcie gadatliwi jak poganie. Oni myślą, że przez wzgląd na swe wielomówstwo będą wysłuchani" (Mt 6, 7). Niedbałe też odmawianie Różańca - zauważa Ojciec Święty - może stać się powodem wielu zastrzeżeń wobec tej formy modlitwy (por. RVM, n. 42).
Z tych też względów lepiej unikać łączenia Różańca z Mszą św. Doświadczenie wskazuje, że łatwo wtedy o pokusę szybszego odmawiania. Pośpiech wdziera się i do celebracji Najświętszej Ofiary, i do recytacji Różańca. Przepisy liturgiczne pozwalają wprawdzie na połączenie liturgii sakramentów i pewnych błogosławieństw, ale nie jest wskazane, by z Mszą św. łączyć np. Nieszpory, gdyż one mają trochę inny charakter. Jeśli w parafii jest zawsze wieczorowa Msza św., bo jest więcej niż jeden ksiądz, to dobrze zrobić przerwę między tymi celebracjami. Różaniec jest wprawdzie ukierunkowany na udział w Mszy św., ale chodzi tu przede wszystkim o niedzielną, parafialną, wspólnotową Eucharystię i wtedy też nie jest z nią łączony. W październiku np., gdy jest jeden ksiądz w parafii, lepiej niech Msza św. będzie rano dla tych, co o nią prosili, a wieczorem tylko Różaniec z rozważaniem słowa Bożego i Komunią św.
Unikać też należy opuszczania czy skracania chwili milczenia, bo ono jest potrzebne do rozpoczęcia medytacji, do wejścia w atmosferę myślenia kategoriami Bożymi, do oderwania się od spraw codziennych, a właściwie do powierzenia ich Bogu i spoglądania na nie ze strony Bożej. "By zrozumieć Różaniec, trzeba wejść w dynamikę psychologiczną właściwą miłości" (RVM, n. 36). Ta chwila milczenia bardzo pomaga w skupieniu, pozwala zatopić się w Bogu, by móc potem powtarzać Pozdrowienie Anielskie. "Patrząc powierzchownie na to powtarzanie, można by traktować Różaniec jako praktykę jałową i nużącą. Jednak do zupełnie innych wniosków na temat koronki można dojść, kiedy uzna się ją za wyraz nigdy nie znużonej miłości, która ciągle powraca do ukochanej osoby z gorącymi uczuciami, które, choć podobne w przejawach, są zawsze nowe ze względu na przenikającą je czułość" (RVM, n. 26).
Doświadczeni spowiednicy radzą na przykład, gdy penitent oskarża się z rozproszenia na Mszy św. czy w czasie jakiejś innej modlitwy, by przychodzić do kościoła trochę wcześniej, a nie w ostatniej chwili, nie dopiero wtedy, gdy ksiądz i ministranci wychodzą z zakrystii do ołtarza. Przyjść więc trzeba choćby kilka minut przed rozpoczęciem liturgii, zająć miejsce w ławce, wyciszyć się i oddać rozmowie z Bogiem. Chwila milczenia przy modlitwie jest potrzebna i nie można odbierać jej Panu Bogu i ludziom. A Różaniec bez kontemplacji jest "ciałem bez duszy" (Paweł VI, Marialis cultus, n. 47), jest "wyzuty ze swej natury" (RVM, n. 12).

cdn.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: XVII niedziela zwykła

2025-07-25 12:09

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedzielę w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Bóg rzekł do Abrahama: «Głośno się rozlega skarga na Sodomę i Gomorę, bo występki ich mieszkańców są bardzo ciężkie. Chcę więc zstąpić i zobaczyć, czy postępują tak, jak głosi oskarżenie, które do Mnie doszło, czy nie; dowiem się». Wtedy to dwaj mężowie odeszli w stronę Sodomy, a Abraham stał dalej przed Panem. Podszedłszy do Niego, Abraham rzekł: «Czy zamierzasz wygubić sprawiedliwych wespół z bezbożnymi? Może w tym mieście jest pięćdziesięciu sprawiedliwych; czy także zniszczysz to miasto i nie przebaczysz mu przez wzgląd na owych pięćdziesięciu sprawiedliwych, którzy w nim mieszkają? O, nie dopuść do tego, aby zginęli sprawiedliwi z bezbożnymi, aby stało się sprawiedliwemu to samo, co bezbożnemu! O, nie dopuść do tego! Czyż Ten, który jest sędzią nad całą ziemią, mógłby postąpić niesprawiedliwie?» Pan odpowiedział: «Jeżeli znajdę w Sodomie pięćdziesięciu sprawiedliwych, przebaczę całemu miastu przez wzgląd na nich». Rzekł znowu Abraham: «Pozwól, o Panie, że jeszcze ośmielę się mówić do Ciebie, choć jestem pyłem i prochem. Gdyby wśród tych pięćdziesięciu sprawiedliwych zabrakło pięciu, czy z braku tych pięciu zniszczysz całe miasto?» Pan rzekł: «Nie zniszczę, jeśli znajdę tam czterdziestu pięciu». Abraham znów odezwał się tymi słowami: «A może znalazłoby się tam czterdziestu?» Pan rzekł: «Nie dokonam zniszczenia przez wzgląd na tych czterdziestu». Wtedy Abraham powiedział: «Niech się nie gniewa Pan, jeśli rzeknę: może znalazłoby się tam trzydziestu?» A na to Pan: «Nie dokonam zniszczenia, jeśli znajdę tam trzydziestu». Rzekł Abraham: «Pozwól, o Panie, że ośmielę się zapytać: gdyby znalazło się tam dwudziestu?» Pan odpowiedział: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dwudziestu». Na to Abraham: «Niech mój Pan się nie gniewa, jeśli raz jeszcze zapytam: gdyby znalazło się tam dziesięciu?» Odpowiedział Pan: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dziesięciu».
CZYTAJ DALEJ

Jaskinia Słowa (17 Niedziela Zwykła)

2025-07-26 09:00

[ TEMATY ]

Ewangelia komentarz

Jaskinia Słowa

Red.

Ks. Maciej Jaszczołt

Ks. Maciej Jaszczołt
Autor rozważań ks. Maciej Jaszczołt to kapłan archidiecezji warszawskiej, biblista, wikariusz archikatedry św Jana Chrzciciela w Warszawie, doświadczony przewodnik po Ziemi Świętej. Prowadzi spotkania biblijne, rekolekcje, wykłady.
CZYTAJ DALEJ

„Katolicki influencer” – czyli jaki? Misja na cyfrowym kontynencie

2025-07-27 10:26

[ TEMATY ]

Monika Przybysz

katoliccy influencerzy

sdecoret/fotolia.com

Żyjemy w epoce, w której cyfrowy świat stał się nowym kontynentem - miejscem rozmów, idei i poszukiwania sensu. Pojawia się pytanie: kim jest „katolicki influencer” i jak wygląda jego misja w cyfrowym świecie - przestrzeni pełnej możliwości, ale i zagrożeń? „W świecie ulotności i półprawd trzeba głosić nadzieję, która jest trwała i zakorzeniona w Chrystusie” - wskazała dr hab. Monika Przybysz, medioznawca z Instytutu Edukacji Medialnej Wydziału Teologicznego UKSW.

28 i 29 lipca w Rzymie odbędzie się jubileusz dedykowany katolickim influencerom i ewangelizatorom internetowym. To historyczne wydarzenie zgromadzi cyfrowych ewangelizatorów z całego świata, by wspólnie się modlić, dzielić doświadczeniami i umacniać w misji głoszenia Chrystusa w sieci.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję