Reklama

Ojciec założyciel III RP

Był jednym ze współzałożycieli Polski w obecnym kształcie. I jako taki najpewniej będzie zapamiętany i oceniany. Odszedł ostatni premier PRL i pierwszy III RP

Niedziela Ogólnopolska 45/2013, str. 38-39

www.sejm.gov.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już samo powołanie latem 1989 r. na premiera akurat Tadeusza Mazowieckiego (a nie Bronisława Geremka czy Jacka Kuronia, których miał jeszcze w odwodzie Lech Wałęsa) było niespodzianką. Wcześniej był znany z doradzania Lechowi Wałęsie i z posady szefa „Tygodnika Solidarność”. Teraz miał godzić wodę z ogniem: Jaruzelskiego wybranego parę tygodni wcześniej na prezydenta PRL i tzw. dynamikę zdarzeń, która pokazywała, że komuniści wkrótce stracą władzę.

Exposé nowego szefa rządu miało trwać godzinę, ale podczas jego wygłaszania Mazowiecki zasłabł na mównicy i musieli interweniować lekarze. Przemówienie jednak dokończył o własnych siłach. Tak powstał rząd, w którym byli co prawda ludzie „Solidarności”, ale resorty siłowe trzymali komuniści.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Polityk w ewolucji

Chwila nie sprzyja podsumowaniom zmarłego 28 października br. Tadeusza Mazowieckiego, jednak był on politykiem i politycznym ocenom będzie podlegać. Tym bardziej że miał bogaty i skomplikowany życiorys. W polityce nie pojawił się w 1989 r. W roku przełomu był już doświadczonym działaczem politycznym. Do połowy lat 50. był członkiem Stowarzyszenia „PAX”, osławionej koncesjonowanej quasi-opozycji.

Reklama

W 1956 r. organizował Ogólnopolski Klub Postępowej Inteligencji Katolickiej, rok później znalazł się wśród założycieli warszawskiego KIK, a w latach 1961-72 był posłem, wybieranym z listy reżimowego Frontu Jedności Narodu. Jednak od 1968 r., kiedy wystąpił przeciwko represjom wobec studentów, zaczęła się ewolucja Mazowieckiego. Co prawda zachowywał dystans wobec KOR i ROPCiO, ale dystansował się też wobec władzy, stając się jednym z sygnatariuszy protestu przeciwko zmianom w konstytucji ograniczającym do minimum suwerenność.

Gdy w sierpniu 1980 r. pojawił się w Stoczni Gdańskiej z opinią niezależnego eksperta, szybko został doradcą strajkujących i Lecha Wałęsy (był nim także po 13 grudnia 1981 r., po powrocie obu panów z internowania). Ale jeszcze wtedy za bardzo nie było go widać; wolał – jak wspominali potem uczestnicy tamtych zdarzeń – mieć wpływ na zdarzenia, a nie pokazywać się przed kamerami.

Łyżka dziegciu

Niektórzy dowiedzieli się o jego istnieniu wiosną 1981 r., gdy został szefem „Tygodnika Solidarność”. W tej branży też miał rozległe doświadczenia. Szlify zdobywał w latach 50. w prasie środowiska Bolesława Piaseckiego: w tygodnikach „Dziś i Jutro” i „Wrocławskim Tygodniku Katolików”, w dzienniku „Słowo Powszechne”, a w 1958 r. – w miesięczniku „Więź”.

Szefem „Więzi” był ponad 20 lat. Miał w tym czasie okazję, jak podkreśla kard. Kazimierz Nycz, odegrać wielką rolę w aktywizowaniu świeckich katolików. Sobór zdecydowanie poparł kierunek promocji świeckich w Kościele, który przez środowisko „Więzi” postulowano już wcześniej.

„Więź”, zdaniem Kardynała, odegrała olbrzymią rolę na rynku prasy katolickiej w Polsce, ukształtowała myślenie kilku pokoleń polskiej inteligencji. – I jest to też olbrzymia osobista zasługa Tadeusza Mazowieckiego – mówił w rozmowie z KAI kard. Nycz.

Reklama

Do tej beczki miodu niektórzy dodają łyżkę dziegciu, przypominając udział Mazowieckiego w nagonce na bp. Czesława Kaczmarka, skazanego w 1953 r. w procesie pokazowym. Gdy niedawno historyk Sławomir Cenckiewicz wypomniał publikacje, w których Mazowiecki wzywał w czasach stalinizmu do rozprawy z Żołnierzami Wyklętymi i emigracją niepodległościową, były premier odpowiedział, iż „[już] wiele razy mówił, że popełniał w młodości błędy”.

Gruba linia i kreska

Kiedy w 1988 r. Mazowiecki uczestniczył w przygotowujących Okrągły Stół spotkaniach w Magdalence, a potem w samych rozmowach, stał się jednym z głównych twórców porozumienia, według którego w czerwcu 1989 r. odbyły się częściowo wolne wybory. To w ich konsekwencji został premierem.

W sejmowym exposé mówił o „grubej linii”, która miała oznaczać brak odpowiedzialności rządu za stan gospodarki. Potem hasło przerobiono na „grubą kreskę”, określając nim tolerancję dla patologii, za którymi stali komuniści, w tym tolerowanie niszczenia archiwów przez SB, które – pozornie – miało zagrażać wprowadzaniu reform.

Prof. Ryszard Bugaj, ekonomista, który znał Mazowieckiego od lat, uważa, że jako szef rządu potrafił hamować impet przemian gospodarczych, za które część społeczeństwa zapłaciła wysoką cenę. – Był trochę lewicowy, choć wynikało to ze społecznej nauki Kościoła katolickiego, z którym był mocno związany – twierdzi.

Reklama

Historycy powtarzają, że w ocenie działalności Mazowieckiego skupiają się wszystkie najważniejsze spory dotyczące III RP, a szczególnie ten, czy dzisiejszy ustrój Polski jest udany, czy w Polsce udała się transformacja – uważa historyk prof. Antoni Dudek. – To wszystko wiąże się z oceną działań jego rządu. Tymczasem to nie on odpowiada za wszystkie sukcesy i porażki III RP. Jego rząd istniał jedynie półtora roku – zaznacza historyk.

Etatowy patron

Na początku rząd Mazowieckiego miał ogromne poparcie. Tego nigdy już potem żaden rząd nie doświadczył. Jednak efektem reform był szybki spadek popularności i porażka w wyborach prezydenckich w 1990 r. Przegrał z Wałęsą, ale także ze Stanem Tymińskim – i to go ponoć szczególnie zabolało. W konsekwencji złożył dymisję rządu i skupił się na kierowaniu Unią Demokratyczną.

Do wielkiej polityki już nie wrócił. Nawet wtedy, gdy na początku lat 90. został specjalnym sprawozdawcą ONZ konfliktu w b. Jugosławii. Zrezygnował w proteście przeciw bierności w obliczu czystek etnicznych na Bałkanach.

W ostatnich latach życia pełnił rolę mentora, ojca założyciela III RP. Krytykował projekt IV RP, stając się symbolicznym patronem rządu Donalda Tuska (i krytykiem opozycji), a potem patronem prezydentury Bronisława Komorowskiego, którego aż do śmierci był etatowym doradcą ds. polityki krajowej i międzynarodowej.

W 1995 r. Tadeusz Mazowiecki został odznaczony Orderem Orła Białego, natomiast w ubiegłym roku otrzymał wysokie odznaczenie papieskie – Order św. Grzegorza. Wcześniej, w 1964 r., na 20-lecie PRL, otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, pięć lat później, na 25-lecie PRL – Krzyż Oficerski OOP.

2013-11-05 10:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Müller ostrzega przed niebezpieczeństwem schizmy w Kościele

2025-04-28 12:07

[ TEMATY ]

kard. Gerhard Müller

schizma

Karol Porwich/Niedziela

Kościołowi katolickiemu grozi schizma, jeśli nie wybierze papieża ortodoksyjnego, ostrzegł niemiecki kardynał Gerhard Müller w okresie poprzedzającym konklawe. Emerytowany prefekt Kongregacji Nauki Wiary wypowiedział się dla brytyjskiego dziennika „The Times”. Po raz kolejny podkreślił, że terminy „liberalny” i „konserwatywny” nie są właściwe w odniesieniu do Kościoła katolickiego. Kard. Müller wyjaśnił, że podział w Kościele sięga głębiej. Powiedział, że nowy papież „musi być ortodoksyjny, ani liberalny, ani konserwatywny”.

77-letni niemiecki purpurat, który będzie głosował w nadchodzącym konklawe, wyjaśnił, że nie chodzi o konserwatystów i liberałów, ale o ortodoksję i herezję. Dodał: „Modlę się, aby Duch Święty oświecił kardynałów, ponieważ `heretycki` papież, który zmienia [swoje osądy] każdego dnia w zależności od tego, co donoszą środki masowego przekazu, byłby niszczycielski”. Następny papież, argumentował kard. Müller, nie powinien „liczyć na poklask świeckiego świata, który rozumie Kościół jako organizację humanitarną” z misją pracy społecznej.
CZYTAJ DALEJ

Geografia, wiek, zakony: kim są kardynałowie powołani do wyboru nowego papieża?

2025-04-29 14:29

Vatican Media

Od 7 maja 53 kardynałów europejskich, 37 amerykańskich (16 z Ameryki Północnej, 4 z Ameryki Środkowej, 17 z Ameryki Południowej), 23 azjatyckich, 18 afrykańskich i 4 z Oceanii zbierze się na konklawe. Najmłodszym kardynałem jest 45-letni Ukrainiec (ale reprezentujący Australię) Mykoła Byczok, a najstarszym 79-letni Hiszpan Carlos Osoro Sierra. Po raz pierwszy w Kaplicy Sykstyńskiej reprezentowanych będzie 12 narodów z rodzimymi wyborcami, w tym Haiti, Zielony Przylądek, Papua Nowa Gwinea, Szwecja, Luksemburg i Sudan Południowy.

135 elektorów, którzy wezmą udział w konklawe, aby wybrać 267. papieża, pochodzi z 71 różnych krajów na pięciu kontynentach. Swych przedstawicieli ma 17 narodów z Afryki, 15 z Ameryki, 17 z Azji, 18 z Europy i 4 z Oceanii. Rodzimych purpuratów-elektorów ma po raz pierwszy 13 krajów: z Haiti pochodzi kardynał Chibly Langlois, Zielony Przylądek - Arlindo Furtado Gomes, Republika Środkowoafrykańska - Dieudonné Nzapalainga, Papua Nowa Gwinea - John Ribat, Malezja - Sebastian Francis, Szwecja - Anders Arborelius, Luksemburg - Jean-Claude Hollerich, Timor Wschodni - Virgílio do Carmo da Silva, Singapur - William Seng Chye Goh, Paragwaj - Adalberto Martínez Flores, Sudan Południowy - Stephen Ameyu Martin Mulla, Mjanma - Charles Bo i Serbia - Ladislav Nemet. Łącznie w Kaplicy Sykstyńskiej zasiądzie 53 kardynałów z Europy, 37 Amerykanów (16 z Ameryki Północnej, 4 z Ameryki Środkowej, 17 z Ameryki Południowej), 23 z Azji, 18 z Afryki i 4 z Oceanii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję