Reklama

Niedziela Rzeszowska

Jak dobrze jest grać naszemu Bogu (Ps 147,1)

Uroczystość odpustowa w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej w Głogowie Małopolskim połączona była z poświęceniem odnowionych organów i nowych obrazów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniu 5 sierpnia w kościele parafialnym w Głogowie Małopolskim odbyła się uroczystość odpustowa ku czci Matki Bożej Śnieżnej, podczas której nastąpiło poświęcenie odnowionych i wyremontowanych organów oraz poświęcenie sześciu nowych obrazów. Uroczystej Sumie odpustowej przewodniczył bp Jan Wątroba, nowy ordynariusz diecezji rzeszowskiej. Na początku uroczystości Ksiądz Biskup został przywitany przez przedstawicieli wspólnoty parafialnej i ks. proboszcza Adama Samela.

Przed rozpoczęciem Mszy św. odbyła się prezentacja organów, która została przeprowadzona przez ks. Andrzeja Widaka. Mszy św. przewodniczył Biskup Ordynariusz, który wygłosił homilię. Przypomniał historię związaną z przeżywanym wspomnieniem Matki Bożej Śnieżnej. Wyraził uznanie i wdzięczność za trud i troskę o piękno świątyni, czego wyrazem są nowe obrazy oraz odnowione i rozbudowane organy. Zwrócił uwagę, że to wszystko jest wyrazem miłości do Pana Boga i do Matki Najświętszej. Na kanwie odczytanej Ewangelii o kobiecie wypowiadającej błogosławieństwo pod adres Matki Jezusa Ksiądz Biskup przypomniał, że miłość do Matki Najświętszej wyraża się w słuchaniu Bożego Słowa i posłuszeństwie Jezusowi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podczas Mszy św. śpiewał chór parafialny pod dyrekcją s. Huberty Buzor, która jest organistką w głogowskiej świątyni. Podczas Mszy św. zostały wykonane dwa krótkie utwory organowe: Aria 102 z „Arii Starosądeckich” (na przygotowanie darów) oraz chorał J. S. Bacha „O Mensch, beweindein Sündegroß” BWV 622 (na Komunię św.).

Krótki koncert organowy po Mszy św. wykonał dr Tomasz Zając. W programie zostały wykonane utwory Dietricha Buxtehudego: Toccata In d BuxWV 155, Jana Sebastiana Bacha: Preludium chorałowe „Schmückedich, o liebe Seele” BWV 654 oraz Gordona Younga „Preludium w klasycznym stylu”.

Odnowione i rozbudowane organy

Organy zostały wybudowane w latach 1983-85 przez Mariana Tetlaka z Rzeszowa. Remont generalny oraz rozbudowa o nowe cztery głosy została przeprowadzona w 2013 r. przez Pawła Ziaję z Chmielnika. Organy usytuowane są na murowanym chórze muzycznym, naprzeciw głównego ołtarza. Szafa organowa nowa, dębowa, przylegająca do tylnej ściany chóru, prospekt organowy stylizowany na neobarok. Projekt szafy i prospektu został wykonany przez mgr. inż. Romana Orlewskiego.

Reklama

Organy mają 20 głosów, dwa manuały i pedał. Kontuar jest wolnostojący, organista grając, siedzi zwrócony twarzą do ołtarza głównego. Zakres klawiatur: manuał C-a3 (58 klawiszy), pedał C1-f (30 klawiszy). Traktura gry i registrów jest pneumatyczna. Miech pływakowy o wymiarach 120x150 cm umieszczony jest wewnątrz szafy organowej. Dmuchawa elektryczna niemieckiej firmy Laukhuff.

Dyspozycja jest złożona z głosów należących do trzech rodzin głosowych: pryncypałów, fletów, smyczkowych. manuał I (7 głosów): pryncypał 8’, salicet 8’, burdon 8’, oktawa 4’, rurflet 4’, super oktawa 2’, mixtura 4x. manuał II (9 głosów): holflet 8’, gedakt 8’, aeolina 8’, prestant 4’, flet 4’, viola 4’, nasard 22/3’, picolo 2’, tercja 13/5’. pedał (4 głosy): subbas 16’, fletbas 8’, oktawbas 8’, chorałbas 4’. W organach zastosowano połączenia: I/P, II/P, II/I, super II/I. Urządzenia dodatkowe: automat pedału, jedna wolna kombinacja, tremolo (do całości organów). Registry zbiorowe: piano, forte, tutti. Z ciekawostek można dodać, że w organach znajduje się 1210 piszczałek.

Nowe dobudowane głosy to: rurflet 4’, super oktawa 2’ (manuał I), prestant 4’, tercja 13/5’ (manuał II). Został zmodyfikowany głos mixtura 3x: dostawiono dodatkowy rząd piszczałek oraz wprowadzono dodatkowe dwie repetycje. Wprowadzone zmiany poprawiły walory brzmieniowe instrumentu odpowiednio do warunków akustycznych świątyni.

Organy w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej wpisują się w katalog 146 organów piszczałkowych naszej diecezji. Pozostaje pogratulować parafii i jej proboszczowi ks. Adamowi Samelowi za trud włożony w remont i rozbudowę organów, a także ubogacenie świątyni nowymi obrazami.

2013-08-28 12:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zagość z dziedzictwem joannitów

Niedziela kielecka 34/2018, str. IV

[ TEMATY ]

odpust

WD

Kościół św. Jana Chrzciciela w Zagości

Kościół św. Jana Chrzciciela w Zagości

W niewielkiej miejscowości Zagość, położonej na malowniczym Ponidziu, dziewięć km od Pińczowa, znajduje się urokliwy zabytkowy kościół. Świątynia, będąca pozostałością kompleksu zakonu joannitów, sprowadzonych przez piastowskiego księcia Henryka Sandomierskiego w 1166 r., dedykowana jest św. Janowi Chrzcicielowi. Św. Jan Chrzciciel był patronem tegoż zakonu szpitalników. Co roku 24 czerwca parafia świętuje więc odpust

Początki osady Zagość należy umiejscowić we wczesnym średniowieczu, pomiędzy VIII, IX a X wiekiem. Z pewnością książęca fundacja w XII wieku dałą impuls do rozwoju osady.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Prawdziwy cytat "GW"

2024-04-27 17:54

MW

15 kwietnia, a jeszcze wcześniej w wydaniu papierowym “Niedzieli Wrocławskiej” ukazał się artykuł krytykujący pomysły ustaw o liberalizacji aborcji. W artykule została zawarta wypowiedź wrocławskiego lekarza, która po decyzji naszej redakcji, została zacytowana anonimowo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję