Reklama

Niedziela Wrocławska

Kard. Bolesław Kominek – prekursor pojednania europejskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kard. Bolesław Kominek przejdzie do historii jako prekursor pojednania europejskiego. Najważniejszym jego dziełem było Orędzie biskupów polskich do biskupów niemieckich. 10 marca przypada 40. rocznica śmierci pierwszego po wojnie wrocławskiego kardynała.

Bolesław Kominek urodził się 23 grudnia 1903 r. w Radlinie na Śląsku. Pochodził z rodziny polskiej, przywiązanej do ojczystej kultury. Uczęszczał do szkoły niemieckiej. W latach gimnazjalnych zetknął się z wybitnymi działaczami polskimi na Śląsku, był świadkiem plebiscytu i powstań śląskich. Maturę zdał w 1923 r. – jako jeden z dwóch pierwszych polskich maturzystów w Rybniku. Wstąpił do śląskiego seminarium i podjął naukę na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Po przyjęciu święceń kapłańskich w 1927 r. został wysłany na studia do Paryża. Podczas trzyletniej nauki w paryskim Instytucie Katolickim obronił pracę doktorską z zakresu filozofii. Po powrocie do diecezji katowickiej i krótkiej pracy w parafii, został wezwany przez bp. Stanisława Adamskiego do pełnienia funkcji jego sekretarza, a także organizatora Akcji Katolickiej. Tu talenty ks. Kominka ujawniły się w pełnej krasie. Dość powiedzieć, że jako spiritus movens całego ruchu świeckich katolików na Śląsku, przyczynił się do powstania i funkcjonowania licznych organizacji, które w połowie lat trzydziestych liczyły łącznie do 400 tys. członków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Nadszedł czas wojny. Wielu księży, w tym współpracowników ks. Kominka z katowickiej kurii, zostało przez niemieckich okupantów aresztowanych, wywiezionych do obozów i straconych. Ks. Kominek angażował się w akcję pomocową dla uwięzionych i ich rodzin. Był także lokalnym współpracownikiem struktur Polskiego Państwa Podziemnego. Sytuacja ta wystawiała go niewątpliwie na najwyższe zagrożenie. Wojnę jednak przetrwał.

Na ziemiach odzyskanych

W sierpniu 1945 r. polski prymas kard. August Hlond na mocy pełnomocnictw Stolicy Apostolskiej powołał na terenach włączonych w skład państwa polskiego administratorów apostolskich. Ks. Bolesław Kominek mianowany został administratorem w Opolu. Organizowanie diecezji na Ziemiach Zachodnich było zadaniem trudnym. Opieka duszpasterska musiała być roztoczona zarówno nad polskimi wysiedleńcami ze wschodu, przybyszami z innych regionów, jak i niemiecką ludnością, która w znacznej części w kolejnych latach miała zostać wysiedlona. W tym powojennym „tyglu” ks. Bolesław Kominek potrafił rozładowywać napięcia pomiędzy różnymi grupami etnicznymi i regionalnymi. Podjął też akcję odbudowy kościołów, szeroko zakrojoną działalność charytatywną. Już wówczas narażał się komunistom wygłaszanymi kazaniami, w których przestrzegał przed zagrożeniami płynącymi z narzuconego Polsce systemu. Jednak na co dzień był ostrożny, unikał, dla dobra Kościoła, radykalnych zachowań i wypowiedzi. Funkcjonariusze UB uważali go za zręcznego i ostrożnego dyplomatę, którego trudno jest sprowokować. Od 1946 r. ks. Kominek był inwigilowany, a w 1948 r. założono na niego tzw. sprawę ewidencyjną. Z „towarzystwem” agentów i podsłuchów nie rozstał się już do swojej śmierci.

Reklama

W styczniu 1951 r. wraz z pozostałymi administratorami apostolskimi z Ziem Zachodnich i Północnych został zmuszony przez władze do opuszczenia diecezji. Odsunięty, spędził kolejne pięć lat na terenie diecezji krakowskiej. 10 października 1954 r. otrzymał sakrę biskupią, którą musiał przyjąć potajemnie, w obawie przed władzami.

Biskup wrocławski

Odwilż październikowa w 1956 r. i uwolnienie prymasa Stefana Wyszyńskiego stwarzały możliwość powrotu administratorów apostolskich do diecezji. Bp Bolesław Kominek został skierowany do Wrocławia. Tu rozpoczął się najważniejszy okres jego działalności. Podjął działania na rzecz budowy struktur życia społecznego w diecezji (np. wyszedł z inicjatywą powołania Katolickiego Instytutu Naukowego). Dbał o odbudowę parafii. Na forum episkopatu przewodniczył Komisji ds. Ziem Zachodnich. W 1962 r. podniesiony został do godności arcybiskupa.

Reklama

Wiele wysiłku włożył w proces ustanowienia polskich kanonicznych diecezji na Ziemiach Zachodnich i Północnych (na miejsce istniejących administratur – tj. diecezji niejako „tymczasowo” zarządzanych przez polskich administratorów). Nadawał tej sprawie znaczenie szersze niż tylko prawne. Chodziło o utrwalanie chrześcijańskiego i polskiego charakteru terenów, na których miliony Polaków w wyniku wojny i zmiany granic znalazły – jak się wyrażał – „jedyny możliwy przytułek”. Nie było to zdanie łatwe. Stolica Apostolska, związana konkordatem z Niemcami, nie mogła dokonać reorganizacji struktur kościelnych bez wcześniejszego traktatu międzynarodowego sankcjonującego przebieg granic państwowych. Trzeba też pamiętać, że propaganda antyniemiecka odgrywała olbrzymią rolę w polityce polskich komunistów. Abp Kominek tak mówił o tej polityce w 1962 r.: „Nie zamierzam się włączyć do histerycznej kampanii anty-NRF-owskiej w Polsce. Zresztą kampania ta ma swój specyficzny posmak. Kierownicy partii wiedzą dobrze, że Polacy rzeczywiście nienawidzą tylko Rosjan. U nas jest zwierzęca nienawiść do Związku Radzieckiego (…) i dlatego komuniści chcą nienawiść skierować w inną stronę, w stronę Niemców. Poza tym kampania ta odgrywa jeszcze jedną rolę – trzymając Polaków w strachu przed Niemcami, związuje się ich ze Związkiem Radzieckim i komunistami”. Wrocławski metropolita rozumiał, że w dłuższej perspektywie bezpieczeństwa polskiej granicy nie zapewnią zależni od Moskwy komuniści. Stąd poszukiwanie innej drogi – poprzez pojednanie z narodem niemieckim i w ślad za tym uznanie przez RFN granicy na Odrze i Nysie za ostatecznie obowiązującą.

Udzielamy wybaczenia i prosimy o nie

18 listopada 1965 r. polscy biskupi przebywający w Rzymie na obradach soborowych podpisali Orędzie do Niemieckich Braci w Chrystusowym Urzędzie Pasterskim. Autorem tego dokumentu był abp Bolesław Kominek, natomiast o jego podpisaniu i wysłaniu zdecydował autorytet prymasa Stefana Wyszyńskiego. Do historii przeszło często cytowane dziś zdanie „udzielamy wybaczenia i prosimy o nie”. Warto pamiętać, że znaczna część dokumentu to rekapitulacja historii sąsiedztwa polsko-niemieckiego na przestrzeni tysiąca lat, w tym okresów współpracy, ale i krzywd wyrządzonych przez Niemców narodowi polskiemu, zwłaszcza w czasie ostatniej wojny. W treści Orędzia zawarty jest postulat, aby pojednanie i dialog były inicjowane nie poprzez zaprzeczenie czy zapomnienie trudnej historii, ale pomimo jej obciążeń.

Zaciekle atakowane przez komunistów i chłodno przyjmowane przez znaczną część społeczeństwa po obu stronach granicy Orędzie stało się jednak zaczynem dialogu. Dokument zredagowany przez Kominka ukazał nową perspektywę rozwoju stosunków polsko-niemieckich, przygotowywał opinię publiczną na kolejne kroki. Choćby takie jak podpisanie układu normalizującego stosunki RFN i PRL w 1970 r., w wyniku którego granica na Odrze i Nysie została uznana.

Rada Konferencji Episkopatów Europy

Reklama

W połowie lat sześćdziesiątych abp Kominek stał się ważną postacią Kościoła powszechnego. Wrocławski metropolita był jednym z twórców Rady Konferencji Episkopatów Europy. Wiele jego działań na tym forum świadczy, że starał się on przenosić na płaszczyznę kościelną idee współpracy europejskiej. Uważał, że Polska będzie mogła kiedyś znaleźć swoje miejsce w rodzinie wolnych narodów Europy. W tym kontekście widział także wysiłki na rzecz pojednania polsko-niemieckiego. Abp Kominek, jak zrelacjonował jego bliski współpracownik ks. prof. Jan Krucina, powtarzał, że: „granica najpierw musi być uznana. […] Potem ją będziemy rozluźniać. Bo ja sobie wyobrażam, że Europa będzie Europą”. Z tego powiedzenia przebija jakaś niesamowicie trafna wizja przyszłości. Trzeba było naprawdę szerokich horyzontów, aby wygłaszać takie zdanie w Polsce w czasie, kiedy żelazna kurtyna ani drgnęła.

Papież Paweł VI kreował Bolesława Kominka kardynałem 5 marca 1973 r. Rok później 10 marca 1974 r. kard. Kominek zmarł we Wrocławiu. Na jego pogrzebie stawiły się tłumy wrocławian, okazując żywe przywiązanie i szacunek do dorobku tego wielkiego biskupa.

* * *

Marek Mutor, dyrektor Ośrodka Pamięć i Przyszłość

2014-03-06 11:05

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Epizod powstańczy proboszcza z Wiewca

Niedziela częstochowska 7/2013, str. 6-7

[ TEMATY ]

historia

kapłan

sylwetka

Bożena Sztajner/Niedziela

Korespondencja ks. Pawła Knapińskiego z zesłania

Korespondencja ks. Pawła Knapińskiego z zesłania

Mija 150 lat od wybuchu powstania styczniowego. Lokalne zrywy powstańcze nadal są inspiracją do kolejnych poszukiwań i badań historycznych, by również przedstawić udział osób duchownych w rzeczywistym świetle

Dobrym tego typu przykładem jest postać ks. Pawła Knapińskiego, proboszcza parafii Wiewiec, położonej w okolicach Radomska. Pochodził z biednej rodziny, mieszkającej we wsi Godziesze koło Kalisza. Nauki pobierał m.in. w Szkole Obwodowej Filologicznej w Kaliszu. Należał do zdolnych i pilnych uczniów. Następnie wstąpił do Seminarium Duchownego we Włocławku. Święcenia kapłańskie otrzymał w 1842 r. i został skierowany jako wikariusz do parafii Pątnów koło Wielunia. Stamtąd po 5 latach przeniesiono go do Kłobucka. W 1853 r. objął probostwo we Wiewcu. Miał wówczas 35 lat. To właśnie jemu parafia wiewiecka zawdzięcza wybudowanie murowanego kościoła parafialnego, który stoi do dzisiaj. Zadbał także o jego należyte wyposażenie (m.in. obrazy pędzla Ludwika Paprockiego i Edwarda Petzolda).
CZYTAJ DALEJ

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy po raz trzynasty

2025-04-13 17:31

[ TEMATY ]

Częstochowa

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty

Jansa Góra

Karol Porwich

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy

Jeden zaczął na komarku po dziadku, inny na junaku po ojcu. Przyznają, że „z motoru się nie wyrasta”, trzeba jeździć bezpiecznie i cieszyć się życiem. Na Jasnej Górze odbył się 13. Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy zorganizowany przez Częstochowskie Towarzystwo Motocyklowe.

Idea zjazdów nawiązuje do tradycji przedwojennych regionu. To pierwsza grupa, która rozpoczęła w kwietniu sezon w częstochowskim sanktuarium. Kolejna zjedzie 27 kwietnia.
CZYTAJ DALEJ

Kto jest winny aborcji w 9. miesiącu ciąży w Oleśnicy?

2025-04-14 07:37

[ TEMATY ]

komentarz

aborcja

Fot: Pro Prawo do Życia

Zły stan psychiczny, natarczywy adwokat proaborcyjnej FEDERY oraz uległość lekarzy wystarczą by zabić dziecko w 9. miesiącu ciąży bez zmiany ustawy. Chłopca zabito śmiertelnym zastrzykiem w szpitalu w Oleśnicy. Jak do tego doszło skoro lekarze w Łodzi twierdzili, że jego aborcja jest sprzeczna z prawem?

Chłopiec miał już 37 tygodni życia, a więc w świetle nomenklatury medycznej nie był nawet wcześniakiem. W ginekologicznym szpitalu w Łodzi nie chciano go zabić, choć adwokat fundacji FEDERA żądał „indukcji asystolii płodu”, czyli zabicia dziecka zdolnego do życia poprzez wbicie igły do jego serca z podaniem chlorku potasu. - Zaproponowaliśmy natychmiastowe rozwiązanie przez cięcie cesarskie (ze względu na zły stan psychiczny Pani Anity) w znieczuleniu ogólnym z objęciem dziecka wysokospecjalistycznym leczeniem pediatrycznym. Oznacza to, że zaproponowaliśmy Pani Anicie niezwłoczne zakończenie ciąży, co nie jest jednoznaczne z uśmierceniem płodu zdolnego do życia – napisał w oświadczeniu prof. Piotr Sieroszewski, kierownik ginekologii szpitala w Łodzi i prezesa Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję