W lutym 2004 r. zebranym w kaplicy Kurii Metropolitalnej we Wrocławiu ogłoszono decyzję Jana Pawła II o mianowaniu dotychczasowego rektora Papieskiego Wydziału Teologicznego ks. prof. Ignacego Deca biskupem świdnickim.
Dnia 24 lutego 2004 r. ks. Ignacy Dec został mianowany przez Ojca Świętego Jana Pawła II pierwszym biskupem diecezji świdnickiej. Święcenia biskupie przyjął 25 marca 2004 r. w katedrze świdnickiej. Głównym konsekratorem był kard. Henryk Gulbinowicz, metropolita wrocławski, a współkonsekratorami: bp Tadeusz Rybak i bp Józef Pazdur. Tego samego dnia odbył się ingres do katedry świdnickiej. Jako hasło swojego biskupiego posługiwania obrał słowa: „Misericordia et Veritas”.
Ksiądz Biskup przybył na Dolny Śląsk z diecezji przemyskiej, na terenie której urodził się 27 lipca 1944 r. w miejscowości Hucisko koło Leżajska. W 1962 r. rozpoczął studia oraz formację do kapłaństwa w Metropolitalnym Wyższym Seminarium Duchownym we Wrocławiu. W czasie studiów odbył przymusową służbę wojskową. Święcenia prezbiteratu przyjął 21 czerwca 1969 r. z rąk abp. Bolesława Kominka. Po rocznej pracy duszpasterskiej kontynuował studia na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, zwieńczone uzyskaniem doktoratu z filozofii. Studiował także w Louvain i Paderborn. Po powrocie z zagranicy prowadził zajęcia dydaktyczne na Papieskim Wydziale Teologicznym i w Metropolitalnym Wyższym Seminarium Duchownym we Wrocławiu. W 1996 r. został powołany na konsultora Rady Naukowej Konferencji Episkopatu Polski. Jest założycielem i był redaktorem naczelnym w latach 1993-2004 półrocznika „Wrocławski Przegląd Teologiczny” oraz rocznika „Biuletyn Papieskiego Fakultetu Teologicznego we Wrocławiu”. W roku 2001 został mianowany na stanowisko profesora zwyczajnego w PWT we Wrocławiu. W latach 2001-2004 był członkiem Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.
Oprócz pracy naukowej Ksiądz Biskup otrzymał również liczne godności kościelne. Od 1988 r. był kapelanem honorowym Ojca Świętego; od 1992 r. kanonikiem gremialnym Wrocławskiej Kapituły Katedralnej, a od 1999 r. protonotariuszem apostolskim. Był także ojcem duchownym kapłanów archidiecezji wrocławskiej, członkiem Rady Kapłańskiej Archidiecezji Wrocławskiej i członkiem Kolegium Konsultorów przy Metropolicie Wrocławskim. Jako kapłan wygłosił 112 serii rekolekcji, w tym kilkanaście do kapłanów. W Konferencji Episkopatu Polski od 2006 r. jest członkiem Rady Naukowej KEP oraz członkiem Komisji Duchowieństwa KEP, zaś od roku 2013 przewodniczącym Rady KEP ds. Apostolstwa Świeckich.
W święto katedry św. Piotra Apostoła 22 lutego w bazylice Mariackiej na Górze Chełmskiej odbyły się uroczystości odpustowe. W tym roku miały wyjątkowy wymiar, bowiem rozpoczęły obchody 250-lecia koronacji cudownego obrazu Matki Bożej Chełmskiej
Główne uroczystości rozpoczęła wieczorna procesja z kopią figurki Matki Bożej Fatimskiej. Od kościoła Rozesłania Świętych Apostołów aż do bazyliki Mariackiej poprowadził ją ks. Józef Piłat. Przez całą drogę wierni wraz z organistą Romualdem Turowskim śpiewali religijne pieśni, rozświetlając jednocześnie płomieniami pochodni i świec drogę Matce Bożej niesionej przez członków Bractwa Świętego Krzyża. W procesji uczestniczyli też harcerze i harcerki z drużyn działających przy chełmskich parafiach.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
Z sandomierskiego Rynku Starego Miasta wyruszyła uroczysta procesja z palmami, rozpoczynając obchody Niedzieli Palmowej.
Wierni zgromadzili się pod figurą Matki Bożej, gdzie Biskup Krzysztof Nitkiewicz poświęcił przyniesione palmy, a następnie odczytany został fragment Ewangelii o wjeździe Jezusa do Jerozolimy. Po modlitwie uformowała się procesja, która przeszła do bazyliki katedralnej, gdzie celebrowana była Msza świętą pod przewodnictwem Biskupa Ordynariusza.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.