Reklama

Niedziela Wrocławska

Poszukiwanie nadziei. Świadectwo

O sztuce, najnowszej wystawie malarstwa i doświadczeniu łaski wiary z Mariuszem Mikołajkiem, znanym wrocławskim artystą – rozmawia Marzena Cyfert

2024-12-26 12:07

Archiwum prywatne

Mariusz Mikołajek

Mariusz Mikołajek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W przestrzeniach katedry wrocławskiej możemy obejrzeć Pana wystawę sztuki sakralnej. Dlaczego akurat tytuł „Poszukiwanie nadziei”?

– Gdy przyszło doświadczenie łaski wiary, odmieniło zupełnie moje życie. I do teraz jest to całą nadzieją w tym świecie, w którym żyję. Ja tę nadzieję odnalazłem. Ale żyjemy w świecie dramatycznie odartym z nadziei. Wystawa jest pewnego rodzaju świadectwem, że można tę nadzieję odnaleźć w Jezusie Chrystusie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jeśli chodzi o samo doświadczenie łaski wiary, o którym Pan mówi, co się wydarzyło, że do niego doszło?

Reklama

Wydarzało się życie wokół mnie, takie jakie ono było. Przede wszystkim były to lata 80., byliśmy osaczeni, a byliśmy młodymi ludźmi. Gdy braliśmy udział w spotkaniach opozycjonistów, ja byłem jednym z młodszych. A wtedy ludzie „zaprawieni w boju” mówili, że gdy komuna upadnie, to będzie rok 2050. Takie daty były najczęściej wymieniane. To pokolenie, z którego się wywodzę, przeszło totalną drogę. Moje życie było wtedy strasznie nieuporządkowane – piłem alkohol, paliłem marihuanę. Ta marihuana była bardzo mocna, doprowadzała do dużych stanów lękowych, które przeżywałem. I to wszystko składało się również na moje życie rodzinne. Miałem wtedy dziecko, później drugie. Nie byłem przygotowany do tego ojcostwa. Wszystko wokół było czymś, co trudno było ogarnąć, nie było czegoś stałego. Dochodziła do tego taka perspektywa, że nie masz gdzie mieszkać, tułasz się. I jeszcze inne dramatyczne rzeczy: ktoś umarł, ktoś zginął. Uczestniczyłem w walkach ulicznych a na tej ulicy np. kogoś zastrzelili.

Czy da się z tego otrząsnąć?

Trzeba się było wtedy otrząsnąć. Ale gdy malowałem obrazy, to malowałem takie stłoczone sylwetki ludzi w zamkniętych pomieszczeniach. Ja to nazywałem: internowani, górnicy. Potem pod wpływem różnych dynamicznych walk ulicznych, malując obrazy, wprowadzałem ten ruch. Sprawiło to, że z tych pomieszczeń statycznych, zamkniętych, które osaczały ludzi, zostały tylko piony i poziomy. I wtedy moja matka, która była niewierząca, powiedziała: „Mariusz, malujesz krzyże”. Patrzę i faktycznie na tych obrazach pojawiły się krzyże – jeden, dwa, pięć, siedem krzyży...

Czy to wywarło na Panu wrażenie?

Krzyż jeszcze nie był wtedy dla mnie znakiem Zbawienia. Ale sytuacja doprowadziła do tego, że wziąłem Pismo Święte do ręki. Ono też było akurat z krzyżem na grzbiecie. To było u mojego przyjaciela, który wtedy był niewierzący, nie czytał Biblii. Teraz jest bardzo wierzącym człowiekiem, bardzo oddanym Chrystusowi. Ale wtedy u niego tylko marihuanę paliliśmy. Wziąłem to Pismo Święte i zacząłem je czytać. Pod wpływem tego czytania doświadczyłem łaski wiary.

Może Pan o tym opowiedzieć?

Reklama

Byłem wtedy w podróży, czytałem fragment opisujący śmierć Jezusa na krzyżu. To słowo, które przeczytałem, poruszyło mnie. Myślę, że Duch Święty to sprawił. Zacząłem płakać w przedziale i to były łzy, których się nie wstydziłem. Ale wtedy jeszcze nie byłem wierzący. Wyszedłem na Dworzec Główny w Warszawie, później przed Pałac Kultury i wtedy w jednym momencie od stóp do głowy napełniła mnie wiara i pewność, że Jezus Chrystus jest Zbawieniem. I z tym doświadczeniem przyszedł pokój, który wypełnił całe moje serce. Wtedy nie żyliśmy w czasach pokoju i beztroski, wtedy człowiek żył w strachu. Ale mój lęk nagle zniknął i przyszło doświadczenie pokoju, które było czymś absolutnym. To było coś, czego doświadczyłem pierwszy i jedyny raz. To był pokój, który wypełnił mnie całego. I czułem obecność Jezusa Chrystusa – chociaż nie widziałem Jego sylwetki, ale cała Jego Osoba była przy mnie.

Nie wiedziałem nic o Kościele, o sakramentach ale bliskość Jezusa była tak oczywista, że Jego Zbawienie było też oczywiste dla mnie. Gdybym umarł wtedy na ulicy, już bym miał Boga w sercu, bo On przyszedł do mnie i napełnił mnie łaską wiary.

Minął rok, poszedłem do ks. Mirosława Drzewieckiego, już jako człowiek wierzący, przystąpiłem do sakramentów i zaczęła się moja droga wiary.

Co się zmieniło w Pana życiu?

Reklama

Powróciłem do żony, napisałem list, w którym ją przeprosiłem i pogodziliśmy się. Ale nie mieliśmy na życie. Gdy dostawałem jakieś zlecenie, nie byłem w stanie nic namalować. To był trudny okres, bo mieliśmy dwójkę dzieci. Ale byliśmy przy sobie. Madzia zawsze się modliła, ja zacząłem się modlić. Wtedy godzinami potrafiłem klęczeć i wielbić Boga. Wziąłem odpowiedzialność za rodzinę, próbowałem zarabiać pieniądze. Ale podjąłem też heroiczny bój o swoją pasję. I gdy pewnego razu usłyszałem na modlitwie: „Pracuj, chcę Ci błogosławić”, to wiedziałem, że mam malować. Gdy zacząłem malować z tą świadomością, wróciły do mnie te umiejętności, które miałem. I postanowiłem, że z malarstwa muszę utrzymać rodzinę. Udało się to. Urodziło się nam siedmioro dzieci, Madzia cały czas je wychowywała, nie zarabiała, bo nie miała jak. A mnie się udało przez te lata zarabiać na to, żeby utrzymać rodzinę, kupić mieszkanie i bez długów funkcjonować. Obroniłem to malarstwo, ale malowałem wszystko, co ktoś zamówił.

Co było najbardziej zaskakującego po doświadczeniu żywego Jezusa?

Gdy doświadczyłem łaski wiary, pierwsze co mnie zaskoczyło to fakt, że Chrystus do mnie przyszedł, ale to doświadczenie nie usunęło z mojego życia wolności i niezależności. Bo ja byłem artystą od początku i dla mnie wolność i niezależność były podstawą.

Udawało się to w czasach komuny?

Mimo że to była komuna, nie były łatwe czasy, ale żyłem wolnością rozumianą na swój sposób. A spotkanie Jezusa wcale nie usunęło z mojego życia tego doświadczenia niezależności i wolności, lecz je pogłębiło. Bardziej pokazało to jako horyzont, do którego człowiek ma zdążać; nie po omacku pewnych rzeczy dotykać, tylko doświadczać wartości w tym nieustannym dążeniu do wolności i chronieniu własnej niezależności. Bo człowiek musi być niezależny. To jest podstawa do tego, by sam o sobie stanowił, żeby mógł myśleć w sposób absolutnie wolny i niezależny. W tym świecie, w którym żyjemy, próbują nas różne systemy zniewalania wciągnąć w wir zwolnienia od używania własnego intelektu, umysłu, oglądania świata własnymi oczami. Nie tylko oglądania, ale umiejętności powiedzenia o tym po swojemu, nie lękania się ryzyka w swoim życiu. A to jest podstawa. I tego uczy sztuka. Bez ryzyka jej nie ma.

Jak fakt nawrócenia przyjęła Pana rodzina i znajomi?

Reklama

Gdy w 1985 r. uwierzyłem, przyjechałem z podróży i pierwsze kroki skierowałem do mieszkania mojej siostry. To było ok. godz. 3 nad ranem. Ona otworzyła mi drzwi a ja krzyknąłem: „Jezus żyje! Jezus jest Panem!”. Ona była przerażona, bo myślała, że zwariowałem. Była niewierząca i dalej teraz nie wierzy. Ale rozmawiamy o wszystkim, wspaniale współpracujemy. Nieustannie jest zaangażowana w projekty, które robimy dla ludzi, np. kolorowe podwórka. Robimy je już od 15 lat. Zresztą nie tylko ona, ale angażuje się w to wiele innych osób, razem z moimi dziećmi.

Skąd taki pomysł?

Zmieniamy przestrzeń przez kulturę, bo zrozumiałem, że kultura jest takim zastępczym obszarem łaski. W niej mamy szansę nieustannie się uczłowieczać. W kulturze poruszamy się przez własną wrażliwość. Musimy tę własną wrażliwość odnaleźć, żeby np. spotkać się z obrazem, który mamy zobaczyć. W inny sposób go nie odbierzemy. To jest siła kultury. Bóg jest oczywiście najwspanialszym Twórcą, a to, co my tutaj robimy, to zabawa w piaskownicy. Ale jak dzieci bawią się w piaskownicy, to jest to kapitalne.

Powróćmy jeszcze do wystawy. Co na niej zobaczymy?

Reklama

Na wystawie znajdują się obrazy malowane od 1983 r. Są one dobrane takim kluczem, żeby tematycznie były związane z życiem Pana Jezusa. Są tematy pasyjne, ale są też obrazy: „Narodziny”, „Matka”. Obrazy te związane są właśnie z tym moim osobistym doświadczeniem łaski wiary i próbą odnalezienia w malarstwie języka dla tego spotkania. Przez dwa lata po tym doświadczeniu, gdy próbowałem coś namalować, nic mi nie wychodziło. Obrazy były takie bardzo nachalne, momentami realistyczne. Ale gdy usłyszałem: „Pracuj! Chcę Ci błogosławić”, z tym słowem przyszło takie uwolnienie w sercu i pewność, że wszystko, co namaluję, będzie moim świadectwem. Że to nie musi być jakaś koniecznie nachalna relacja, tylko po prostu trzeba iść z nadzieją, ale też z ryzykiem, w cały ten obszar malarstwa, który zawsze był dla mnie intrygujący. Gdy zacząłem wtedy malować, zrozumiałem, że będzie to moje świadectwo.

– Jeden z obrazów zatytułowany „Zstąpienie” zwrócił moją uwagę. Czy może Pan coś o nim powiedzieć?

– Jest to obraz, który w bardzo mocny sposób mówi o sytuacji, w jakiej zaczynałem go malować, gdy w ogóle nie wiedziałem, że maluję Jezusa na środku. To była bardziej jakaś sylwetka nad otchłanią czerni. Ten obraz w zetknięciu z obrazami, np. „Ukrzyżowanie” z 2018 r., naprzeciwko którego wisi, czy „Ostatnią Wieczerzą”, jest inaczej malowany, w innej stylistyce a jednak razem tworzą bardzo wyrazistą całość. Jednorodny komunikat z nich wychodzi, że twórca nie musi dbać o tę tożsamość śladu, który zostawia poprzez podobność obrazu w prosty sposób. Tylko to podobieństwo wynika z czegoś więcej, z jakiejś siły. I to jest cecha kultury. Czasami obrazy świetnie namalowane „umierają” po latach. Patrzymy na coś, co jest tylko estetycznym doświadczeniem a nie przechodzi w fazę emocji. A czasem może być obraz, który nie jest tak sprawnie namalowany, ale ma siłę wewnętrzną i staje się coraz lepszy. Tak samo jest z rzeźbą, utworem muzycznym. Dla mnie taki weryfikator i jedyny kurator kultury to czas.

Ocena: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muniek Staszczyk: Modlę się każdego dnia i dziękuję Bogu za to, że mnie nie opuścił

2024-12-17 12:16

Niedziela Ogólnopolska 51/2024, str. 43-45

[ TEMATY ]

wywiad

muzyka

Muniek Staszczyk

T.Love

Marta Wojtal

Muniek Staszczyk

Muniek Staszczyk

Z „miasta Świętej Wieży” pochodzi Muniek Staszczyk, założyciel i lider zespołu T.Love. Na naszych łamach opowiada o swojej wierze, zwątpieniach, trudnych relacjach z Bogiem, który nigdy o nim nie zapomniał.

Aneta Nawrot: Częstochowa, aleja Pokoju, dzielnica robotnicza. Blokowiska z podwórkami i trzepakami... W jednym z takich bloków Pan mieszkał... Muniek Staszczyk: Moja rodzina nie odbiegała od tradycyjnych rodzin. Dzieci miały szacunek do rodziców, nauczycieli, starszych osób. Wpajano nam wartości i mówiono, „co dobre, a co złe”.
CZYTAJ DALEJ

Oktawa Bożego Narodzenia

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

oktawa

Karol Porwich /Niedziela

W liturgii obchody Bożego Narodzenia trwają osiem dni. Oktawa (łac. octavus - ósmy) jest to czas w liturgii obejmujący ważną uroczystość i siedem dni po niej następujących. Ma ona swoją wielowiekową tradycję.

Najwcześniej w III w. powstała oktawa Zmartwychwstania Pańskiego, w czasie której odbywały się nabożeństwa i katechezy dla nowo ochrzczonych dorosłych. Po przyjęciu chrztu w Noc Paschalną konieczne było wtajemniczenie (tzw. mistagogia) w pełniejsze rozumienie tajemnicy zbawienia (co działo się w oktawie). W VII wieku ukształtowała się oktawa Bożego Narodzenia, później Bożego Ciała i Najświętszego Serca Pana Jezusa.
CZYTAJ DALEJ

Projektant zabawek erotycznych dla dorosłych prezentuje szopkę na wystawie watykańskiej

2024-12-26 11:08

[ TEMATY ]

Watykan

Włodzimierz Rędzioch

Nie osłabły kontrowersje wokół maskotki o nazwie „Luce”, jaką dla Watykanu na Rok Jubileuszowy zaprojektował Simone Legno, włoski twórca marki Tokidoki. Nie tak dawno okazało się, że firma współpracowała także z brytyjskim producentem zabawek erotycznych Lovehoney. Podobnie jak nowa maskotka, wraz z towarzyszącymi jej dodatkowymi maskotkami o imionach Fe, Xin i Sky, erotyczne zabawki są inspirowane japońską estetyką kiczu – podaje portal „Life Site News”. Firma Tokidoki promowała też miesiąc gejowskiej „Dumy” materiałami podobnymi w stylu do watykańskich maskotek. Teraz Simone Legno zaprezentował swoją szopkę w ramach wystawy „100 szopek w Watykanie”.

Lovehoney zainicjowała we współpracy z Tokidoki nową serię swoich erotycznych produktów w październiku 2016 r. Pooneh Mohajer, współzałożycielka Tokidoki, stwierdziła wówczas, że nowy projekt ma na celu promowanie „znaczenia zdrowia seksualnego i ogólnego dobrego samopoczucia”. Docelowy klient to dla obu firm osoby w wieku od 18-30 ze względu na popularność w tej grupie kultury japońskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję